Auteur Topic: grasparkiet bij bourkeparkiet in de kooi  (gelezen 6046 keer)

Offline justme

• Bevrucht eitje
  • **
grasparkiet bij bourkeparkiet in de kooi
« Gepost op: augustus 23, 2012, 22:11:38 pm »
hallo allemaal,

ik heb een vraagje.
ik heb thuis een grasparkiet (mannetje) in een kooi en ik heb een mannetjes bourkeparkiet in
een kooi.
de kooien staan naast elkaar.

mijn vraag is: zouden ze samen in een kooi kunnen?
de kooi van de bourkeparkiet is 80 cm breed 50 cm diep en 80 cm hoog, dus de kooi
is groot genoeg denk ik zo.

bedankt voor het lezen.

groeten

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: grasparkiet bij bourkeparkiet in de kooi
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2012, 07:34:45 am »
Het zijn totaal 2 verschillende parkieten, als de grasparkiet wil kroelen zal de bourke het niet begrijpen. daar kom nog bij dat een grasje zonder pardon de tenen van de bourke afbijt gewoon omdat dat niet kan samen in 1 kooi.  ;)

Offline Henk

• Net geringd
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2012, 08:22:28 am »
Bourke's worden veel vaker bij grasparkieten gehouden, denk dat het bij grasparkieten belangrijk is, hoe is de vogel qua karakter, is hij al agressief naar de bourke toe vanuit zijn kooi, zou ik het niet doen!

tenen afbijten is inderdaad mogelijk, dat zie je bij grasparkieten onder elkaar ook wel.

Heb hier catharina's die gekroeld en gevoerd worden door grasparkieten (door zowel mannen als poppen, 1 man is verliefd op alle catharina's maakt niet uit of het een man is of een pop, hij voert en kroeld)

Je zou de kooien eens naast elkaar kunnen zetten en kijken hoe de grasparkiet reageert, op de bourke.

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2012, 14:50:37 pm »
Nog maar een keertje dan, grasparkieten en neophema of neopsephotussoorten zoals bourke gaat altijd fout. Grasparkieten dragen veel ziektes bij waar ze zelf geen last van hebben en het bourke langdurig ziek van kan worden of eraan dood gaan. Grasparkieten kunnen heel lief zijn maar dat zijn alle vogels buiten de broedtijd, zodra die tijd aanbreek gaat het fout, zie het maar net als met haaien zolang je ze voer kunnen ze bij andere vissen worden ze een keer vergeten dun het flink uit. Je moet het zelf weten maar ik heb er al zoveel mee fout zien gaan en altijd het grasje overleef het tegen dit soort leed kan ik niet tegen vandaar mijn reactie fel over kan komen. ;)

Offline Henk

• Net geringd
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2012, 17:29:43 pm »
Wanneer ze nu al in dezelfde ruimte staan, gaat het verhaal van ziektes al niet meer op.

Vraag me alleen af, welke ziektes dat zijn?  :CENS

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2012, 21:06:14 pm »
via speeksel en onlasing worden veel ziektes verspreidt iets wat nu nog niet aan de orde is. Ik ben geen dierenarts maar weet wel dat in 1 ruimte of in 1 kooi veel uit kan maken. Hier heb ik in de kooi een keer draainekziekte gehad door de betrefende vogel meteen te verwijderen en totale rust en medicatie te geven in de kooi koste het me maar 1 vogel gelukkig want het eerste jaar is alles verloren gegaan door een leuk grasparkietje van opa die de papegaaienziekte binnen bracht en pas na het verwijderen van de grasparkiet en 30 vogels minder onder de knie kon krijgen. Stomme is dat mijn vader in dezelfde ruimte ook bourke heb en deze zien er prima uit en kweken goed maar de kooien zitten goed uit elkaar. Zo heeft hij nu jonge bourkes bij jonge kanaries zitten elfs dit geef problemen wat de bourke worden flink geplukt in een paar dagen dus weer uit elkaar. ???

Offline justme

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2012, 22:28:15 pm »
bedankt voor de reacties!

de kooien staan wel naast elkaar , maar niet tegen elkaar, zit een kleine meter tussen.
eerst stond er een ladenkastje tussen de twee kooien, maar dan gaan de vogels roepen en schreeuwen,
omdat ze elkaar ook niet zagen.
nu ze elkaar wel zien hoor ik hier zelde geschreeuw, maar wel veel gefluit, vooral een boerke heeft
een gezellige fluit,  ;).
en nu ze elkaar wel zien, zit de grasparkiet ook regelmatig te kletsen richting bourke, erg leuk.
maar de meningen zijn erg verschillend, dus ik laat ze gewoon apart zitten, lijkt me het beste.

in de toekomst , als mijn grasparkiet erg gewent is hier , dan komt er een grasparkietje bij.

ook ik ben wel benieuwd welke ziektes grasparkieten over kunnen brengen?

fijne avond allemaal nog  :thumsup:

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2012, 08:07:41 am »
papegaaienziekte en draainek zijn de bekende, ook hebben ze schimmels bij zich in de krop waar ze zelf prima tegen kunnen maar neo's niet deze zijn zwak en heel gevoelig wat betreft ziektes. Bij stress worden ze zichtbaar en dit kan lang goed gaan.
Maar ik zeg al ben geen dierenarts maar heb oo knog niet meegemaakt dat de combinatie in 1 kooi, vlucht of voliƩre goed ging. :(

Offline zazou

• Eendags kuiken
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2012, 16:36:30 pm »
oei ,dan moet ik mijn voliere ontruimen bij mij zitten verschillende parkietsoorten bij elkaar ;)
heb er ook grasparkieten ,bourke,splendid,catharina,swift ,valkparkieten ,kakariki en zelfs japanse meeuwtje bij elkaar zitten.
ze kunnen de beste maatjes worden dus als ze goed met elkaar overweg kunnen gewoon doen .
heb hier ook een pyrrhura en een dwerpapegaai bij elkaar zitten .

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2012, 21:37:09 pm »
oei ,dan moet ik mijn voliere ontruimen bij mij zitten verschillende parkietsoorten bij elkaar ;)
heb er ook grasparkieten ,bourke,splendid,catharina,swift ,valkparkieten ,kakariki en zelfs japanse meeuwtje bij elkaar zitten.
ze kunnen de beste maatjes worden dus als ze goed met elkaar overweg kunnen gewoon doen .
heb hier ook een pyrrhura en een dwerpapegaai bij elkaar zitten .
Als ze de ruimte hebben gaat het wel vaak goed buiten broeitijd maar dit ging over een kooitje. Verder wil ik hier niet op in gan ik heb mijn mening gegeven over de vraag van het topic gegeven en heb er al gewoon teveel ellende mee gezien vandaar ..............

Offline justme

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2012, 23:18:17 pm »
maar de meningen zijn erg verschillend, dus ik laat ze gewoon apart zitten, lijkt me het beste.

goede avond,

mijn laatste berichtje stond in dat ik ze apart laat zitten (zie bovenstaande regel)
uit al die verschillende antwoorden , kies ik natuurlijk voor het zekere.

ik heb verder geen antwoorden meer nodig, en ga binnenkort op zoek naar een maatje
voor de bourke en een maatje voor mijn grasje.

bedankt allemaal,
fijne avond  :goodnight: