Auteur Topic: Geen hoop meer op een tamme vogel? Sparky is na 7 mnd toch nog tam geworden.  (gelezen 2475 keer)

Offline Nieuwe parkiet

• Aangepikt eitje
  • Geslacht: Vrouw
  • Sparky
Ik wil even een berichtje plaatsen voor de mensen die geen hoop meer hebben op een tamme vogel. Ik heb sinds april 2012 een vogeltje die heel erg bang is voor handen. Hij durft op je hoofd te zitten op je mouw, soms zelfs even op je hand om iets te eten maar als je met een vinger naar hem wees was hij weg want aangeraakt worden wil hij niet. Ook niet geaaid of gekroeld. Het is hoogstwaarschijnlijk ook een oudere vogel dus ik had de hoop opgegeven dat hij ooit heel erg tam zou worden. Ik laat hem gewoon vliegen en hij gaat vanzelf wel eens een keer in zijn kooi. Af en toe lok ik hem met iets lekkers en dan komt hij bij je eten. Toch heel erg leuk maar soms zou ik hem toch even willen aaien of zo maar na 7 maanden proberen vond ik het goed zo.

Nu had ik een probleem met zijn eetgedrag. Hij haalt altijd zijn hele voerbak leeg om de lekkerste zaadjes eruit te vissen en de rest kon ik weg gooien. Bij de dierenwinkel adviseerde ze mij om over te gaan op pellets. Dus ik een doosje gekocht om te proberen. Ik kreeg ook het advies om de zaadjes achter de hand te houden om hem te 'verwennen'. Zo gezegd zo gedaan. Mijn kinderen en ik vinden het altijd leuk om hem te lokken met iets lekkers zodat hij even bij je in de buurt is. Nu blijkt dat hij dat extra waardeert nu hij alleen nog pellets in zijn hok heeft. Mijn zoon had ook een heel handig trukje. Hij verstopte zijn hand in zijn trui en liet Sparky opstappen. Dan haalde hij zijn hand uit zijn mouw en lokte hem dan richting zijn hand met zijn andere hand met wat zaadjes. Voordat Sparkey er erg in had zat hij dan op zijn hand/vinger te eten. Tijdens het eten begon hij hem te aaien. Hij geeft nu kopjes en ik mag nu met mijn vinger in zijn nek aaien en onder zijn vleugel. Heel bijzonder. Eigenlijk hadden we allemaal de hoop al opgegeven dat hij nog tam zou worden en nu is hij gewoon tam geworden. Zo leuk.

Wat hij nog wel heel erg eng vindt is mijn hand in zijn hok. Dat doe ik dus maar niet. Hij wil er zelf uitkomen. Soms moet hij terug in zijn hok omdat ik weg ga. Dan maak ik het donker en leg een doekje over hem heen. Dan kan ik hem makkelijk pakken. Als ik hem vast heb kroel ik hem wel altijd even en dan stop ik hem in zijn kooi. Als hij op een plek zit waar het niet donker kan worden dan moet ik hem echt vangen met een grote doek anders lukt het niet.

Ook al duurt het allemaal even, je hebt dan wel wat. Succes voor of met alle bange vogeltjes.

Offline lady

• Uit de jeugdrui
Re: Geen hoop meer op een tamme vogel? Sparky is na 7 mnd toch nog tam geworden.
« Reactie #1 Gepost op: december 30, 2012, 21:35:14 pm »
sparky kan nog vliegen lees ik ?
mms een tip, waarom wiek je hem niet, is hij ook makkelijker tam te maken en moet hij aan handen wennen om zich te kunnen verplaatsen.
ik vind persoonlijk een gewiekte gaai veel leuker en gemakkelijker, ben ook héél lang tegen wieken geweest, maar nu .... sterke voorstander !
mijn gaaien nu 4 zijn allemaal gewiekt , kunnen lekker mee naar buiten en op wandel, kan ze vast pakken en kroelen.

heb je sparky al eens gedoucht ?
als ie nat is in een handdoekje doen en kan je ook lekker kroelen !

maar chapeau dat na 7 md sparky toch een tamme gaai is, je geduld en werk word heel erg beloond !!
is toch heel leuk ! :dance:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Geen hoop meer op een tamme vogel? Sparky is na 7 mnd toch nog tam geworden.
« Reactie #2 Gepost op: december 31, 2012, 12:09:14 pm »
Geweldig nieuws hoor!! :thumsup:
Wieken is een overweging maar als je het leuker vindt om hem te laten vliegen en tevreden bent met de mate van tamheid die hij nu heeft is het ook goed he? ;)

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2012, 15:16:12 pm »
Sparky geeft veel terug voor jullie geduld en aandacht. Wat leuk!!  :-*

Offline Nieuwe parkiet

• Aangepikt eitje
  • Sparky
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2013, 00:42:30 am »
sparky kan nog vliegen lees ik ?
mms een tip, waarom wiek je hem niet, is hij ook makkelijker tam te maken en moet hij aan handen wennen om zich te kunnen verplaatsen.
ik vind persoonlijk een gewiekte gaai veel leuker en gemakkelijker, ben ook héél lang tegen wieken geweest, maar nu .... sterke voorstander !
mijn gaaien nu 4 zijn allemaal gewiekt , kunnen lekker mee naar buiten en op wandel, kan ze vast pakken en kroelen.

heb je sparky al eens gedoucht ?
als ie nat is in een handdoekje doen en kan je ook lekker kroelen !

maar chapeau dat na 7 md sparky toch een tamme gaai is, je geduld en werk word heel erg beloond !!
is toch heel leuk ! :dance:

Wieken klinkt inderdaad heel erg leuk, toch heeft het vliegen iets spannends voor mij persoonlijk. Ik vind het zo leuk als hij komt aanvliegen als ik mijn arm op houd of als hij plotseling op mijn hoofd land. Mijn vader heeft ook een jonge vogel die gewiekt bij de kweker vandaan kwam. Die heeft een half jaar niet gevlogen maar nu zijn zijn vleugels aangegroeit en vliegt hij ook. Ik neem Spark vaak mee naar mijn vader in zijn kooitje en dan laat ik hem daar los en vliegen ze samen. Ik vind dat echt prachtig om te zien.

Ik heb hem nog nooit gedouched. Hij baddert wel elke dag in zijn vogelbadje. Douchen zal ik eens proberen. Ik vind alleen de spiegel in de badkamer eng. Ik ben bang dat hij er tegenop vliegt. Ik heb vanwege Sparky ook overal vitrage op moeten hangen anders vliegt hij tegen het raam.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 00:45:43 am door Nieuwe parkiet »

Offline Nieuwe parkiet

• Aangepikt eitje
  • Sparky
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2013, 00:43:03 am »
Geweldig nieuws hoor!! :thumsup:
Wieken is een overweging maar als je het leuker vindt om hem te laten vliegen en tevreden bent met de mate van tamheid die hij nu heeft is het ook goed he? ;)
Ja ik ben erg tevreden.

Offline Nieuwe parkiet

• Aangepikt eitje
  • Sparky
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2013, 00:34:25 am »
Sparky is inmiddels gewend aan zijn pellets. Wat nu superhandig is, is dat ik wat gewoon zaad in zijn hok kan leggen als ik wil dat hij naar binnen gaat, deurtje dicht en klaar. Nu hoef ik hem helemaal niet meer te vangen met een doek. Kroelen mag ik hem nu ook als ik maar voorzichtig aankom met mijn vinger. Soms ligt hij zowat onderste boven met zijn ogen dicht zo lekker vindt hij het. Wat een verschil zeg met een paar maanden geleden. Je kan nu zelfs je arm ophouden en hij komt naar je toegevlogen. Wat leuk zeg.

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2013, 20:37:07 pm »
 :thumsup:

goed bezig

Offline Nieuwe parkiet

• Aangepikt eitje
  • Sparky
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2013, 23:41:37 pm »
:thumsup:

goed bezig

Hij wordt brutaal, hij heeft net een knop van mijn laptop afgetrokken en is er mee weggevlogen. Hij zit nu heel hoog naar me te kijken met het knopje in zijn snavel en ik kan er niet bij. hahahahahaha gekke vogel.