Auteur Topic: Baby Babie ! :)  (gelezen 10156 keer)

mermaiddream88

• Gast
Baby Babie ! :)
« Gepost op: december 21, 2012, 10:30:05 am »
( ik weet niet precies onder welke pagina dit thuis hoort, maar denk dat het hier wel gepast is.. Excuses als het niet zo is. )

Ik heb nu dus sinds 1 dag een baby valkparkietje van ong. 4 weken.
(ik heb zijn geboortedatum omgedoopt naar 25 november, mijn verjaardag).

Hij/zij woog bij aankomst 77 gram, vanochtend 84 gram.
Is dit een mooi gewicht voor 4 weken? In een "schema" valt het onder 5-6 weken namelijk haha.
Hij groeit dus prima!

De kweker gaf 4 voedingen per dag.
7:00, 12:00, 16:00 & 23:00, hij had het over dat Babie elke 4/5 uur voeding moet hebben.
Dat lijkt me nu dus "overdreven" of zie ik dat verkeerd?

Aangezien hij goed in gewicht zit, wou ik overgaan naar 3 voeding per dag.
7:00, 16:00 & 23:00 ,..

Kan ik dat nu al doen of zal ik nog paar dagen/week wachten ?
Misschien is het mijn onzekerheid,maar ik wil het toch zeker weten haha.

Tips & Advies altijd welkom!  :thumsup:

LEES AUB:
Voor de rest heb ik alles wat ik moet weten "gestudeerd" en belangrijke punten opgeschreven,
Dus ik weet ALLES wat nodig is over handopfok! De rest leert men natuurlijk in praktijk, wat tot nu toe erg goed gaat.  :thumsup:

Dus,.. Aub Geen "commentaar" voordat je Babie's dagboek heb gelezen!  ;)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: Baby Babie ! :)
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2012, 11:04:57 am »
Waarom zal je tegen het advies van de kweker in gaan?

Gefeliciteerd met je vogeltje!

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2012, 11:16:45 am »
 :) toch een valkparkiet geworden, gefeliciteerd en veel geluk met de kleine!

Qua voeding goed in de gaten houden of de krop (bijna) leeg is. als die nog te vol is en je gaat weer voeden dan kan de voeding gaan gisten/verzuren en dat is niet goed! 1 Keer per dag moet de krop helemaal leeg zijn, tussen de avond en de ochtendvoeding.
Om verzuring tegen te gaan kan je door de pap een druppeltje appelazijn doen, geen gewone azijn! En na het voeden goed de knoeiboel van zijn snoet (en waar het nog meer zit) verwijderen natuurlijk  :)

Ik wil wel gaag een foto zien  :hart:

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 21, 2012, 12:09:47 pm »
Waarom zal je tegen het advies van de kweker in gaan?

Gefeliciteerd met je vogeltje!

Omdat mijn gevoel dat zegt?
Ik vraag voor niets advies hoor,.. Kweker heeft niet altijd gelijk.
Je vraag is niet echt behulpzaam voor mij,sorry haha.
Je kunt ook zeggen: qua gewicht mag hij best nog weekje 4 voedingen hebben
Of
Hij is zwaar en oud genoeg voor 3.

Daar heb ik dus meer aan.  ;)
Maar bedankt :)
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 12:16:49 pm door mermaiddream88 »

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2012, 12:11:36 pm »
Je bent zelf zo "dom" geweest om een handopfokvogeltje te nemen. Je zegt helemaal ingelezen te zijn, als dat zo zou zijn zou je deze vragen niet stellen.

Alsjeblieft, een link voor je:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Ga aub flink lezen op die site onder het hoofdje handopfok, daar leer je veel van.

Ik vind je niet aardig tegen de mensen die al tijden lang constant de vragen van je beantwoorden, met veel geduld, ook de vragen die je al tig keer hebt geplaatst, Ineke bleef geduldig antwoorden. Deze reactie naar haar vind ik dus niet aardig van je.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 12:13:48 pm door Bobbie »

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2012, 12:28:57 pm »
Je bent zelf zo "dom" geweest om een handopfokvogeltje te nemen. Je zegt helemaal ingelezen te zijn, als dat zo zou zijn zou je deze vragen niet stellen.

Alsjeblieft, een link voor je:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Ga aub flink lezen op die site onder het hoofdje handopfok, daar leer je veel van.

Wat is er dom aan?! Ik heb die hele website al uitgepluist en mijn antwoord zit er niet tussen, behalve dat schema zeg dat hij qua gewicht op 5-6 weken zit en met 3 mag,.. (maar dat heb ik ook al gezegd!) ik vraag maar advies hoor.  Blijkbaar lees je zelf niet goed of heb je babies dagboek helemaal niet gelezen aangezien je opmerking ervan uitgaat dat Babie bij ouders is weggehaald?!,..

Bedankt voor nutteloze reactie dan,..
Als je er zelf geen verstand van hebt, geef dan geen commentaar,.
En misschien idee om zelf ff website door te lezen? -.-'

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2012, 12:30:44 pm »
Wat is er dom aan?! Ik heb die hele website al uitgepluist en mijn antwoord zit er niet tussen, behalve dat schema zeg dat hij qua gewicht op 5-6 weken zit en met 3 mag,.. (maar dat heb ik ook al gezegd!) ik vraag maar advies hoor.  Blijkbaar lees je zelf niet goed of heb je babies dagboek helemaal niet gelezen aangezien je opmerking ervan uitgaat dat Babie bij ouders is weggehaald?!,..

Bedankt voor nutteloze reactie dan,..
Als je er zelf geen verstand van hebt, geef dan geen commentaar,.
En misschien idee om zelf ff website door te lezen? -.-'

Kattenkop.

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2012, 12:33:15 pm »
:) toch een valkparkiet geworden, gefeliciteerd en veel geluk met de kleine!

Qua voeding goed in de gaten houden of de krop (bijna) leeg is. als die nog te vol is en je gaat weer voeden dan kan de voeding gaan gisten/verzuren en dat is niet goed! 1 Keer per dag moet de krop helemaal leeg zijn, tussen de avond en de ochtendvoeding.
Om verzuring tegen te gaan kan je door de pap een druppeltje appelazijn doen, geen gewone azijn! En na het voeden goed de knoeiboel van zijn snoet (en waar het nog meer zit) verwijderen natuurlijk  :)

Ik wil wel gaag een foto zien  :hart:

Ja ik werd helemaal verliefd haha.
Komt helemaal goed. Ik weet hoe ik moet reageren als kropverzuring komt en zou het ook herkennen. en tot nu toe hou ik krop goed in te gaten dat het goed leeg is en natuurlijk ook niet te vol.
Ik geef appleazijn bij elke voeding en bij laatste voeding nog 1 druppel gezasept.  :thumsup:
Zijn temperatuur word ook in de gaten gehouden en hij slaapt op kruiken.

Haha hij is zeker een sopje ja! Ik maak hem elke keer goed schoon.
Beter dan kweker zelf want toen ik vogeltje ophaalde had hij helemaal vastzittende pap in neusgaten!

Nu is hij weer glimmend schoon ;-).

EDIT:

foto's volgen snel! :)
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 12:46:18 pm door mermaiddream88 »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: december 21, 2012, 12:35:54 pm »
Denise, het mag inderdaad wel wat minder assertief in je reactie naar Bobbie, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor..  ;) Je weet dat handopfok makkeljk mis kan gaan neem ik aan (je hebt veel gelezen), dus iedereen is bezorgd en wil het beste voor de vogel. Zorg echt dat de krop goed leeg is iedere keer en ga niet op eigen houtje iets veranderen wat de kweker aanraadde. De link van Bobbie is ook ERG nuttig en goed bedoeld gegeven. Blijf die er aub op naslaan.. ;)

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: december 21, 2012, 12:51:13 pm »
Omdat mijn gevoel dat zegt?
Ik vraag voor niets advies hoor,.. Kweker heeft niet altijd gelijk.
Je vraag is niet echt behulpzaam voor mij,sorry haha.
Je kunt ook zeggen: qua gewicht mag hij best nog weekje 4 voedingen hebben
Of
Hij is zwaar en oud genoeg voor 3.

Daar heb ik dus meer aan.  ;)
Maar bedankt :)

Graag gedaan hoor, samen met alle andere adviezen.  :seestars: :seestars:
  De rest van mijn reactie heb ik maar verwijderd ???

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 21, 2012, 12:59:19 pm »
Denise, het mag inderdaad wel wat minder assertief in je reactie naar Bobbie, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor..  ;) Je weet dat handopfok makkeljk mis kan gaan neem ik aan (je hebt veel gelezen), dus iedereen is bezorgd en wil het beste voor de vogel. Zorg echt dat de krop goed leeg is iedere keer en ga niet op eigen houtje iets veranderen wat de kweker aanraadde. De link van Bobbie is ook ERG nuttig en goed bedoeld gegeven. Blijf die er aub op naslaan.. ;)

Sorry Loes, maar zo voel ik me wel en zo kwam het ook over.
Hij noemde mij ook "dom", maar als je situatie weet en hoe ik ermee omga, vind ik mezelf goed bezig!
(beter dan kweker iniedergeval),..!
Ik vraag geen opvoedtips, ik vraag om opties.
De meeste kwekers zouden me dus kunnen zeggen of hij er klaar voor is om naar 3 te gaan.
Hij weegt nu 86 gram en is dus 9 gram aangekomen en de dag is nog niet voorbij!
Lijkt mij dus erg goed gaan nu. :)
Ja en als je zijn dagboek leest,lees je ook dat ik weet wat risico's zijn en dat het al wonderlijk is dat hij nog leeft!
Ik heb dus beste met hem voor en door hier te vragen lijkt me dat tamelijk duidelijk toch?
Babie heeft net zn voeding op iniedergeval.
Ik zit nu dus nog op 4 voedingen en ik wacht tot iemand me "adviseerd" te verminderen.
(want dat is natuurlijk het moeilijkst om te beslissen).

@ bobbie:
Sorry als ik boos overkwam, maar ik had wel gevoel van dat je me
meteen beschuldigd van "jonk bij ouders weggehaald", en dat je echt niet zijn dagboek heb gelezen voordat je reageerde.
Je mag me overhoren als je wilt hoor, maar ga niet gelijk van uit dat ik dit doe om andere redenen aub.

Fotos van hem en huisvesting komen snel!
Kamer temp is 22 graden en handdoeken liggen over kooi met kruiken.
Perfecte roze kleur huid en tot nu toe gaat het perfect!
Ik ben verliefd en hopelijk overleeft hij het.  :hart:
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 13:02:23 pm door mermaiddream88 »

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #11 Gepost op: december 21, 2012, 13:04:02 pm »
Oke, geaccepteerd ;)

Ik heb alleen dit hierboven gelezen, niets gezien wat betrefft een dagboek of zo. (o ja, ik ben trouwens een vrouw, kweekte in het verleden valkparkieten, ervaring zat dus).

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: december 21, 2012, 13:06:12 pm »
Gefeliciteerd met je valkje.
Ik hoop dat het valkje gaat worden waar jij op hoopt.

Ik vind je reacties naar Ineke en al helemaal naar Bobbie niet echt netjes.
Beide proberen jou te helpen.
Bobbie geeft jou een waardevolle link en kon niet weten dat jij die link nog niet kende.
Ineke stelt jou een vraag, waarcshijnlijk om daarop in te haken met meer info en daar geef je geen antwoord op.
Bij beide zeg je dan dat ze niet behulpzaam zijn.
Het probleem is volgens mij vooral dat je alleen maar 1 bepaald antwoord wil lezen. Maar anderen kunnen dat niet ruiken en het er zelfs wel niet mee eens zijn en dat mag zonder dat ze zo worden afgesnibd.

Ook ik heb de vraag: wat vind de kweker?
Ik vraag dat niet omdat ik er geen verstand van heb, ook niet omdat ik niet behulpzaam wil zijn, maar om het volgende: De kweker kent jou valkje en heeft het op 4 voedingen staan. wat is zijn/haar overweging om dat zo te doen? Heeft dit valkje zware ouders waardoor gewichtstabellen niet zoveel zeggen? Heeft dit valkje nog een baby-vertering waardoor het 3 voedingen nog niet aan kan?
Daarnaast de vragen: hoe lang is het kropje leeg eer je de volgende voeding geeft? Is dat lang, dan krijg je een ander advies dan wanneer dat kort is.

Qua gewicht:
Ik vind het gewicht zolang het niet te weinig is en het kuiken aankomt niet ter zake doend. Je hebt nu eenmaal lichtere en zwaardere babies/kuikens. een zwaar kuiken is gewoon zwaarder en hoeft niet perse voor op ontwikkeling te liggen.

Waarom vind jij 4 voedingen overdreven dan?

Mbt appelazijn:
Ik ben het vreselijk met jou en sandra oneens om appelazijn door de papvoeding te geven!
Appelazijn bevat ook onderdelen die niet zo geschikt zijn voor valkjes en gaaitjes, vooral die van de AH is erg, maar volgens mij staan die ingredienten niet eens op de verpakking.
Papvoedingen zijn volledige voeders daar hoeft niets doorheen
Als appelazijn moet helpen kropverzuring te voorkomen dan is er toch iets mis, je kan ook kropverzuring voorkomen zonder appelazijn door gewoon je aan de regels voor juiste papvoeding te houden.
Appelazijn kan ook een aanslag op de kalkhuishouding veroorzaken (kalkgebrek), dus juist bij babies vind ik dat heel onverstandig.

Mbt gezasept:
Zoals ik al zei is een papvoeding een compleet voeder. Ik zou zelf nooit bij een baby al gaan rommelen met supplementen ed.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: december 21, 2012, 13:34:47 pm »
Ik ben heel blij met en trots op mijn medeforummers die ontzettend waardevolle dingen aandragen en met goede informatie aankomen!  :dance:

Houden zo nu lieve mensjes, nu de excuses geaccepteerd zijn, met wederzijds respect alstublieft!!  :-*

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: december 21, 2012, 13:47:17 pm »
Ik ben heel blij met en trots op mijn medeforummers die ontzettend waardevolle dingen aandragen en met goede informatie aankomen!  :dance:

Houden zo nu lieve mensjes, nu de excuses geaccepteerd zijn, met wederzijds respect alstublieft!!  :-*

Alleen een excuus aan Bobbie gezien.....
Sorry hoor maar ik vond de reactie op mijn vraag ook verre van netjes. Het beneemd mij in ieder geval de lust om verder te reageren