Auteur Topic: Japie en Cocootje over op de Optibird  (gelezen 13577 keer)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
Japie en Cocootje over op de Optibird
« Gepost op: januari 10, 2011, 15:16:21 pm »
Gisteren ben ik gestart om Japie en Cocootje over te zetten op Optibird.

Het is niet zo dat ze het slecht doen op de Scenic, want Scenic is gewoon een goede pellet en ze eten het graag.

De reden is dat ik de Optibird verkoop in mijn webshop en dat ik ervaring met de pellet wil opdoen, zodat ik klanten kan adviseren en kan praten uit eigen ervaring.

Optibird is net als de Scenic een goede pellet dus die 2 gaan niet achteruit op het voer. Ik denk zelfs dat het voor hen interessanter voer is vanwege de afwissling in grootte van de pellets en de extraatjes die er doorheen zitten.

De eerste dag is redelijk goed gegaan. Mijn verwachting werd ook werkelijkheid. Japie is niet zo moeilijk met eten, Cocootje is kritisch met voedsel wat ze niet kent. Voor haar moet ik streng zijn.

Japie vond de Optibird interessant. Hij begon de kleine brokjes op te nemen. Tot mijn verbazing liet hij de extra toevoegingen liggen. Hij heeft ook zeker een uur bij de etensbak gezeten en af en toe nam hij wat in de poot en at het op. Niet eens verkruimelen.

Cocootje heeft er de eerste dag ook al direct van gegeten. Zij zoekt wel eerst de lekkere dingen er tussenuit. Is ook helemaal volgens verwachting. Helaas voor haar zijn de lekkere dingen snel op en blijven alleen de pellets over.

Vanochtend lag er nog een klein beetje in de bak. Ik weeg alles af, dus ik weet precies wat ze gegeten hebben. Ik had 75 gram gegeven met de gedachte dat ze toch minder zouden eten als wat ze behoren te eten. Vanochtend was van die 75 gram nog 20 gram over. Niet slecht dus voor een eerste dag. Ik heb ook de bodem gecontroleerd en kon geen Optibird tussen de beukensnippers ontdekken.

Al met al verwacht ik dus geen problemen met het overzetten.

Ik zal af en toe eens een update plaatsen in dit topic. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe het verloop zal zijn met de ontlasting. Ik verwacht dat, door het veranderen van het voer de darmen even van slag zullen zijn. Die hoeft overigens niet, maar ik houd er wel rekening mee. Vanochtend zag ik al wel verschil in kleur. Het ziet er weer net zo uit als bij volledig zaadmengsel. Mooi groen en wit. Met de Scenic was het toch altijd donker door de rode natuurlijke kleurstof in de pellet.

To be continued........
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2011, 17:23:13 pm door Pascallo.NL »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Japie en Cocootje over op de Optibird
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2011, 17:17:52 pm »
Oh spannend, ben benieuwd!! Ziet het er net zo uit als bij zaadmengsel (de ontlasting) of niet zo uit (typfoutje vermoed ik?) ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2011, 17:23:50 pm »
Oh spannend, ben benieuwd!! Ziet het er net zo uit als bij zaadmengsel (de ontlasting) of niet zo uit (typfoutje vermoed ik?) ;)

Idd een typo  :-[

Het ziet er NET zo uit als bij zaadmengsel  :)

Thanx Loes  :-*

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2011, 17:28:45 pm »
Ben ook heel benieuwd! :thumsup: Wel fijn dat ze het al een beetje eten!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2011, 19:37:35 pm »
succes ermee pascal en flinke japie en coco  :thumsup:

ps, zijn dat die pellets waar we laatst een staaltje van konden hebben die bij ons door ricoco werden gestuurd ??

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2011, 20:48:27 pm »
succes ermee pascal en flinke japie en coco  :thumsup:

ps, zijn dat die pellets waar we laatst een staaltje van konden hebben die bij ons door ricoco werden gestuurd ??

Ja. dat denk ik wel Viv. Het is een geperste brok wat er grijzig uitziet. Er zitten bij de Small safloorpitten, bij de medium pompoenpitten en rozenbottel en bij de medium plus zit er nog extra gedroogd fruit doorheen.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: januari 10, 2011, 22:53:08 pm »
yep dat waren die ,de enige die daaraan kwam was wieke, maar dan enkel voor de pompoenpitten
geen van de grijzen wilden het eten , flipke heeft wel geproefd

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2011, 09:59:24 am »
hoi hoi,
mijn ervarind met Optibird is:
Perfect!

ik heb ecobird gehad en Harrisons.. en Bono van mij (amazone) at de harisons heel slecht..
en de Ecobird ging hij verschrikkelijk van stinken..

Optibird ging er eerst niet goed in maar na een tijdje is hij er helemaal gek op..
hij eet het liever als Zaad..en dat na 18 jaar alleen zaad eten.. :o
ik heb de Large voor hem omdat het grotere stukken zijn.. en hij dat prettiger vind ivm dathij dat uit zn pootje kan eten..
ik heb dit overlegt met Harry (hoca) en dit mocht gewoon ...
er zitten Pompoen pitten in en rosenbottels maar de rosenbottels moet hij niet  :)

Zijn poepjes zijn heel mooi en hij stinkt niet meer& zijn veren zien er geweldig uit..dus voor ons is het duidelijk..
Optibird is een blijverdje..

ben benieuwd naar jullie bevindingen..

Groetjes! Karlijn & Bono (geelvoorhoofd amazone)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2011, 12:11:28 pm »
Goed om te horen! Ik weet wel dat er ook een prijsverlaging geweest is, omdat de prijzen in Europa gelijkgetrokken werden volgens mij!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2011, 16:26:34 pm »
Hey Karlijn,

leuk om ook een ervaring van iemand anders te lezen.

Het is idd zo dat niet iedere papegaai het direct wil eten. Dat heeft mijn inziens niets te maken met dat hij het niet zou lusten, maar meer omdat het onbekend is en dat ze het dan gewoon niet hoeven.

Iedere vogel is over te zetten en het heeft dan ook geen zin om een pellet voor 1 of 2 dagen aan te bieden om te kijken of ze het lusten.

Natuurlijk lusten ze het, maar je moet gewoon streng zijn. Proefzakjes zijn dan ook niet om te kijken of ze het willen eten, maar meer om de verzorgen te laten zien wat voor soort pellet het is. Natuurlijk kun je de inhoud van een proefverpakking wel gebruiken om de vogel kennis te laten maken met het voer.

Iedere vogel is anders, maar je kunt iedere vogel overzetten op welke pellet dan ook. Het hangt totaal af van de verzorger. Hoe streng kun je zijn voor je vogel. ;)

Gisteren was de bak bij Japie en Cocootje nagenoeg leeg. Ze moeten samen ongeveer 141 gram per dag krijgen. Dit gaan ze niet krijgen (maximaal 100 gram), want ze krijgen bij mij niet alleen Optibird te eten.

Gisteren had ik ze 80 gram gegeven en dit was nagenoeg dus op. Vanochtend heb ik ze 90 gram gegeven. En het leuke was dat ze allebei voor de etensbak gingen zitten om te gaan eten. Het is dus blijkbaar goedgekeurd door ze.

Voor mij is het overzetten nu klaar. Wat mij betreft is het al gelukt, omdat ze het al volledig eten en ik ze niet meer in de gaten hoef te houden wat betreft hun gewicht. Ze eten immers voldoende.

Had niet verwacht dat ze het zo snel zouden accepteren.

Nu is het afwachten hoe ze er verder op vooruit zullen gaan. Dit duurt natuurlijk langer voordat je dat kunt gaan zien.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2011, 16:31:50 pm »
Goed om te horen! Ik weet wel dat er ook een prijsverlaging geweest is, omdat de prijzen in Europa gelijkgetrokken werden volgens mij!

Ja, dat klopt Loes.

Vergelijkbaar met de Scenic Jungle Mix 2 pound:

Van de Scenic is de advies hoeveelheid voer ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht. Van de Optird is dat 15%

Als ik met deze gegevens een berekening erop loslaat is dat in mijn geval met 2 vogels.

Scenic Jungle Mix 2 pound (=900 gram)

94 gram per dag = +/- 10 dagen met een zak van 15 euro

Optibird Medium 2 kilogram

141 gram per dag = +/- 15 dagen met een zak van 17,95 euro

Als je dan de grotere verpakkingen gaat berekenen is natuurlijk nog voordeliger ;)

« Laatst bewerkt op: januari 11, 2011, 16:34:15 pm door Pascallo.NL »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2011, 16:40:55 pm »
Dan zou ik zeker een hele grote verpakking nemen. Zijn ze er ook in 25 poundverpakkingen en hoe duur zijn die dan?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2011, 16:42:23 pm »
Scenic dus € 1,50 per dag en Optibird € 1,20 per dag.

Is toch voordeliger. Zo'n € 109 euro per jaar :D

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2011, 16:45:29 pm »
Dan zou ik zeker een hele grote verpakking nemen. Zijn ze er ook in 25 poundverpakkingen en hoe duur zijn die dan?

Op bestelling zijn grotere verpakkingen te bestellen (25 kilogram uit mijn hoofd gezegd).

Prijs moet ik opvragen. Maar je moet dan wel rekening houden met een levertijd van ongeveer 4 weken, omdat het bij de fabriek besteld wordt en het niet los geleverd wordt naar de distributeur. Het wordt dus meegeleverd met de bestelling van de distributeur en die besteld ongeveer iedere maand. ;)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2011, 16:57:01 pm »
Op bestelling zijn grotere verpakkingen te bestellen (25 kilogram uit mijn hoofd gezegd).

Prijs moet ik opvragen.

Het zijn 20 kilo verpakkingen. Op aanvraag te bestellen. Levertijd +/- 4 weken. Prijs: € 89,95

En volgens mij maak ik in mijn vorige post een fout in mijn berekening  :CENS