Auteur Topic: gebroken teentje  (gelezen 2154 keer)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
gebroken teentje
« Gepost op: maart 02, 2012, 20:30:38 pm »
hallo, begin deze week zag ik dat Druif (Prinses of Wales parkiet) gebeten was door een andere vogel, het bloede wel wat, en hield d'r pootje omhoog.
vandaag nog steeds zo alleen dan al een poosje zonder bloed, ik heb haar niet eerder op gepakt, want ze is heel stress gevoelig.

maar vanavond haar toch gevangen, dus van de stress liet ze veel veren uitvallen, maar soms is het niet anders, omdat ik zag dat ze nog steeds met haar pootje omhoog zat heb ik haar eerst een druppel Metacam gegeven en daarna even aan d'r tenen gevoeld, ik heb het idee dat er 1 is gebroken.

ik kan zo wel raden dat een VA er ook niets mee kan, dus wat zouden jullie me aanraden?
1 of 2 keer per dag een druppel Metacam?

het is een flesje van 0,5 mg/ml.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: gebroken teentje
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2012, 20:33:11 pm »
he, wat vervelend....
volgens mij mogen ze maar 1 druppel per dag. Ik weet dat Hedwig toen tegen mij zei, vergeleken met honden en poesen doseer je dan al heel hoog.

succes!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2012, 20:42:42 pm »
dank je, ik had dit flesje al eens gekregen voor een parkietje vandaar de lage waarde, ze doet verder gewoon alles, gaat haar vriendje achterna, zit gewoon op de vloer, op alle stokken, dus ze gaat niets uit de weg.
laat zich ook nog wel horen, alleen loopt ze mank, gelukkig maar dat ze niet zielig ergens in een hoekje zit, anders zou ik me wel echt zorgen gaan maken, maar je merkt verder niets aan haar totdat ze gaat lopen. ;)

maar beter een teen gebroken dan een pootje, maar 100% ben ik ook niet zeker natuurlijk, want het is niet fijn voor haar om er aan te zitten, en wat ik al zei, je kan er toch niets aan doen, hoogstens de pijn verzachten.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2012, 20:50:24 pm »
ik heb ook 0,5 dus die dosering klopt. Volgens het flesje voor katten  :)
Hopelijk heeft ze er snel geen last meer van

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #4 Gepost op: maart 02, 2012, 21:16:28 pm »
oké, dan geef ik haar morgen in de middag nog een druppel, kijken of het dan beter gaat.

in eerste instantie dacht ik dat ze nog steeds pijn had van de beet, maar als als het gebroken is zal de pijn langer duren, en tja... sommige dieren gaan erg makkelijk om met pijn, en de andere verschiet meteen in een schulpje want is dan OOWW zo zielig.

dus het is wel een harde tante ;) ze is nu de woonkamer alweer uit om bij haar vriendje te zijn, die op zijn beurt alleen maar bij mijn oudste hond wil zijn :) :)
en die probeer rustig te gaan slapen hahaha tongue2

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2012, 21:17:58 pm »
Als het niet gebroken is maar flink gekneusd is metacam ook goed. het werkt ook ontstekings remmend!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: maart 02, 2012, 21:24:01 pm »
ja precies, en ik heb eigenlijk veel te lang gewacht ermee, maar wat ik al schreef, ze is heel stress gevoelig, heb al eens een hand vol veren gehad omdat ik haar even vast moet pakken, dan is de keus niet makkelijk.

of dood door de stress wat veel vogels overkomt, of even wachten en pas later bekijken of je iets kan doen.

maar natuurlijk voel ik me achteraf wel schuldig dat ik er niet eerder mee begonnen was :-[
maar ik heb in een vogel opvang waar ik heb gewerkt ook vogels mee gemaakt die in mijn handen dood gingen van de stress, dat vergeet je niet.

ik hoop dat ze nu wat minder pijn heeft.

maar stoer is ze wel, want ze wil naar mij toe echt niets laten blijken van zwakte, rare soepkippies kan je toch hebben :) :)

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: maart 02, 2012, 21:33:13 pm »
Zitten ze met veel vogels? anders zal je de metacam ook nog in het drinkwater kunnen doen, scheelt een hoop stress....
ik weet bijna zeker dat dat 1 druppel per 25 ml water is. Dan krijgt ze duidelijk minder binnen, maar dat kan omdat je met die ene druppel echt overdoseert.
MijnBbabbel was heel gevoelig voor (inwendige) bloedingen en moest op een gegeven moment toch aan de matacam. Toen moest ik 1 druppel metacam op 20 druppels water doen en hem daar 1 druppel van geven. Hij voelde zich daar duidelijk beter bij!

o sorry ik ben niet helemaal duidelijk. Metacam heeft als bijwerking dat het een enkele keer wat bloed verdunnend werkt
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2012, 21:35:29 pm door Ineke »

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #8 Gepost op: maart 02, 2012, 21:44:36 pm »
hoi, ja ze zit met meerdere vogels in 1 ruime kooi, haar ventje (die niets om haar geeft :angry:)
en 5  (nu 4) Pyrrhura's, dus niet de liefste4 vogels maar zo zitten ze al jaren dus het kan altijd gebeuren, uiteraard ook als ze met z'n allen los zitten.

1 Pyrry  gaat nu weer terug naar de kooi van zijn ouders, maar ik denk niet dat hij de schuldige is geweest, haar mannetje is ook vaak erg gemeen dus het is niet te zeggen dat na al die jaren de Pyrrhura's de schuldigen zijn, dat is heel makkelijk om wel te geloven.

maar wat ik al schreef, alleen als je het weet zie je het, ze zoekt nog steeds alles op, zat net nog lekker op de standaard.

maar het gebroken gedeelte zal ook geen pijn doen, ik denk eerder de spieren/pezen er omheen.

ik kijk het aan, wat ik al zei, een VA kan ook niet meer doen, het is wel een "kranige" meid :thumsup:

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2012, 21:45:07 pm »
Arm beestje. Ik hoop dat de Metacam snel zijn werk zal doen. Sterkte ermee Peggy.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2012, 21:52:49 pm »
dank je Pascal, dieren zijn hard voor zichzelf, maar als je eerst moet overdenken of zo'n beestje dood kan gaan van de stress, of je wacht een paar dagen voel je je achteraf wel schuldig als ze het dan ineens wel toelaat :cry: :cry:

maar daar moet ik maar niet niet aan denken, want aan mijn schuld gevoel heeft ze ook niets aan.
wat ik al schreef, morgen middag weer een drup, en daarna kijken hoe het werkt, anders 2 keer per dag.

ik neem dat jij ook wel begrijp dat je soms ook wel handel naar je gevoel, de VA zal vast hetzelfde zeggen.

en een gebroken pootje is nog wel te verhelpen, maar een teen geloof ik niet.

ik hou jullie op de hoogte :-*

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2012, 22:03:29 pm »
Toch denk ik dat je met 2 druppels op moet passen.....
ik weet niet of er meerdere mensen ervaring hebben met metacam?

succes, hopelijk gaat het snel goed!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2012, 22:09:29 pm »
ik heb dit flesje toen gekregen voor een grasparkiet, dus die is sowieso al veel lichter dan deze dame.

ik hoop dat je hiermee gerust gesteld ben ;)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2012, 00:01:36 am »
succes peggy

andere raad kan ik je niet geven , ik ken alleen metacam als hulpmiddel voor artose bij katten  ???

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #14 Gepost op: maart 03, 2012, 08:37:09 am »
dank je ;)

het is pijnstillend en ontstekingsremmend.