Auteur Topic: Schreeuwen en van de kooi afspringen  (gelezen 10936 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Schreeuwen en van de kooi afspringen
« Reactie #15 Gepost op: november 27, 2010, 15:25:05 pm »
Pff makkelijk zijn ze niet nee.... De man is ook bang geworden doordat hij gebeten werd (een paar keer).. Als ze me belt zal ik de handdoek maar aanraden dan..  Iemand nog meer tips, suggesties, adviezen?

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #16 Gepost op: november 29, 2010, 14:42:52 pm »
Ik werd in het begin ook bang omdat Kaya steeds meer begon te bijten. Degene die mij toen kwam helpen deed een dikke handdoek om de arm, en zei streng "nee" tegen Kaya als ze wilde bijten (dit werkt niet bij alle gaaien "nee zeggen", omdat dit juist bij een andere gaai aanmoedigend kan werken: dat is drama, dus dat moet per vogel getest worden). Bij Kaya werkte dat wel intimiderent.

Daarna ging de handdoek af en werd de mouw van de trui over de hand getrokken, ook toen maakte ze geen aanstalte meer met bijten: Tijdens deze oefening werd er alleen maar korte commando's gegeven: stap op en stap af, nee (streng en kort) en bij een nette opstap van Kaya een vrolijke positieve: Goed Zo!!!! Echt we hebben nog geen middag nodig gehad om het gedrag terug te draaien in een lieve niet bijtende vogel. Die zelfde dag hadden we geen handdoek of trui meer nodig om te beschermen. Nu heb ik het wel over een grijze roodstaart, bij een kaketoe zul je nog duidelijker moeten zijn dat jij de baas bent, maar vooral uitstralen en zelf geloven: ik ben niet bang! De handdoek en die mouw is een hele goeie start. Verder hoeft die man ook niks met de kaketoe te doen, als hij de vogel maar kan en durft te laten opstappen dan heeft dreigen van de vogel geen zin meer. Gewoon mouw of handdoek over de hand en streng toespreken met: stap op; niet boos worden= negatieve energie dat voelt de vogel ook, altijd rustig blijven. Kijk eens naar de hondenfluisteraar (Cesar). Deze man werkt dan wel met honden maar in de kern is wat hij de baasjes leert op elk mens en elk dier toepasbaar. Straal altijd rust uit en laat zien dat je niet bang bent. Ik ben het nu ook op mijn hond aan het toepassen, had hem steeds minder onder controle hij is 9 jaar. En serieus als je even consequent doorpakt en zelf rustig blijft dan win je in een paar uurtjes al resultaat. Zelfs ik zat van het weekend met open mond naar mijn hond te kijken  :) hij deed gewoon meteen na 1 commando wat ik zei  :o
Daarbij heeft hij een gedragsprobleem, als hij eten heeft veroverd/gevonden (dus niet zijn voer in de voerbak) kun je hem dat niet afpakken, hij zal je meteen bijten, dit deed hij al enkele jaren. Een gedragtherapeute zei me eens dat hoort bij deze hond en krijg je er niet uit. Kijk terug naar de wolven, hij heeft dit instinct nu eenmaal ontwikkeld, ruil maar met een koekje wat hij heeft veroverd, dat was alles wat ik kon doen. Maar dat zorgt vaak voor gevaarlijke situatie's waar ik niet blij mee ben/was zeker bij kinderen. Inmiddels lukt het al aardig om hem van alles af te pakken, zonder dat hij ook maar dreigt met bijten. Dus je ziet maar met de juiste instelling krijg je bijna alle dieren weer op de juiste rit, leeftijd/soort maakt daarin niet uit.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #17 Gepost op: november 29, 2010, 15:29:59 pm »
Ik vind een kaketoe toch een verhaal apart.
Heb ook gemerkt bij Japie dat je met een kaketoe het best geen
of iig niet veel vogels erbij moet hebben. De jaloezie en ook de intelligentie
dat bij zo'n beessie naar boven komt is niet te geloven. Manipuleren
zijn ze een ster in., en weten ook precies hoe ze je moeten pakken.
Japie had het voorzien op MIJN telefoons en zappers, hij klom op de stereo
om bij de telefoon te komen. Zo liet hij merken dat hij erg slim was.

Ik vind een kaketoe geweldig leuk, lief en alles erbij, was ook totaal niet
bang voor Japie, maar zou er niet gauw meer aan beginnen bij mijn andere gaaien.
Je moet er altijd bij blijven en ze hebben heel erg veel aandacht nodig.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2011, 21:40:19 pm »
Ik heb haar weer gesproken (ze was mijn telefoonnummer kwijtgeraakt en wist ook niet hoe ik heette) in de winkel waar het weer niet handig kletsen is. Ze vertelde dat ze naar Hooymeijer geweest is en ik was natuurlijk benieuwd naar haar verhaal. Vanavond belde ze en we hebben een hele tijd gekletst. Hooij was vriendelijk geweest (heeft vast zijn leven gebeterd!!) en ze zijn er wel twee uur geweest!! Voor mensen die de methode van H. niet kennen: http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=4202.0

Het in de praktijk brengen van wat daar zo simpel leek is niet gemakkelijk. Ze mag de strafkooi niet gebruiken en hij blijft dus bezig...  :( Met haar man en de kaketoe gaat het weer goed, hij heeft zjin angst overwonnen (knap hoor) en gaat soms met hem naar boven en gaat daar harmonika spelen en dan gaat het super!
Als de vogel volgens mij heet ie Binkie, schreeuwt en van de kooi springt moet zij dus afleiden, iets doen wat hij leuk vindt en dan het gewenste gedrag belonen. Ze is nu twee weken bezig en het is hartstikke lastig. Hij blijft aan de gang. Ze gaat het  u filmen en aan Hooij laten zien wat er gebeurt. Van de week mag ze hem al bellen over hoe het gaat dus dat is ook weer meegenomen.

Offline rinie

• Eitje
  • *
schreeuwende witkuif kakatoe
« Reactie #19 Gepost op: januari 08, 2011, 21:52:41 pm »
Hallo beste mensen,
Dit is mijn eerste keer op dit forum.
Ik heb het met Loes over mijn witkuif kaketoe gehad, ze heeft hier ook een vraag over op het forum gezet.
Het gaat dus om Binkie, hij is inmiddels 6 jaar en we hebben hem vanaf een maand of 3.
Het is altijd heel goed gegaan een hele lieve vrolijke vogel, altijd veel knuffelen want dat vinden kakatoe's altijd erg fijn.
Maar sind juni is het een groot drama.
Hij was echt altijd het maatje van mijn man, maar dat is nu echt over.
In juni zijn we op vakantie gegaan en mijn vader en moeder hebben opgepast zoals elk jaar.(we hebben vijf gaaien) dus ze komen hier dan in huis.
Eigenlijk is het voor die tijd al langzaam bergafwaarts gegaan.
Hij had mijn man toen al twee keer uit het niets gebeten.
Na onze vakantie is mijn man voor 3 weken naar het buitenland geweest voor werk.
In deze periode was het schreeuwen al erger aan het worden.
Toen mijn man terug kwam werd het alleen maar erger.
Het was zelfs zo dat als ik alleen was ging het nog aardig dan bleef hij nog op zijn speelboom zitten maar zodra mijn man het pad op reed begon het schreeuwen en sfspringen van de boom.
Naar mijn idee omdat mijn man hem ook niet meer op durfde te pakken omdat hij hem al zo vaak gebeten had.
ik heb hulp gezocht via internet en kwam bij het papagaaienvrouwtje terecht. om een lang verhaal kort te maken daar had ik ook niets aan.
Maar de strafkooi hielp toch wel al zat hij er twee keer in (als ik alleen met hem was) dan was het ook over. behalve als mijn man thuis kwam dan bleef hij maar schreeuwen en springen.
Nu ben ik twee weken geleden bij Hooijmeier geweest en mag dus de strafkooi niet meer en nu heb ik hem dus ook niet meer onder controle. om gek van te worden.
Ik hoop dat dit goed gaat komen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: januari 08, 2011, 22:58:36 pm »
Ik heb jouw bericht even gekoppeld aan wat ik al over Binkie geschreven had, is handiger ;)
Kan me voorstellen dat je er gek van wordt, kaketoegeschreeuw is pffffff.  Ik weet dat je van de week weer naar Hooi kan bellen om te vertellen hoe het gaat en ik ben benieuwd wat hij zegt.. We hadden het ook al over wat andere opties, maar aangezien je nu bij H. bezig bent ben ik bang dat dat door elkaar heen gaat lopen. Je zei o.a. dat hij als je hem in zijn kooi zet om een hoekje, dus uit het zicht, hij stil is. Ik denk dat ik dat gebruikt zou hebben en hem voorlopig daar eens zou laten, omdat hij dan in ieder geval gewenst gedrag vertoont (niet schreeuwen) en je hem daarvoor kunt belonen met aandacht. Ook hadden we het over het afleiden als hij springt en schreeuwt. We waren allebei bang dat hij die link heel snel gelegd had van: als ik schreeuw gaat het vrouwtje iets leuks doen, met als gevolg dat hij bezig blijft.. Ik zou dan bijvoorbeeld niet metéén opspringen en iets gaan doen om hem af te leiden maar even wachten, hem negeren en dan pas iets later, alsof het niets met hem te maken heeft iets gaan doen waardoor zijn aandacht naar jou uitgaat en dan belonen. Wij kunnen hier in ieder geval met je meedenken, maar ik zou toch eerst afwachten wat H zegt van de week!  ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2011, 08:16:41 am »
Wat Loes zegt over dat hoekje lijkt me een beter plan.
Erg leuk al die "gedragsdeskundigen" maar meestal hebben ze zo
hun eigen kijk op dingen en houden zich aan 1 methode vast.
Ik vind dat elke papegaai net zoals elk kind anders is en dus ook
een enkele vogel een net iets andere aanpak nodig zou kunnen
hebben dan een andere gemiddelde papegaai.

Offline rinie

• Eitje
  • *
« Reactie #22 Gepost op: januari 11, 2011, 22:21:39 pm »
Hallo allemaal,
gister weer contact gehad met hooijmeier. Het is dus de bedoeling dat als hij bijvoorbeeld schreeuwt dat ik dan b.v. dat rode papiertje of knuffeltje of wat dan ook geweldig mooi vind.
ook al schreeuwt de vogel dan nog hij kijkt wel naar mij. op dat moment kan ik hem ook even aan het knuffeltje laten voelen en hem de hemel in prijzen omdat hij zo'n knappe vogel is.
ik heb hem dan dus niet beloond voor het schreeuwen (ongewenst gedrag) maar beloont voor het (gewenste gedrag) omdat hij naar mij keek.
als we dit consequent blijven volhouden zou dus het ongewenste gedrag vanzelf moeten ophouden.
als ik het zo weer gehoord heb klinkt het allemaal weer heel logisch. we gaan dus weer volle moed aan de slag. ook gaan we video opname maken die we de volgende keer meenemen
zodat hij ons op praktijk voorbeelden kan bijsturen.
ik hou jullie op de hoogte van eventuele vorderingen, en als jullie nog tips en trucs hebben hoor ik ze graag

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: januari 12, 2011, 10:03:08 am »
Ja het klopt ook zoals hij het zegt. Denk wel dat je totaal niet naar hem moet kijken als je dat rode papiertje pakt, echt zorgen dat het voor Binkie lijkt dat het niets met zijn gedrag te maken heeft!! Succes!!!!!!!!! ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #24 Gepost op: januari 12, 2011, 13:52:11 pm »
ten eerste vind ik het heel knap dat je het zo lang volhoud.

Wij hebben een schreeuwende edel gehad, nu nog maar schreeuwt niet meer.
Is nartuurlijk niet te vergelijken maar het idee blijft hetzelfde.

Wij hebben juist geleerd om de andacht bij ons zelf te leggen.
Ze schreeuwt dus en dan begin ik janine bijv te kietelen om heel over dreven te knuffelen.
Als janine er niet is ga ik met een ballon spelen zo krijg IK de aandacht, als ik dat eenmaal heb haal ik onze edel uit de kooi en mag ze ook met de ballon spelen.
De sneuvelt dan en speelt ze er nog even mee.

Zo passen wij het toe misschien kun je er nog iets mee.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het erg moeilijk is om het vol te houden. Elke fout die WIJ maken gaat caro weer 2 stappen achter uit.
Het is constant opletten. Ook wij zijn het wel eens beu en roepen dan hou op of iets dregelijks, dit is fout.
Het blijft super moeilijk om rustig te blijven en voltehouden.

Heel veel succes en ik hoop dat het je lukt!!!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: januari 12, 2011, 14:09:09 pm »
Dat is toch precies het zelfde Wes.. Aandacht bij jezelf leggen door met iets te gaan spelen.. Inderdaad heel knap dat ze het volhouden.. ze heeft er alles voor over heb ik gemerkt in het gesprek met haar!!  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #26 Gepost op: januari 12, 2011, 16:16:16 pm »
Rinie, misschien interressant om dit topic eens door te lezen ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #27 Gepost op: januari 12, 2011, 17:42:33 pm »
zoals ik het lees niet
rinie geeft het knuffeltje zodra hij schreeuwt, dan word hij beloont.
Of lees ik het verkeerd?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #28 Gepost op: januari 12, 2011, 18:00:05 pm »
Zoals ik het van haar begrepen heb, gaat ze met het knuffeltje (of een rood papiertje) spelen als hij schreeuwt, zodat de aandacht naar haar gaat.  ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #29 Gepost op: januari 12, 2011, 20:08:05 pm »
oke dan is het goed!