Auteur Topic: Onze eerste vogel, een pyrrhura genaamd Solo.  (gelezen 12430 keer)

ilmootje

• Gast
Onze eerste vogel, een pyrrhura genaamd Solo.
« Gepost op: januari 09, 2011, 20:57:41 pm »
Hallo iedereen, ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben monique en ben in de praktijk nogal een leek wat betreft vogels. Nu hebben we sinds twee dagen een pyrrhura hypoxantha split van drie maanden oud. We hebben hem zo goed als handtam gekregen en het is dan ook een lief beestje. Ik heb alleen èèn maar.. Ik merk heel erg dat hij uit de kooi wil en gaat nu ook aan de kooi knagen en heb het gevoel dat hij nogal gefrustreerd raakt. Nou heb ik begrepen dat hij eerst een paar dagen in de kooi moet blijven, maar wat kan ik nu het beste doen. Ook kwettert hij nu heel veel om maar aandacht te krijgen.

Ik merk aan mezelf dat ik nog iets te angstig ben, bijvoorbeeld dat ik nog wel eens een schrikbeweging maak wanneer hij plotseling met zn snavel naar mijn vinger gaat wanneer ik hem kriebel. Hij wil namelijk ooky wel eens bijten (zachtjes tot nog toe). De vorige eigenaar vertelde me dat ik dan zachtjes zijn snavel moest dichthouden. Ik heb dit een keer gedaan maar hij werd volgens mij een beetje boos! Ook had ik juist gelezen dat je dat juist niet moet doen maar moet negeren. Dit heb ik ook geprobeerd en dan gaat ie een beetje piepen en wild doen in de kooi (aandacht?).

Het komt erop neer dat ik even niet meer weet wat ik het beste kan doen. En ik dacht nog wel zo goed voorbereid te zijn! Heeft iemand misschien tips voor me?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2011, 21:01:33 pm door ilmootje »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Onze eerste vogel, een pyrrhura genaamd Solo.
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2011, 21:22:19 pm »
Hey Monique!! Leuk dat je hier bent!

Heb je hem in 2 dagen handtam gekregen? Dat zou knap zijn.;)  Ik zou zijn snaveltje niet dichtknijpen hoor.. Hij bijt immers maar heel zachtjes. Koosje doet dat nog steeds, vaak als soort liefkozing, het stelt niets voor. Je hoeft er dus ook totaal niet bang voor te zijn. En zodra je er niet bang voor bent, komt er ook meer wederzijds vertrouwen. Misschien is het handig mijn topic over Koosje door te lezen, dan kan je lezen hoe ik het in het begin gedaan heb. Ook zou ik hem laten kortwieken, dan kan hij gewoon lekker op zijn kooi (ik heb een kooi waar een stok boven geplaatst kan worden.
Gefeliciteerd trouwens met je vogeltje. Hoe heet hij?

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: januari 09, 2011, 21:24:46 pm »
@loes: Denk dat ze bedoeld dat ze hem tam gekregen heeft, en niet tam gemaakt.
En als je het topic titeltje leest zie je dat ie solo heet  ;D

@monique:
je moet zeker zijn in je doen, als hij merkt dat jij bang bent voor zn snavel gaat ie er mee scheren naar je,
dan bijt ie je maar, als het nu nog zachtjes is, kan je hem makkelijk laten zien dat het je niets doet en dat het niet gewenst is,
door hem weg te zetten op zn kooi of speelboom als ie gewiekt is, of anders naar binnen toe (in zn kooi) als ie niet gewiekt is.

Ik zou de eerste 2 dagen binnen laten, en erna savonds naar buiten, dan is het donkerder in huis en zijn ze wat kalmer.
Zeker als ie kan vlieger in donker / schemer beter, bij daglicht kan hij tegen een raam aan knallen wat niet bedekt is.
dus de eerste 10 dagen ofzo alle ramen afdekken, zodat hij de grenzen van het gebied kent, en er dus niet tegen aan knalt.
ook het raam van een deur naar de gang of een andere kamer natuurlijk, hij zal er geen erg in hebben dat daar glas in zit.

voor de rest kan ik je alleen maar zeggen "laat je niet bang maken, intimideren door zn snavel of zn gedrag en jij bent de baas" en dan zal het allemaal wel goed komen,
aangezien hij al tam is en met je knuffelt!

(Wat voor kooi heb je ? aangezien goedkopere kooien een slechte coating hebben die hij er nog wel eens af zou kunnen knabbelen als ie zo bezig is!)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2011, 22:23:59 pm »
welkom hier
en succes met je zoektocht naar antwoorden
als je zoekt op het forum kom je zelf ook veel antwoorden tegen

en zoals bovenstaanders al hebben gezegd, nooit laten merken dat je bang bent ,jij bent de baas

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2011, 08:44:56 am »
Welkom op :PLF: ! En gefeliciteerd met je pyrrhura'tje!

ilmootje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2011, 00:44:25 am »
Hallo iedereen!
Bedankt voor jullie reacties.
@loes Ik bedoelde inderdaad dat solo al handtam was toen we hem kregen, Haha. Ik heb al veel van koosje gezien/gelezen, echt prachtig! Ik pak solo inderdaad niet meer bij de snavel, maar het is soms heel moeilijk om hem af te leiden wanneer hij bijt.

De reactie van 180sonic lees ik net te laat! We hadden het gevoel dat hij er heel erg graag uit wou, dus hij mocht er vandaag uit! Het ging heel goed, hij kwam er niet direct uit maar toen hij er eenmaal uit was wist hij me direct te vinden, heeft nog lekker in de wasbak gebadderd en het huis verkend. Met een pitje 'lokte' ik hem makkelijk weer in zijn kooi en hij heeft niet èèn keer gebeten! Haha.. Ben echt heel blij dat het zo goed is gegaan en hoop dat het zowel mij als solo meer vertrouwen heeft gegeven. Het enige nadeel is dat ik merk dat hij het niet fijn vind als ik hem oppak van achteren, weet iemand wat ik daaraan kan doen? Want wanneer hij bijt kan ik hem nu niet in zijn kooi zetten.

Wat betreft zijn kooi heeft hij het denk ik nog best royaal. Maar wat voor een het precies is durf ik niet te zeggen. Kan ik foto's uploaden?

Groetjes!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2011, 10:01:07 am »
Hier staat hoe je foto's kunt plaatsen:
http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=239.0

Hoe bedoel je van achteren oppakken? Het is het beste als je hem zo tam maakt dat hij op je vinger/hand stapt. Dan doet hij het vrijwillig. Als hij gek op je wordt odet hij dat wel. Ik heb hem door lekkere dingetjes te geven (terwijl hij in de kooi zat) gewend aan mijn hand. Op een gegeven moment iets lekkers bij mijn pols gelegd zodat hij om dat te pakken op mijn hand moest, zo went hij aan je hand (ik geloof dat het zo gegaan is maar helemaal helder heb ik het niet meer, je kan het wel terugvinden in dat topic denk ik. Koosje was niet eens tam toen ik hem kreeg, maar het ging heel snel.
Het klinkt al heel leuk allemaal hoor!! ;)

ilmootje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 12, 2011, 16:49:25 pm »
Hallo loes!

Ik zal er direct even naar kijken en een foto van solo en de kooi uploaden.
Nou met van achteren oppakken bedoel ik dat ik mijn hand op zijn ruggetje, net onder zijn nek leg en hem dan zachtjes oppak/optil. Hij stapt namelijk nog niet altijd op mijn hand wanneer ik dat wil, moet hem dan inderdaad lokken met een pitje of iets anders lekkers. Iemand zei namelijk dat ik hem moet optillen zodra hij bijt en dan terug zetten in de kooi, hem een paar minuten moet negeren en dan opnieuw proberen.  Hoop dat ik het zo iets duidelijker heb uitgelegd.

Groetjes!

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: januari 12, 2011, 17:38:26 pm »
dat oppakken is denk ik niet echt fijn voor hem, je behandeld hem dan meer als prooi,
als je je wijsinger onder zn kinnetje op zn borst drukt zal ie daar vanzelf opstappen,
of eerst oefenen in de kooi zoals loes zegt!

is ie gewiekt?

ilmootje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 12, 2011, 19:04:15 pm »
Nee, dat liet hij ook duidelijk merken inderdaad!  
Bedankt voor de tip, ik zal het direct proberen.

Hij is nog niet gewiekt, we twijfelen er nog heel erg over. Voor het tam maken van een vogel zou het beter zijn, maar ergens vind ik het erg zielig. Hij is nu nog maar één keer uit de kooi geweest, en ik had er eigenlijk helemaal geen last van. Maar ja, ik weet niet hoe het gaat als ze ouder zijn natuurlijk.

We willen dat hij eerst helemaal gewend is voordat we de stap zetten om te wieken, het lijkt me nogal aangrijpend voor het beestje namelijk.

Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie gedaan?

Ik heb trouwens geprobeerd om foto's te uploaden, maar.... daar moet ik toch even voor gaan zitten haha.

Groetjes! :bye:

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: januari 12, 2011, 19:45:11 pm »
lucky is hier swinters aan de vlieg en zomers niet, hierdoor kan hij toch in conditie blijven en genieten van zn vrijheid.
Eigenlijk zijn ze er zo aan gewend.

Ik heb hem gewiekt gekregen, bewust, om inderdaad de vertrouwens band op te bouwen en voor zn eigen veiligheid.

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #11 Gepost op: januari 12, 2011, 19:54:17 pm »
Wieken is een overweging..
Ik heb een geelvoorhoofd amazone hier en die is gewiekt..
gaat veel mee overal naartoe en mist het vliegen niet.

Maar een pyrrhura is anders..denk ik..
maar ikzelf zou hem wel wieken.. dat ze niet kunnen vliegen is niet zielig.. die beestjes hebben het vaak druk met een heleboel andere dingen.. ikzelf ben voorstander van vrije vogels.. vogels die meegaan naar buiten.. en douchen en op visite ga zo maar door.

Als je niet weet hoe je moet wieken heb ik wel een schema tje voor je of naar een goede Vogelarts gaan.. dierenarten hebben vaak geen idee hoe ze moeten wieken en hoeveel..
Wel iets waar je heel erg op moet letten!!! Pyrruhura's zijn hele lichte vogeltjes.. en ookal zijn ze gewiekt.. 1 windvlaag en ze zijn weg..

Dat is trouwens ook iets wat je overna moet denken.. een vogel die mag vliegen is huis is niks mis mee.. maar geloof me.. je vergeeft het jezelf nooit als hij weg zou vliegen..
int begin zal je er goed op letten maar je versloft daarin.. ik heb dat al zo vaak gehoord!

Dus denk goed na! lees goed de voor en tegens en 1 voordeel.. de veren groeien terug aan ;) dus als je zegt nee dit is niks.. wacht je en ze groeien zo weer terug...

succes met je dilemma e plezier met je nieuwe huisgenoot!!!!! :hart:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2011, 10:51:26 am »
leuk een Pyrrhura erbij :thumsup:

over het wieken bestaan urenlange discussie's eigenlijk.
vorig jaar was voor het eerst dat ik niets heb gewiekt, maar normaal gesproken deed ik het wel zo richting de zomer.
gewieket en ongewiekt is hier allemaal al eens weggevlogen :cry: maar gelukkig ook allemaal weer terug :thumsup:

wat hier al werd gezegd ze zijn erg licht dus je moet op blijven passen.
ik heb hier tuigjes, ook voor de Pyrrhura's.

ken die toch nog vliegen ;)

als ik hier vogels ging wieken wachtte ik eerst af totdat zelf goed konden landen, dan weet je dat de spieren goed ontwikkeld zijn.

succes ermee :thumsup:

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2011, 17:39:23 pm »
Wow, gave foto!! :thumsup:

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #14 Gepost op: januari 15, 2011, 12:00:13 pm »
mooie foto..
en inderdaad Wieken zjin discussie's over..
en ik heb zoiets.. kijk wat JIJ handig vind..
ik vind het mijn taak om "nieuwe"vogeleigenaren te waarschuwen.. maar de beslissing ligt bij iemand zelf ..
en daar kan je over discusieren maar dat heeft helemaal geen nut.. ;)