Auteur Topic: pyrrhura  (gelezen 2661 keer)

Offline Corrie

• Bevrucht eitje
  • **
pyrrhura
« Gepost op: november 02, 2012, 08:23:35 am »
ik heb n vraagje zoals jullie weten heb ik n pyrrhura van n half jaar  hij is in de rui en ga nu bijten .
heb gehoord komt dat hij in de rui is als je hem aait vind hij lekker en dan ineens hap .
 schrikt er erg van en zeg dan pas op hoor zet hem in ze kooi  dan zeg hij kusje zeg ik nee ben boos .
 gisteren zat hij op me scvhouder en hap in me gezicht hij vloog gelyk van me schouder en liep hard weg ik er achteraan op e vinger en hap in me duim pfff.
weer in de kooi . dus mij vraag hebben ze pijn als ze in de rui zijn ik weet het niet . hoop gauw iets te horen dankjewel corrie

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: pyrrhura
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2012, 11:13:10 am »
Als een vogel in de rui is dan verliest hij ineens veel veertjes maar komen er ook ineens heel veel veertjes weer aan. Die groeien vanuit zijn velletje zeg maar, eerst in een soort kokertje of rolletje vanuit het velletje en dan verdwijnt dat kokerttje/rolletje en daar ontvouwt het veertje zich uit. Die kokertjes/rolletjes zorgen vaak voor stof dan kan je zien. Je kan ze ook voelen, als kleine harde stoppeltjes.
je kan je voorstellen dat dat een irritant gevoel kan opleveren.
Je kan je ook voorstellen als je daar teveel over aait dat het pijn doet.

Dus misschien bijt hij wel omdat het pijn doet als jij aait.
Misschien aai jij hem wel zoveel dat hij al bang is dat jij gaat aaien en daarom uit voorzorg jou al gaat bijten.

Je moet nu opvoeden.
maar misschien moet je het aaien een stuk minderen voor een poosje.

En dan wordt hij natuurlijk ook volwassen, dus weer een fase met uitproberen en weer goed opvoeden.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2012, 11:19:30 am »
Ik verbaas me sowieso over dat nog veel mensen denken dat een vogeltje vergelijkbaar is met een poes (qua aaien). In principe zijn veel vogels er al helemaal niet van gediend.. dus inderdaad maar eens achterwege laten. Koosje vindt het ook nog steeds behoorlijk intimiderend als hij geaaid wordt (en zeker als het te lang duurt) en dan is het niet gek dat hij gaat bijten (doet Koos dus ook) ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2012, 11:43:52 am »
Marcus wordt graag geaaid maar ik doe het alleen als hij ervoor bij me komt. Hij vindt het intimiderend als je hem gaat aaien zonder dat hij er zelf klaar voor is. Dat laat hij dan ook weten door eerst weg te lopen of te happen. Het is natuurlijk maar een heel klein beestje vergeleken met onze grote handen. Dus ik vind het niet gek dat hij bang wordt als je iets onverwachts doet.

Daarnaast kan het ook heel goed komen doordat hij volwassen begint te worden. Marcus ging rond die leeftijd ook uitproberen (en doet dat nu 3 jaar later nog). Je moet dus nu gaan opvoeden en hem duidelijk maken wat je wel goed vindt en wat niet. Mijn tip: wees streng en consequent. Is misschien niet altijd leuk maar je hebt het er op de langere termijn makkelijker door. Marcus is dus nog steeds aan het uitproberen en we hebben veel moeite nu ongewenst gedrag af te leren. Succes!

Offline Corrie

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2012, 12:51:44 pm »
oke bedankt voor de reactie  ga hem niet meer aaien maar als hy het dan weer doet moet ik hem dan in ze kooi zetten .
 vriendelyk dank
.
corrie

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2012, 12:55:34 pm »
Ik vind in de kooi zetten voor straf sowieso geen goede straf.
De kooi moet veilig zijn en geen strafplek. Bovendien leer je je vogel op die manier ook dat hij moet bijten als hij naar zijn kooi wil.
Je kan een vogel voor straf op de grond zetten als hij gewiekt is, of en dat kan ook als hij niet gewiekt is: even op de gang zetten, even in een timeoutkooitje, even in een timeoutdoosje, even in het gezicht blazen, ferm toespreken, of iets anders met compleet negeren, maar net wat bij jou en je vogel past.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2012, 15:52:02 pm »
En ik moet je ook waarschuwen.. in sommige gevallen bijt Koosje √°ltijd! ik krijg het niet afgeleerd, weet ook echt niet waarom hij het doet, maar het enige wat ik kan doen is het accepteren en negeren. Het is namelijk zo dat als ik met hem ga douchen en ik haal hem uit de kooi, hij ALTIJD even stevig bijt. Hij vindt het hartstikke leuk om mee te gaan douchen, maar ik heb het gevoel dat het pure opwinding is of zo. Het is niet to bloedens toe maar wel flink stevig. Ik neem het maar voor lief en zo erg is het ook niet ;)

Offline Corrie

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 03, 2012, 10:58:24 am »
lejah heb jij ook n pyhurra maar ga het opvolgen  wat je zegt dj

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: november 03, 2012, 11:30:34 am »
lejah heb jij ook n pyhurra maar ga het opvolgen  wat je zegt dj

Dit is mijn Ziggy de afgelopen zomer:

Offline Corrie

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2012, 13:41:11 pm »
lejah.
je hebt de zelfde  pyrruha alsik hoe  jong is die van jou de mijne 6 mnd .
ze zijn wel leuk he dank voor je reactie .
corrie