Auteur Topic: Schreeuwen en van de kooi afspringen  (gelezen 10942 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Schreeuwen en van de kooi afspringen
« Gepost op: november 26, 2010, 14:02:22 pm »
Een vrouwke hier in het dorp sprak me net aan (zij stond achter de kassa in een boekwinkel en ik met een lange rij achter mij, dus gauw tel.nrs. uitgewisseld) over haar witkuif. Ik ken haar al langer van babbeltjes over onze gaaien en volgens mij heeft ze deze al jaren. Nu doet het volgende probleem zich voor: Haar man is bang voor de witkuif omdat hij hem een paar keer flink gebeten heeft. Als zij alleen is met de vogel is er niet veel aan de hand, dan springt hij alleen maar heel soms van de kooi waarop ze hem in een strafkooi oid doet en dan is het over. Maar als de man thuis is, schreeuwt hij ontzettend en springt constant van de kooi af! Iemand een advies? Het probleem is natuurlijk dat de man bang is voor de vogel en dat deze dat heel goed weet!! Ljjkt me iets van machtsvertoon. Ik vind het heel lastig moet ik zeggen!!! Dat gedrag negeren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan (schreeuwen van een kaketoe is een drama he?). De man is bang en dat is natuurlijk ook niet makkelijk te doorbreken..
« Laatst bewerkt op: november 27, 2010, 12:26:05 pm door Loes »

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
Re: Schreeuwen en van de kooi afspringen
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2010, 14:13:16 pm »
Oei dat is inderdaad lastig :o En idd een kaketoe laten schreeuwen is geen optie... Binkie laten schreeuwen bezorgt mij al een halve oorbeschadiging :)
Is een plantenspuit geen idee? Veel vogels leren het daar snel mee af, maar je moet ook weer uitkijken dat ie het juist niet als een beloning gaat zien al vind ie het lekker..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2010, 14:14:36 pm »
Ik vind een plantenspuit als straf helemaal niks en ik heb het vermoeden dat deze vogels dit ook gewend zijn juist als verwennen zeg maar...

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #3 Gepost op: november 26, 2010, 15:08:02 pm »
uhm mijn eerst ingeving..

Wieken.
en zodra hij van de kooi afspringt terug zetten.. zonder contact te maken.. negeren.
kooi op een plek zetten dat hij niet zomaar op de man kan springen ..
strafkooi weg! helpt niet!

een papegaai straffen heeft in mijn ogen niet veel zin.. want vaak begrijpen ze de straf niet.
negeren is ee hele moeilijke maar helpt wel.
doppen in de oren en negatief gedrag niet beantwoorden.

jij ben de baas niet de vogel!
als ist een kaketoe dan nog!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2010, 15:15:06 pm »
Volgens mij zijn al haar gaaien gewiekt..
Dat een strafkooi/bak niet helpt ben ik niet met je eens.. In veel gevallen helpt het wel degelijk.. Ze begrijpen straf niet maar associeren wel heel goed en weten ook heel goed wat ze fijn en niet fijn vinden..
De oordoppen zijn een goed idee, maar houden lang niet al het lawaai tegen ben ik bang.. ik weet ook niet wat ze al geprobeerd hebben, kon het gesprek dus niet verder voeren!!

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #5 Gepost op: november 26, 2010, 15:49:09 pm »
Een Kaketoe is een apart verhaal.
Eerlijk gezegt een ander huis zoeken. of tijdelijk addres als de kaketoe het daar ook doet ligt het niet aan de man.
Ligt het echt aan de man zijn er 2 opties de man over de angst heen helpen of een andere huisje zoeken voor de kaketoe.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: november 26, 2010, 16:40:51 pm »
Bij een ander huisje zou ie het weer net zo goed kunnen gaan doen.. maar inderdaad 'onderzoeken' of het aan de man 'ligt' zou wel een goeie zijn denk ik..
En de plantenspuit is ook echt een noodoplossing, hier is negeren ook geen optie omdat er nog een vader en een broer rond loopt waar tegen je 100x kan zeggen niet reageren maar hun denken dat het zo overgaat.. eigenwijs ofzo?! :angry:
Maar idd je moet goed uitkijken of ie het niet lekker gaat vinden, bij Bink helpt het wel, als ie nu schreeuwt laat ik de plantenspuit zien en het is over..

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: november 26, 2010, 17:15:11 pm »
Dit is ws pure jaloezie, en aangezien de man bang is is de kaketoe de baas.
Zolang de man niet veranderd, zal de kaketoe ook niet veranderen.
En als de kaketoe erg dol in op zijn vrouwtje is het zowiezo de vraag of
hij zal veranderen, maar de man MOET beginnen en de kaketoe op de
zelfde manier aanpakken als de vrouw.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2010, 18:09:14 pm »
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte.. de man moet doorzetten.. Pff zal wel een moeilijk verhaal worden ben ik bang  :(

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2010, 19:20:06 pm »
In mijn ogen eigen duidelijk dit verhaal, de man moet over zijn angst heen (heel moeilijk0. Of juist het patroon doorbreken door op een hele andere manier te reageren maar dan niet richting vogel maar juist een afleidende manier waardoor de vogel de man interessant gaat vinden.... Duidelijk maar wel moeilijk...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2010, 21:45:53 pm »
Ja het probleem ligt bij de man. ik ken hem niet, weet er verder niets van, bjvoorbeeld geen idee of hij het aan zou durven zich te laten bijten en dan verder gewoon doen of er niets aan de hand is en doen wat hij van plan was te doen. Ik zou denk ik eerst proberen de man de vogel totaal te laten engeren, dus een tijd lang niet naar hem kijken, nergens op reageren, hem gewoon geen blik meer wardig keuren, ook niet als hij van de kooi springt.. En dan eventueel wat Dianne aandraagt lekker gek gaan doen (ook zonder naar hem te kijken uiteraard) af en toe zodat de aandacht van de vogel naar hém gaat (interessant) en niet andersom.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #11 Gepost op: november 27, 2010, 09:20:23 am »
ik denk niet dat hij zich zou laten bijten door een kaketoe.

Ik zou mezelf ook niet als vrijwilliger aanmelden en denk bijna niemand hier op het forum.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: november 27, 2010, 09:49:59 am »
Hahahaha, ik ook niet hoor. Maar ik zat eens terug te lezen in het kaketoeforum en kwam daar toch verhalen tegen van mensen die wél die manier hanteerden (met succes). Moet wel zeggen dat dat om een roze ging en niet om een witkuif..

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #13 Gepost op: november 27, 2010, 12:21:56 pm »
naja zo zie je maar dat we het niet allemaal eens zijn..
Een witkuif vind ik persoonlijk ook niet geschikt voor in de huiskamer..
het zijn zulke verschrikkelijk bijna irritant slimme dieren dat je echt SUPER stevig in je schoenen meot staan..

en strafkooi nee ben ik niet mee eens maar er zullen vast positieve verhalen er over zijn..
ieder zn ding en dat respecteer ik ook.. alleen zelf zou ik het nooit doen..
zelfde als je vogel op de wc zetten.. snap ik ook niet.. wat leren ze daar van..?
maja zo heeft ieder zn eigen trucje..

Succes met de kaketoe.. ik zou het verder niet weten.. plantenspuit zou ik trouwens niet doen. want dan legt hij de link straf=water..
hoe wil je hem dan ooit nog douchen?
hier heb ik wel ervaring mee met een kennis van ons en bij hun ist nu een dagelijks gevecht om dat beestje te douchen...
dus spuit Nee.. negeren Ja alleen tja of het helpt??? das een 2e..
Man moet denk ik eens laten zien dat hij de baas int huis is.. hij bepaald de regels niet zown opgefokt witt bolletje  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #14 Gepost op: november 27, 2010, 14:26:20 pm »
Je laten bijten door een kaketoe zou ik afraden hoor  ;)
Die man moet gewoon een baddoek om zijn hand en arm doen
en zo de kaketoe laten opstappen, en bovenal heel vriendelijk
tegen hem zijn als ie opstapt.
Negeren helpt bij een kaketoe niet erg, hij wint het toch ...