Auteur Topic: 3e nestje vraag  (gelezen 1638 keer)

Offline gemini@43

• Bevrucht eitje
  • **
3e nestje vraag
« Gepost op: oktober 06, 2012, 18:50:39 pm »
Hoi,

Ik heb een koppeltje dwergpapagaaitjes en ze hebben 2 nestjes gehad.

Ik wilde ze op rust zetten, en heb ze in een andere kooi gezet. Had wel een nesthok erin gehangen omdat ze daar in slapen.
Ik gaf geen nestmateriaal meer en geen eivoer meer.

Opeens zag ik dat er 2 eitjes in lagen, dus heb ik toch maar weer eivoer en nestmateriaal gaan geven.
Het eerste nestje had het popje 6 eitjes waarvan er 3 geboren zijn.
Het tweede nestje had ze 7 eitjes waarvan er ook 3 geboren zijn, maar 1 dood is gegaan na 4 dagen.

En nu het derde nestje en er liggen nu 9 eitjes, dit kan toch niet normaal zijn.
Moet ik eitjes weg gaan pakken of zouden jullie ze laten liggen.
Ze kan niet op alle 9 zitten lijkt me zo.

groetjes

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: 3e nestje vraag
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2012, 19:09:31 pm »
Ik zou sowieso niet voor een 3e nestje gaan.
In het vervolg kan je dan beter na 2 rondes geen broedblok meer geven. Ook niet als ze erin slapen, want het blijft een broedblok.
Ze kunnen als ze het perse willen ook een nestje ergens anders maken, in een slaaphutje, op de bodem zelfs. Dan zou ik aanraden na 2 rondes om elk eitje direct te vervangen voor een nepeitje. Dan broeden ze wel op de nepeitjes, dat kan je niet voorkomen, maar dan kost het ze niet de klauwen vol energie die ze verbruiken bij het grootbrengen van een nestje.

Nu heb je al 9 eitjes.
Dus de adviezen werken nu niet echt meer.
Je weet dat ze geen 9 kuikentjes kunnen grootbregen. Stel dat er 9 kuikentjes uitkomen dan zal een deel het niet halen, nog afgezien van de enorme aanslag op de ouders. Daarom stel ik voor om de laatste 5 eitjes weg te halen cq te vervangen door nepeitjes.

Succes.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2012, 19:16:36 pm »
Hoi Gemini

Bij mij maak ik de aga's onheroepelijk broeds met een broedblok. Ik raad je dus sterk af een broedblok te laten hangen puur uit oogpunt van een slaap plek.
9 eitjes  :o :o :o en het 3e nestje.....ik ben het helemaal met je eens dat dat niet goed is.
weet je wanneer het laatste ei is gelegd? en lukt het je om de eitjes te schouwen.
ergens hier op het forum (zal ze de link even hier bij plaatsen) staat een topic over nepeitjes.
Ik raad je sterk aan (maar ja dat is mijn mening he)de eitjes waar je nu nog geen leven in ziet te vervangen door nepeitjes. en dan hoop ik eerlijk gezegd dat dat er heel veel zijn  ;)
Zelf heb ik er moeite mee om eitjes waar al leven in zit te vervangen , maar aan de andere kant zijn 9 bevruchte eitjes niet goed voor de ouders en ook niet voor de jongen.
Mijn aga's mogen 2 nestjes per jaar maken. Leggen ze vaker eitjes dan wissel ik ze om voor nepeitjes.
Als je meer vragen hebt laat maar weten. weet je hoe je moet schouwen?

ik lees nu het advies van Lejah, en sluit mij er helemaal bij aan, maar omdat je waarschijnlijk de volgorde waarop de eitjes zijn gelegd niet weet kan schouwen je helpen. de eitjes met het meeste leven er in laat je liggen. Neem dus ook de eitjes die qua groei het dichtste bij elkaar liggen, dan voorkom je een groot leefttijdsverschil van de kleintjes

nepeitjes http://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=36940.0

Offline gemini@43

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2012, 21:36:46 pm »
Hoi,

Ik had beter geen broedhok kunnen hangen, jullie hebben gelijk. Nepeitjes heb ik toevallig vandaag besteld bij de dierenwinkel in de buurt.
Ik heb de eitjes geschouwd en tja..... 7 zijn er reeds bevrucht.
Ik denk dat ik de natuur toch maar deze keer zijn gang laat gaan, en daarna de nep eitjes als het nodig zou zijn.
En geen broedhok meer.

grtz miranda

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2012, 21:53:15 pm »
Heb je die laatste 2 eitjes wel meteen weggehaald?
en ehhhh tja ik wil niet negatief overkomen maar dit kan haast niet goed gaan. als eitje 7 uitkomt is de oudste al een dag of 12 oud.... Die kleinste is dan zo klein die krijgt echt niks hoor door het geschreeuw van zijn grote broertjes en zusjes...
Ik zal toch het advies van Angelique nog eens goed overwegen.

Offline gemini@43

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2012, 09:02:30 am »
Ik heb er 4 uitgehaald, twee waarvan ook maar een klein beetje aderen in te zien waren. Het is zonde, maar het waren gewoon teveel eieren.

We zullen zien hoeveel baby's het gaan worden.
Meestal komen ze toch niet allemaal uit.

Bedankt voor jullie advies.

groetjes

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2012, 10:11:00 am »
succes! :-*