Auteur Topic: Jacco bijt???  (gelezen 4583 keer)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Country: 00
  • Geslacht: Vrouw
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
Jacco bijt???
« Gepost op: maart 26, 2012, 19:49:49 pm »
Voor ons een hele vreemde ervaring, maar sinds een paar weken bijt Jacco. Niet mij of onze dochter, maar juist Paul, die het meeste met hem kan?? Hij is ook ineens een heel stuk drukker dan we van hem gewend zijn, zit soms 's morgens om 6.00 uur al te fluiten, kan soms wel een uur lang heel onrustig zijn, schel fluiten, schrfeeuwen, en laat ook weer spanningsgedrag zien, zoals na hij had toen zijn poot tussen de kooideur had gezeten.
Ook wil hij 's morgens bij het opstaan geen walnoot meer, en die krijgt hij nu al 6 jaar. Vreemd toch?

We negeren zijn gedrag, of hij nu bijt of niet bijt, we doen alles net als eerst. Paul pakt hem nu wel met een handdoek, want steeds je vingers open is geen pretje. Het lijkt er op dat het alleen voorkomt met opstappen want als hij eenmaal op zijn hand zit, dan kan hij gewoon met hem knuffelen. 's Avonds lijkt hij eerder moe te zijn dan normaal.

Er is niets verandert in de kamer, er zijn geen dieren of wat ook bij gekomen. Geen nieuwe meubels gordijnen of wat ook. Het enige wat invloed zou kunnen hebben is een verbouwing bij buren een paar deuren verder, maar eigenlijk lijkt dat niet aannemelijk, want zoveel herrie maken ze niet??

Jullie enig idee???
En ook graag tips hoe hier mee om te gaan?

Offline smie

• Broedrijp
Re: Jacco bijt???
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2012, 22:23:13 pm »
Misschien slaan de hormonen even aan de broedtijd komt eraan dus alles wordt opgewonderder en drukker, zorg dat hij weinig tot geen dierlijke eiwitten krijgen en hou de lichturen in de gaten, de klok is hier wel niet verzet  :) maar in de rest van europa wel. Vogels zijn hier heel gevoelig voor. ;)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2012, 22:57:09 pm »
ojee ,jacco die bijt  :o

maar misschien zoals annemarie zegt ,broedsheid  :CENS
ik zou het echt niet weten

ps annemarie ,waar zit jij dan dat je geen klok moet herzetten ?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2012, 22:58:57 pm »
(misschien op het forum Viv   :) )

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2012, 22:59:27 pm »
hahaha ik kan dat ook niet veranderen zenne  tongue2

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2012, 07:13:26 am »
hahaha ik kan dat ook niet veranderen zenne  tongue2
cheesy2

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2012, 08:55:27 am »
Een paar mogelijkheden komen in me op:
- een plostelinge heftige broedsheid al of niet in combinatie met een aankomende rui
- andere zwermen vogels buiten die hij opmerkt nu het voorjaar lijkt te komen
- toch die verbouwing bij de buren, wie weet zit er wel een irritant geluid voor hem bij. Onze Lizzy reageert ook zo sterk op verbouwingen dueren verderop (of zoals de laatste week op het geluid van hogedrukspuiten in de buurt).

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #7 Gepost op: maart 27, 2012, 16:28:18 pm »
Ik merk het ook hier aan Roberto ( Amazone gaai ) , die is momenteel ook erg druk en bijterig .
Maar die is nog maar 11 maanden oud . Die is toch nog veel te jong om al opvliegende hormonen te hebben ?  :seestars:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2012, 19:43:06 pm »
Het eerste wat in me opkwam toen ik het las was: voorjaar, hormonen ;) Misschien kan je hem 's avonds eerder laten slapen met doek over de kooi zodat hij minder licht krijgt? Sjakko is nog nooit broeds geweest en ik denk dat dat komt doordat ze 12 uur per dag in het donker zit (wil ze zelf) ;)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2012, 17:11:19 pm »
Zelf heb ik het gevoel dat het een beetje van alles wat is. Zijn kooi staat sinds vorig jaar september voor het raam, dus hij zal nu voor het eerst merken dat het vroeger licht is. Er zitten veel vogels rondom ons huis die al vanaf 5 uur aan het kwetteren zijn. Hormonen zal ook meespelen. Rui misschien iets minder, ik vind wel wat donsveertjes in zijn kooi. En de herrie bij de verbouwende buren zal hij zeker merken. Wij zijn niet thuis maar hij wel.

Mijn vraag was eigenlijk of we er goed aan doen zijn gedrag te negeren en alles precies zo te doen als anders (behalve dan dat Paul hem met een handdoek pakt, want steeds gebeten worden is ook niet leuk)? Kunnen we nog andere dingen voor hem doen?

Wat wel raar is, is dat dat bijten alleen voorkomt als Paul hem op wil laten stappen. Als hij eenmaak zit, is hij weer poeslief en geeft kusjes en kroelt  :CENS

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2012, 20:17:43 pm »
ik hoop dat jullie eruit geraken ,want ik zou het echt niet weten waarom hij bijt bij het opstappen console

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2012, 17:35:41 pm »
Ik vind het idd ook wel een beetje typisch en kan het niet echt verklaren.
Tenzij Jacco ineens weer wil uitproberen. Maar waarom dan alleen bij het opstappen? :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2012, 18:24:00 pm »
Ja het is raar, maar soms is er iets in dat koppie, een link die gelegd is en wat we niet doorhebben en er is ook moeilijk achter te komen. Laat Paul hem opstappen vanuit de kooi? Dus steekt hij zijn hand in de kooi om hem op te laten stappen? Kan hij niet tijdelijk een handschoen aantrekken of werkt dat ook niet?

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #13 Gepost op: april 01, 2012, 16:00:23 pm »
Ja, zo doen we het nu ook. Als hij op moet stappen, waarvandaan dan ook, doet Paul eerst een handdoek over zijn hand. Als hij dan bijt, bijt hij in die handdoek.  tongue2
Uitproberen zou ook heel goed kunnen, zo is Jacco wel. Zo is hij ook ineens plinten gaan slopen etc.  :angry:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: april 01, 2012, 16:59:27 pm »
Hahaha. Ja daar krijg je wel aandacht mee.. ;)