Auteur Topic: welke takken zou ik uit het bos mee kunnen nemen?  (gelezen 5587 keer)

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
welke takken zou ik uit het bos mee kunnen nemen?
« Gepost op: juli 20, 2012, 19:05:01 pm »
Hier vlakbij is een bos, en ook een park.
Welk soort tak(ken) zou ik daarvan mee kunnen nemen?
Ik ben al in diverse plantenwinkels geweest, die gebruiken soms mooie stukken als decoratie.
Helaas is er heel veel bespoten met verf.
Ze noemde nog de naam van zo een wortel, maar ben hem nu alweer vergeten.

Wie heeft er nog meer tips?
Ik zou een mooi stronkje willen hebben en er mogen ook wel wat zijtakjes aan zitten.
Die ik nu hier heb komt van een appelkweker.

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
Re: welke takken zou ik uit het bos mee kunnen nemen?
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2012, 19:30:10 pm »
Weet iemand, of ze ook druiven takken mogen? evt met bladeren?
Mijn buren hebben namelijk druiven, van die donkere.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2012, 22:04:30 pm »
Ze mogen alle fruitbomen takken maar druif is een struik  ???

Verder zijn alle soorten wilgentakken goed.
En voor de rest vind ik het zelf ook altijd lastig  :CENS
Gelukkig heb ik een achterbuurman met een appelboom en een buurman met een bamboestruik  :dance:

hahahaha op dit moment ben ik foto's aan het zoeken welke bessen ze kunnen eten, het stikt hier dit jaar van mooie blauwe besjes achter het huis.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2012, 22:07:30 pm »
 :CENS volgens mij geen treurwilg toch??

Offline Kimvdheuvel

• Net geringd
  • Vini en Liem
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2012, 23:42:56 pm »
Inderdaad GEEN treurwilg, zit een bepaalde stof in wat ook in paracetamol verwerkt word en is niet goed voor de vogels

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2012, 23:48:38 pm »
hu die is nieuw voor mij  ???

Ik heb al wel eens gehoord dat er schadelijke stoffen in zouden zitten als het water waar ze staan vervuild is.

Maar hier heb ik een site met safe woods en een treurwilg is een weeping willow  ;)

http://www.birdtoyoutlet.com/bird-safety/safe-woods-for-birds.htm#A

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2012, 23:51:10 pm »
oooh en druiventakken kun je dus ook gebruiken  :)

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2012, 07:35:21 am »
Bedankt, ik moet er denk ik toch eens een boek incl. foto's erbij, aan gaan schaffen als ik op zoek ga. :)
Ik heb inmiddels het volgende gevonden geen idee of ik de link hier mag plaatsen?

over giftige planten, dit is van babyvogels.

en van een forum Fluffies zag ik ook een lijstje.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2012, 09:29:02 am »
ik weet het niet zeker van die treurwilg.
het wordt op een ander forum stellig beweerd, maar ja of alles waar is wat op internet staat???

Offline Kimvdheuvel

• Net geringd
  • Vini en Liem
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2012, 12:24:02 pm »
Ik heb het toen op internet gevonden, niet op een forum, maar kan het niet meer terugvinden

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2012, 13:27:29 pm »
Ik ben ook op zoek geweest  ;)

Het schijnt dan in het blad van de knotwilg een stofje zit dat pijnstillend werkt.
Dus blad erafhalen  :) :

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2012, 13:38:44 pm »
dat bedoel ik juist Kim, ik weet niet of alles klopt wat op internet staat. Ik wijs daarbij niet naar een bepaalde site. maar laat het juiste antwoord graag aan mensen die er echt verstand van hebben. tot die tijd is de treurwilg hier taboe, en dat is zo met alles waar ik aan twijfel.
De knotwilg is weer een andere, die staan hier om de hoek. Ik gebruik daar idd altijd de takken van. blad haal ik er altijd af. Takken gaan eerst in het kokend water en daarna in de vriezer. Ik gebruik ze alleen als er een nestje mag komen, want de dames hier worden er acuut broeds van.
Nog een paar maandjes dan mogen ze weer! Zal tegen die tijdd zorgen voor een flinke voorraad verse takken!!

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2012, 15:29:23 pm »
ik gebruik bij de knotwilg gewoon alles, de bladeren laat ik kiwi er wel afeten, maar volgens mij sloopt hij de bladeren er meer af dan dat hij ze opeet.
ik pluk de tak vn de boom en steek hem gewoon door de kooi, niks in de vriezer, nu heb ik wel het geluk dat ik er elke dag langs kom bij het hond uitlaten, en als je ergens in een stad woont heb je dat niet natuurlijk, ik geef hem ook elke dag maisblad en paardenbloem en blad , ik kook niets snap het nut niet daarvan, ik kijk wel of het er een beetje schoon uit ziet maar koken?

Offline Kimvdheuvel

• Net geringd
  • Vini en Liem
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2012, 15:41:46 pm »
dat bedoel ik juist Kim, ik weet niet of alles klopt wat op internet staat. Ik wijs daarbij niet naar een bepaalde site. maar laat het juiste antwoord graag aan mensen die er echt verstand van hebben. tot die tijd is de treurwilg hier taboe, en dat is zo met alles waar ik aan twijfel.
De knotwilg is weer een andere, die staan hier om de hoek. Ik gebruik daar idd altijd de takken van. blad haal ik er altijd af. Takken gaan eerst in het kokend water en daarna in de vriezer. Ik gebruik ze alleen als er een nestje mag komen, want de dames hier worden er acuut broeds van.
Nog een paar maandjes dan mogen ze weer! Zal tegen die tijdd zorgen voor een flinke voorraad verse takken!!

Ik bedoelde er verder ook niets mee hoor  :-*, maar ik wilde alleen laten weten dat ik dacht iets serieus gelezen te hebben toen en dat het niet van horen zeggen kwam ;)

ik gebruik bij de knotwilg gewoon alles, de bladeren laat ik kiwi er wel afeten, maar volgens mij sloopt hij de bladeren er meer af dan dat hij ze opeet.
ik pluk de tak vn de boom en steek hem gewoon door de kooi, niks in de vriezer, nu heb ik wel het geluk dat ik er elke dag langs kom bij het hond uitlaten, en als je ergens in een stad woont heb je dat niet natuurlijk, ik geef hem ook elke dag maisblad en paardenbloem en blad , ik kook niets snap het nut niet daarvan, ik kijk wel of het er een beetje schoon uit ziet maar koken?

Knotwilg is wel iets anders dan treurwilg he

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2012, 15:52:25 pm »

http://www.neerlandstuin.nl/bomen/knotwilg.html

Wie aan de knotwilg wil raken, moet zich wel realiseren, dat zo'n mooie, gegroefde stam er niet van de ene op de andere dag staat. Wie z'n liefde voor de knoot wil tonen, steekt z'n energie in het vrijwillig landschapsbeheer. Daar staan ze te springen om enthousiaste knotters. Wie bij voorbaat al hoofdpijn krijgt van knotwilg, moet toch maar bedenken, dat een belangrijk bestanddeel van aspirine - salicylzuur - gewonnen wordt uit wilg.