Auteur Topic: Ons Rozetsen begint te schreeuwen HELP!  (gelezen 11904 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ons Rozetsen begint te schreeuwen HELP!
« Reactie #30 Gepost op: januari 17, 2011, 22:22:45 pm »
Wieken is zeker een optie, ze krijgt meer de ruimte en meer afleiding. Ik zou haar ivm ziekten niet meenemen naar de duiven. Duiven kunnen dragers zijn van ziektes waar zij geen last van hebben maar onze papegaaien wel. Laat haar wel door een ervaren iemand wieken; bv vogelarts of kweker.

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #31 Gepost op: januari 28, 2011, 22:19:17 pm »
Hallo
Lieve mensen, ik wou enkel even melden dat wij al alles uit de kast hebben gehaald om ons Rozetsen te "sussen" maar helaas NIKS HELP!!!
Ze is alleen rustig als wij bij haar in de keuken staan en voor de rest kriep kriep pieuw pieuw waauw waauw, Ik wil gewoon zeggen tegen alle mensen die een papegaai of kaketoe in huis willen, AUB begin er gewoon NIET aan! laat die vogels gewoon vrij ik bedoel in een voliere buiten of om er mee te kweken ofzo, maar neem NOOIT z'on vogel in huis!!! Wij zullen hem niet weg doen ook al is het tijdens de dag kabaal en miserie (wij willen hem niet niet weg doen of verkopen, gewoon omdat dit dier dan van hier naar daar word gestuurd) Laat u goed inlichten aub begin er gewoon niet aan!! oké u kan dit overwegen als u maar 1 dier hebt of als u alleen bent, maar niet als je verschillende dieren hebt want en kaketoe vraagt gewoon al uw tijd! Wij zeggen het nogmaals we gaan ons Rozetsen niet weg doen, maar wij zouden NOOIT meer een rosé kaketoe in huis nemen...we hadden het zo goed met onze grijze roodstaart. Alles hebben we al uitgeprobeerd maar niks help het lawaai, het roepen het tieren het krijsen het blijfd maar duren. probeer dit, probeer dat... neen wij geven het op! We "leren" er gewoon mee te leven SORRY...maar BEZIN EER JE BEGINT! Nog dit, mensen die buitenshuis werken en maar "enkele" uren per dag naar een vogel zijn geschreeuw moeten luisteren, hebben het inderdaad veel makkelijker dan wij, die de hele dag niks anders horen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #32 Gepost op: januari 29, 2011, 14:26:26 pm »
Ik vind het een goede raad, haha.. maar toch denk ik dat het minder moet kunnen worden. Heb je het topic over Caro nog doorgelezen? ;)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #33 Gepost op: januari 29, 2011, 18:28:06 pm »
het is jammer ,maar het duurt wel langer dan 14 dagen om dingen af te leren

ooit zei eens iemand tegen mij, wat de gaaien betreft , wat je 1 jaar toelaat ,duurt 2 jaar om het af te leren  ;)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #34 Gepost op: januari 29, 2011, 19:08:36 pm »
Tja, kaketoes staan er bekent om helaas he :(
Geef de moed in ieder geval niet op ;) Want in 14 dagen kun je echt niet veel afleren...
Ik ben nu ook weer bezig met Binkie, ongeveer een maand met als ik wegloop dat ie niet gaat schreeuwen, en het gaat al stukke beter als eerst.. Heeft Rozetsen wel veel afleiding enz, veel afwisseling van (educatief) speelgoed, speelboom om zich op uit te leven enz? En ga je haar nog wieken?

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #35 Gepost op: januari 29, 2011, 19:37:32 pm »
Hoh, weet je, wieken vind ik ook zo "definitief" trouwens haar overal meenemen vind ik ook geen must. Speeltjes enz... heeft ze al zoveel, laatst nog maar eens een ander schommeltje aangeschaft, ook kartonnetjes geknipt en op een touw rijgen, maar helaas ook dit is ze al gewoon. ben ik in huis GEEN PROBLEEM! Ga ik even buiten, oei oei oei, zoals ik al zei kriep kriep pieuw pieuw enz...nu probeer ik er zelfs met een doek over haar kooi te hooien als ik hoor dat ze begint met krijsen, ik heb zoiets gevonden op youtube, maar weet zelfs dan roept ze. Dus ze weet sowiezo dat ik naar buiten ga.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #36 Gepost op: januari 29, 2011, 20:25:15 pm »
wieken is NIET definitief hé
gewiekte veren vallen uit, er groeien weer nieuwe en je moet opnieuw wieken
je word wel een stukje meer baas over haar ,want wat ik hoor is madam nogal dominant  :)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #37 Gepost op: januari 31, 2011, 07:14:52 am »
Ik vind wel dat je vlug opgeeft.
Wij hebben er maanden voor moeten vechten om bepaald gedrag af te leren.
De ene dag gaat het dan goed dan krijgt ze weer een terug val dan weer een dag goed.
Dit duurt maanden zelfs jaren en dan nog krijgen ze af en toe een slechte dag/dagen.

Als je je aan de regels houd moet het lukken maar verwacht niet dat het binnen een week is.
De vogel gaat zich langzaam aan beseffen dat hij geen aandacht krijgt als hij schreeuwt wel als hij brabbelt of stil is.

Sinds de geboorte van onze dochter merken wij pas echt dat het aan de eigenaren ligt en niet aan de vogel zelf.
Mijn vader heeft ook een rose binnen die heeft erg goed geluisterd naar onze tips en hij heeft nu een super vogel is lekker stil en weet als hij gekke dingen doet hij meer aandacht krijgt dan als hij gaat zitten schreeuwen. schreeuwen is het nu ook niet meer behalve het gekke uurtje van de rose's. Daar krijgt hij ook de ruimte voor, maar word wel genegeerd na een paar minuten is het over en krijgt ze een gekke bui hierop word er met het rosetje getraind en krijgt lekkere zonnepitjes.

Ik denk dat ik hetzelfde voor vivke kan zeggen, weinig problemen met de rose en ze genieten er gewoon van.

Jou mening over de rose's is anders door je ervaring wil niet zeggen dat een rose geen geschikte vogel is voor binnen. Ken er zat die binnen super zijn (ook eigen jongen)
Het ligt niet aan de vogel maar aan de eigenaren en hun opvoeding.
Dit is geen aanval op je , maar wel een feit.

Denk erover na ! Geef niet op, heb geduld.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #38 Gepost op: januari 31, 2011, 09:55:53 am »
Helemaal mee eens!  ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #39 Gepost op: januari 31, 2011, 11:55:38 am »
Ik heb ook net als Wesley de mening dat u te snel opgeeft. Te veel tips wegwuift.
Doorbreek thuis het patroon door eerst zelf rustig te worden en voor te nemen om niet meer boos of geirriteerd te raken door de vogel, want daarvoor hebben ze echt voelsprieten! Zolang het u kan raken wat hij doet gaat hij door want het is een vorm van aandacht die hij graag wil. En welke aandacht dat is maakt dus niet uit, het gevoel wat u krijgt bij bepaald gedrag voelen ze aan, ook al zegt u helemaal niets, hij proeft het aan de sfeer en ziet het aan uw lichaamshouding. Geloof me ook hij heeft liever positieve aandacht en duidelijkheid wat u wel leuk vindt, dus reageer op de leuke dingen en negeer volkomen de vervelende dingen. Het zal echt werken! Maar nogmaals de eerste stap is uw gedrag richting de vogel te doorbreken. En daarna is het een kwestie van doorzetten en nog eens doorzetten. De ene vogel pikt het sneller op dan de andere maar uiteindelijk lukt het ook bij uw vogel. Hij is nog jong en kan helemaal gevormt worden. Maar juist daarom omdat hij jong is zoekt hij nu de grenzen op, en u mag die grenzen bepalen. Niet door de slechte te bestraffen, maar juiste om de goede te belonen. Er zijn zoveel goede voorbeelden van vogels die het thuis in huis prima doen, en al die baasjes hebben moeten leren hoe je met een papegaai moet omgaan.
Sterkte en succes.

Offline Rozetsen

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #40 Gepost op: januari 31, 2011, 13:14:12 pm »
Ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen, de rose is rustig en tamelijk stil als wij in huis rond lopen of als ze ziet dat we in huis zijn.
Die vogel doet gewoon irritant als we even naar de veranda of buiten gaan, dus dan begint hij te kriepen enz... en ja ik heb ook buren! Ze blijfd gewoon doorgaan met die pieuw pieuw steeds hetzelfde! gezellig hoor.
Komen we binnen? boem gedaan, ze is weer rustig. Hoe los je dit op? Neen niet met te wieken denk ik?
Ik kan de verzorging en het bezig zijn met m'n andere dieren niet in de steek laten door 1 vogel die mij(ons) een hele dag nodig heeft toch?

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #41 Gepost op: januari 31, 2011, 13:18:23 pm »
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is het aan te raden een vast schema te hanteren? Vaste tijden van aandacht of te wel, vaste tijden van geen aandacht?
Ik ga behoorlijk schematisch te werk met mijn vogels, vaste tijden bij ze zitten, vaste tijden spelen, vaste slaaptijden (minimaal 12 uur donker), Als de gordijnen hier dicht gaan, reageer ik niet meer op ze en dat weten ze.  Het is maar een ideetje :CENS

Succes, Nel

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #42 Gepost op: januari 31, 2011, 15:14:29 pm »
Ik denk inderdaad dat de tip van Bobbie een kans van slagen heeft bij dat gedrag. Gewoon je ding doen, vaste rituele invoeren richting de vogel. Maar dan ook heel duidelijke vaste rituelen op vaste tijden en op een vaste volgorde zodat de vogel ze gaat herkennen. Uiteindelijk zal het zeker effect hebben.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #43 Gepost op: januari 31, 2011, 17:59:20 pm »
Ik begrijp donders goed wat je bedoelt.
Je geeft alleen erg snel op!
Je kan niet binnen een week dit gedrag oplossen.

En als je buiten bent heb je er toch geen last van?
En de buren moeten ook maar even een beetje van je pikken.
Gewoon even door bijten, weet dat het moeilijk is.
Tevens heb je idd geluk gehad met je grijze want ook grijze kunnen dit soort gedrag doen hoor.
Het ligt niet alleen aan dat het een rosekaketoe is.

We hebben je heel veel tips gegeven en krijg niet het gevoel dat je er ook maar iets mee doet.
Geef iets lekkers of iets om te slopen voordat je naar buiten gaat, is hij stil geweest beloon je hem.

Jonge rose's maken meer piep geluiden dan ouderen.

Elke papegaai/ kaketoe heeft recht op verse lucht en zon, dus wieken of een tuigje is helemaal geen slecht idee.
Ook haal je vaak de dominatie uit de vogel door te wieken.
Wil je dit niet helemaal prima wel erg jammer voor de vogel het geeft ze veel meer vrijheid.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #44 Gepost op: februari 01, 2011, 10:45:28 am »
Ik heb hier ook een kleine schreeuwlelijkerd opgevangen.(een bonte boertje0
Eigenlijk had ik helemaal geen ervaring met papegaaien maar vond het zo zielig dat hij bij de tweede eigenaar ook al weer weg moest.

Nou en schreeuwen kan hij  :seestars:
Maar aan de andere kant is hij zoooooo lief en leuk  :hart:
het schreeuwen proberen wij te negeren, lukt natuurlijk niet altijd maar het gaat al stukken beter met hem nu!!