Auteur Topic: Weer een nieuwe valk+king is begonnen aan gezinsuitbreiding  (gelezen 2252 keer)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
Re: Weer een nieuwe valk+king is begonnen aan gezinsuitbreiding
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2012, 21:02:37 pm »
Ik kan met trots zeggen dat er een ei is uitgekomen, alleen kijken charlie en king er niet naar om en pikken ze zelfs het jong :o ??? :nailbiting:
Nu weet ik niet of dit normaal is omdat dit het eerste nest valken is, maar hij is net 1 dag oud, mocht het fout gaan kunnen we hem dan al met handvoeding grootbrengen of is ie dan gewoon verloren? :(

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2012, 21:52:30 pm »
geen idee , ik hoop dat je snel antwoord krijgt ,idd heel  :nailbiting:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #17 Gepost op: januari 26, 2012, 22:00:53 pm »
Het is heel moeilijk een jong van 1 dag oud groot te brengen. Maar het kan wel.
Het moet dan verwarmd liggen en elke 2 uur minimaal voeding krijgen, soms maar een drup pap. Dat is dus heel intensief!
Eerste nestjes zijn vaak  "oefennetjes" en dat is heel cru, maar de natuur. Veel eerste nestjes gaan mis, maar zijn wel een leerproces. Dus altijd heel dubbel wat te doen!
Heeft het kuikentje wel aldoor een gevuld kropje? Dat is op dit moment het balngrijkste.
En pikken met wondjes tot gevolg is ook niet goed natuurlijk.

Maar even een realiseer-vraagje: hoe weet jij zo goed dat ze het kuiken pikken?
Kijk jij vaak? Of heb je dat 1 x gezien?
Want realiseer je wel dat sommige gaaien en kieten van slag raken als er teveel aan hun nestje wordt gezeten. Dat sommige ouder-vogels nog liever hun jongen doodpikken dan dat ze hun kuikens aan de "vijand" verliezen. Dat gebeurt in de natuur ook en in broedhokjes kan dat ook gebeuren. Soms helpt het om het jong en het broeshok compleet met rust te laten.

Maar ik hoop dat het kuikentje voorspoedig opgroeit en dat jij er veel pelzier aan gaat  beleven!

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #18 Gepost op: januari 27, 2012, 17:59:14 pm »
@Lejah,bedankt voor je antwoord! We kijken niet heel vaak, proberen idd zo min mogelijk te kijken, maar het jong is inmiddels overleden, :cry: toen we vanochtend in het blok keken lag er een levenloos kuikentje zonder teentjes. We hebben 'm maar begraven in de tuin en het andere eitje is ondertussen ook uit aan het komen.
Als ik zo lees denk ik niet dat het slim zal zijn als we het jong vanaf zo vroeg op gaan voeden aangezien we niet erg ervaren zijn met handvoeding en er doordeweeks niemand is die hem iedere 2 uur eten kan geven =[
Nou maar hopen dat King een betere moeder wordt voor jong #2 :nailbiting:

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #19 Gepost op: januari 27, 2012, 18:41:26 pm »
wat een ellende.....
veel sterkte ik duim voor jullie

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #20 Gepost op: januari 27, 2012, 19:33:16 pm »
He wat sneu nou!
Is niet leuk he om zo een kuikentje te verliezen!
Het kan, naast het feit dat eerste nestjes vaak oefennestjes zijn, ook nog komen doordat de ouders aanvoelen dat het kuikentje niet helemaal goed is en het daarom zelf maar oplossen.
Ik hoop dat het met het volgende kuikentje beter gaat.
Maar hoe dan ook. De oudervogels doen wel heel ervaring op. (maar ik weet dat dat een schrale troost is  ;))

Offline marnix

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
  • Croky&inna
« Reactie #21 Gepost op: januari 30, 2012, 11:23:27 am »
veel sterkte  :-* nu duimen voor jong 2  :arms:

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #22 Gepost op: januari 30, 2012, 21:54:02 pm »
Jong 2 is intussen ook overleden,  :cry:

Offline lady

• Uit de jeugdrui
« Reactie #23 Gepost op: januari 30, 2012, 22:01:47 pm »
oei oei, zonde

is niet leuk, veel sterkte

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #24 Gepost op: januari 30, 2012, 22:26:18 pm »
Jammer!  console

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2012, 09:28:33 am »
he! :cry: echt balen....

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #26 Gepost op: januari 31, 2012, 15:49:46 pm »
He, wat jammer! :cry:

Maar toch, reken er niet te veel op dat de eerste nestjes meteen goed gaan... Het is echt heel erg jammer, verdrietig enz dat de eerste nestjes vaak niet goed gaan maar ze moeten nou eenmaal alles leren.. Ook hoe ze jongen moeten opvoeden..
Mijn eerste nestjes zijn ook bij bijna geen een koppel goed gegaan.. En dat is echt ontzettend jammer maar ja, je doet er niks aan he... En inmiddels is het voor de meeste koppels de 2e of 3e keer dat ze een nestje mogen maken, en nu gaat het wel bijna altijd helemaal goed.. ;)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #27 Gepost op: februari 02, 2012, 20:40:16 pm »
He, wat jammer! :cry:

Maar toch, reken er niet te veel op dat de eerste nestjes meteen goed gaan... Het is echt heel erg jammer, verdrietig enz dat de eerste nestjes vaak niet goed gaan maar ze moeten nou eenmaal alles leren.. Ook hoe ze jongen moeten opvoeden..
Mijn eerste nestjes zijn ook bij bijna geen een koppel goed gegaan.. En dat is echt ontzettend jammer maar ja, je doet er niks aan he... En inmiddels is het voor de meeste koppels de 2e of 3e keer dat ze een nestje mogen maken, en nu gaat het wel bijna altijd helemaal goed.. ;)

Ja het is bij king en charlie niet alleen dat ze het opvoeden niet snappen maar charlie is heel moordlustig, want king ging er wel opzitten maar vergat em te voeren (dat lijkt me normaal bij een 1e nest) maar charlie was denk ik degene die de jongen pikte.
Onsmam kon het niet meer aanzien en heeft alle andere (onbevruchte) eieren weggegooit+het blok eruit gehaald en is toch begonnen aan het opvoeden van het jong, het gaat opzich wel goed. Het jong eet goed, en leeft nog steeds. hij ligt overdag bij de verwarming op een kruik met handdoek eroverheen die iedere 20 minuten opnieuw wordt opgewarmd. En s'nachts in een nest van schapenvacht,een muts en een theedoek bij de verwarming Het is nu ook mogelijk hem vaak eten te geven aangezien onspap de komende dagen vrij heeft. Na het weekend neemt mijn zus ook de coevouse (of hoe je dat schrijft) mee uit staphorst van haar schoonvader die met papegaaien kweekt.
de reden waarom ik Charlie trouwens moordlustig noemde is dat we hem niet meer los kunnen laten of hij springt naar het jong toe om et te pikken.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2012, 20:42:11 pm door Berrie »

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #28 Gepost op: februari 02, 2012, 22:23:26 pm »
zou het kunnen dat charlie jaloers is op de kids  ???