Auteur Topic: Ongewiekt mee naar buiten  (gelezen 5369 keer)

Offline margao

• Eitje
  • *
Ongewiekt mee naar buiten
« Gepost op: januari 16, 2011, 19:31:21 pm »
Ik wil nog even reageren op het wieken. Mijn Sophie woont al 15 jaar bij me en is de laatste 7 jaar niet meer gewiekt. Al net zo lang train ik haar om naar mij toe te vliegen (in huis). Dit heeft maar zeer beperkt resultaat. We hebben wel een hele goede band, dus ze wil wel graag bij me zijn en daar heeft ze ook alle gelegenheid toe want ze zit zelden in haar kooi. Ik ga ook naar buiten met haar (los) en heel soms vliegt ze dan weg, meestal omdat ze van iets schrikt en heel soms omdat ze gewoon zin heeft om te vliegen. Ze komt niet zelf terug dus ik moet haar wel gaan halen, maar meer dan een straat vliegt ze niet weg en ze wil graag gevonden worden. Ze vertrouwd mij en ik haar en daarom gaat het tot nu toe altijd goed, maar er is een zeker risico. Ik wil haar niet meer wieken omdat ik denk dat een vogel die niet kan vliegen toch gehandicapt is.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2011, 20:52:21 pm »
Het is natuurlijk heel mooi als jij en je gaaitje elkaar vertrouwen maar .....
als hij wegvliegt door schrik, kan het gebeuren dat hij ergens heen
vliegt waar hij het zelf en jij niet meer weet  ;)

Ik heb het zelf nog niet erg lang geleden dat mijn amazone met zijn
tuigje los kwam van mij, nou m'n hart zat haast letterlijk in mijn keel.
En ook ik vertrouw hem en hij is erg aan mij gehecht maar toch ben
ik veel te bang dat het een keer mis gaat.

Zie hier ..... http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=34675.15

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2011, 23:04:30 pm »
ik zou toch dat risico niet nemen, hoe sterk de band ook is
er kan teveel misgaan, tegen auto vliegen,in een hondenmuil terecht komen en noem maar op , ik moet er niet aan denken
en jij, je vergeeft het jezelf nooit  :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Ongewiekt mee naar buiten
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2011, 23:07:38 pm »
Wat kan er niet gebeuren als hij een straat verder vliegt.. pfff.. Een kat die alert is en er meteen opduikt als je gaai landt.. dan ben jij echt niet op tijd een straat verder hoor. Ik zou het risico ook zeker niet nemen!!  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2011, 23:10:01 pm »
Heb het topic trouwens even afgesplitst van Tips voor papegaaieneigenaren. ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2011, 13:22:59 pm »
ik zou lekker een Aviator tuigje aanschaffen, lijkt mij vele malen beter ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2011, 14:04:17 pm »
Zelfs gewiekt loop je risico's. Mijn gewiekte gaaien sprongen een keer van me af omdat een vreemde hond tegen me opsprong. Binnen een tel was er een andere hond die 1 van mijn gaaien in zijn bek nam. Door heel woest naar hem toe te gaan met een zware stem liet ie mijn gaai snel los, maar het kan ook anders aflopen.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2011, 14:35:47 pm »
Al vertrouw je elkaar nog zo goed, ik zou het ook veel te gevaarlijk vinden hoor :o
Maar idd, met een gewiekte gaai loop je nog een risico, denk dat je het beste een tuigje om kan doen...

Offline margao

• Eitje
  • *
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2011, 15:26:34 pm »
In het Papegaaien Journaal van december 2008 staat een artikel van Steve Martin, To fly or not to fly. Het is genuanceerd en geeft alle dilemma's weer die ikzelf ook heb. Ik weet niet of het ergens online te vinden is, maar ik zal nog zoeken. Sophie, een Panama Amazone, kan overigens goed vliegen, maar buiten moedig ik het zeker niet aan. Een tuigje heb ik overwogen, maar Sophie vond dit niks. Overigens is het niet zo dat ze buiten altijd los op mijn schouder zit. In druk verkeer zit ze in een draagzak. Maar het wegvliegen (nog steeds: soms) doet ze als wij de post uit het postbusje halen. Ik raak niet in paniek, maar kijk waar ze naar toe vliegt en haal haar dan op. Soms moet ik wel een tijdje zoeken, bijvoorbeeld toen ze in een net zo'n groene boom als zijzelf was gevlogen. Maar toen is ze me zachtjes gaan roepen zodat ik haar vond.

Sophie is een keer door een kat gegrepen, gelukkig zonder ernstige gevolgen. Ze was toen nog gewiekt en kon dus niet ontsnappen, het was overigens binnenshuis op een tot dan toe betrouwbaar logeeradres

Offline margao

• Eitje
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2011, 16:26:55 pm »
Het Papegaaien Journaal zet zijn artikelen niet online maar ik heb wel een uitgebreidener, engelstalige versie gevonden.
www.holisticbirds.com/pages/toflyornot0803.htm

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2011, 18:04:38 pm »
Zelf weten hoor... In het laatste deel zegt hij ook nog steeds dat hij het officieel niet aanbeveelt.. Ik zou het risico echt nooit nemen.. Ken een verhaal van iemand die ook met de free flight bezig was en mooi haar grijsje foetsie.. ;)
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 18:07:26 pm door Loes »

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2011, 18:29:12 pm »
onze pipo kan niet vliegen dus die keuze is snel gemaakt , maar jacco mag van ons in de winter binnen vliegen
als ze dat wil maar zodra het voorjaar begint wordt ze gewiekt zodat ze zonder gevaar weer buiten op haar kooi kan zitten.
ook wij hebben twee hondjes thuis (kruising jack russel malteuws leeuwtje en een kruising malteuws tshi) of zo iets maar we zijn er altijd alert op zodra we een vogel horen fladderen altijd kijken ook al weten we dat de honden allebei erg veel ontzag hebben voor hun snavels,
maar er zal maar een gaai even zich omdraaien  :nailbiting: het blijven dieren

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Country: 00
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2011, 22:07:47 pm »
Het gaat zo vreselijk vaak fout, om heel veel redenen. Ik zou het nooit doen. Maar ja Jacco ziet slecht, dus die mag sowieso niet vliegen, ook niet in huis.
Als je dan al ziet hoe vaak het bijna fout gaat terwijl hij door de tuin scharrelt en in de vijver mieterd. Nou die kan hij echt wel zien, en toch gaat het mis. Nee hoor, voor mij geen vliegende vogel buiten.  :o

Offline Spetter

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2012, 09:17:45 am »
Steve Martin vliegt vrij met ara's omdat ze honkvast zijn, amazones en grijsjes zijn dit niet. Daar zit het verschil.
Mijn dames zijn gewiekt en zeker is dat ook niet zonder gevaar. Ik blijf elke dag met het wandelen alert en besef dat er iets onverwachts kan gebeuren.

Als ik een vreemde hond zie aankomen dan wacht ik zodat ik me kan richten op de omgeving, ik vermijd drukke wegen en soms als Spetter verschiet landt ze enkele meters verder op een veilige zone. Ik ga elke dag wandelen om het wandelen en kies elke dag een ander doel; meerdere malen per week is dat de kinderboerderij, dan weer Overvecht, dan het dorp of met de trein mee, op visite, langs de Dommel of zomaar wat blokjes om als het weer slechter is.

Tja, eenmaal buiten loop je nu eenmaal risico, net als met kinderen.

Offline jolin304

• Eitje
  • *
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2012, 18:54:01 pm »
Ik heb vier gaaien en alle vier gewiekt, ik ga ook zeker niet met ongewiekte vogels naar buiten, dat is vragen om problemen vind ik. Zeker deze tijd mochten ze ontsnappen, overleven ze het zeker niet. Mijn mening is wieken, en ook dan hebben ze een super leven!