Auteur Topic: baby pyrrhura verzorgen en huisvesten  (gelezen 8669 keer)

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
baby pyrrhura verzorgen en huisvesten
« Gepost op: april 09, 2013, 09:45:41 am »
Beste mensen,

Ben nieuw hier. Sinds het weekend hebben wij een baby pyrrhura in huis. We hebben onze pyrrhura van een hobby kweker. Hij is geringd. Maar nog heel erg jong. 5,5 weken. (volgens kweker)We wisten niet dat het eigenlijk niet zo goed is om de baby zo vroeg mee te nemen. Wij dachten juist dat het goed voor het beestje was om hem zo goed aan ons te laten wennen. Helaas hebben we begrepen dat het veel risico's met zich meebrengt. De kweker zou ons met raad en daad bijstaan, maar toen we hem van het weekend voor het eerst mailden, kregen we een nikszeggend antwoord, eindigend met 'veel succes ermee'. Duidelijk dus.  :(  
Nu willen we natuurlijk zo goed mogelijk ons best doen om hem zo goed mogelijk op te voeden en te verzorgen. Om zo deze valse start een beetje goed te maken. Maar op internet vinden we veel tegenstijdige informatie (babyvogels.nl, veel info, maar wordt door veel mensen ook weer afgekraakt).
Onze beeb krijgt nog 3x per dag pap, dat geven we hem met een minilepeltje. Hij komt er al aan als ie de lepel ziet en eet keurig (zodra het teveel afkoelt weigert hij). Hij geeft aan wanneer hij genoeg heeft. Hij is erg levendig en speels. Heb hem net gewogen, hij weegt 80 gram. klopt dit gewicht bij deze leeftijd??? Hij kan nog niet vliegen, probeert wel te fladderen. We hebben een redelijk grote kooi aangeschaft, maar ik heb hem eruit gehaald en even in een bak gezet, omdat hij al tot hoog in de kooi begon te klimmen, maar ja, hij kan niet vliegen, valt bijna en probeert zich dan met zijn snavel op te vangen. Dit lijkt me niet zo goed, straks verwondt hij zich. Kan iemand mij vertellen wanneer ik hem in z'n grotere kooi kan huisvesten? Dat er geen gevaar meer is voor hem. En wat moet ik hem naast de pap gaan geven om hem zo aan ander voer te wennen?
Gisteravond heeft hij lang bij me gelegen in mn nek, af en toe heel zacht knorrend en lekker slapend. Daarna ging hij weer heerlijk spelen....Zodra een van ons gezin bij de kooi komt, komt ie gelijk naar je toe, om je te begroeten. Ik heb het idee dat hij toch goed in zn vel zit.
Kan iemand van jullie mij/ons een eindje op weg helpen?
Groetjes,
Lovebird

« Laatst bewerkt op: april 09, 2013, 10:19:17 am door lovebird »

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: baby pyrrhura verzorgen en huisvesten
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2013, 10:23:11 am »
Hoi
Ik kan je niet op heel veel vragen antwoord geven,ik verbaas mij er elke keer weer over dat mensen zich de risico s van handopvok pas beseffen als de vogel al in huis is....

Wat voor soort pyrrhura heb jij? Mijn rikkie is een moliae turquoise hij is van 18 novemb vorig jaar en weeg 70-72 gram. Klopt dat jou vogel zwaarder is want hij gaat afvallen als hij meer gaat bewegen en vliegen.
Weeg hem elke dag op de zelfde tijd en hou dit bij.

Heef hem wat geraspte appel of gepelde druif( beide zonder pitjes) en doe daar wat pellets op, dan gaat hij daar wel belangstelling voor krijgen.op die manier leert hij ook meteen pellets eten en dat is eigenlijk beter dan zaad.

Hoelang hij aan de pap moet en hoeveel heb ik geen verstand van

Wanneer hij aan die pellets en fruit begint weet ik ook niet

De bak waar hij nu in zit wel oppassen want als die niet dicht is en hij begint te vliegen is hij er uit....

Succes met je vogel, pyrrhurras zijn schattjes,
« Laatst bewerkt op: april 09, 2013, 11:28:33 am door Ineke »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2013, 11:53:43 am »
Jeee.... misschien beter van te voren informatie zoeken op internet voortaan? ;) Ik heb ook absoluut geen verstand van pap, want mijn pyrrhura kreeg ik pas toen hij helemaal zelfstandig at en zoals je dus blijkbaar al gelezen hebt, is dat het beste..
Ik weet wel dat je als eerste wat trosgierst kan proberen. Verder moet je echt even wachten tot er mensen reageren die ook babies gepapt hebben ;)

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2013, 12:07:24 pm »
Ja, ik weet inmiddels dat het niet slim was op deze manier. De informatie die ik tot die tijd had en kreeg, was precies tegenovergesteld aan de info die ik nu heb.
Maar daar is nu niets meer aan te doen. Een les voor de toekomst.
Bedankt in ieder geval voor het reageren!

Trosgierst eet hij inderdaad ook al wel een beetje, naast de pap die hij krijgt. Dat gaat dus goed.
Fijn om te weten dat pellets beter is dan zaad. Wij hebben alleen het advies gekregen: 'grof parkietenvoer, da's prima.'
Welk merk kan ik het beste aanschaffen?
En ik lees ook her en der wat over eivoer?

Wij hebben een molinea hypoxanta. Ik zou wel een foto willen toevoegen, maar weet niet hoe dat moet.  :-[
Hij zit nu in een heel klein kooitje, meer hamsterkooi-idee. Om nu even de tijd te overbruggen totdat hij goed kan vliegen en klimmen.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2013, 15:15:17 pm »
Optibird zupreem en harrisson schijnen de beste pellets te zijn

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2013, 17:17:08 pm »
Heel erg bedankt! ik ga eens kijken bij een speciaalzaak!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2013, 18:10:59 pm »
Pellets kan je meestal niet krijgen in een dierenwinkel. Bestellen bij de Vogelkelder oid kan wel ;)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2013, 19:12:42 pm »
pap warm houden in een au bain du marie.
Plaats je bakje pak in een schaal met warm water dan blijft het langer warm.
Wel constant je tempratuur blijven meten 38 graden ong.

Ik gebruik een baby bordje je kan er warm water onder in doen en de pap boven in.

Nooit geen pyrrhura gehad maar zou hem 3 voedingen bieden met snachts minimaal 8 uur ertussen zodat de krop goed leeg is om kropverzuring te voorkomen.
Meestal geven ze zelf wel aan wanneer ze genoeg hebben ga niet forceren genoeg is genoeg.
Voor de dikte van de pap een beetje gezond verstand en de verpakking raad plegen.
Bij 5-6 weken hoeft hij volgens mij niet echt dun te zijn.

Er zijn hier genoeg pyrrhura kwekers op het forum die mij vast wel corrigeren als ik het fout heb.

Die kweker verdient trouwens een baksteen en dan bedoel ik niet door de brievenbus
« Laatst bewerkt op: april 09, 2013, 19:14:29 pm door wesly »

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2013, 19:49:48 pm »
Wesly (en anderen),

Bedankt voor de snelle en meedenkende reacties. Fijn!!!

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2013, 19:52:44 pm »
@ Ineke,

Bedankt voor je mail. Ik kan alleen niet terugmailen?

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2013, 20:11:00 pm »
Die kweker verdient trouwens een baksteen en dan bedoel ik niet door de brievenbus . :thumsup:

Bij pyrrhura,s verlaten de jongen na 7 a 8 weken het nest . Tegen die tijd zou ik hem in die grote kooi doen want dan gaat het vliegen ook heel snel .
Wat Wesly ook al aangaf ,als je maar zorgt dat de krop goed leeg is voor de nieuwe hap dan heb je al een hoop gewonnen .

Zet er met een paar dagen( zeg maar als hij 6 weken is ) ook een klein schoteltje met fijn parkieten zaad erbij . Ze beginnen dan vanzelf ook daarvan te eten en voor jouw ook een goede indicatie dat hij zelfstandiger word . Tegen de tijd dat hij in de grote kooi gaat kan je dan over op pellets .
Ik heb waar ik woon geen pellets dus daar kan ik je niets over vertellen . ;)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #11 Gepost op: april 09, 2013, 20:34:39 pm »
Waar woon je in de buurt? Ik kan eventueel als je in de buurt van Rotterdam woont, even langskomen om je een paar dingen te vertellen en te helpen.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: april 09, 2013, 20:51:00 pm »
@ Ineke,

Bedankt voor je mail. Ik kan alleen niet terugmailen?

Komt omdat je nog onvoldoende berichtjes hebt geplaatst ;)

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #13 Gepost op: april 09, 2013, 20:55:04 pm »
Wat n lieve reacties allemaal! Bedankt.
@ mariss: ik woon in de buurt van Utrecht, denk dat dat n beetje ver is ;) maar info is zo welkom. Heb inmiddels een boek aangeschaft.

@ Bert: we laten 8 uur tussen de voedingen, Amigo eet dan goed en geeft zelf aan wanneer hij genoeg heeft. Hij schudt dan met z'n koppie en houdt z'n snavel stijf dicht. Ik had het advies gekregen om naast de pap met eivoer, rul gemaakt, te starten. Beter dus om dat met fijn parkietenzaad te doen? En wanneer start je met water aan te bieden? Trostgierst  eet hij al n beetje.

Klopt het dat tijdens het knuffelen, hij ligt dan tegen me aan en valt soms in slaap, hij een soort van knort?

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: april 09, 2013, 20:56:33 pm »
Hahhahaaa een knorrepotje net als Rikkie

En water meteen aanbieden