Auteur Topic: Aanschaf, verzorging, opvoeding van pyrrhura  (gelezen 25725 keer)

Offline ortix

• Net geringd
Re: Aanschaf, verzorging, opvoeding van pyrrhura
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2012, 22:46:15 pm »

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2012, 23:01:17 pm »
en dan andere kant, wat vinden jullie van babyvogels.nl ?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #17 Gepost op: mei 17, 2012, 09:49:40 am »
Slechte zaak vind ik dit, meer wil ik er niet meer over zeggen, want ik heb mijn zegje wel gedaan, geloof ik. Het is aan jou wat je er mee doet! ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2012, 10:07:33 am »
Ik denk dat er nu 2 discussies lopen, nl die over handopfok en eentje over babyvogels.nl

Ik zal je ook mijn mening geven, ik weet niet of je er wat aan hebt en uiteindelijk zal je zelf moeten concluderen wat bij jou het best past of wat jij het liefst wil.

Handopfok/pap geven:
Ik denk daar anders over dan het gemiddeld forumlid hier. Ik wil geen hele discussies opstarten, maar wil best mijn mening geven. Met handopfok heb je een voorsprong op de tamheid van je vogel. Er wordt wel gezegd dat het heel slecht is voor een vogel, oa dat het gedragsproblemen ed in de hand werkt. Ik ben van mening dat dat afhankelijk is van hoe en waar je je handopfok doet. Pap geven door een onervaren iemand geeft veel risico's (daar heb ik het al eerder over gehad). Als een kleintje op handopfok opgroeit samen met andere vogels dan heb je niet meer risico op gedragsproblemen (daaruit voortkomend), maar groeit dat kleintje op zonder andere vogels in de buurt dan is dat al weer heel wat anders. Bij handopfok moet je bijv ook weten op welke leeftijd en dus in welke fase een vogel is voor je m uit het nest haalt. De meeste mensen kijken niet naar dit soort "details" terwijl dat naar mijn mening de factoren zijn waar goede handopfok mee valt of staat (en mede daardoor gaat er dus ook zoveel mis).
Daarom ben ik er ook voorstander van dat als je een handopfok vogel wilt, om de handopfok geheel bij de kweker te laten plaats vinden.

Wat zie je vaak bij handopfok, niet altijd maar wel vaak: kwekers/handelaren geven het kuiken al mee terwijl het nog aan de pap is, dat geeft alle risico's die ik net beschreven heb. Daarnaast heeft de kweker dan weer ruimte en tijd om met de volgende pap-kuikens verder te gaan. Zo lijkt het wel echt geld belust.

Babyvogels.nl
Ik vind het altijd een slechte zaak als er onzelfstandige vogels verkocht worden, zie alle bovengenoemde argumenten.
Babyvogels is erg aan de prijzige kant
Voor zover ik begrepen heb test Babyvogels.nl zijn vogels niet op de bekende ziektes.
Babyvogels kweekt niet al zijn vogels zelf, zo ver ik begrepen heb en koopt kuikens in. Hoe meer vogels je hebt van verschillende kwekers, handelaren ed, des te groter de kans is dat er een met ziekte besmette vogel tussen zit.
Er is al een topic over babyvogels.nl op dit forum, weliswaar een oud topic maar toch: http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=28062.30
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2012, 10:09:45 am door Lejah »

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2012, 12:45:04 pm »
Lejah,

Weet je wat het is.. ik ben niet tegen handopvoed maar ook niet voor.
Ja, met handopvoed worden ze "sneller" tam, en ja je kunt ze ook na 14 weken nog tam maken wanneer ze "wegvliegen" bij hun ouders.
Ik heb nu de keuze gemaakt om een pyrrhura te nemen bij een.. "hobbykweker" en om hem zelf verder op te voeden met pap (1x per dag)
Puur omdat hij dan (sneller)went aan mij en mijn vriendin, hij zit daar nog met 5 andere pyrrhura's in de `kooi`.

Over babyvogels gesproken, ik heb ze even gemailt.. en ik denk dat het teveel is om hier hun bericht te copy/pasten maar het komt erop neer dat ze telkens in hun berichten zowel als in de mail, of op de website.. verkoop praatjes toepassen. Ze zeggen dat ze het goed doen en willen zo ook overkomen.. maar dat geloof ik pas als ik het met mijn eigen ogen gezien heb. Hieronder een kort antwoord van hun:

"Gezien de bijzondere kwetsbaarheid van deze jonge dieren en
grote risico’s die ze lopen door onervaren opvoeders vindt ik
het een slechte zaak dat ze überhaupt worden aangeboden aan iedereen.
Er wordt overigens gewerkt op hoog niveau aan een wetswijziging hieromtrent."

Aangezien iedereen tegenstijdig is met elkaar, en iedereen zijn eigen mening heeft.. weten mensen zoals mij niet precies waar ze goed aan doen..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: mei 17, 2012, 18:40:12 pm »
Dat lijkt me niet zo moeilijk als je het beste voor je vogel wilt ;) Wachten tot hij zelfstandig eet, eigenlijk is er gewoon geen betere optie ;)

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #21 Gepost op: mei 17, 2012, 23:48:08 pm »
Ik ben langs babyvogels geweest, en hun zijn gewoon mensen die het doen als hobby.. ja je betaald wat meer maar je weet wel zeker dat je een goede vogel krijgt.. er is geen inteelt ik zag geen rare dingen. Ik heb beiden personen gesproken en het ziet er goed uit, dit terzijde.

Ik ga de vogel bij de winkel afzeggen want ik ben het er niet mee eens dat er 8 vogels in 1 klein kooitje zit en bijna geen dacht krijgen.. gewoon 3x per dag pap en klaar... zucht.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: mei 18, 2012, 09:39:10 am »
Had die kweker waar je je vogel zou halen ook een winkel dan??  ???

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #23 Gepost op: mei 18, 2012, 10:47:56 am »
jup, daar kwam ik even later achter.. zucht.. en dat is dus precies waar ik het NIET wilt kopen.
Beesten fokken puur voor het geld..

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #24 Gepost op: mei 18, 2012, 10:54:42 am »
Alleen inteelt kan je niet altijd zien aan scheve pootjes of andere rare dingen. Inteelt komt er ook vaak uit door zwakke vogels, hartklachten of andere nare zaken.
Ik hoop dat je een goede beslissing neemt door naar babyvogels te gaan.
ik zelf zal er denk ik niet kopen , maar ja wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarom niet goed zijn
Volgens mij staan ze bij babyvogels ook niet achter testen dat ik wel eens heb gehoort. dan houd het voor mij helemaal op.
ik hoop voor jou dat je een hele mooie vogel krijgt waar je veel plezier aan mag beleven!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: mei 18, 2012, 11:00:44 am »
jup, daar kwam ik even later achter.. zucht.. en dat is dus precies waar ik het NIET wilt kopen.
Beesten fokken puur voor het geld..

Wij hebben zelf ook pyrrhurakwekers op het forum, bij Betty zijn ze net uit het ei dus dat gaat wel 13 weken duren (ongeveer). Misschien zijn er anderen die al grotere jongen hebben? ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #26 Gepost op: mei 18, 2012, 13:05:32 pm »
Er liggen hier 11 eitjes en 2 jongen in het blok  :)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #27 Gepost op: mei 18, 2012, 13:38:18 pm »
ook maar even wat ik denk van babyvogels.Die zijn punt 1 veel te duur en punt 2 vind ik ze veel teveel met zichtzelf bezig met hoe goed ze het wel niet doen.....
Ik heb ooit eens een dvd bij hun gekocht die over pyrrhura's zou gaan, dat was dus de miskoop van het jaar  :angry:
Was alleen maar promotie voor hun zelf  :CENS

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #28 Gepost op: mei 18, 2012, 14:26:48 pm »
Ik zelf vind ze ook prijzig, maar ik ben al met hun akkoord gegaan.
Puur omdat het hun hobby is, wat ik ook bij hun zie, en dat ze er goed mee om gaan en behandelen.

Ik zal ooit in de toekomst vast wel nog een tweede erbij zetten (wanneer mijn vriendin ook door de weeks gaat werken), en dan moet ik maar eens zien hoe ik dat gaat doen.. maar dat is toekomst.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: mei 18, 2012, 14:31:38 pm »
Maar babyvogels doet ze wel pas weg als ze zelfstandig zijn? ;)