Auteur Topic: Beginneling pyrrhura's  (gelezen 4610 keer)

Offline Rissie

• Eitje
  • *
Beginneling pyrrhura's
« Gepost op: juni 11, 2012, 20:56:06 pm »
Hi all,
Ik ben nieuw op dit forum en probeer zoveel mogelijk informatie tot mij te nemen, maar dacht als ik gericht wat vragen stel kunnen jullie mij waarschijnlijk sneller op weg helpen dan ik het kan vinden.
Wij willen graag een jonge pyrrhura, ik heb hier inmiddels gelezen dat je het beste geen handopfok kunt nemen ivm gedragsproblemen later. Ik vraag mij af hoe ik een fokker/kweker vind die de jonkies bij zijn ouders laat maar ze wel afentoe in de hand neemt om handtam te worden. Kan iemand mij vertellen waar ik zo'n kweker kan vinden? Wij willen het liefst na onze vakantie een pyrrhura dan kan hij/zij goed aan ons wennen, dit zal midden/eind augustus zijn.
Ik zag zelf op marktplaats pyrrhurasworld.nl hebben jullie hier goede ervaringen mee?
Informatie over voeding e.d. Kan ik hier prima vinden.
Heb nog 1 vraag over de kooi, hoe groot moet de kooi zijn? Het gaat om 1 pyrrhura.

Vast bedankt voor jullie reacties!

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: Beginneling pyrrhura's
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2012, 21:33:49 pm »
welkom op  :PLF:
Betty hier heeft 2 nestjes!!!

Offline Rissie

• Eitje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2012, 21:38:36 pm »
Dank voor je reactie....ga ik speuren naar Betty en een topic over nestjes.
Kun je me oom nog helpen met mijn kooienvraag?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2012, 21:45:45 pm »
de kooi weet ik niet zo goed. Heb zelf(nog) geen Pyrrhura.
maar er zijn vast mensen die je dat wel kunnen vertellen!!

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2012, 21:50:08 pm »
ik heb zelf een hele grote kooi, en ik weet niet of je de vogel wil kortwieken[de mijne kan nl wel vliegen] of niet , als je hem wil kortwieken dan kan hij ook rustig op de kooi zitten enz. persoonlijk hou ik wel van een grote kooi, maar het ligt er ook aan hoe vaak en lang hij uit de kooi mag natuurlijk.
succes ermee
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 21:53:01 pm door kreef »

Offline Rissie

• Eitje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2012, 22:31:42 pm »
Als wij thuis zijn mag hij/zij uit de kooi. We hebben nog een grote parkietenkooi staan ( hebben 10 jaar geleden een valkparkiet gehad) maar ik begin het idee te krijgen dat dit niet groot genoeg is voor de pyrrhura. In mijn beleving had onze valk ook niet heel veel speelgoed in de kooi. Bedoeling is om de pyrr echt tam te maken. Onze valk was zeer tam en kon zelfs enkele woordjes.
We willen niet vergelijken en daarom nu de keuze voor een pyrr...ook omdat we nu kinderen hebben en de pyrr een stuk socialer is.
We worden steeds enthousiaster naarmate we meer lezen over deze leuke vogels :thumsup:

Offline Rissie

• Eitje
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2012, 22:32:33 pm »
Wat zijn eigenlijk de voor en nadelen van kortwieken?

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2012, 22:37:11 pm »
Ik heb sinds een aantal weken ook een pyrrhura, heb vroeger ook aga's gehad. Op een moment dacht ik eraan om hem te kortwieken, maar dit doe ik niet zolang hij niet té eigenwijs wordt en een eigen willetje krijgt. Kortwieken heeft voor- en nadelen. Je hebt de vogel meer onder controle en hij kan niet makkelijk weg vliegen als er een raam open staat.

Voordeel is dat hij hier in onze huiskamer heerlijk zo 8 rondjes kan vliegen (50m2 kamer) en lekker rond kan dwarrelen. Hij vliegt ook direct naar ons toe zodra wij hem eruit laten en rotzooit ook met ons :-)

Loes heeft ook een pyrrhura, haar advies is ook eens op haar topic door te lezen (link weet ik niet).

Wij wonen ring r'dam, als je wilt mag je best eens kijken hoe onze Rocky is!

Offline Rissie

• Eitje
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2012, 22:45:55 pm »
@Ortix dank, ik ga op zoek naar het topic van Loes voor meer informatie.
Reden voor ons om tenkortwieken zou zijn omdat we bang zijn dat de kids en vriendjes de achtdeur niet goed sluiten, dat zou betekenen dat pyrr in de kooi moet zolang de kids op zijn....dat willen we niet. Achterdeur is bij ons in de woonkamer en met 2 boys is het bij ons een zoete inval met vriendjes....misschien dat we daar een andere oplossing voor kunnen verzinnen. Nu eerst op zoek naar een leuke
Pyrr ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2012, 22:53:49 pm »
Wij hebben ook een tamme huiskamerpyrrhura, Ziggy genaamd.

Onze Ziggy zit in een kooi waar ook een valkparkiet kan. Het is een niet al te grote kooi, maar meer ruimte heb ik niet. De kooi staat vaak open.
In onze situatie heb ik er voor gekozen om Ziggy en onze andere gaaien/gaaitjes te wieken. Wij hebben bijv jonge kinderen, onze tuindeur zit in de woonkamer (waar mijn jongens in en uit lopen die die ook vaak open staat), wij hebben in de woonkamer een open trap naar boven en de slaapkamerramen staan meestal open, we hebben een open keuken en ook nog 4 katten die niet vliegende gaaien gewoon accepteren. Als de vogels gewiekt zijn, kunnen ze er bij ons veel meer uit en hebben zodoende meer vrijheid.

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2012, 23:12:43 pm »
Lejah, heb jij die ronde dingen waar Ziggy aan hangt bij IKEA gekocht? voor je wasgoed om op te hangen ofzo.. haha want ik ben ook opzoek naar zoiets :-)

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2012, 23:14:41 pm »
@Ortix dank, ik ga op zoek naar het topic van Loes voor meer informatie.
Reden voor ons om tenkortwieken zou zijn omdat we bang zijn dat de kids en vriendjes de achtdeur niet goed sluiten, dat zou betekenen dat pyrr in de kooi moet zolang de kids op zijn....dat willen we niet. Achterdeur is bij ons in de woonkamer en met 2 boys is het bij ons een zoete inval met vriendjes....misschien dat we daar een andere oplossing voor kunnen verzinnen. Nu eerst op zoek naar een leuke
Pyrr ;)

http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=36771.0

Hier kan je ook een aantal dingen lezen over hoe ik het ervaar, met een aantal vraagjes die ik stelde :-) misschien handige tips

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #12 Gepost op: juni 12, 2012, 08:20:11 am »
Welkom op het forum!!  :-*

Ik ben gevonden hoor  :)

Offline Rissie

• Eitje
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2012, 20:44:52 pm »
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik lees me helemaal suf;-). Kom hier vast weer snel met nieuwe vragen, zo leuk om te lezen hoe jullie dat doen metnjullie vogels geeft ons goede ideeën hoe wij het kunnen aanpakken.

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #14 Gepost op: juni 18, 2012, 14:10:01 pm »
welkom op  :PLF:

er komen meer en meer pyrhurra liefhebbers  :thumsup: :thumsup: