Auteur Topic: Tips voor nieuwe papegaaieneigenaren  (gelezen 10068 keer)

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Tips voor nieuwe papegaaieneigenaren
« Reactie #30 Gepost op: oktober 09, 2010, 15:58:09 pm »
Het moderne uitgangspunt is: Kortwieken is niet nodig, en werkt meestal averechts.

jammer, want niet gewiekt = niet los naar buiten!

Elien

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: oktober 09, 2010, 16:05:24 pm »
jammer, want niet gewiekt = niet los naar buiten!

Een waarheid als een koe

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #32 Gepost op: oktober 09, 2010, 17:04:18 pm »
niet gewiekt = niet los naar buiten .
 helemaal mee eens . ;)
 Wat vorig jaar nog goed was is nu opeens fout ?  tongue2
 Al die deskundigen zullen het vast wel goed bedoellen hoor maar al die ,,verkeerde ,, dingen die ze opeens vinden vindt ik een beetje iritant .

Elien

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 09, 2010, 17:32:25 pm »
Tgoh ik vind dat er veel tegenstrijdige dingen te lezen zijn ivm pellets - zaden, wieken - niet wieken,........
Ik denk dat je zelf moet zoeken wat je het beste vind en waar je jezelf goed bij voelt en ook de vogels.
Ik vind dat zij en ook jezelf meer genot hebben van het feit dat ze gewiekt zijn. Ze mogen uit de kooi, ze kunnen niet wegvliegen, je kan er mee stappen.
Dat vind ik een veel mooier leven dan een niet gewiekte die steeds maar wegvliegt van je en die nooit naar buiten kan die het welbekende kooileven heeft.
Plus dom voorbeeld: je grasje vliegt in de keuken rond (teflon gevaar) en landt opeens in de pot met soep of in je lekkere pepersaus... :o :nailbiting:

Elien

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: oktober 09, 2010, 17:34:39 pm »
Of wat ik eens heb meegemaakt: een grasje niet wieken omdat iedereen zei dat het zielig was.
Het grasje ontsnapt omdat het superslim is via de voerbakjes aan zijn kooi en vliegt tegen de spiegel aan...
Gelukkig was er niets aan de hand, maar schrok me toch rot!!!!! Dan liever gewiekt dan kan het hoogstens overal een poepje achterlaten,
waar je nadien kan in trappen met blote voeten als je het niet hebt opgemerkt  ;D

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #35 Gepost op: oktober 09, 2010, 18:05:02 pm »
ben nooit echt een voorstander van wieken geweest. Alle vogels die ik heb gehad mochten gewoon los in huis vliegen, bij mooi weer mochten ze in de kooi naar buiten. Buiten in de kooi waren ze 's avonds bekaf. Niet te vergelijken met een hele dag los vliegen in huis. Daarbij zie ik het nut er niet van in om je vogel te pas en te onpas overal mee heen te nemen. Vind het wel een leuk gezicht  ;) maar ik zie niet in dat dat iets extra voor de vogel doet. Mocht ik een vogel wel op buiten los willen laten, dan zou ik een tuigje nemen.

jeannette

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #36 Gepost op: oktober 09, 2010, 20:35:38 pm »
Ik was ook nooit voor wieken, vond het zielig.. Nadat ik Binkie 1 jaar had laten vliegen was ie al een paar keer bijna weggevlogen. Ik werd er gek van want je schrikt je elke keer weer helemaal rot. Toen heb ik samen met een (ervaren) nicht Binkie gewiekt en sindsdien kon ie heerlijk buiten spelen, vaker uit de kooi enz.. Sindsdien ben ik er niet meer op tegen. Ze kunnen heerlijk buiten spelen, mee op visite(nieuwe indrukken opdoen), aan dingen wennen, bomen van het blad ontzien ;D en Binkie vind het buiten gewoon heerlijk.

Een paar weken geleden is er nog een valkje van mij weggevlogen.. Super dom natuurlijk maar kun je toch zien dat kortwieken niet voor niets is. Nu zijn ze gewiekt en kunnen ze vaker loszitten en lekker over mee heen.
Lijkt mij persoonlijk veel leuker voor de gaai.

Al heeft de gaai er geen last van, zou ik zeggen, kortwiek maar. Je sluit een hoop gevaren uit én het is veel leuker voor je vogel.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #37 Gepost op: oktober 09, 2010, 20:37:05 pm »
Tgoh ik vind dat er veel tegenstrijdige dingen te lezen zijn ivm pellets - zaden, wieken - niet wieken,........
Ik denk dat je zelf moet zoeken wat je het beste vind en waar je jezelf goed bij voelt en ook de vogels.

Ben ik helemaal mee eens. Iedereen zegt wat anders en wat de 1 goed vind, vind de ander slecht..

Bertus

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: oktober 09, 2010, 22:43:10 pm »
Erg interessant zoveel reactie's binnen zo'n korte tijd op mijn eerste bericht!

De reden dat er zoveel zogenaamde ' meningen'  bestaan omtrent het kortwieken in het algemeen is dat slechts weinigen zich werkelijk serieus verdiept hebben in de natuurlijke behoeften van papegaaien en andere kromsnavels.
Inderdaad roept de één je moet kortwieken en het andere uiterste is weer je moet helemaal niet kortwieken.

Waarom zou je een vogel uberhaupt kortwieken?

Omdat hij anders wegvliegt? Omdat je hem anders niet mee naar buiten kunt nemen?
Of is de werkelijke reden dat men geen geduld heeft het dier zodanig te trainen en een band op te bouwen,
zodat het geen reden heeft om weg te vliegen? Of is men gewoonweg niet op de hoogte van de mogelijkheden die bestaan
om een papegaai of andere kromsnavel te trainen?

Kortwieken wordt zo in de meeste gevallen ogenschijnlijk de weg van de minste weerstand.
Alleen wordt het dier wel zijn meest elementaire ' veiligheids reflex' afgenomen, namelijk wegvliegen bij dreigend gevaar.

Waarom vliegt een nooit gekortwiekte Ara of andere kromsnavel die ook elders in huis gehouden wordt niet weg tijdens een vogeldemonstratie gedaan door een deskundige vogeltrainer, terwijl
hij in de openlucht daar alle gelegenheid toe heeft?

Wat is er gebeurd tussen trainer en vogel voordat de vogel mee naar buiten ging?
Heeft niet elke papegaai het recht om te doen waarvoor hij gemaakt is, namelijk vliegen?

Wie of wat zijn wij om dat recht te ontnemen? Hoeveel beter leven denken we zo'n dier dan te kunnen bieden?

Zomaar eens wat vragen om u aan het denken te zetten.

:CENS

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #39 Gepost op: oktober 09, 2010, 23:33:26 pm »
Dit is typisch zo'n discussie waar je niet uit komt. Dit omdat er voorstanders zijn met hun goede redenen en tegenstanders met hun goede redenen. Iedereen moet doen waarbij hij/zij en zijn vogel zich prettig voelt. Blijf kijken naar je vogel waar voelt hij zich prettig bij. En wat past bij jou levensstijl. En welke vorm is veilig voor je vogel (en jezelf). Iedereen die hier op dit forum zit, zit hier toch al hoofdzakelijk omdat hij het beste met zijn vogel voor heeft, en is ook bereid om nog dagelijks bij te leren. Mijn gaai wiek ik voor de veiligheid, maar doe het niet meer zo snel als voorheen. Enkele slagpennen meer of minder lig ik niet wakker van. Kaya vliegt al heel lang niet meer. Maar ik voorkom wel dat ze echt weer een compleet vliegpakket krijgt. Om de doodeenvoudige rede dat mocht ze een keer de wind onder de vleugels krijgen dan ben ik haar waarschijnlijk wel kwijt. Dat zal ik dus ook zeker niet uittesten.
Trouwens ik weet uit stukjes van fora en krant (uit het verleden) dat er ook wel eens getrainde vogels in het verleden zijn weggevlogen... dus ik ben in mijn geval voor wieken. Al heb ik trouwens meer ongewiekte vogels dan gewiekte, maar goed de ongewiekte zitten bij mij in de voliere  ;)

Elien

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: oktober 09, 2010, 23:44:14 pm »
Ik ben het eens met het feit dat dit een discussie is waar men niet uit komt.
Het precies als vragen is rood nu een lelijk of een mooi kleur? De een kiest a de andere b.
Mijn aga was niet gewiekt toen hij hier toekwam, toen ik hem vaker uit de kooi wou nemen heb ik hem wel gewiekt, ondertussen vliegt hij weer.
Maar tegen volgende zomer ofzo zou het kunnen dat hij weer gewiekt wordt om mee naar buiten te kunnen.
Mijn valkje is gewiekt begin van de zomer en kan ondertussen alweer vliegen. Maar hij vliegt ook bijna nooit meer, hij klimt liever en loopt liever overal op de grond om echt alles!! echt waar alles te inspecteren. Want hij eet ook graag koekkruimeltjes en zo van de grond  :).
Maar volgende zomer wordt hij weer gewiekt, vooral als veiligheid, stel dat hij schrikt en neemt het hazenpad buiten, die komt nooit meer terug!!!
De kanarie zwijgen we over :p die komt zen kooi niet uit, maar zal in het voorjaar in een volière gaan wonen.
Mijn andere valkje is gewiekt en kan nog niet vliegen, maar zij is dan ook enorm schrikachtig en zou tegen alles aan vliegen.
Mijn nieuwe grasje is nog niet gewiekt en ik weet nog niet wat ik ermee zal doen.

Het is niet alleen uit veiligheid om je dierbare vriendje kwijt te raken, het is ook voor de veiligheid van de vogel vind ik.
Hij kan overal tegenaan vliegen en buiten verdwalen, niet aan eten raken, verhongeren...gedachten waar we liever niet aan denken!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #41 Gepost op: oktober 10, 2010, 11:35:55 am »
Ik ben niet specifiek voor of tegen kortwieken.
Het is zo dat de ene vogel er geen moeite mee heeft en de andere wel.
Zo is Sundae (3 jaar) pas voor de 2e keer in zijn leventje gekortwiekt. Nu
gaat het ietsje beter dan 2 jaar terug maar ik zie dat hij er niet happy mee
is. Hij moet af en toe een stukje vliegen. Dus ws zal hij voortaan weer zoals
eerder met een tuigje om mee naar buiten gaan wanneer zij vleugels weer
zijn aangegroeid.

Een ander punt is trainen.
Ik denk dat als je in een grote stad woont zoals ik, dat hij heel erg moeilijk
is je vogel zo te treainen dat ie niet weg vliegt. Er zijn zoveel dingen waar
zij van kunnen schrikken en gaan vliegen. En dan staan er teveel dingen om
hen heen zoals huizen bomen ed dan zij zich niet kunnen orienteren en de
weg kunnen terug vinden.
Dit is dus wat er bijna met Sundae was gebeurd, terwijl hij nooit zomaar bij
mij vandaan zou willen gaan.

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #42 Gepost op: oktober 10, 2010, 11:36:56 am »
ik denk dat dit een discussie is die niet gaat eindigen. maar omdat ik mij toch enigzins voel aangesproken wil ik reageren:

Citaat
Waarom zou je een vogel uberhaupt kortwieken?
Voor zijn eigen veiligheid en vrijheid

Omdat hij anders wegvliegt? Omdat je hem anders niet mee naar buiten kunt nemen?
omdat hij anders overal tegen aan vliegt en knalt bij het minste geluidje, omdat hij schrikt,
en hij nu naar de grond vliegt en erna kalm wordt, mee naar buiten is alleen maar een bijkomend voordeel maar geen reden!

Of is de werkelijke reden dat men geen geduld heeft het dier zodanig te trainen en een band op te bouwen, zodat het geen reden heeft om weg te vliegen?
Ik denk dat ik met 3 uur per dag genoeg tijd besteed aan mijn vogel, maar aangezien het toch wilde dieren in een kooi blijven,
zal je met alle training in de wereld het niet voor elkaar krijgen dat je 100% garantie hebt dat hij niet weg vliegt. het risico blijft dus.
en omdat ik zoveel geef om hem, en niet wil dat hij zich zelf moet redden in de natuur, wat hij dus niet kan, is hij gekortwiekt.

Of is men gewoonweg niet op de hoogte van de mogelijkheden die bestaan om een papegaai of andere kromsnavel te trainen?
Zeker weten van wel! als je hier wat rond kijkt op het forum zie je genoeg trainings onderwerpen voorbij komen, en oefeningen die we zelf doen!

Kortwieken wordt zo in de meeste gevallen ogenschijnlijk de weg van de minste weerstand.
Alleen wordt het dier wel zijn meest elementaire ' veiligheids reflex' afgenomen, namelijk wegvliegen bij dreigend gevaar.
Ik vind dat een vogel aan een tuigje/riempje niet kan weg vliegen, een gewiekte vogel kan gewoon wegvliegen van zijn zitplaats hoor,
hij komt alleen niet ver..

Wat is er gebeurd tussen trainer en vogel voordat de vogel mee naar buiten ging?
Heeft niet elke papegaai het recht om te doen waarvoor hij gemaakt is, namelijk vliegen?
JA, en elke hond om achter konijnen aan te zitten, elk konijn om een hol te graven,
elke kat op muizen te jagen, en elke vis in zijn zee te zwemmen! Zo werkt het nu eenmaal niet,
wij mensen nemen graag dieren in huis om ons leven te veraangenamen of ons te entertainen,
en we proberen hierbij, ik wel iig, het leven van het beestje zo goed mogelijk te laten verlopen,
en het zo aangenaam mogelijk te maken.

Wie of wat zijn wij om dat recht te ontnemen? Hoeveel beter leven denken we zo'n dier dan te kunnen bieden?
Niets en niemand, maar toch gebeurd het.. ik denk niet dat dit vragen zijn waar wij hier over na denken omdat wij trotse bezitters zijn. maar deze 2 vragen zijn niet papaegaai gerelateerd hoor, dat geld net zo goed voor honden katten cavias hamsters en ga zo nog ff door..

Zomaar eens wat vragen om u aan het denken te zetten.
Om tot slot hier ook nog eens op te reageren:
Bij het aanmelden vragen wij vriendelijk of iemand zich voorstelt.
Waarom doet u dat niet ?
Ook een vraag om eens over te denken.

nog 1 ander dingetje:
Of wat ik eens heb meegemaakt: een grasje niet wieken omdat iedereen zei dat het zielig was.... hebt opgemerkt  ;D

grasjes kan je wel wieken, maar dit heeft totaal geen nut, omdat ze met gewiekte vleugels nog genoeg draagkracht hebben om te kunnen opvliegen. ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #43 Gepost op: oktober 10, 2010, 15:22:33 pm »
waarom doe je een hond aan de riem?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...