Auteur Topic: Zonparkiet en Maisparkiet  (gelezen 2682 keer)

Offline Rafael

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Man
  • Bon dia
Zonparkiet en Maisparkiet
« Gepost op: januari 23, 2011, 04:07:46 am »
Heb dus sinds gisteren 2 nieuwe zonparkieten :) Een mannetje en een vrouwtje, heb ze met certificaten erbij.

Het plan is met deze twee te gaan kweken, er zat eerst in het grote kooi een maisparkiet van 1 jaar oud, deze heeft altijd in zijn 1tje in de grote kooi gezeten.

Nu vond ik het dus zielig om hem uit de grote kooi te zetten omdat er 2 zonparkieten kwamen en heb deze dus samen gezet.

de Zonparkieten zijn ook iets meer dan een jaar oud, en duurt dus nog zeker een jaar voordat ze geslachtsrijp zijn.

Kan ik ze nu gewoon een jaar samen laten of is het het beste om toch alleen de Zonparkieten in de kooi te laten? Ze vechten niet trouwens maar de Maisparkiet is wel dominant bezig en laat ze niet te dichtbij lol.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Zonparkiet en Maisparkiet
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2011, 10:43:55 am »
Het best kan je kijken voor een maatje voor je maisparkiet, want op gegeven moment zal hij niet
geaccepteerd zijn door de andere twee en dan is het fijn als ie een maatje heeft want dan letten
ze er minder op.

Ik heb een zonparkiet die maatjes is met een st Thomas (waarvan de maisparkiet een ondersoort is),
en een groene aratinga met een blauwkop, ook dikke maatjes. Dit gaat goed met zijn viertjes maar ...
nu ze met zijn vieren tijdelijk in een wat kleinere ruimte zitten ging het laatst bijna mis.
De twee grotere aratinga's zijn een beetje broeds en de st Thomas was er bijna geweest  :(
Ik heb nog een aratinga maar die kan ik er absoluut niet bijzetten zo in zijn eentje ...

Offline Rafael

• Eendags kuiken
  • Bon dia
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2011, 11:30:03 am »
Krijg binnenkort 2 Maisparkieten baby's dus de maatjes komen eraan. Het is echt maar voor een half jaar of zo. De Zonparkieten zijn wel altijd samen en hebben nu ook de nestbox  waar de maisparkiet insliep ingepikt lol  :cry:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2011, 13:30:32 pm »
Tsja...  twee zijn sterker dan één he? :) Denk dat het niet zieliger is om alleen te zitten dan met twee zonparkieten die in elkaar opgaan? ???

Offline Rafael

• Eendags kuiken
  • Bon dia
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2011, 17:03:28 pm »
Het is meer dat ik hem niet in een kleine kooi wil zetten... het gaat eigenlijk best prima want ze vechten totaal niet. Alleen van die nestbox vond ik dus beetje zielig hahaha