Auteur Topic: Kweek dagboek 2012  (gelezen 5378 keer)

Offline Steffie

• Net geringd
  • Geslacht: Vrouw
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
Kweek dagboek 2012
« Gepost op: april 18, 2012, 09:42:44 am »
Onze tuin is één grote volière; een tuinvolière. Wij hebben onze vogels een zo groot mogelijke ruimte gegeven, zodat zij van de ruimte in onze tuin kunnen genieten en wij van hen.
We laten onze vogels zoveel mogelijk hun eigen gang gaan met de kweek, het is erg mooi om te zien hoe elk vogeltje zijn eigen boompje kiest, hoe het nestje wordt gebouwd en hoe de jongen groot worden gebracht en uiteindelijk als kleine onhandige vogeltjes uitvliegen. Dit is zo genieten dat het mij leuk leek om een kweekdagboek bij te houden, zodat jullie mee kunnen lezen en genieten van de kweek in onze volière.

In dit topic wil ik ook graag over de kweek met de parkietachtige (een aparte volière) schrijven. Omdat ik in dit topic over verschillende soorten vogels wil schrijven, heb ik dit kweektopic onder ''dagboek'' gezet in plaats van onder het speciale kopje ''kweek met...''. Als dit topic niet op de goede plek staat, hoor ik het wel  :)

Lijsters
Vorig jaar hebben de grijskaplijsters diverse jongen groodgebracht. Van een kennis hebben wij een hollandse lijster gekregen, en wat gebeurde er dit jaar?
De grijskaplijster heeft samen met de hollandse lijster een nestje gemaakt, ze hebben 3 eitjes samen. We verwachten niet dat de eitjes nog uitkomen, maar het nestje is wel de moeite waard om te delen!

Diamantduifjes
De diamantduifjes zitten braaf dag en nacht door te broeden op de 2 eitjes. Dit jaar hebben ze eerder 2 jongen gehad, maar helaas zijn zij allebei dood gegaan. Waarschijnlijk was het nog te koud. Met goede nieuwe hoop wachten we af hoe dit nestje zal gaan!

Roodkuif kardinalen
De twee leuke nieuwsgierige kardinaaltjes hebben 3 eitjes. Het is echt een superleuk stel om te zien, ze doen alles samen en ze waren ook nog zo lekker onhandig met het bouwen van een nestje! Het heeft wel een aantal weken geduurd voordat er eindelijk een goed nestje was.  Hier is ie dan :hart:

Putters
De putters zijn ook druk bezig met een nestje en hiervoor gebruiken ze heel veel haren van onze honden. We hebben twee schotse collies (honden met heeel veel haartjes) en als Dolly en Mylou in de rui zijn, gaan de haren naar de volière waar vaak dankbaar een nestje van wordt gemaakt. Het nestje van de putters  is nog niet helemaal af, vanmiddag maar eens kijken hoe het er dan uit ziet.  :thumsup:

Kakariki's - Tommie en Pukkie
En dan uit mijn eigen volière; Tommie en Pukkie hadden 6 eitjes, waarvan 4 uitgekomen. De jongen groeien goed. De oudste is vandaag precies één week en de jongste is over 2 dagen één week, de leeftijden zitten dus lekker dicht bij elkaar! Heeeerlijk die lieve kleine donsjes, ik ben zo gek op ze  :hart:

Ik zal jullie op de hoogte houden van de kweek 2012. Ik hoop dat ik dit kweekjaar nog veel leuk nieuws te melden heb  :thumsup:

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
Re: Kweek dagboek 2012
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2012, 21:21:00 pm »
Putters
Het nestje van de putters is af en regelmatig zit er een op het nestje!

Inmiddels zijn alle 4 de ukkies geringd, helaas zijn het ringen van vorig jaar, omdat we de ringen van dit jaar nog niet hebben ontvangen. Volgens mij komen er veel verschillende kleurtjes! Ik vind ze echt zo schattig!  :hart:

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2012, 17:03:40 pm »
Het is alweer een aantal weken geleden, sinds ik voor het laatst foto's heb geplaatst.
Inmiddels zijn er jongen geboren en nieuwe nestjes.

Roodkuif kardinalen
De roodkuif kardinalen hebben 3 jongen gekregen. Helaas gooiden de ouders de jongen na het ringen achter elkaar uit het nest (handen goed door struiken gehaald voor de geur en het ringetje afgeplakt voor de kleur)  :cry: . Toen er nog maar een jong in het nestje lag hebben we het ringetje snel afgedaan en dit jong leeft gelukkig nog. Wat een les was dat... de roodkuif kardinalen gaan we maar niet meer ringen.
Het overgebleven jong kan elk moment uitvliegen, dus we zijn heel benieuwd!

Putters
De putters hebben vijf eitjes, dus het is afwachten tot ze uit het eitje kruipen!  :hart:

Barmsijsjes
Ook hebben we een nestje van de barmsijsjes gevonden, 3 eitjes... ik ben altijd helemaal verliefd op jonge barmsijsjes, die zijn zooo klein!  :hart:

Grijskaplijsters
De grijskaplijsters hebben een nestje met 5 eitjes, vlak onder het gaas. Helaas had een ekster dat ontdekt, waardoor hij de hele dag boven het gaas vloog en de lijsters niet netjes konden broeden. We hebben dmv een plankje ervoor gezorgd dat de ekster de eitjes niet meer kan zien... hopen dat de jongen dus gewoon uit komen!

Japanse nachtegalen
Ook de japanse nachtegalen hebben jongen, het nestje is zo goed verstopt dat we het nestje pas ontdekt hebben toen de jongen net geboren waren!

Diamant duifjes
  :hart:

De jongen zijn al een heel stuk gegroeid! De oudste wordt dinsdag alweer 4 weken. Het zijn echt schatjes!  :hart:

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2012, 18:04:31 pm »
Op dit mooie zonnige dagje heb ik weer een heleboel foto's gemaakt! Heerlijk om een vrije zondag te hebben en de hele dag in de tuin te kunnen zitten, echt genieten. De tuin wordt steeds mooier nu er steeds meer bloemen gaan bloeien, ook de rozen op het graf van onze lieve rosé Roosje gaan bloeien.

Met Sjimmie heb ik een rondje door de tuin gelopen en daarna heeft hij zich lekker uit kunnen leven in een bos graszaden. Zo leuk om hem dan zo te zien genieten, zijn woordjes ''Sjimmie lief?'', ''Sjimmie lieverdje?'', ''Wat is t'r?'' en duizenden kus geluidjes ontbreken hier niet aan.

Zowel een nestje van de barmsijsjes als een nestje van de grijskaplijsters zijn mislukt. Ik vond het wel erg leuk om de nestjes en de eitjes met elkaar te vergelijken, omdat de lijsters de grootste vogels uit onze tuinvoliere zijn en de barmsijsjes de kleinste. Hier dus de foto's! :

Diamantduifjes
De twee jonge diamantduifjes zijn alweer een tijdje uitgevlogen, het zijn mooie en vooral schattige duifjes. De volwassen diamantduifjes zijn heel erg tam, er kwam er zelfs een op de schoot van mijn vader zitten. Ben benieuwd of de jongen ook zo tam worden! Mama duif zit sinds kort weer te broeden!
 :hart:

Rijstvogels
In mijn (parkieten)volière hebben de rijstvogels al een aantal weken 3 jongen. Mijn rijstvogels hebben een tik dat ze alleen op de grond willen broeden, waardoor dat nou komt? Geeeen idee.  ??? Het is in elk geval lastig om een mooie foto te maken van de jongen, omdat je ze haast niet kan zien; maar hier is dan toch een foto! :

Roodkuif kardinalen
En dan de roodkuifjes... tja, de roodkuifjes zijn ontzettend leuke vogels. Het is net een echt gezinnetje! Het wordt nog moeilijk om dit jong naar een nieuw baasje te laten gaan. Soms heb je dat, dat er een jong bij zit die gewoon zo leuk is dat je hem eigenlijk absoluut niet weg wilt doen. Helaas is dat niet anders, er kunnen niet meer dan twee roodkuifjes in een volière gehouden worden. Nu dus nog maar even volop genieten van ons kleintje!

Hier is een foto van de ouders, op het moment zijn ze in de rui, dus ze zien er niet zo strak uit als dat ik ze op de foto had willen zetten:

En hier is ons kleine kuifje  :hart:  :hart:

Putters
De drie jonge putters staan op het begin van uitvliegen; misschien vandaag nog! Een ukkie zit al de hele dag op de rand van 't nestje! Zooo lief. Ik verwacht dat dit zeker net zulke tamme vogels worden als de ouders, aangezien het nestje in een boompje op het terras is en ik geen enkele indruk op de jongen maak als ik van dichtbij naar ze aan het kijken ben.

Japanse nachtegalen
De japanse nachtegalen zijn al een tijdje uitgevlogen. Het zijn sowieso drie jongen, maar misschien zelfs wel vier! De ouders beschermen hun kindjes goed en kwetteren luidkeels als je langs de jongen loopt. 't vrouwtje zit alweer op een nieuw nestje, met tot nu toe, drie eitjes.

Twee jonge nachtegaaltjes:

De ouders:

Roodruggen - Zoef en Zooey
De roodruggen hebben 7 eitjes die binnenkort uit kunnen komen. Nu hebben ze eerder dit jaar een nestje gehad, waarbij alle jongen na 1 dag dood gingen. Ik hoop zooo dat het dit keer wel goed gaat! Als dit niet zo is dan ga ik niet meer met die twee kweken. Het mannetje komt af en toe gezellig bij zijn meisje in het kastje zitten knuffelen!  :hart:

De jongen van Tommie en Pukkie zijn allemaal al uit het nestkastje geweest. Vandaag zelfs een hele tijd! Ik heb besloten om de meest bonte (wildkleur/geel) te houden, het is een popje en ben echt weg van haar. Nu heb ik vandaag een tijd naar een van de cinnamon bonte jongen gekeken en oooh, wat is dat toch ook een leukerd! Misschien dat ik dan toch twee popjes hou? Jeetje, wat is het toch lastig haha, het liefst hou ik ze alle vier!

Zo, dat was een groot verslag, maar het dagboek is weer helemaal bijgewerkt. Hopelijk vinden jullie het leuk om te volgen!
Nog een fijne zondag!  :-*

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
Coach in verwarring
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2012, 09:39:39 am »
Om toch nog in de voetbalstemming te blijven:
Mini coach vraagt zich af wanneer zijn elftal uit de kleedkamer komt.  :)

Een verdere update met foto's volgt nog!

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2012, 15:53:49 pm »
Het is weer tijd voor een update na de afgelopen dagen met mooi weer! Er zijn inmiddels al weer een heleboel jongen geboren en uitgevlogen.
Het is echt genieten van alle vogels, de jongen en hun tamheid. Gisteren lag ik in de tuin te zonnen, kwam er een duifje op mijn buik zitten en ging daar vervolgens ook zonnen; vleugeltjes in de lucht oogjes samen geknepen en lekker ontspannen. Echt hilarisch!  ;D

Wel blijft het lastig dat onze rose kaketoe Roosje er niet meer is. Het was echt een schat van een vogel, gelukkig heeft ze ontzettend veel mooie herinneren achter gelaten. Hier is een roosje voor haar.  :hart:

De tuin gaat steeds mooier bloeien, allerlei vrolijke kleurtjes zijn er naast het groen te voorschijn gekomen.
En ook vogelvriend Mylou wilde graag een keer met het vrouwtje mee foto's maken  :hart:

Putters
Na een nest van 3 jongen, bedachten de putters dat zij het dubbelen ook wel aan zouden kunnen; een 6tal.
Deze vrolijke jonge vogeltjes zijn al uitgevlogen en zijn al goed op weg naar het zelfstandig worden.

Ook gunt mama putter zichzelf geen rust, alweer druk broedend op de volgende 6 eitjes die al snel uit kunnen komen.

Barmsijsjes
De barmsijsjes hebben gisteren weer het eerste jong gekregen van een nieuw nestje.

Japanse nachtegalen
De japanse nachtegalen hebben na twee nesten van drie een nestje van 1 jong.

Roodkuif kardinalen
De roodkuifjes hebben twee uitgevlogen kuifjes rondvliegen! Erg brutale jongen zijn het  :thumsup:

Diamantduifjes
Na een aantal nestjes van 2 jongen, is er een jong die de aandacht niet hoeft te delen. Schattig van lelijkheid!  :hart:

Rode kardinalen
Toch wel de meest aandoenlijke jongen uit onze volière zijn die van de rode kardinalen. Zij vliegen uit als grijze muisjes met een mini kuifje en kijken je nieuwsgierig aan met enorm grote ogen. En vliegen? Dat doen we nog niet echt hoor!

Ook de roodvoorhoofdjes Tommie en Pukkie hebben een 2e nestje. Vandaag is hun vierde jong geboren.  :hart:

:-*