Auteur Topic: Over snavel aaien en eten overgeven?  (gelezen 1957 keer)

Offline Luna

• Eitje
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Joyce
Over snavel aaien en eten overgeven?
« Gepost op: juni 06, 2012, 01:33:35 am »
 Onze grijze is nu anderhalf praat de bladders van je oren, eerst kon het hele gezin met hem/haar overweg nu alleen ik nog maar. Maar nu gebeurt regelmatig het volgende, als ik Luna over haar snavel aai en met name aan de zijkanten, dan gaat hij kokhalzen en geeft hj pellets of fruit of wat hij dan ook gegeten heeft terug. Wie herkent dit en waarom doet hij dit?

Alvast bedankt! :CENS

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Over snavel aaien en eten overgeven?
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2012, 05:40:54 am »
Aan de zijkant van de snavel tikken doen jongen en de partner ook al ze eten willen.
Dus het is niet gek dat hij dan voer op gaat halen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2012, 09:01:49 am »
Dit is partnergedrag en dat moet je negeren. Je kunt immers zijn/haar partner niet zijn dus dat wekt frustratie.. Zet haar weg als ze het doet en stimuleer het niet (je geeft zelf aan wanneer het gebeurt, dus niet meer doen ;) ). ;)

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2012, 09:34:08 am »
Dit is partnergedrag en dat moet je negeren. Je kunt immers zijn/haar partner niet zijn dus dat wekt frustratie.. Zet haar weg als ze het doet en stimuleer het niet (je geeft zelf aan wanneer het gebeurt, dus niet meer doen ;) ). ;)

Als een vogel uit zich eigen eten aan jou geeft (zonder over de snavel te wrijven) kan dat toch ook positief zijn? Of is dit ten alle tijde negatief?

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2012, 10:07:47 am »
voer opgeven naar de mens toe ,altijd negeren  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2012, 12:40:57 pm »
Als een vogel uit zich eigen eten aan jou geeft (zonder over de snavel te wrijven) kan dat toch ook positief zijn? Of is dit ten alle tijde negatief?

Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Voer opgeven naar jou toe is partnergedrag.
Dat kan je ook uitleggen als dat de gaai van jou houdt. Maar het blijft partnergedrag.
Partnergedrag kan in de toekomst echt gedragsproblemen veroorzaken.

Het ligt er dus maar net aan vanaf welke invalshoek je wilt kijken of je dat positief of negatief vindt.
Op de lange termijn is het meestal negatief.
En ik zie zelf niet wat er positief aan is, een gaai kan ook van je houden niet als partner en zonder voer op te geven.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2012, 17:13:10 pm »
Helemaal mee eens, Sjakko volgt me waar ik ga (Koosje ook trouwens en Yiska verdenk ik er toch ook van), maar ik negeer partnergedrag nadrukkelijk en zet ze weg, dan is het ook snel over. Ze worden heus niet boos ofzo dat ze niet meer van je houden ;)  :)