Auteur Topic: Hoelang zit een vogel zich eigenlijk te fatsoeneren?  (gelezen 763 keer)

Offline Swift

• Eitje
  • *
Hoelang zit een vogel zich eigenlijk te fatsoeneren?
« Gepost op: maart 04, 2011, 07:42:12 am »
Hai allemaal,
ik heb al eerder veel aan jullie gehad (bij de beslissing welke vogel aan te schaffen en met informatie na een ongelukje in huis  :thumsup:), en nu heb ik weer een vraag. Dit keer over het gedrag van onze Catharina van drie jaar oud.
Ik weet niet of hij daadwerkelijk meer poetst dan eerder, of dat het zo lijkt omdat het me nu steeds opvalt, maar ik vind dat hij best vaak zijn veren fatsoeneert. Kan natuurlijk ook zijn dat het het seizoen is, maar ik kan me ook voorstellen dat hij ongedierte zou kunnen hebben. Als dat zo is, kan ik dat dan zien? En hoeveel tijd besteedt een vogel eigenlijk aan zijn veren? Wanneer moet je je zorgen gaan maken? Hij ziet er gewoon goed uit hoor, heen plekken of zo, en ook niet "ruierig".
Als jullie willen antwoorden, alvast bedankt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Hoelang zit een vogel zich eigenlijk te fatsoeneren?
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2011, 08:35:16 am »
Geen idee eigenlijk hoeveel tijd ze aan poetsen besteden.. Ik zie mijn vogels niet zo vaak poetsen hoor of net wat je zegt: ik let er niet op. Hoe vaak doet hij het dan?

Offline Swift

• Eitje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2011, 09:43:57 am »
Nou, best lastig. In elk geval als hij op mijn schouder zit, lijkt hij het wel fanatieker te doen dan hij eerst deed. Ik ben toen op hem gaan letten in zijn kooi en dan zit hij soms ook een tien minuten druk te poetsen en dat dan wel een keer of vijf à tien op een dag. Ik denk ook wel dat de ene vogel een andere dagindeling heeft dan de andere, maar ik denk gewoon van: stel dat hij ergens last van heeft, dan is dat niet leuk natuurlijk.
Hij heeft nu, na drie jaar, ook opeens besloten dat hij, op zijn voorwaarden, af en toe wel wil kroelen, iets dat hij voorheen nooit deed. Misschien dat hij daarna zijn pakje weer helemaal picobello wil krijgen?
Als hij maar geen beestjes heeft, dat is eigenlijk wat ik zeker wil weten.

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2011, 10:15:34 am »
Als je naar de nerf van de veren kijk, en deze zijn mooi zonder zwarte korreltjes of stukjes eruit dan heeft hij geen vedermijt/luis. dit kan je met het blote oog zien.
Er is in de winkel birdspray dit dood alles van beestjes wat erop kan zitten. Kijk je ook uit voor de aandacht die hij ermee krijg door veel naar hem te kijken kan hij dit ook meer gaan doen die beestjes zijn slim  :CENS ;)

Offline Swift

• Eitje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2011, 10:50:41 am »
Okee, de veren die hij nu alle dagen verliest, zien er gewoon goed uit. Dus dan zal het in orde zijn, neem ik aan.
Bedankt voor de "aandacht"- suggestie, maar ten eerste merkt hij niet dat ik hem bekijk vanaf mijn stoel aan tafel, en als hij al vindt dat ik hem teveel bekijk, gaat hij gauw in zijn huisje zitten, dus dat zal niet echt een poets-motivatie zijn, verwacht ik.
Maar dat hij slim is (op zijn manier), merken we ook alle dagen....