Dwergpapegaaien Forum > Huisvesting en Voeding

Hoeveel en hoe vaak voeren jullie je aagjes?

(1/2) > >>

Joortje:
Is het gebruikelijk om altijd een volle bak neer te zetten of geven jullie een (paar) keer per dag een afgemeten hoeveelheid? Bijvoorbeeld in de ochtend pellets en 's-avonds wat zaad of zo? Ik twijfel daar erg over.
En trosgierst? Als je niet oppast eten ze dat alleen maar  :). Ik doe dat nu een keer per week..??

Ineke:
hier krijgen ze dagelijks een schepje pellets (iets meer dan ze opeten) en s'avonds een schepje zaadje, soms met een nootje of een paar cm trosgierst.
Ze krijgen bijna dagelijks iets van groente of fruit.

Lejah:
Hier krijgen ze elke ochtend een schepje pellets, genoeg voor 1 dag. Daarnaast krijgen ze ook wat fruit enof groente 's morgens.
Meestal krijgen ze 's avonds dan nog een klein beetje zaadmix, maar niet alle dagen.
Af en toe krijgen ze een nootje, een paar x per week.
Soms krijgen ze ook wat rijst of pasta of ei of peulvrucht, maar niet elke dag hoor.
Trosgierst krijgen ze niet zo vaak, als ze krijgen maar een paar cm met zijn tweetjes en nooit vaker dan 1x per week, meestal nog niet eens 1x per week. Er zijn gezondere snacks zeg maar.

Als ik haast heb of veel weg ben, krijgen ze de hele blubs dagvoorraad in 1x, dus pellets, fruit en zaad in 1x, maar dat gebeurt niet zo heel vaak gelukkig.

En waar twijfel jij over?
Waarvan denk je dat je het juist wel of niet moet doen?
Want er is natuurlijk niet maar 1 goede manier, er zijn er meerdere.

Joortje:
Dankjewel Ineke en Angelique.

--- Citaat van: Lejah op december 14, 2011, 20:21:53 pm ---Hier krijgen ze elke ochtend een schepje pellets, genoeg voor 1 dag. Daarnaast krijgen ze ook wat fruit enof groente 's morgens.
Meestal krijgen ze 's avonds dan nog een klein beetje zaadmix, maar niet alle dagen.
Af en toe krijgen ze een nootje, een paar x per week.
Soms krijgen ze ook wat rijst of pasta of ei of peulvrucht, maar niet elke dag hoor.
Trosgierst krijgen ze niet zo vaak, als ze krijgen maar een paar cm met zijn tweetjes en nooit vaker dan 1x per week, meestal nog niet eens 1x per week. Er zijn gezondere snacks zeg maar.

Als ik haast heb of veel weg ben, krijgen ze de hele blubs dagvoorraad in 1x, dus pellets, fruit en zaad in 1x, maar dat gebeurt niet zo heel vaak gelukkig.

En waar twijfel jij over?
Waarvan denk je dat je het juist wel of niet moet doen?
Want er is natuurlijk niet maar 1 goede manier, er zijn er meerdere.

--- Einde van citaat ---
Iktwijfelde inderdaad. Trosgierst lijkt een vetmaker -dus dat geef ik misschien te vaak. En verder dacht ik misschien dat ze de hele dag door wel pellets mogen. En groenten/fruit. En 's-avonds wat zaadjes als lekkere hap. Maar ja, misschien moeten pellets ook gerantsoeneerd....

Lejah:
Ik rantsoeneer de pellets idd dat klopt.
Ineke doet dat ook.
We geven ruim voor een 1 dag maar niet meer.
maar weet je waarom we dat doen?
Omdat de agaatjes anders met de pelelts gaan spelen, ze verkruimelen ze, ze soppen ze in het water, ze spelen ermee maar eten echt niet meer. En dat is eigenlijk zonde van de pellets. daarnaast, als je ze elke dag een bepaalde hoeveelheid geeft heb je ook een mooie controle hoeveel ze eten en of dat soms op een dag anders is. want als het op een dag minder is bijv kan dat een indicatie zijn dat er wat aan de hand is, hoeft niet, maar dan ben je wel extra alert.
daarom heeft het meer dan 1 voordeel om afgepast voedsel te geven.  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie