Auteur Topic: pyrrhura's dolly en sjefke hebben ook eitjes  (gelezen 50434 keer)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
pyrrhura's dolly en sjefke hebben ook eitjes
« Gepost op: oktober 30, 2012, 09:16:51 am »
sedert vorige week maandag het eerste ei en eergisteren het 3de ei hebben wij dus ook weer een nestje in de woonkamer.

het was totaal niet de bedoeling ondanks dat die 2 tot ruim 4 x daags een wip maakten (al ruim een jaar).

het is gekomen door het verwijderen van zo'n leuk stoffen slaaptentje waar ze met de nagels in bleven hangen.
ik heb toen een blokje gemaakt. in eerste instantie een kweekblok op maat (wat ik dus te groot vond voor alleen maar slapen welke ik nu maar op zolder heb gezet voor de toekomst), en toen een horizontaal blokje met tussenschotje wat ze nu dus nog steeds groot genoeg vinden voor een nest ....
ik had het dus veel kleiner moeten houden......  :-[

hoe dan ook, het nest is een feit, maar het zaagsel wat ik er in had gelegd als een lekker donzen bedje om in te slapen is professioneel verwijderd naar de zijkanten en het zijhokje alsof ze er niets van willen weten wat betekend dat de eitjes gewoon op het kale hout liggen met ongeveer 4 cm van elkaar af.

dat de eitjes nu gewoon op kaal hout liggen vindt ik op zich niet zo'n ramp maar de eitjes liggen nudus  niet lekker tegen elkaar aan waarvan ik vermoed dat dit toch de constante temperatuur niet ten goede zal komen.
dolly is wel een goede moeder want we zien haar nog maar 2 a 3 x per dag even 5 minuten om te eten en drinken. verder doet sjefke haar goed voeren, zelfs zo goed dat de hele kooi geluid maakt van het schudden   :)

hoe is het bij anderen? (betty) liggen bij jou de eitjes lekker tegen elkaar aan? of ook verspreid. en ook op kaal hout?

Sjefke is wel wat agressiever dan anders en verdedigt zijn nest waar hij kan (hij was altijd wel al de bijterige) en dolly is gewoon dolly gebleven.

het is hun eerste nestje dus we laten ze maar gaan. ik hoop alleen wel dat het er niet meer dan 3 gaan worden want we willen ze zeker NIET houden!
mocht het broeden en uitkomen goed gaan zullen wij ze alleen maar laten wennen aan handen door ze regelmatig uit het blok te halen en natuurlijk te ringen als het zover is. het voeren laten wij altijd over aan de ouders.
mochten er mensen zijn die interesse hebben ....... dan hroen wij dat tegen die tijd wel

Offline Betty

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
  • Jack & Jill
Re: pyrrhura's dolly en sjefke hebben ook eitjes
« Reactie #1 Gepost op: oktober 30, 2012, 10:50:17 am »
Oooh leuk eitjes  :a036:

Hier ligt altijd zaagsel onder in het blok, ze slapen er hier altijd in hahaha ik vind het zielug zo op het kale hout  :)

De eitjes liggen hier ook wel uit elkaar, als ze echt gaat broeden worden ze keurig bij elkaar en een soort van kuiltje gelegd.

heb je wilgenhout gegeven?? Daar maken ze heeeeeeeeeeele kleine stukjes van, is ook goed voor het vochtgehalte.

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2012, 13:06:25 pm »
heel erg vers wilgenhout ligt er niet in, wel wat ouder wilgenhout, maar dit zal ik ook gaan doen.
wat sjefke wel doet is van de binnenkant van het blok hout schaven.
tevens geef ik sjef iedere dag de kans om in de wasbak te duiken om zodoende het blok "vochting" te houden.
de ene keer doet hij dit wel, de andere keer niet.  normaal gesproken deden ze het beide iedere dag, waaronder in hun drinkbakje met gesopte pellets..... maar zoals gezegd, dolly zien we haast niet meer

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2012, 15:20:00 pm »
Toen wij een pyrrhura-nestje hadden (alweer een tijdje geleden), bleek dat de ouders niet tot nauwelijks zelf een nest maakten. Pas toen wij de laag zaagsel flink vermeerderden/verdikten lagen de eitjes lekker in een kuiltje.

Misschien kan je ivm dat badderen ookm af en toe een badje op de bodem zetten. Wij gebruiken daarvoor een deksel van een ovenschaal.

Zou je een foto van je pyrrhura's kunnen plaatsen? Wel interessant voor event gegadigden.  ;)

Verder is het natuurlijk heel erg leuk! Geniet ervan!

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: oktober 30, 2012, 15:22:30 pm »
Leuk en spannend, zeker een zo'n eerste nestje!

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2012, 15:25:16 pm »
sandra,

ze lijken exact op die van betty maar ik zal binnenkort een nieuw plaatje schieten van ze.

wat betreft een schaal water in de kooi .... we hebben een heel erg groot zwembad voor ze in de kooi gehad, maar ze geven toch de voorkeur voor een etensbakje gevuld met water.
zo ook in de gootsteen helaas.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2012, 15:28:22 pm »

wat betreft een schaal water in de kooi .... we hebben een heel erg groot zwembad voor ze in de kooi gehad, maar ze geven toch de voorkeur voor een etensbakje gevuld met water.
zo ook in de gootsteen helaas.

Haha, ja die herken ik!  ;D
Ik had zo'n mooi badje speciaal voor valkparkieten en andere parkieten, maar ho maar hoor! Daar gingen ze niet in!
Hier gingen ze onder de waterstraal van de kraan, of in die ovenschaaldeksel op de bodem van de kooi. Kon maar 1,5 cm water in ofzo, maar dat deed het beter dan zo'n spuerdeluxe badje!  :seestars:

De pyrrhura's van Betty waren allemaal molinae's dacht ik, maar met splitten. Heb jij ook 2 molinae's dan Stefan?

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: oktober 30, 2012, 16:48:31 pm »
hahahahaha je moest eens weten wat ik allemaal al als badje gekocht heb maar het drinkbakje is het enige waar ze in gaan  :)

Ik heb twee molinea pineappel poppen en twee molinea hypoxanta mannen (waarvan er 1 split is voor cinnamon)  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: oktober 30, 2012, 16:57:50 pm »

ze lijken exact op die van betty maar ik zal binnenkort een nieuw plaatje schieten van ze.

Ik heb twee molinea pineappel poppen en twee molinea hypoxanta mannen (waarvan er 1 split is voor cinnamon)  ;)

Dus dan mag ik concluderen dat Stefan een pineapple en een hypoxanta heeft?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #9 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:01:10 pm »
Ohhhh wat gaaf ! Dit ga ik volgen en idd ben heel benieuwd naar een foto van de ouders :dance:

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 30, 2012, 19:41:48 pm »
dolly is een pyrrhura molinae cinnamon pop
sjef is een pyrrhura molinae hypoxantha man

kortom, ze lijken op betty dr vriendjes, maar niet helemaal!

helaaskan ik zo snel niet een mooie foto van dolly vinden.

hier lekker gedouched onder de kraan

fotomodel sjef in optima forma

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: oktober 30, 2012, 19:52:49 pm »
 ;D ;D ;D
Haha ik dacht dat je zei dat Dolly een pyrrhura was! Maar ze is een spookje of ze is al als spookje verkleed voor halloween!  :)

(geinige foto)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 30, 2012, 21:01:38 pm »
nou zeg, een beetje mijn meisje af zitten kraken hier!
hoe kom jij uit de douche?  tongue2

hier nog een paar plaatjes, de kleur is iets minder omdat het erg donker was en met een tablet gemaakt zijn.

mooi heh !!
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2012, 21:03:33 pm door stefan77 »

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #13 Gepost op: oktober 30, 2012, 21:04:47 pm »
Ahhh wat een lekker stel! Heb je nog meer vogels of alleen deze 2 ?

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 30, 2012, 21:24:37 pm »
wij hebben nog,

grasparkieten Harry en Herrie waarvan we eitjes hebben gehad van harry, we eigenlijk 100% zeker wisten dat Herrie ook een pop was tot ze deze week ineens op Harry sprong en ging wippen wat overigens maar 10 seconden duurde. we weten het nu dus even niet meer  :-[ en de neusdop geeft geen uitsluitsel.

valkparkieten Bandit en Smokey waarvan we vorig jaar een nestje van 3 hebben gehad

en rowan, onze eergisteren 13 jaar geworden zwarte labrador die nog denkt dat hij 13 maanden is  :a036: