Auteur Topic: Iemand enig idee wat er mis is met deze eitjes????  (gelezen 1389 keer)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Iemand enig idee wat er mis is met deze eitjes????
« Gepost op: november 17, 2012, 13:48:23 pm »
misschien dat er hier iemand is die mij kan helpen. In het vorige nest had knabbel 2 eitjes die problemen hadden met de schaal, 1 ei brokkelde de kalk af, rond dag 21 en het eivlies trok vacuum, het andere ei brokkelde afop dag 22-23 dat jong heb ik kunnen redden.
Dit nest had Knabbel 1 windei, 2 andere eitjes ging de kalk afbrokkelen op dag 21, de jongen waren nog niet volgroeid en overleefden het niet. het andere ei leverde zonder problemen een gezond jong op!

het afbrokkelen gebeurd dus vlak voor of met het uitkomen van het ei.
daarvoor lijkt/is het ei van prima kwaliteit, het is hard, ondoorzichtig, glad en geen verschil met haar vorige eitjes of die van vaaltje.

Kalk gebrek???
Tja zal mijn inziens kunnen maar waarom gaat het dan pas fout op dag 21??

Luchtvochtigheid??
zat in de kamer rond 45% dus veel te laag. maar waarom gaat het dan al mis 2 dagen voor uit komen met echt een niet volledig volgroeid jong, leeft wel, maar nog een grote dooierzak??

wat kan de oorzaak zijn??? wat kan ik er aan doen om dit een volgende keer te voorkomen??
alle adviezen welkom!!

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Iemand enig idee wat er mis is met deze eitjes????
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2012, 14:24:42 pm »
Kalk gebrek zou ik zeggen
Maar in combinatie met calcium en miniralen gebrek
Om een stevig schelp te krijgen.

Inktvisschelp geven om alles binnen te krijgen misschien?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: Iemand enig idee wat er mis is met deze eitjes????
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2012, 14:26:17 pm »
dat kan, maar sepia hebben ze en ze hebben als hoofdvoeding optibird en zupreem, dan zal dat eigenlijk niet mogen  :seestars:
en...wat ik ook maar nist snap waarom gaat het dan pas mis vanaf dag 21?? dan zal je toch een zacht ei, echt zo'n wind ei verwachten???