Auteur Topic: zou het raak zijn?  (gelezen 14498 keer)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
Re: zou het raak zijn?
« Reactie #15 Gepost op: mei 03, 2011, 23:09:53 pm »
vooruit, ik ben op erg jonge leeftijd vanmiddag opa geworden ! we hebben een eitje! :dance:

ik kwam vanmiddag thuis en zag dat smokey wat vreemd achter de ingang van het blok zat te schommelen en blazen naar mij, ik zeg sas, morgenochtend ligt er een ei in hoor (voorgevoel door de vreemde beweging die smokey maakte) en ja hoor een paar uur later ligt er een eitje in.
het aftellen en wachten op meer eitjes kan dus beginnen (hopen wij).

wat het fruit betreft, helaas, ze moeten er niets van hebben tenzij aangeboden uit onze monden eter ze er "iets" van (mininimaal), banaan, mandarijn, peer, appel etc etc we hebben ze al van alles voorgeschoteld van vers tot gedroogde mixen, alleen witlof vinden ze echt berelekker en sprinten er op af als ze het zien. ik ben best bereid het eens in een gepureerde vorm aan te bieden, wellicht willen ze er dan wel wat van.
de pyrrhuras eten in ieder geval wel echt alles wat de naam fruit heeft.

in mijn vorig post had ik nog wat vraagjes over het kiemzaad, is er iemand die mij raad kan geven hierbij. moet ik op zoek naar een compleet gemengd kiemzaad of kiemzaad van 1 soort?

even een vraag erbij waarvan ik het antwoord gewoonweg niet kan vinden op dit forum of google, hoe lang kan een eitje zonder de warmte van moeders/vaders? ik zie smoke namelijk op een stok zitten slapen en het eitje ligt helemaal alleen tussen de kokosnootharen  ???

groetjes
steef

ps, goh vivke, je zou denken dat het werk is geworden voor marc  :o
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 00:11:02 am door stefan77 »

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: mei 04, 2011, 08:54:18 am »
Gefeliciteerd :) Ik ben op 15 jarige leeftijd al iets van 60 keer oma geworden, wat dacht je daarvan ;D

Als ik jou was zal ik een kiemmix kopen, dan hebben ze meerdere dingen. Je kan het ook wel zelf samenstellen maar dan krijg je al snel een hele grote voorraad en met 4 vogels gaat dat niet zo snel :)
Je hoeft niet bezorgt te zijn dat de eitjes koud worden! De eerste dagen legt mams alleen nog maar eitjes en kijkt ze er af en toe bij, maar zit ze er niet continu op. Dat is meestal tot het 2e of 3e eitje, daarna blijft ze er wel gewoon opzitten. Maar dat is ook niet bij elke vogel zo geloof ik, wees in ieder geval al blij dat ze hem IN het nestblok heeft gelegt :)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #17 Gepost op: mei 04, 2011, 20:33:33 pm »
hoi,

bedankt voor je reactie.
we zijn al wat meer gerustgestelt wat het zitten op het ei betreft!

http://94.100.120.238/1297850001-1297900000/1297850601-1297850700/1297850673_5_U6O1.jpeg

wat betreft het opa zijn, jij hebt natuurlijk ff heel wat meer vogeltjes als wij heh! voor zoveel hebben wij helaas geen plaats en en houden we het voorlopig op 6 stuks (ex jongen)
vrijdag ben ik vrij en ga ik op jacht naar kiemzaden, eens zien of ze deze ook in de vogelkelder verkopen en anders gaan we gewoon eens kijken in een boerenbondwinkel, ik heb gehoord dat zij ook best veel soorten vogelvoeders verkopen. we zullen zien.

ik denk dat smokey blij is dat ik haar een blokje cadeau heb gedaan zodat ze niet op de grond of stok hoeft te zitten om een ei te leggen.
vandaag heeft ze trouwens grotendeels in het blok door gebracht en is er alleen uitgekomen om te eten. zelfs toen de kooi openstond en bandit ging vliegen is ze er niet uitgekomen, en dat, moet ik zeggen, is echt bijzonder want ze komt graag uit de kooi voor een rondje vliegen.
we moeten het er voorlopig maar even mee doen dat ze zichzelf wat vaker opsluit.

Zondag wil ik het/de eitje(s) gaan schouwen, het is dan 6 dagen oud en voorzichtig zeg ik, hopelijk ook bezet.

nogmaals bedantk voor de info!

groetjes,
steef
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 20:59:10 pm door stefan77 »

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #18 Gepost op: mei 04, 2011, 21:14:59 pm »
Ik kocht altijd kiemmix maar vond het nadeel hiervan dat de zaden niet tegelijk kiemen, nu kiem ik apart katjanbonen en haver in een bak spoel dit in 24 uur veel door een vergiet heen en zet het weer terug onder water.
Hierna doe ik 2 theedoeken vochtig maken en het zaad nogmaals door de vergiet spoelen en na uitlekken op de theedoeken verspreiden in een dunne laag, de theedoek vouw ik dicht en zet ze een dag in de keuken waar het 21 graden is. in de avond pak ik 2 diepvrieszakken en doe daar al het droge gekiemde zaad in, dit vries ik in en pak elke dag een handvol voor door ons eivoer, toppie vinden ze dat en spullen het iedere dag eruit  :thumsup: :hot: wat een verhaal  ;D maar ik heb veel manieren en soorten geprobeerd en veel door vroege schimmels ed weggegooid dit werk bij mij zo wel  ;) succes met de kweek  :dance:

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #19 Gepost op: mei 05, 2011, 20:50:17 pm »
vandaag is het tweede eitje een feit.
vanmiddag kwam smokey uit het blok tevoorschijn en heb ik meteen de kans waargenomen om de eitjes maar een nummertje te geven met een potloodje zodat ik zondag precies weet met schouwen welk eitje hoe oud is.

smokey ziet er heel erg vermoeid uit, tja vindt ik ook niet gek als je zo'n apparaat uit moet poepen.
we hopen dat ze er binnenkort weer wat beter uit gaan zien, ze is volgens mij echt kapot, heel erg moe/slaperig, en dan zullen er nog wel wat meer eitjes gaan volgen ook waarschijnlijk ... we vinden haar er erg zielig uitzien en hebben meelij hoor.
haar gewicht was vanmorgen 146 gram , dus er gaan geen grote gewichten verloren.

morgen gaan we kiemzaadjes kopen en gaan we hier mee aan de slag.
mochten er nog mensen zijn met tips wat krachtvoer betreft.
ik hoor het graag!

tot zover deze update.

groetjes,
steef

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #20 Gepost op: mei 07, 2011, 00:52:15 am »
ook vandaag heeft smokey bijna de hele dag in het blok gezeten.
ze is er wel even uit geweest en heeft ook even gevlogen, naast direct ook veel te eten en die poepprop te ontlasten is ze het blok weer ingedoken.

ik twijfel of er nu nog een eitje gaat komen en dat ze nu gewoon aan het broeden is geslagen.
we zullen zien, morgen zou het derde eitje moeten komen als er nog een ei komt en het altijd om de dag gelegd word bij valken.

vandaag hebben we kiemzaad (vogeljungle.com) Gold-mix fijn kiemzaad 800 gram, het bestaat uit mengeling met o.a. kardizaad, mungobonen, negerzaad, zoet, raapzaad, millet en dari en het enigste wat ze bij de vogelkelder hadden, ook hebben we mijns inziens beter en droog eivoer gekocht (versela laga).
morgen ga ik een poging wagen met het kiemzaad en het zeker heel erg veel en vaak uitspoelen waaronder ook met aangelengd water appelzijn!!

groetjes,
steef

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #21 Gepost op: mei 07, 2011, 11:34:51 am »
Er zullen vast nog wel meer eitjes komen hoor, 2 eitjes is wel heel weinig bij valken. Het minste wat ik gehad heb is geloof ik 5 ??? ;)
Die kiemmix heb ik ook, alleen dan de grove. Ik vind hem niet goed want alleen die mungobonen komen ├ęcht goed uit... Maar heb helaas nog een hele zak liggen :)

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #22 Gepost op: mei 07, 2011, 12:02:31 pm »
bij valken is het heel normaal dat ze gem. 6 eieren je kan altijd zien aan de "uitgezakte  kont"

meer veel sterkte en plezier er mee

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #23 Gepost op: mei 07, 2011, 12:06:14 pm »
heb even op die site gekeken , ik vind hem wel duur, als ik daar voer zou kopen ben ik aardig duur uit 60 euro voor 25 kilo en ik bestel altijd 75 kilo gelijk

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #24 Gepost op: mei 08, 2011, 14:54:41 pm »
de ervaringsdeskundigen hebben het weer eens bij het rechte end hoor  :a036: ... eitje 3 is gisteren geboren! en smokey is er 2 x uitgeweest om te eten, vleugels te strekken en te .. jawel poepen.

ja, ik moet bekennen, dit kiemt totaal niet gelijktijdig, ik heb veel gespoeld ook met appelazijn, en hoop morgenochtend goed gekiemd zaad te hebben, maar ik betwijfel het door de verschillen van grote in zaad. we shall see in ieder geval

3 euro nog wat heb ik betaald voor 800gram, op zich vindt ik het persoonlijk niet duur, maar goed ik weet dan ook niet de reguliere prijzen van kiemzaad en ik vindt dat 1 derde van het zaad dat ik nu aan het kiemen ben al een aardige hoeveelheid is geworden!
het is voor mij niet nodig om grote hoeveelheden in te slaan, ik heb immers maar 6 vogeltjes, en ik probeer ze een kleine aanvulling te geven op hun dieet.

het staat nu inmiddels in de vriezer zodat ik iedere dag iets kan gaan geven.

groetjes,
steef

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #25 Gepost op: mei 19, 2011, 18:07:20 pm »
maar weer even tijd voor een update.

vandaag toen ik thuiskwam waren smokey en bandit uit het blok.
op zich niet vreemd want ze zijn er wel vaker even uit, maar na een uur nog steeds en smokey maakte piepgeluiden die ik toch niet zo vertrouwde, dus hup even de kooi open, ze beide laten vliegen en ik in het blok kijken.

erg jammer om dan t zien dat 1 ei half is verdwenen (ik denk opgegeten) en een ander ei heeft er een gat in zitten.
ik heb snel het blok even uit de kooi gehaald om de eitjes op te ruimen en te kijken of er ook schade aan de andere 2 eitjes was.
gelukkig was dit niet het geval, ze waren wel erg smerig net zoals smokey haar poten van het andere kapotte ei maar verder niets.

het halve ei, en het ei met gat erin waren bezet, de ogen waren duidelijk zichtbaar, erg zielig, voornamelijk voor smokey omdat het een behoorlijke opgave moet zijn voor haar om een ei te leggen en broeden.
de overige eitjes heb ik zo goed als afgedaan, de bodembedekking gedeeltelijk vervangen en de eitjes terug geplaatst.
hopelijk zijn ze niet te veel afgekoeld geweest, ik weet immers niet hoe lang ze van de eiren af is geweest en of dit heel erg veel kwaad kan?

ik denk ook dat de andere helft van het halve ei is opgegeten om het nest schoon te krijgen,maar zeker weten doe ik dit niet natuurlijk.
inmiddels zit ze weer op het nest,nadat ze eerst toen het blok teruggehangen werd heel voorzichtig om het hoekje naar binnen keek.

nu rest ons alleen nog om te hopen dat de andere 2 het overleven.
welke eitjes er nu precies stuk zijn gegaan weet ik niet want de nummertjes waren niet meer leesbaar.

best hard, die natuur.

groetjes
steef

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #26 Gepost op: mei 19, 2011, 19:12:02 pm »
we zullen meeduimen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: mei 19, 2011, 19:37:51 pm »
Jammer, maar bij een eerste nestje gaat er wel eens wat mis he? ;) Ik heb trouwens een kat die Smokey heet..

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #28 Gepost op: mei 19, 2011, 20:58:19 pm »
wij duimen hier heel hard!

en tja, het is inderdaad het eerste nestje, we wisten dat het ook helemaal niets had kunne zijn

heb je ook een kater die bandit heet dan  ;)

groetjes
steef

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: mei 19, 2011, 22:49:48 pm »
Haha, nee maar mijn stiefdochter heeft wel een hond die Bandit heet!!