Auteur Topic: Met spoed dringend advies gevraagd ivm ziektes.  (gelezen 2271 keer)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
Met spoed dringend advies gevraagd ivm ziektes.
« Gepost op: juni 23, 2012, 17:33:37 pm »
Hoi,

Dit jaar begon de kweek bij de grasparkieten goed met 2 nesten van 5 en 1 van 3, maar onder tussen zijn er van 1 nest nog 2 over, van 1 nog 3, en de andere zijn allemaal overleden.
Nu is er vandaag ook nog een man dood neergevallen, in 1 keer. Het valt me ook op dat er heel veel hele dikke vliegen rond de voliére zitten, en idd we hebben vandaag het nest waarvan er nog 3 overgebleven zijn, eerst 4 maar er lag er 1 dood in (van 2 weken oud) en besloten ze met de spuit verder op te voeden want het blok zit vol maden, terwijl we het eergisteren nog schoongemaakt hebben en nieuw nestmateriaal eringelegd hadden. Net toen we het water nog even gingen verschonen want dat was er bij ingeschoten bij het schoonmaken van de vieze jongen. Valt er een man dood neer (de vader van het nest van 2) gewoon in een keer tijdens het vliegen. Nu zitten er soms ook muizen in die voliére die we er met geen mogelijkheid uitkrijgen.

We hebben ook panelen om de voliere groter te maken, en als we dat doen willen we ook van de Grasparkieten overstappen naar Catharina's/Bourke's in combinatie met het koppel Valken wat er nu nog inzit. Nu de vraag, zou het slim zijn om een paar maanden eerder dan gepland de grasparkieten weg te doen, en de voliere uit te bouwen en te ontsmetten. Met de Valken een tijdje in een andere kooi tijdens de "verbouwing"? En kan het zo zijn dat de muiizen in combinatie met de vliegen ervoor zorgden dat de man dood neerviel of is het gewoon een hartstilstand als hij tijdens het vliegen ineens neervalt? De overige jongen die overleden zijn zou kunnen liggen aan de temperatuursverschillen, al twijfel ik daaraan bij de laatste want die zat onder de poep in een blok vol maden, de overige 3 uit dat blok zitten nu veilig,warm en gewassen onder het afdak en gaan s'nachts naar binnen, en zullen met de hand opgevoed worden, zijn tussen de 2-3 weken oud.

Het is een heel stuk geworden, en als je het gelezen hebt bedankt, ik hoop snel advies te hebben want echt ervaring heb ik hier niet mee!
Alvast bedankt.     

Offline RelicBert

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Man
Re: Met spoed dringend advies gevraagd ivm ziektes.
« Reactie #1 Gepost op: juni 23, 2012, 17:40:52 pm »
Ik kan je verder geen antwoord geven maar tegen vliegen gebruiken wij vliegenzakken en dat gaat perfect!
Er hangen er  twee een paar meter van de voliere op verschillende hoogte.
Die geur is interesanter voor ze dan de voliere  ;)

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2012, 21:18:55 pm »
Ik zou toch eerst gaan uitzoeken waarom ze dood gaan .
"Spontaan" dood neervallen tydens de vlucht vind ik maar heftig .
Beter om sectie te laten verrichten lijkt mij .
Voor het zelfde geld is het de schuld v.d. muizen die een of andere infectie verspreiden ( ik noem maar wat ) . Ga je ontsmetten en de muizen
komen weer terug dan zit je weer in de problemen zonder iets te weten , snap je ?
Maar muizen en maden en een hoop dode vogels klinkt niet bien  :CENS

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2012, 09:15:01 am »
als muizen urineren in het voer is het snel over, heb daar zelf ervaring mee.
Goed schoonmaken en zorgen dat je van de muizen afkomt.
Daarnaast mag je een blok gerust verschonen. Maden in het blok is nooit goed.

Offline RelicBert

• Eendags kuiken
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2012, 10:05:38 am »
Hier eten ze dagelijks knoflook, lekker gezond en muizen vinden het stinken.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2012, 16:21:08 pm »
Wat gebeurt er eigenlijk als de muizen urineren in het voer? Een vriend van me heeft al jaren muizen in de voliere en krijgt ze ook niet weg. Er gaan gelukkig geen vogels dood..

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2012, 18:33:18 pm »
Alweer een tijd geleden was er op Discovery een docu Dat ging over het Hantavirus of zoiets . In een Indianenreservaat in Amerika werd de bevolking
temet gehalveerd  :(
Nader onderzoek bleek de schuld te ligen bij muizenkeutels , die weer stof verspreiden dat mensen weer inademden .
Ze kwamen toen helemaal uit op soortgelijke ziektes uit de Koreaanse oorlog . Alleen toen wisten ze niet wat het was .
Ik kan me nu best voorstellen dat muizenurine en keutels in het voer van vogels of mischien ook van andere dieren heel erg schadelijk of gevaarlijk kan zijn .
Waar precies de link ligt weet ik ook niet maar ik zou er toch wel voorzichtig mee zijn .
Volieres met een betonnen vloer en opstaande randen zijn voor zover ik weet meer muisbestendig als gewoon recht op de grond .
En wat Neophena al zei , goed schoonmaken . Mischien rondom de voliere nog muizen lokdozen plaatsen ?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #7 Gepost op: juni 25, 2012, 18:46:07 pm »
 ik zal inderdaad ook een vogel voor sectie opsturen. Dan heb je mogelijk nog wat mee houvast waar het probleem zit.......