Auteur Topic: nieuwe vogelgek:wat vragen over onze tommie de cruentata  (gelezen 2330 keer)

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
nieuwe vogelgek:wat vragen over onze tommie de cruentata
« Gepost op: december 04, 2012, 21:20:41 pm »
Sinds 2 weken hebben wij een erg lief nieuw gezinsdlid.. Een pyrrhura cruentata :hart:
Geboren in Juni 2012, we hebben hem Tommie genoemd..

Ik ging bij 4animals kijken voor alleen een kooi, en ondanks de waarschuwingen kon ik m niet laten zitten.
Hij zat (en zit nog steeds) flink in de rui, waardoor ie er een beetje sneu uit zag, maar was verder wel heel levendig, en kwam meteen naar ons toe..

Nu 2 weken later, is hij al ontzettend tam, en zit gezellig de hele dag bij ons uit zijn kooi op een door mijzelf gemaakte speelboom..

Heb een paar vragen, waar ik ondanks dat ik het hele forum zo'n beetje doorgelezen heb nog niet echt antwoord op kan vinden:)

* Hij is al een paar weken in de rui, vooral op z'n kop en in zijn kraag zitten een aantal witte kokertjes, waar ik al wat nieuwe veertjes in zie zitten..
  Hoe lang duurt de rui gemiddeld, ik lees over 6, over 8 maar ook over 12 weken..
* Als ik hem bij me op schoot zet, weet hij(of zij) niet hoe snel ie naar m'n nek moet lopen. Als ik m z'n gang laat gaan kruipt ie tegen m'n nek aan, terwijl hij met z'n snavel mijn nek vasthoud. Niet bijten, maar echt vasthouden..
   Weet iemand waarom ie dit doet, of wat dit betekent?
* Een beetje rare vraag misschien, maar tommie heeft zoals elke cruentata (denk ik) hier en daar rode veren, maar het valt me op dat de rode punten op zijn vleugels een stuk feller zijn dan het rood op bijvoorbeeld zijn nek, of zijn rug (onder zijn vleugels). Zou dit de jeugd zijn, en wordt alles zo fel rood als op zijn vleugels, of is dit normaal bij een cruentata?
* Is het knippen van nagels ook nodig als je een slijtstok gebruikt?

Alvast bedankt voor de moeite, en wil nog even zeggen dat ik heel blij ben met dit forum!!! Vooral de topics over de ervaringen met het kweken van de pyrhura's heb ik echt van gesmuld!!!!

Groeten
Dennis

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
Re: nieuwe vogelgek:wat vragen over onze tommie de cruentata
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2012, 21:54:13 pm »
Welkom en gefeliciteerd met Tommy . :thumsup:
Het is ook de grootste soort pyrrhura .
Hoelang een rui duurt is erg moeilijk te zeggen denk ik . Een beetje extra vitaminen voor de veren en een beetje extra aan eivoer helpen wel
om hem er goed door te krijgen . ;)  En natuurlijk voer voer grote parkieten / papegaaien .
Dat hij met de snavel alles vastpakt heb te maken met evenwicht zoeken en stevig zitten . Ik herken dit ook van mijn geelvoorhoofd papegaai .
Schouder en nek zijn niet stabiel en bewegen nog al , dus gebruikt hij behalve de poten ook de snavel .  ;)
De kleuren bij een jonge vogel zijn meestal iets anders dan bij volwassen / oudere vogels . Duurt meestal een tot twee jaar en dan zijn ze op kleur .
Nagels knippen merk je vanzelf wel denk ik . En je gebruikt al een slijtstok .  Roberto ( papegaai ) is meer als anderhalf jaar en ik heb tot nu toe
nog nooit de nagels geknipt . Hij zit er zelf ook van te knagen .  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2012, 23:58:38 pm »
Welkom Dennis
Hij is nu dus een half jaar?
Meestal zijn de pyrrhura's maar ook andere soorten als ze jong zijn nog niet geheel op kleur. Als het goed is moet je an de rui al een verschil kunnen zien.
Ik wist overigens niet dat de cruentata ook rood in zijn nek had, maar zo super goed ben ik er ook niet in thuis..  :CENS
Ik weet niet wat je hem te eten geeft, maar als hij goed pellets eet hoef je geen eivoer te geven.
Dat vastpakken in je nek en daar laten zitten dat lijkt mij ook het vasthouden op een enigzins onstabiele plek. je kan je afvragen of je hem op je schouder wilt laten zitten, daar heb je geen overzicht. Het wordt een kwestie van opvoeden om hem zo te laten zitten, zonder klemschroef, zoals jij wilt.  ;)
Is je cruentata getest?
Omdat hij bij 4-animals vandaan komt denk ik het niet. Ik zou hem zsm laten testen en dan ook even naar de rui en die veren laten kijken. Het geeft mij geen lekker gevoel dat hij er rommelig uitziet.

De ene gaai heeft bij een slijtstok nog wel eens een manicure nodig, de ander niet, dat is echt heel verschillend. Maar meestal hebben ze het niet nodig.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2012, 07:32:57 am »
Welkom en gefeliciteerd met je aanwinst
 :-*

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2012, 10:33:51 am »
Dank voor jullie reacties..

Op zich ziet hij er nu al een stuk beter uit, maar ik was idd al van plan om eens een bezoekje te brengen aan de va, want ondanks dat er gezegd is dat hij getest is, heb ik daar weinig vertrouwen in..

Geef hem nu zaden, gemixed met pellets en een klein beetje eivoer, naast een dagelijkse portie vers fruit..

Wat betreft mijn schouder, als ik op de bank zit laat ik hem gewoon rondlopen, maar zodra ik sta of loop, moet hij op mijn hand/arm blijven.
Het is echt als ik achterover op de bank zit, hij zit op zich best stabiel, maar zal inderdaad wel 'ankeren'  kunnen zijn. Ik dacht even aan paringsgedrag maar zal het eens in de gaten houden..

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2012, 10:47:58 am »
hij is prachtig!!

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2012, 12:09:39 pm »
Als hij al pellets eet zou mijn advies zijn:
geef hem overdag enkel de pellets en geef hem tegen de avond een klein lepeltje zaden. Dan kan je het eivoer achterwege laten.
Overdag kan je dan wat fruit geven en af en toe verwennen met een (stukje van een) nootje.

Als jij geen certificaten van het testen hebt meegekregen dan kan je er van uitgaan dat hij niet getest is.
4-animals test de agaatjes niet en die hebben ze altijd op voorraad zeg maar, dus besmetting ook daarvandaan niet uitgesloten.

Ziet er wel lief uit!

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2012, 14:17:43 pm »
Ziet er tog wel goed uit  :thumsup:

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2012, 16:03:01 pm »
welkom op :PLF:

en heel veel plezier met tommie

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: december 05, 2012, 16:23:17 pm »
Als hij getest is, moeten ze daar toch een bewijs van hebben? ;)
Mijn pyrrhura zit ook dolgraag in mijn nek onder mijn haar, het is gewoon een lekker kroelplekje voor ze. Maar mijn Koosje gebruikt zijn snavel niet dus ik denk inderdaad dat hij niet zo stabiel zit. Als je het zelf niet wil: niet toestaan. Hij zal ook wel nog moeten wennen neem ik aan en zoekt gewoon een veilig plekje, hij zal zich ook op andere plekken straks wel veilig gaan voelen ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2012, 12:07:39 pm »
ooooooooh wat een mooie pyrrhura is dat  :hart: