Auteur Topic: Ons Rozetsen begint te schreeuwen HELP!  (gelezen 11924 keer)

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
Ons Rozetsen begint te schreeuwen HELP!
« Gepost op: januari 15, 2011, 19:02:34 pm »
Hallo beste mensen, weten jullie mij raad aub?
Ik ben een paar maand geleden mijn zeer lieve en rustige grijze roodstaart verloren door ouderdom(denk ik) hij is + - 55j geworden(ik kocht hem toen hij 35 was) en ik heb hem 20 jaar bij me gehad. Een super lieve!
Nu het volgende, ik kon de leegte in onze keuken niet aan ik miste mijn Jacko, en zo heb ik beslist om volledig opnieuw te beginnen.
Ik kocht een splinternieuwe kooi en ook een "ander" soort vogel. Dus ja een rosé kakatoe, die ik bij een kweker ben gaan halen, z'n kooi zat vol met handtamme dieren, we kozen er één uit die steeds naar ons kwam aangevlogen en zo hebben we ons Rozetsen(zo noemen we haar) aangekocht.
Ze kan zelf al kunstjes enz... spreken doet ze nog niet, ook wou ik haar ook niet kortwieken, ze is intussen 7 maand wij hebben haar van 21 september 2010.
MAAAAAR nu komt het!
Ze begint te schreeuwen telkens als ik uit haar gezichtsveld ga (bv naar toilet of buiten...) als ik in de keuken de afwas doe is er geen probleem zit ik s'avonds op m'n laptop zoals nu zit ze bij me op de schouder of op tafel. ze is dan braaf en rustig.
Sorry mensen wat ik nu ga zeggen zullen jullie me zeer kwalijk nemen denk ik, ik heb intussen al terug naar de kweker gebeld om te vragen of hij ons Rozetsen terug wil nemen omdat het echt tedens de dag niet te doen is qua aandacht dat ze vraagt, en of hij intussen al grijze roodstaartjes heeft. Ik zou mijn kaketoe weg doen met pijn in m'n hart want zo ben ik niet, als je kind stout is ruil je het ook niet voor een ander! Ik zou me schuldig voelen, maar ik kan toch geen 60 jaar naar dat gekrijs omgaan?? Wetende dat m'n Jackotje(grijze roodstaart) ZOOO lief en rustig was. Wie kan ma helpen AUB?

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ons Rozetsen begint te schreeuwen HELP!
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2011, 19:45:49 pm »
sterkte met het verlies van je grijsje!  console

Niet zo snel opgeven!!! Je hebt haar nog maar heel kort, en ik snap natuurlijk dat het heel vervelend is om een krijsende kaketoe te horen, maar ze is nog maar zo kort bij jullie en nog zo jong! Dat kun je (waarschijnlijk) echt nog wel af leren hoor! Er zijn heel veel verschillende manieren, van een plantenspuit naar afleiden en nog veel meer dingen... Ik heb er ook niet veel verstand van, en hoop dat iemand anders je kunt helpen maar zo snel weg doen  :(
En een grijsje kan ook heel erg schreeuwen hoor, een kaketoe is natuurlijk nog wel een ander verhaal maar niet elke gaai is hetzelfde natuurlijk he...

En je zegt dat ze in de keuken staat, dat is ook echt niet slim hoor! De dampen en gassen die er vrijkomen met koken zijn echt niet gezond voor je gaai!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2011, 20:07:05 pm »
allereerst welkom op dit forum   :-*

sterkte met het verlies van jacko

een krijsend roseetje , gaat het echt door merg en been en hoelang duurt het krijsen dan
verwissel je het niet met zijn gekke 5 minuutjes die roseetjes soms  hebben

hoe reageren jullie op het lawaai ?? geef je het aandacht ? want dan kan er reden zijn om verder te krijsen

een goede raad , negeren het gekrijs ,belonen het goed gedrag

vraagje 2 , ben je zeker dat er niets lichamelijks schuilt waardoor ze zo lawaai maakt

ik en nog anderen willen je wel helpen , maar probeer haar eerst te heropvoeden eer je besluit haar weg te doen

veel moed en als je wat wil vragen aarzel niet

ik heb zelf een roseetje,dus ik ken het geluid wel

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2011, 20:07:45 pm »
ik zie net dat je uit belgie bent , uit welke streek

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2011, 20:36:37 pm »
sterkte met het verlies van je grijsje!  console

Niet zo snel opgeven!!! Je hebt haar nog maar heel kort, en ik snap natuurlijk dat het heel vervelend is om een krijsende kaketoe te horen, maar ze is nog maar zo kort bij jullie en nog zo jong! Dat kun je (waarschijnlijk) echt nog wel af leren hoor! Er zijn heel veel verschillende manieren, van een plantenspuit naar afleiden en nog veel meer dingen... Ik heb er ook niet veel verstand van, en hoop dat iemand anders je kunt helpen maar zo snel weg doen  :(
En een grijsje kan ook heel erg schreeuwen hoor, een kaketoe is natuurlijk nog wel een ander verhaal maar niet elke gaai is hetzelfde natuurlijk he...

En je zegt dat ze in de keuken staat, dat is ook echt niet slim hoor! De dampen en gassen die er vrijkomen met koken zijn echt niet gezond voor je gaai!

Plantenspuit is niet aan te raden!

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2011, 23:14:24 pm »
ik zie net dat je uit belgie bent , uit welke streek
Alvast al dank voor jullie hulp, ik kom uit de streek van het Gentse.
Het geschreeuw of gepiep of hoe ik het ook zou noemen was begonnen met de ochtend "kreetjes" dus zoals u zelf zegt  zo'n 5 a 10 minuten.
Intussen duurt haar ochtend kreet laat ons het noemen een typische "groepskreet"(want dit deden ook de andere rosé's in de voliere toen ik de mijn rosé ben gaan kopen)
al heel de voormiddag en ook als ze word genegeerd nog een extra kabaal bij die helemaal niet op de groepskreet lijkt.
Ik ga inderdaad nu en dan in een andere plaats om het te negeren en kom terug met een beloning(klein zonnepitje) als het een gewenst gedrag is zoals fluiten.
U (jullie) moet ook weten dat ik alle dagen bij de vogel ben (huisman en huisvrouw) ik weet nu niet hoe het bij jullie zit maar als men alle dagen 8 uur van huis is voor het werk is het inderdaad makkelijker omdat u er niet constant bij bent, en dit aanvaardbaarder is.
Enkel s'avond is ze nog braaf ook al zit ze niet bij me, maar helaas voor de rest van de dag vraagt ze aandacht.
Ziek of pijn heeft ze ook niet want is nog maar pas bij m'n D.A. geweest.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2011, 23:56:02 pm »
je hebt gelijk , heel de dagen is het idd niet uit te houden
wij gaan ook werken hoor ,ons roseetje zijn gekke 5 minuutjes duren jammer genoeg maar een paar secondjes meer

kan je rozetje niet wegzetten in een andere kamer als ze haar kuur krijgt en ze er weer uithalen als ze stil is ,ipv zelfweg te gaan

ik lees wel dat je niet slecht bezig bent , maar negeren blijft dikwijls heel moeilijk

ps, welke da heb je ,in het gentse ??
wij zijn van het leuvense  ;)

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2011, 13:54:51 pm »
je hebt gelijk , heel de dagen is het idd niet uit te houden
wij gaan ook werken hoor ,ons roseetje zijn gekke 5 minuutjes duren jammer genoeg maar een paar secondjes meer

kan je rozetje niet wegzetten in een andere kamer als ze haar kuur krijgt en ze er weer uithalen als ze stil is ,ipv zelfweg te gaan

ik lees wel dat je niet slecht bezig bent , maar negeren blijft dikwijls heel moeilijk

ps, welke da heb je ,in het gentse ??
wij zijn van het leuvense  ;)
Mijn dierenarts is Johan Van der Cruysen een zeer goede da voor papegaaien en andere vogel soorten.
Ik denk dat m'n besluit vast staat, heel deze morgen was het terug van hetzelfde, ik heb de rosé naar de veranda geplaatst, en vanavond mag hij weer binnen dan is hij rustig.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2011, 14:05:57 pm »
is je vogel getest , misschien kan iemand hem heropvoeden
ik wil het wel proberen ,maar alleen als ze getest is

kvind het zo zielig voor het beestje, weer een andere thuis krijgen, nuja het is jouw besluit en niet het onze

ik hoop dat wesly nog reageert, hij had ook een schreeuwer en nu een rustige caro

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2011, 17:01:26 pm »
Hey

Je kan het topic caro scheeuwt even opzoeken op het forum.

Vaak schreeuwen (als je het schreeuwen kunt noemen) jonge rose's wat meer als oudere rosetjes.
Dit gaat er met tijd af en hebben ze echt alleen maar hun dolle 15 min en daarna is het over.
Ik ken weinig rose's die hun eigenaren hun leven een hel maken.
Een rose heeft wel veel dingen nodig om hun energie aan kwijt te kunnen, sloopmateriaal ; hout, touw, karton en dat soort dingen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat jij een beetje een verkeerde verwachting hebt van een rose.
Je hebt het over praten en een rustige vogel. Een rose is dit totaal niet. Een rose barst van de energie, en de woorden schat is minimaal.

Wat ik je als tip kan geven is afleiden. Zodra je uit het zichtbeeld gaat raken eerst iets pakken een wc rol bijvoorbeeld ga daar overdreven mee spelen. Als je dan de volledige aandacht hebt van je vogel ( LET OP : je niet af laten leiden door andere mensen die bijvbeeld beginnen te lachen omdat jij gek doet. Het moet met de hele familie ze moeten allemaal mee werken. Het beste is nog dat jullie allemaal heel uitgesproken doen over de wc rol) Als je dus de aandacht hebt van je vogel, laat je het hem zien een keer proeven en dan geven. Als hij ermee speelt prijs je hem aan "goed zo lieve vogel, mooie wc rol he sloop hem maar" daarna loop je uit zichtbeeld.
Het is dus wel even proberen wat je rose nu echt leuk vind om mee te spelen. Meeste rose's kunnen uren bezig zijn met touw kartonnen dozen en wc rollen.
Als je daarna terug komt en hij is mooi bezig geweest vergeet hem dan niet te belonen dit is erg belangrijk zodat hij weet dat hij het goed heeft gedaan.
Belonen kan door zonnepitjes geven, hem uit de kooi te halen en hem te knuffelen.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2011, 17:04:32 pm »
Let op het kan einige tijd duren voordat het aanvaardbaar word. Een gek uurtje blijft hij altijd houden. Dit zal je ook moeten respecteren en wat oordoppen in te doen.

Voor de rest is het gewoon een spelletje wie het langste uithoudingsvermogen heeft, jammer genoeg is dit vaak de papegaai.
Heb geduld leer hem kennen.

Hoe oud was de vogel voordat je hem kreeg?
Handopfok of nartuurbroed?

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2011, 20:10:22 pm »
Let op het kan einige tijd duren voordat het aanvaardbaar word. Een gek uurtje blijft hij altijd houden. Dit zal je ook moeten respecteren en wat oordoppen in te doen.

Voor de rest is het gewoon een spelletje wie het langste uithoudingsvermogen heeft, jammer genoeg is dit vaak de papegaai.
Heb geduld leer hem kennen.

Hoe oud was de vogel voordat je hem kreeg?
Handopfok of nartuurbroed?

Dank u alvast Wesly uw uitleg en dat jullie me willen helpen, het is een handopfok vogel geboren op 28 juni 2010 en ik kocht haar op 21 september 2010.
Ik wil jullie eerlijk zeggen dat dit niet in mijn aard ligt!! Daarmee bedoel ik, een dier kopen en daarna weer weg doen, ik zit er zelf zeer mee verveeld! Ik had nog gebeld met de kweeker en die zei dat ik einde van volgende week eens terug mocht bellen ivm een baby grijze roodstaart. Dus ik eigenlijk content dat ik het een week kan uitstellen.
Zoals ik al eerder zei hier "men doet z'n kind ook niet weg als het teveel weent".
Dit even terzijde: ze zit momenteel weer bij me terwijl ik dit schrijf zo rustig als wat, het "probleem" begint enkel als ze mij niet meer ziet, dus als ik uit haar gezichtsveld ga
Bij m'n vrouw doet ze dit niet zij mag lopen waar ze wil...raar...de rosé roept niet naar haar
U zal misschien raar opkijken maar weet je wat ik vandaag al heb geprobeerd? Wel ik heb 2 walkie talkie's gekocht één zet ik bij de rosé en één hou ik bij mij.
Nu, als ik naar de veranda ga of naar toilet en ik hoor haar wat fluiten, dan zeg ik door de zender das lief(dus zonder dat ze mij ziet) "krijst" ze dan zeg ik niks.
Kom ik terug in de kamer waar ze zit krijgt ze een zonnepitje.

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2011, 20:19:23 pm »

kvind het zo zielig voor het beestje, weer een andere thuis krijgen, nuja het is jouw besluit en niet het onze

ik hoop dat wesly nog reageert, hij had ook een schreeuwer en nu een rustige caro

Ja Vivke, ik weet het, ikzelf probeer dit ook maar langer uit te stellen... en ook zeg ik dan bij mezelf "waar gaat hij belanden"? dit verdient z'on intellegent dier niet.
Eigenlijk ligt de schuld aan mij! Mijn schoonbroer had me op voorhand verwittigd hijzelf heeft ook een rosé en kan er ook geen weg mee qua krijsen, maar ik vond het een mooie vogel(en geloofde hem niet) zodoende had ik zelf één aangekocht, eerste maand geen probleem, maar nu moet ik hem gelijk geven.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2011, 20:54:03 pm »

is dit een optie ?? ik wil gerust proberen ,het haar afleren
hier zit een rosee mannetje, je loopt wel risico dat die 2 verliefd worden hé  :)  nee hoor geintje ,rozetje is tejong daarvoor

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2011, 21:22:15 pm »
is dit een optie ?? ik wil gerust proberen ,het haar afleren
hier zit een rosee mannetje, je loopt wel risico dat die 2 verliefd worden hé  :)  nee hoor geintje ,rozetje is tejong daarvoor
Ja dat weet ik dat ze te jong is. ik heb ze nu pas terug in haar kooi gedaan en ze is rustig, ik mocht haar zelfs vanavond gelijk een baby dit de fles krijgt op m'n arm nemen, verdoeme toch...dit maakt het maar moeilijker als ze zo lief is. Viv het is vriendelijk van u dat u het wil proberen, maar ik probeer het zelf op te lossen, de reden is, als ik haar bij u doe ben ik ze ook een paar weken kwijt en dan vrees ik dat m'n gevoel voor haar helemaal zal overgaan.(begrijp dit niet verkeerd aub)
toch DANK!