Auteur Topic: Noah, de Jardine met de aparte snavel, hulp nodig  (gelezen 10309 keer)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
Noah, de Jardine met de aparte snavel
« Reactie #30 Gepost op: maart 16, 2012, 20:00:14 pm »
Hey.
Even een update hoe t met haar gaat. Met haarzelf gaat het goed , althans lijkt me. Als ze in de kooi zit  dan fluit ze en speelt ze redelijk lekker :dance:
Ze heeft een tijdje een vriendinnetje bij haar in de kooi gehad, maar die is helaas overleden. Toen Puk (het vriendinnetje) nog leefde was Noah tam, ze begon op mijn vinger te stappen, en een rondje door t huis ging bijna zonder problemen, maar Puk overleed en BOEM, we waren weer terug bij af.
Ze gilde sinds dien weer als ik met mijn hand in de kooi kom en ze is weer een brombeer als vreemde mensen mijn kamer binnen komen. Ik wordt er een beetje moedeloos van, maar we geven niet op!
Wat mij ook opvalt, ze eet meer dan Sjors (de bonte boer) maar ze komt totaal niet aan, ze blijft rond de 190/200 gram hangen, en aangezien een volwassen Jardine rond de 240 moet wegen, is het nouja te weinig.
Lichamelijke oorzaken zijn al uitgesloten door de VA, maar graag zou ik tips willen over wat ik mevrouw het beste kan geven om haar aan te laten komen, want dit is ook niks, en omdat de meeste ''trucjes'' harde noten bevatten, werkt het dus niet voor haar haha.

Dit was de kleine update, binnenkort maar weer een foto  ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Noah, de Jardine met de aparte snavel
« Reactie #31 Gepost op: maart 16, 2012, 20:33:47 pm »
Misschien elke dag een macademia? Of palmnoot?

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #32 Gepost op: maart 16, 2012, 20:43:44 pm »
Probeer wat witzaad te kiemen zodat ze dit kan eten witzaad bevat veel natuurlijke vetten iets wat je vogel  wel kan gebruiken, ook kan je handopfok pap of loripap 2x per dag lauw geven vaak vinden ze dit zo lekker dat ze het gelijk opeten en genoeg aankomen om reserves op te bouwen.  ;)
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2012, 20:47:29 pm door smie »

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #33 Gepost op: maart 16, 2012, 21:06:34 pm »
Dankjulliewel !
@ Bobbie, Macademia was te hard, palmnoot weet ik niet, nog nooit in mijn handen gehad, ga er wel eens naar opzoek :-[
@ Smie, kan ik witzaad bij de tuinen halen? Weet niet wat het is ??? En handopfok ja? Maar ze wilt totaal niet bij mijn hand in de buurt komen dus een spuitje gaat dan heel moeilijk denk ik, Of kan ik het ook gewoon voor even in de kooi laten staan? of beter even doorzetten en hopen dat een directe associatie: ik-> eten-> ik ben toch wel lief tot stand komt? hahaha
Oh en dan gewoon zoveel ze op kan of net zoals het hand op fok voor een jonkie ? Ben jonkies wel gewend om hand op fok toe te passen, maar niet bij oudere :p

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #34 Gepost op: maart 16, 2012, 21:15:20 pm »
Probeer het met een lepel of iets wat ze ken erin te soppen zodra ze lik merk ze dat het lekker is en wil ze meer, denk dat je beter loripap kan pakken dan handopfok ivm de verzuring ervan.
of een bakje waar ze het uit lik kan ook, witzaad haal je bij een dierenwinkel per kilo wordt dit vaak verkocht.
Je zeg in een handdoek luk wel probeer in een handdoek met een lepeltje of zo zodra ze de link leg wordt ze wel tammer en zodra ze door hebben dat je het aan het klaar maken bent breekt ze dan al na een week de tent af voor de pap. :)
Voor meer voedingstips kan je kijken op http://www.lories.nl/  bij voeding lori's zijn geen zaadeters maar halen hun voeding uit zachtere dingen iets wat voor jou jardine ook zou kunnen werken, denk er wel aan dat de ontlasing door deze voeding ook dunner wordt wat misschien weer niet handig is. ;)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #35 Gepost op: maart 16, 2012, 21:24:03 pm »
Ik heb een lori gehad, en denk niet dat de ontlasting dan ZOOOOOOO dun kan worden dan met de lori toen haha :)
Ben dus wel wat schoonmaken gewend.
Maar voor een potje ''vogel omkopen'' ben ik altijd wel in ;D
Dankje voor je tips, morgen ff naar de dierenzaak, die heeft t zeker weten

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #36 Gepost op: maart 17, 2012, 11:48:16 am »
suc6 en ik ben benieuwd.  ;)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #37 Gepost op: maart 17, 2012, 19:50:09 pm »
wat een dotje ,ook zo zonder snaveltje ,is echt wel ff wennen

maar je zegt dat hij een vriendinnetje heeft gehad , heb je er niks van verteld ?? en waaraan is die dan overleden ??

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #38 Gepost op: maart 17, 2012, 20:22:28 pm »
Dankjewel voor je reactie vivke. (en natuurlijk nog smie)
Hier heb ik toen het ''afscheidsbericht'' van Puk neergezet:

http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=35955.0
Waar ze aan was overleden weten we niet, aangezien haar achtergrond onbekend was. Maar ze was even daarvoor nog wel gezond verklaard door de VA,  ???

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #39 Gepost op: maart 17, 2012, 20:26:00 pm »
thx, had het wel gelezen toen ,maar nu niet de link gelegd  ;)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #40 Gepost op: maart 17, 2012, 20:28:05 pm »
Maak niet uit hebben we allemaal wel eens  ;D
Vandaag een nieuwe vijl gehaald voor haar snavel ben benieuwd of hij ene beetje werkt. Nog niet echt succes gehad met andere vijlen

Edit; Net loripap geprobeerd met een lepel en ze vond het nouja niks ;D Haar snavel stijf op elkaar houden he. Smie, kan ik het beter met een spuitje geven dan?
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2012, 22:04:37 pm door Mariss »

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #41 Gepost op: maart 18, 2012, 22:03:21 pm »
psst omdat het morgen Maandag is en de DA dan open is, en ik dan eventueel een spuitje kan halen
Zou een spuitje iets positiefs opleveren? Of liever niet?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #42 Gepost op: maart 18, 2012, 22:08:40 pm »
een spuitje kan je denk ik ook wel in de apotheek halen of de dierenwinkel. hoeft ook niet veel te kosten dus je kan het altijd proberen toch?
lukt het niet met een lepeltje?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #43 Gepost op: maart 18, 2012, 22:16:25 pm »
Maar is Noah echt te mager?
Ze weegt minder dan de gemiddelde jardine, dat lees ik, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ook echt mager is. Of heeft de va gezegd dat ze te mager is? Maar dat lees ik niet.
Je hebt veel agaatjes die minder wegen dan gemiddeld omdat ze nu eenmaal zo zijn. Mijn Darcy weegt meer dan de gemiddelde edel maar is toch aan de magere kant. En Darcy laat ik maar, want hij eet genoeg, maar hij is blijkbaar een "slanke" gaai.

Maar als ze echt moet aankomen:
dan is lori-pap wel een lekker middeltje.
Kan Noah wel zachtere noten eten?
dan zou je de loripap op een lepelje kunnen aanbieden met een klein stukje walnoot er middenin.
Of je doet wat loripap in een apart bakje.

Verder denk ik dat je eens bij een va moet informeren.
Vette hapjes ken ik genoeg, maar of ze van dat vet dan ook echt aankomen of dat het enkel maar onegzonde vet is......

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #44 Gepost op: maart 19, 2012, 07:22:14 am »
Maak niet uit hebben we allemaal wel eens  ;D
Vandaag een nieuwe vijl gehaald voor haar snavel ben benieuwd of hij ene beetje werkt. Nog niet echt succes gehad met andere vijlen

Edit; Net loripap geprobeerd met een lepel en ze vond het nouja niks ;D Haar snavel stijf op elkaar houden he. Smie, kan ik het beter met een spuitje geven dan?
Proberen kan je altijd, zet de loripap ook gerust in haar kooi misschien probeer ze het liever als je er niet bij bent.