Auteur Topic: Help! we redden het niet meer met Marcus  (gelezen 6797 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
Help! we redden het niet meer met Marcus
« Gepost op: december 04, 2012, 19:06:45 pm »
Marcus is moeilijk, al een hele tijd. En wat we ook proberen, het lijkt weinig uit te halen. We redden het niet meer.
Het probleem is vooral het continu schreeuwen. We hebben van alles geprobeerd: negeren, straffen, op gezette tijden met hem spelen, wel knuffelen of juist niet (om paringsdrang te voorkomen), belonen als hij stil is, enz. En omdat ik altijd positief ben ingesteld ben ik geneigd elke keer te denken dat het werkt. We houden de tactiek dan meerdere weken vol, maar moeten uiteindelijk concluderen dat het toch niet echt effect heeft.

Nu is 2 weken geleden onze zoon geboren. De eerste week heeft Marcus bij mijn ouders gelogeerd. Daar was hij rustig en schreeuwde een stuk minder. De afgelopen week is hij weer thuis en schreeuwt weer de hele boel bij elkaar. Zelfs als ik smiddags in de slaapkamer rust (en dus zo'n 2 uur niet in de woonkamer bij de kooi in de buurt kom) schreeuwt hij aan een stuk door. Er is dan niemand anders in huis en het is helemaal stil.
Naast dat het irritant is en pijn doet aan je oren, vind ik het vooral zielig voor Marcus. Hij moet wel heel gefrustreerd zijn, als hij zo'n  6 tot 8 uur per dag schreeuwt ipv spelen met de speeltjes in zijn kooi (die meerdere keren per week worden vervangen) of de lekkere hapjes die in de kooi verstopt liggen te zoeken en op te peuzelen.

Hoewel ik Marcus echt heel leuk vind, en echt niet kwijt zou willen, denk ik nu toch dat er maar 1 oplossing is: Een goed huisje voor Marcus zoeken waar hij het wel naar zijn zin heeft. Want ik geloof niet meer dat wij hem gelukkig kunnen maken.  :cry:

Help dus, want ik weet niet meer wat te doen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Help! we redden het niet meer met Marcus
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2012, 16:26:26 pm »
Oh oh wat naar.. ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt en het zielig voor Marcus vindt.. Ik weet ook dat je er al heel lang mee bezig bent en het moet erg frustrerend zijn dat het niet werkt. Ik denk wel eens dat mensen te veel aandacht geven (ook als je met een taktiek bezig bent ben je eigenlijk steeds met hem bezig denk ik dan). Koosje krijgt helemaal niet veel aandacht, hij hoort er gewoon bij en volgt alles wat er gebeurt. Maar goed, daar heb je ook allemaal niets aan. Het zou fantastisch zijn een huisje te vinden bij iemand die het wil proberen met hem!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2012, 19:08:01 pm »
jammer dat het her-opvoeden met marcus niet lukt

weet je ook waarom hij het niet deed toen hij bij je ouders was ??

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2012, 16:54:54 pm »
Ja Loes, ik heb jouw verhalen over Koosje gelezen en dat gaf mij steeds hoop. Ik weet niet wat wij verkeerd hebben gedaan (teveel verwent in het begin misschien) of dat het aan het karakter van Marcus ligt. Maar hij kan geen genoegen nemen met gewoon gezellig in de buurt zijn en een vast kwartiertje of half uurtje echte aandacht voor hem alleen.

Vivke, ik denk dat hij thuis vooral mij zoekt en bij mijn ouders zich snel neerlegt bij het feit dat ik daar niet ben. Hij gaat daar vaker logeren (1 a 2 keer per jaar een weekje ofzo) en dan gaat het steeds goed. Hij heeft wel zo nu en dan een schreeuwmomentje, vooral om de hond te pesten geloof ik (die gaat dan de kamer uit na heel boos naar de kooi gekeken te hebben), maar dat is niet zo erg. Hij wil liever niet bij anderen op de vinger stappen en vraagt bij hun dus ook niet om aandacht. Hij mag bij mijn ouders alleen heel even uit de kooi als mijn vader de hond uitlaat omdat de hond nogal graag op vogels jaagt. Dan loopt hij wel graag even over de tafel of de bank heen en weer maar gaat niet lekker bij mijn moeder zitten. Hij vindt het dan ook niet erg terug te moeten naar zijn kooi.

Nu ik dit zo schrijf lijkt het wel alsof Marcus mij als partner ziet en dat dat het grootste probleem is.

Wat denken jullie? is het de beste oplossing een ander huisje voor Marcus te zoeken? En zou dan een voliere met soortgenoten het meest geschikt zijn? Of toch iemand die hem meer aandacht kan geven?

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2012, 18:24:16 pm »
geen idee wat de beste oplossing zou zijn

misschien een maatje geven ??

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #5 Gepost op: december 07, 2012, 12:01:41 pm »
Is hij getest?

Misschien dat hij dan van het voorjaar hier kan logeren (kan hij een maatje of dinnetje uitzoeken )  :)
Mocht het dan goed gaan ben je hem niet kwijt en heb je er twee ;)

Helaas ben ik op dit moment te druk en dus te weinig thuis om een vogeltje op te vangen.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2012, 16:06:40 pm »
Zou een maatje een oplossing zijn? Zou hij dan minder schreeuwen?
Voor de duidelijkheid: een beetje herrie af en toe vind ik niet erg. Als hij ergens van schrikt mag hij best even schreeuwen, en ook een momentje per dag om niets herrie maken vind ik niet erg. Ik ben alleen bang dat met een tweede vogel in huis de situatie niet verbeterd en we dan voor twee vogels een vervelende omgeving gecreƫerd hebben.

Betty, Marcus komt bij Pascal vandaan en is toen getest. Sindsdien is hij alleen bij Pascal wezen logeren waar volgens mij alleen geteste vogels komen. Hij is verder nooit in een huis met andere vogels geweest.
Bedankt voor je aanbod, heel lief. En het klinkt niet gek.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: december 07, 2012, 23:37:12 pm »
Dan gaan we dat toch zo regelen (zodra het weer wat opknapt mag je hem dan wel brengen, dan kan hij ook lekker overdag ff naar buiten)

In januari krijg ik al twee logeetjes (van onze eigen jonkies)  :)  :hart:

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: december 09, 2012, 18:38:39 pm »
Hey Betty, ik heb het er thuis over gehad, maar mijn partner Richard wil definitief geen twee vogels. Dus is het geen optie om Marcus bij jou te laten logeren en met een maatje terug te laten komen.
We zijn gewoon te bang dat er weer problemen ontstaan en dan hebben we twee vogels in de problemen gebracht.  :cry:
Wel heel erg bedankt voor je aanbod!

Ik denk dat we dus het best een goed huisje voor hem kunnen zoeken. Iemand hier op het forum die een plekje voor Marcus weet misschien?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: december 09, 2012, 21:05:53 pm »
Ik zou het ook niet aandurven hoor om er 2 te nemen om dit probleem op te lossen ;) ik zou proberen een goed huisje te zoeken voor hem, je hebt kans dat hij het bij een ander niet doet immers?  ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: december 09, 2012, 22:35:17 pm »
Ja Loes, inderdaad. Bedankt voor je reactie, want ik vind het heel moeilijk. Ik zou zo graag zien dat het wel hier in huis op te lossen is, maar de kans is gewoon groot dat het niet lukt.  :cry:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 10, 2012, 16:56:47 pm »
Het is wel erg ja dat het niet lukt..  :cry: Ik weet niet meer of je de methode Hooijmeijer (5 stappen-plan) ook uitgeprobeerd hebt, maar dat vergt ook aardig wat energie en of je die nu hebt met de baby.. (gefeliciteerd trouwens, fantastisch!!  :-*). 

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2012, 17:00:46 pm »
Vandaag besprak ik ons probleem met Marcus met mijn moeder. Ik vertelde van het aanbod van Betty en toen kwam mijn moeder met het idee om Marcus bij hun in de tuin een plekje te geven in een mooie voliere en dan een maatje voor hem erbij. Ze moet het nog met mijn vader bespreken en bekijken of het ruimte-technisch mogelijk is (hun tuin is vrij vol met planten, bijen en moestuin) maar ze was zelf erg enthousiast. In huis kan ze Marcus niet opvangen omdat dat te zielig is voor de hond. Die gaat als Marcus bij mijn ouders logeert op een van de slaapkamers liggen ipv in de woonkamer waar hij normaal altijd is.

Wat denken jullie? Zou dat een goede oplossing zijn?
Hoe groot zou een voliere voor 2 pyrrhura's moeten zijn? En kunnen ze de hele winter buiten blijven?
En Betty, ik heb even in jouw oude topic teruggelezen. Waar heb jij jouw voliere gekocht? En bevalt hij of zou je hem, nu je hem gebruikt hebt, toch anders willen hebben als je opnieuw een nieuwe voliere ging maken?

Ik hoop dat dit een goede oplossing is. Dan kan ik Marcus ook regelmatig blijven zien.  :thumsup: Al twijfel ik ook wel: ik wil mijn ouders niet met een probleem opzadelen. Ze moeten het wel echt zelf willen en niet alleen doen om mij te helpen.

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: december 10, 2012, 17:05:31 pm »
Het is wel erg ja dat het niet lukt..  :cry: Ik weet niet meer of je de methode Hooijmeijer (5 stappen-plan) ook uitgeprobeerd hebt, maar dat vergt ook aardig wat energie en of je die nu hebt met de baby.. (gefeliciteerd trouwens, fantastisch!!  :-*). 

Dank je!
Weet je wat trouwens wel bijzonder is? Ons zoontje (Cosmo is zijn naam) schrikt helemaal niet van Marcus' geschreeuw. Hij heeft het al gehoord toen hij in mijn buik zat en blijkbaar is hij eraan gewend. Hij hoort wel goed, want hij schrikt wel als je iets laat vallen of als Richard hard niest. Ik weet alleen niet of de herrie voor zijn oren teveel is en dat hij er toch gehoorbeschadiging van kan krijgen misschien. Bij het consultatiebureau konden ze daar niets over zeggen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: december 11, 2012, 19:18:27 pm »
Wat ontzettend grappig en logisch..  ;D Denk dat het wel losloopt hoor met gehoorsbeschadiging;)

Maar wat een goed idee van je moeder!!  :thumsup: