Auteur Topic: pyrrhura geeft over, door douchen of bedorven voer?  (gelezen 3242 keer)

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
pyrrhura geeft over, door douchen of bedorven voer?
« Gepost op: december 15, 2012, 18:47:32 pm »
Hallo,

Vandaag heeft onze pyrrhura tommie voor het eerst heerlijk mee gedoucht. Normaal 'douche'  ik hem elke dag even in de gootsteen, maar dit vond hij duidelijk nog veel fijner!
Na het douchen heb ik hem lekker op een hydrofiel doek gezet, en er nog en doek overheen gelegd waarna hij heerlijk zat te genieten van de warmte.
Echter, op een gegeven moment begon hij te kokhalzen waarna er eerst vocht en daarna voer (rode brei van pellets) uit kwam.
Ik bedacht me dat ze dat kunnen doen uit genegenheid, maar dit was het duidelijk niet, omdat hij daarna wegliep, en het nog een paar keer deed.
Hierna was hij even rustig, waarna het leven weer terug kwam.

Op zich maak ik me geen zorgen, hij zit nu alweer goed te eten van zijn appeltje en pellets, maar ik wil wel graag weten of dit normaal is/was.

Ik kan me zo voorstellen dat het komt door het douchen, hij pakte namelijk veel water door met zijn snavel elke keer in de waterstraat te happen, dus ik kan me voorstellen dat hij op deze manier het overtollige vocht 'terug gaf'.
Bedacht me ook dat het misschien komt door het eivoer. Mijn vrouw heeft 4 weken geleden (toen we hem hebben gehad) een half zakje eivoer door de bak met zaden gedaan. Pas later (na een week of 2) begrepen we dat het beter is het eivoer apart te bewaren in de koelkast.
Nu geven we sinds een week alleen nog maar pallets, maar nog wel, omdat tommie in de rui is, soms wat eivoer door de pallets heen. Zaad (met dus ook een klein beetje eivoer er doorheen) geven we hem nog maar een klein beetje om de paar dagen.
Nu weet ik niet precies hoe lang je eivoer kunt bewaren buiten de koelkast, maar zou het kunnen dat dit al bedorven is (na 4 weken ongekoeld)?

Hoop op wat feedback, want dat kokhalzen was best eng, doet je realiseren hoe snel je je aan zo'n schatje hecht:)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: pyrrhura geeft over, door douchen of bedorven voer?
« Reactie #1 Gepost op: december 15, 2012, 18:51:50 pm »
ik heb mijn aga's nooit zien braken na het douchen. wel heb ik Vaaltje na het douchen een keer willen wieken en door de druk die ik op haar krop gaf en het vele water dat ze had gedronken liep het water toen uit haar snaveltje....
eivoer hoef je niet te geven naast pellets
hopelijk is ze snel de oude, succes!

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: december 15, 2012, 19:11:28 pm »
hoi,

het eivoer

het ligt er maar net aan wat voor eivoer je gebruikt.
je hebt eivoer dat kant en klaar voor gebruik is, deze is vochtig en er zitten veelal insecten doorheen.

wij gebruiken altijd droog eivoer van "Versele Laga kleine parkieten" dat we zelf nat aanmaken. de verhouding is ongeveer 2 eetlepels eivoer op 1 theelepel water en 1 theelepel mais (10 tot 15 maiskorrels)
dit doen wij iedere ochtend vers in een appart bakje met wat gespoelde blikmais doorheen (verse mais is beter natuurlijk maar niet altijd aan te komen)
de volgende ochtend wordt dit vervangen door nieuwe.

let wel, dit doen wij bij vogels die een nest hebben of in de rui zijn. vogels die niet op een nest zitten hebben eigenlijk geen tot weinig eivoer nodig.
dit eivoer kun je droog door het zaadmengsel doen, of je maakt het dus nat in een appart bakje, maar dit kun je niet langer dan een dag goed houden.

wij geven het wel het hele jaar door, maar buiten de rui en zonder nest wel in mindere mate, maar wel altijd met mais want daar zijn ze gek op, we noemen het hun "vers" bakje omdat er ook geregeld witlof, paprika of andere daggroenten doorheen gaan.

dus droog is ok, nat is weg er mee
en maak niet meer aan dan je nodig hebt.

en of het niet nodig is als je alleen pellets geeft weet/wist ik niet, weer wat geleerd!
bedankt ineke.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2012, 19:13:30 pm door stefan77 »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2012, 19:13:11 pm »
Hoe gaf je pyrrhura over?
In een straaltje die uit dr snavel droop en over het lijfje droop?
Met een flinke boog?
Sproeide het misschien in de rondte?
Heb je toevallig op de krop of op een andere plek op het lijfje geduwd?
Had het een geurtje? Zurig, zoetig oid.

Mijn gaaien en gaaitjes eten vnl pellets, daarom krijgen ze geen eivoer.
Ik zou eivoer altijd apart geven. Bij eivoer blijven nl ook schilletjes over en bij pellets niet. Sommigen eten liever eivoer aangemaakt met een beetje water, wat wel zeer bederfelijk is. En als je pyrietje genoeg pellets eet zou ik geen eivoer geven.

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 15, 2012, 19:18:07 pm »
Het was echt 1 straal die eruit kwam, vrij krachtig, het lijfje bleef er schoon bij.
Heb niet echt op het lijfje geduwd, maar had wel mijn hand over hem heen (op de deken zoals op de 2e foto)..
Het rook verder niet, zeker het vocht, was echt heel waterig..

Twijfelde al over dat eivoer, maar hou het voorlopig denk ik maar bij de ecobird..

Bedacht me net dat ik foto's gemaakt had van het douchen, en van erna:)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #5 Gepost op: december 15, 2012, 19:18:51 pm »
wat een lieverd!!! :hart:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: december 15, 2012, 19:24:59 pm »
Ik ben natuurlijk geen va dus hou het in de gaten, maar ik denk dat ze veel water heeft binnen gekregen en dat er daarna druk op het kropje kwam te staan.

Lieve foto's hoor!

Nog een vraag?
Je houdt je natte pyrrhura toch niet een tijdje in een handdoek gewikkeld of onder een dekentje?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: december 15, 2012, 19:25:46 pm »
Prachtige foto's zeg!  :hart:

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 15, 2012, 19:47:54 pm »
Dank voor jullie reacties!

En nee ik wikkel hem niet in oid; hij schud en poetst zichzelf droog, waarna hij zelf onder het dekentje kroop:)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #9 Gepost op: december 16, 2012, 00:56:51 am »
Heeft hij niet te veel water gedronken, doen ze hier ook vaak met douchen heeeel veel water ophappen en dat komt er in een straal uit.
Eerste keer schrok ik mij twee hoedjes zeg  :o

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #10 Gepost op: december 16, 2012, 18:29:52 pm »
Het lijkt inderdaad of hij simpelweg teveel water had gedronken.. vandaag bij het douchen hapte hij al niet meer in de waterstraal..
't is natuurlijk ook gewoon nog een heel jong vogeltje, wat nog veel moet leren...

Het leukste na het douchen is die domme blik als ie me erna zeiknat zit aan te kijken, met zo'n blik van, ik voel me raar, maar wat het is snap ik nog niet helemaal..  ???

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2012, 09:46:56 am »
Ja ze zien er niet uit na het douchen  :)