Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester.  (gelezen 9958 keer)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
Re: Mijn opleiding tot keurmeester.
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2011, 10:19:45 am »
Heel veel succes met de opleiding  Theo   :thumsup:

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #16 Gepost op: juli 03, 2011, 13:04:45 pm »
Hoi Theo

van harte en succes met de opleiding tot keurmeester

Offline hgp

• Aangepikt eitje
« Reactie #17 Gepost op: juli 06, 2011, 06:52:32 am »
Bedankt allemaal, ik heb ontzettend veel zin inde opleiding.
Kan niet wachten om te gaan beginnen :thumsup:

Offline hgp

• Aangepikt eitje
« Reactie #18 Gepost op: januari 28, 2012, 21:15:53 pm »
Vandaag is de opleiding begonnen  :thumsup: :thumsup:

Zaterdag 28 januari 2012.

18 Maanden geleden heb ik contact opgenomen met de NBvV. Keurmeester worden bij de KMV T&P (Keurmeestervereniging Tropische vogels en parkieten) lijkt mij fantastisch. Een uitbreiding van je hobby, veel kennis vergaren, het keuren van parkieten en papegaaien en voorlichtingen geven aan hobbyisten en liefhebbers en/of belangstellende lijken mij erg leuk.

Helaas in het jaar 2010 was de cursus al van start gegaan. Deelname aan de cursus was toen niet meer mogelijk. Vandaag is de 24 maanden durende opleiding dan eindelijk weer van start gegaan. Met deze blog wil ik u deelgenoot maken van mijn belevenissen en ervaringen. Van medecursisten zal ik in verband met privacy alleen de voornaam vermelden, maar van de leraren zal ik de gewone voor/achternaam vermelden. Deze personen zijn bekende in het vogelwereldje.

Om te zien of je geschikt was om aan de opleiding te mogen starten, waren er twee vooropleidingdagen (op 16 april en 11 juni 2011) in Leerdam. Met enkele testen werd geprobeerd je niveau en kennis, met betrekking de vogelsoorten te herkennen, vast te stellen. Na deze twee dagen kreeg ik "groen"licht. Ik had voldoende kennis om aan deze opleiding deel te nemen.

Om 10 uur vanmorgen moest ik mij melden in het verenigingsgebouw van de "Soester vogelvrienden" te Soest. Hier worden de theorie lessen gegeven. Er zijn ruim twintig personen aanwezig, waaronder 14 asp. keurmeesters Tropische vogels en 8 asp. keurmeesters die de Grote parkieten en (dwerg) papegaaien opleiding gaan volgen. Na een bakje koffie en de gebruikelijke "voorstel" ronde kregen we al snel een aantal nieuwe keurbriefjes uitgereikt (wij blijken de eerste te zijn die deze gaan gebruiken, ze waren een week eerder gemaakt en verspreid), en mogen een aantal vogels beoordelen, welke via de diaprojector werden getoond.

Normaal moeten bij theorielessen bepaalde soorten vogels worden meegenomen om deze te bespreken en om deze te keuren. Maar omdat dit de eerste les was hoefden wij geen vogels mee te nemen.

Na de lunch gingen we speciale kleurslagen en mutatie vogels die afgelopen jaar waren "ontdekt" bespreken en bekijken via de diaprojector. Toen begon mijn hoofd toch echt vol te lopen, en op het moment waarop je denkt:" waar ben ik aan begonnen, ik weet niets, en oh wat moet ik nog veel leren" werd het duidelijk dat wij mutaties en kleurslagen het eerste jaar niet krijgen. Wij gaan dit jaar rustig van start met vogels, allemaal in de wildkleur/vorm....

Einde van deze dag was rond 16.00 uur. Moe maar voldaan (want mijn huiswerk was nagekeken en had een score van 85,5% goed), ging ik naar huis. De volgende les is gepland op 25 februari a.s.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #19 Gepost op: januari 28, 2012, 21:21:10 pm »
Heel veel succes!

Ben zelf begonnen met een topic over de opleiding toen ik hem deed. Broto ging meedoen en later heeft Smie het voortgezet met haar opleiding.

Die twee jaar vliegen om en zoals je zegt, het is heel leuk om te doen en af en toe eens voorlichting te geven. Het keuren is heerlijk om te doen.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #20 Gepost op: januari 28, 2012, 23:16:05 pm »
Dat is een goed begin!  :thumsup:
Succes met het vervolg!

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2012, 16:36:26 pm »
Succes Theo zelfs ik heb het kunnen leren en ik ben blond  ;D fanatiek zijn en leergierig zijn de sleutelwoorden in de opleiding.
De vooropleidingsdagen is nieuw dit jaar normaal was er een toelatingstest en schrok je ervan wat er allemaal op je af kwam, nu met deze dagen krijg je ook al huiswerk ed en heb je meer een idee van wat er voor tijd in gaat zitten en wat er van je verwacht wordt. Berend zei op de eerste les elke keuring is een feestje voor de vereniging waar je bent uitgenodigd en dat ben ik echt volledig met hem eens  :thumsup:

Offline hgp

• Aangepikt eitje
« Reactie #22 Gepost op: januari 29, 2012, 17:01:19 pm »
Leergierig en enthousiast ben ik zeker, en tijdens de vooropleidingdagen kwam er al een hoop info op ons af.
We kregen via de mail al een 38 tal vragen opgestuurd (organisatie / administratie etc) had en score van :nailbiting:   85,5%. :dance:
Maar je komt er nu pas achter dat er nog zo verschrikkelijk veel is, waar je nu nog niets van weet..... dan vraag je jezelf wel af, ga ik dit wel met goed gevolg afronden  :seestars:
Volgende keer gelukkig soorten bespreken, daar kijk erg naar uit, eindelijk ipv administratie vogels bestuderen  :thumsup: ZA-Parkieten  heb er veel zin in

Offline Waterlelie

• Eendags kuiken
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2012, 17:47:09 pm »
Succes met de opleiding en het hele leerproces  :thumsup:

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #24 Gepost op: januari 29, 2012, 18:19:16 pm »
Maar je komt er nu pas achter dat er nog zo verschrikkelijk veel is, waar je nu nog niets van weet..... dan vraag je jezelf wel af, ga ik dit wel met goed gevolg afronden  :seestars:

Zoals ze zelf al zei: Zelfs Smie heeft het gehaald  ;D ;D

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #25 Gepost op: januari 29, 2012, 18:54:50 pm »
Leuk dat er weer verslagen volgen van een nieuwe keurmeester in opleiding  :thumsup:
Het is een hele mooie opleiding, heb zelf enkele keren mee mogen helpen met lesgeven van de les forpussen.
Vond dit erg leuk om te doen, kan je je ervaring delen met anderen wat ook de doelstelling is van onze hobby   ;)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #26 Gepost op: januari 29, 2012, 19:22:06 pm »
Leuk dat er weer verslagen volgen van een nieuwe keurmeester in opleiding  :thumsup:
Het is een hele mooie opleiding, heb zelf enkele keren mee mogen helpen met lesgeven van de les forpussen.
Vond dit erg leuk om te doen, kan je je ervaring delen met anderen wat ook de doelstelling is van onze hobby   ;)

ja dat is ook wel leuk ik ben coridinator van de vogels die in de les meegebracht dienen te worden en had dus Henk benaderd om tek omen met goedkeuring van de docent natuurlijk enne kijk dat zijn dan toplessen daarvan vergeet je niets meer  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: januari 29, 2012, 21:52:40 pm »
Hee wat leuk!! Weer nieuwe verslagen van een keurmeester in spé!!!!

En Annemarie doe je zelf niet zo te kort met je ik ben blond!!  :)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #28 Gepost op: januari 29, 2012, 21:53:31 pm »
Hee wat leuk!! Weer nieuwe verslagen van een keurmeester in spé!!!!

En Annemarie doe je zelf niet zo te kort met je ik ben blond!!  :)
blijf wel een goede Smoes hoor Loes  ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: januari 30, 2012, 14:42:31 pm »
cheesy2 ja dat is waar, daar kan je je lekker achter verschuilen he?