Auteur Topic: Valkparkiet of Pyrrhura  (gelezen 10141 keer)

Offline wopi

• Aangepikt eitje
Valkparkiet of Pyrrhura
« Gepost op: april 11, 2013, 16:53:34 pm »
Vanmiddag hebik me eindelijk aangemeld op dit forum in de hoop tot de een weloverwogen beslissing te kunnen komen voor welke parkiet ik ga kiezen.
Mijn ouders hadden vroeger een grijzeroodstaart papegaai en buiten hadden we een voliere met valkparkieten, kakariki's en zangvogeltjes. Omdat de kakriki's het kleine grut terroriseerde en de pop overleed na een strenge winter. Heb ik de kakariki man meegenomen toen ik op mezelf ging wonen. Een gezellig mannetje die altijd wel in was voor gekke capriolen en iedereen aan het lachen maakte met zijn aparte 'lach' geluidjes. Coco zo heette hij is 17 jaar geworden en heeft het altijd naar zij zin gehad met mij en de hond.

Na een verhuizing ging het toch weer kriebelen. Ik miste het gesprek dat je voert tegen een vogel en om wat gezelligheid in huis te halen is er een kanarie gekomen. Ik klets de oren van het beestje zijn hoofd als ik thuis ben :-p en hij fluit dan ook vrolijk terug. Toch mis ik de kromsnavels. De interaktie is toch anders en de kanarie krijg ik niet tam. Hij zal niet wegvliegen wanneer het deurtje van zijn kooitje open blijft staan, dus vertrouwd is hij wel denk ik.

Nu zou ik dus meer informatie willen over de pyrrhura. of eigelijk zou ik de duidelijke verschillen willen weten over de pyrrhura en de valkparkiet. Valkjes zijn leuke vriendelijke vogels en mijn eigen ervaring is dat ze niet heel veel schreeuwen, hoe zit dit met de pyrrhura's? Ik lees wel eens verhalen op het internet over pyrrhura's dat ze soms veel lawaai kunnen maken. Is de pyrrhura erg persoonsgericht? Ik woon alleen en 1 of 2 keer per jaar ga ik kamperen. De kanarie gaat altijd naar de oppas. Dit is een oudee dame die zelf een grijsje en een kanarie  heeft en met de kanarie gaat dit prima. Kunnen pyrrhura's dit aan, of heb ik kans dat ik een kaalgeplukt kippetje terug krijg na een week.
Het grijsje van mijn moeder ging zich ook plukken toen zij een week in het ziekenhuis lag en weigerde na twee dagen zelfs te eten.

Een boel vragen dus, en ik hoop dat er mensen die naast de geweldig leuke ervaringen die ze met hun vogels hebben ook de minder lukken kanten van hun soort willen delen.

groetjes,  wopi

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Valkparkiet of Pyrrhura
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2013, 17:54:39 pm »
Bij ons is de pyrrhura erg op mij gericht. Maar dat komt ook doordat de gezinsgenoten hier zich niet zo heel veel met zijn opvoeding hebben bemoeid, dus hun eigen schuld.
Ja een pyrrhura kan van zich laten horen, soms is er eentje die zijn alarmbellen heeft, maar ik denk dat dat vooral voorkomt bij koppeltjes en niet zozeer bij pyrrhuraatjes alleen die aanadcht krijgen en veel kunnen spelen. En ja natuurlijk maakt een pyrrhura ook best weleens geluid maar ik vind dat reuze meevallen.

Ik persoonlijk vind een valkje meer zachtaardig en knuffeliger en meegaander en een pyrrhura wat pittiger en eigenwijzer, speelser en knuffelig als hij er zelf zin in heeft.

Offline Woutjuh

• Net geringd
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2013, 19:19:04 pm »
Ik heb een koppel Pyrrhuras, deze maken behoorlijk herrie.
Daar moet je wel tegen kunnen.
Meestal is het een schreeuw uurtje of als er gepraat word in huis. ( Visite of telefoon bijv. )
Deze 2 krijg ik ook niet tam en zijn gek op elkaar, kom ik nie tussen.

Daarnaast heb ik ook een Pyrrhura alleen.
Deze heb ik in 3 weken toch wel tam gekregen.
En nu 5 weken verder loopt ze achter me aan en echt op mij gericht.
Andere mensen hebbe nog te weinig tijd met haar door gebracht en vind ze dus spannend.
Maar ook andere zal ze accepteren.
Ze eet bijvoorbeeld al wel bij andere en op de hand zitten. ( Ligt aan hoeveel tijd die persoon hier is. )
Zij schreeuwt echt totaal niet, beetje geluid maakt ze wel maar totaal niet als die andere 2.

Goed voorbeeld van 1 of 2.

Ik vind zelf de Pyrrhura een stuk mooier. ( Dat is persoonlijk. )
En je hebt een hoop ondersoorten voor verschillende kleuren.
Nu schijnt de Hypoxantha het "felst" te zijn en het meest "eigenwijs".
Maar ik heb de Pineapple, een combinatie van de Hypoxantha en Cinamon.
En die was echt snel tam, en met de dag progressie.

Verder durf ik geen verschillen te noemen.
Alleen heeft volgens mij de Pyrrhura het meest weg van de papegaai. ( Correct me if in wrong. )

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2013, 20:50:36 pm »
wij hebben beiden,
ik zal een kleine opsomming maken zoals wij het zien.
sommige karakters kunnen zowel fijn als minder fijn worden ervaren, maar dat is voor een ieder verschillend natuurlijk
beiden zijn ze erg leuk in ieder geval en totaal anders en hieronder staat zoals wij het zien.

een pyrrhura en een valkparkiet zou ik niet bij elkaar zetten, pyrrhura zal winnen aangezien valken veel te zachtaardig en schijterig zijn. laten zich nog wegjagen door een grasparkietje (hebben we ook)

voordelen valkparkiet: houdt erg van neveldouchen
extreem kroelerig (buigen al voorover voor een koppiekrauw als we naar ze toe lopen)
heel zachtaardig van karakter
heel mooi fluiten (verschillende complete melodien)
kan praten
kun je ook truckjes leren
eet soms ook uit het pootje

nadelen valkparkiet
heel veel stof
een schelle paniek/natuurroep
kan erg schrikken van nieuwe dingen
eenkenniger
ziet in het donker heel erg slecht wat wel eens resulteert in kooivliegen 'snachts als ze ergens van schrikken

voordelen pyrrhura: houd erg van badderen in een badje of onder de kraan
pittig karakter
heel erg speels
lijkt en handel als een papegaai maar is echt een parkiet
eet uit het pootje
niet eenkennig
moedige vogeltjes, echte klimmers
kunt ze veel truckjes aanleren
kunnen praten en niet echt fluiten maar imiteren fluiten

nadelen pyrrhura:
pittig karakter
veel troep rond de kooi wat rot is voor je muur vooral door het voeden met groenten en fruit (vliegt overal heen)
hele harde natuurroep (laat andere vogels hiermee schrikken (valken)

Offline wopi

• Aangepikt eitje
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2013, 21:15:38 pm »
Dankjewel voor jullie reacties   :)

Als ik het goed begrijp (sorry voor mijn woordkeuze) dan zijn valkjes eigenlijk watjes en pyrrhuras daarentegen absoluut niet. '

Is een valkje dan ook eenkenniger en past zich minder makkelijk aan als er verandeirngen zijn? Met het oog op dat hij of zij eventueel naar de oppas gaat als ik een weekje wegga met de honden.

Oei dat spatten tegen de muur ;D Ik heb vorige week mij woonkamer nog geschilderd en plafond gesausd met het oog op de komst van een nieuw gezinslid met het broedseizoen dat net gestart is tongue2 :apple: cheesy2 Dat klusje leek me beter te doen voor er een vogel bij kwam. De kanarie heeft op de bovenverdieping gestaan zodat hij niet in de verlucht hoefde, met mijn kamervoliere is dat iets lastiger als deze gevuld is.

Mijn muren waren erg donker (bruintinten) en één wand heb ik licht beige gesausd om het toekomstige vogeltje een beetje meer licht te geven. Dit zou in het geval van een valkparkiet geen overbodige luxe zijn dan.  Nee hoor dat rommelmaken dat had ik zelf al wel verzonnen. Ik ben al aan het rond kijken om de montana villa casa kooi die ik heb af te schermen met plexiglas aan twee kanten of eventeel twee plexiglas platen of plastic folie tegen mijn muur te plaatsen. Andere tips zijn welkom  :)

Ik heb nu al een nachtlampje hangen in de woonkamer die op een sensor werkt. De kanrie wil ook wel eens schrikken in het donker. Bij parkietachtigen weet ik dat dit erger is. De rosella van een vriend van is zijn staart wel eens verloren door een nachtelijke vliegpartij.

Ik blijf het leen lastige keuze vinden. Ik heb zelf alleen een kakariki in huis gehad sinds ik op mezelf woon. Ook wel een kromsnavel, maar heel iets anders dan een valkje of
pyrrhura. Deze at wel uit mijn hand, maar opstappen durfde hij niet. Waarschijnlijk omdat hij het grootste deel van zijn leven in de voliere heeft doorgebracht. uit de kooi vond hij overigens prachtig. Imiteren of fluiten behoorde niet tot zijn mogelijkheden. Kakariki's mekkeren of lachen en gillen deed hij heel zachtjes als hij kwaad was, dat klonk dan meer als een soort beeeeeeh.

Daarnaast is nog maar weinig aanbod in jonge of al handtamme vogels om eens te gaan kijken en zeker niet in de provincie zeeland :CENS

Offline Carola62

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
  • Zelda
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2013, 22:24:21 pm »
Ik heb heel bewust gekozen voor een pyhurra.
Zelda is een pyhurra hyxpothanta.

Onze zelda is precies zoals stefan beschrijft (is ook een jong van stefan) heel lief en hangt erg aanje, maar ook
 lekker eigenwijs en eigenzinnig.

Dat maakt het zo aantrekkelijk , niet zo voorspelbaar , je blijft erom lachen en je verbazen .
Een heerlijke knuffelige dondersteen .

Ik zou haar voor geen geld uit de wereld weer willen missen

Ik wens je veel succes met jouw beslissing

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2013, 23:00:07 pm »
wij hebben voor de valken een nachtlampje hangen welke als alle lichten uit zijn een groen licht laat schijnen . het stopcontactlampje zit toevallig precies achter hun kooi en geeft net genoeg licht om nog het een en ander te kunnen zien. sindsdien hebben we geen nachtfladderen meer gehad in de kooi.

als je een valk van jongs af aan veel met andere mensen laat contacten, dan kun je met een gerust hart op vakantie gaan en een derde partij er op laten passen.
zo moet je met alles om gaan met nieuwe en jonge vogels, dan zijn ze later ook niet bang voor honden, hardere muziek, vuurwerk, vreemden, etc etc, gelijk mee in op laten groeien dus.

@ ineke en carola, ik neem aan dat rikkie en zelda ook niet bang zijn voor de stofzuiger?

Offline wopi

• Aangepikt eitje
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2013, 23:17:56 pm »
@ stefan: Zo'n nachtstekker heb ik inderdaad ook en toevallig ook achter de grote kooi in het stopcontact.
Ik heb toevallig net verschillende stukken gelezen in het onderdeel gezondheid wat mij nog meer stof tot denken geeft... Vroeger namen mijn ouders de grijzeroodstaart gewoon mee op vakantie als we naar een park gingen of met de boot weg gingen. Dit vond hij geweldig. De kooi ging mee en geen probleem. Gezien ik een kampeerder ben lijkt me dit ondanks dat ik grote tent heb geen optie voor een valkje of pyhurra. Omdat ik de kanarie altijd wegbracht naar de oppas was dat geen probleem. Nu ik in gezondheid las dat kromsnavals makkelijker ziektes overbrengen ben ik hier wat huiverig van. Voor zowel de oppas mevrouw haar grijsje van 17 jaar als voor mijn toekomstige kromsnavel.
Naar wat ik lees geeft testen geen volledig uitsluitsel.

Er zijn altijd buren die wel willen komen voeren en aandacht geven. Dit betekend dan wel een minimum aan aandacht voor een week. Zou dit problemen opleveren denkje? Naar wat ik lees over de pyrrhura's zullen ze dit niet in dank afnemen. Zeker niet omdat ik over het algemeen veel thuis ben.

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2013, 00:27:39 am »
wij hebben overdag altijd een radio aan staan als wij weg zijn om te werken.
daarnaast, als wij 3 weken op vakantie gaan, dan gaat dmv een tijdklok dit radiootje ook altijd aan van smorgen tot savonds, net zoals verschillende verlichting. het enigste wat er wordt gedaan door een vriend is het voer/water bijhouden en een aantal maal per week even de vleugels laten strekken buiten de kooi.

als we dan van vakantie terugkomen herkennen ze ons direct en nemen ons weer op alsof we een dag zijn weggeweest, ze zijn alleen die dag zelf wel wat drukker van blijdschap.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2013, 00:45:16 am »
wij hebben voor de valken een nachtlampje hangen welke als alle lichten uit zijn een groen licht laat schijnen . het stopcontactlampje zit toevallig precies achter hun kooi en geeft net genoeg licht om nog het een en ander te kunnen zien. sindsdien hebben we geen nachtfladderen meer gehad in de kooi.

als je een valk van jongs af aan veel met andere mensen laat contacten, dan kun je met een gerust hart op vakantie gaan en een derde partij er op laten passen.
zo moet je met alles om gaan met nieuwe en jonge vogels, dan zijn ze later ook niet bang voor honden, hardere muziek, vuurwerk, vreemden, etc etc, gelijk mee in op laten groeien dus.

@ ineke en carola, ik neem aan dat rikkie en zelda ook niet bang zijn voor de stofzuiger?

Rikkie is niet bang maar tijdens het stofzuigen is een van de weinige momenten op een dag dat meneer wel schreeuwt....waarom weet ik niet ;)

Verder is mijn Rikkie een hele lieve aanhankelijke vogel, traint graag voor kunstjes, oefent druk om woordjes te leren, zit nu ook in zijn slaap hihihi te zeggen, schreeuwt weinig, maar als hij geen zin heeft gebeurd het niet.
Oja eet uit zijn pootje, ligt al een enkele keer op zijn ruggetje bij mij te spelen, wordt graag gekroeld en drinkt van een lepeltje.
Kortom.......beetje gek maar zo lief!
« Laatst bewerkt op: april 12, 2013, 00:51:38 am door Ineke »

Offline wopi

• Aangepikt eitje
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2013, 00:59:16 am »
@ Stefan ik ben echt heel blij met deze reactie :thumsup: na de ervaring die ik jaren geleden had toen mijn moeder in het ziekenhuis lag met het grijsje van mijn moeder was ik bang dat alle kromsnavels gevoelig zijn voor dit soort gedrag.

Daarnaast ben ik ook wel een beetje overbezorgt typje. Ik weet nog dat mijn honden voor het eerst naar het pension gingen. Ik kon wel janken en dagelijks moest ik aan ze denken toen ik eigenlijk moest genieten van mijn zonvakantie die ik kado gekregen had van vrienden. Toen ik terug kwam bleken de heren zich uiteindelijk prima vermaakt te hebben en mijn jongste had niet eens zo heel veel zin om mee te gaan toen mijn moeder hen ophaalde voor me.

@Ineke: Is dat niet overschreeuwen van het harde geluid, of proberen door het geluid toch contact te krijgen? Dit doet mijn kanarie ook tijdens het stofzuigen. Hij schreeuwt dan welliswaar niet, maar dan aardig pieten of zijn roller inzetten.

Inmiddels zij er aardig wat goede tips gekomen waar ik wat mee kan. Nu komt waarschijnlijk nog een veel gestelde vraag, want deze heb ik al veel voorbij zien komen. Hier kan ik weinig mee helaas dus ik ga hem toch stellen

Zijn er hier mensen die pyrhurra's kweken (dat antwoord weet ik eigenlijk al, maar kan nog niemand contacteren omdat ik geen profielen kan zien) en die binnenkort jongen verwachten of nog redelijk jonge vogels hebben? Daarnaast is voor mij belangrijk dat deze niet heel erg ver van Zeeland vandaag wonen. Ik heb zelf geen vervoer (heb een visuele beperking) en moet het doen van de 'liefdadigheid' van andere mensen. Regio Rotterdam zou nog kunnen en West brabant is ook nog niet zo'n probleem. Graag krijg ik reacties binnnen het forum of via PB (maar dat laaste kan ik niet op reageren dus dan wel met contactgegeven)

Nu ga ik maar eens naar bed, want ik was verdiept geraakt in de onderwerpen op dit forum. Gezien ik niet heel snel lees (met vergroting), gaat dat niet zo snel. Het is dus voor vannacht even mooi geweest.

Alvast bedankt voor reacties die ik al gekregen heb van jullie

Offline Carola62

• Pas uitgevlogen
  • Zelda
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2013, 08:30:24 am »
Om op de vraag van Stefan terug te komen, nee Zelda is absoluut niet bang voor de stofzuiger of de kruimeldief. Alleen laat zij eventjes horen dat zij boven het geluid uit kan komen. Vanuit haar kooi observeert zij het ding. Terwijl ik aan het stofzuigen ben, praat ik altijd met Zelda. Vaak is zij ook los en zit dan op mijn schouder en fluit in mijn oren. :dance: :dance:

Offline wopi

• Aangepikt eitje
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2013, 15:19:20 pm »
Ik ben er eigenlijk wel uit denk ik. Ik zou graag een pyrrhyraatje een gezellig thuis willen bieden.
Zoals ik al schreef ben ik dan benieuwd of er hobbyisten in de regio zeeland of dichtbij zijn die misschien binnenkort iets in de aanbieding hebben. Is het dan handiger om een nieuw onderwerp te starten? Wil het forum niet onnodig vervuiling met dubbele berichten :)

Offline wopi

• Aangepikt eitje
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2013, 15:20:10 pm »
Mijn excuses voor de typefouten vandaag :S

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: april 12, 2013, 15:25:29 pm »
@ Stefan ik ben echt heel blij met deze reactie :thumsup: na de ervaring die ik jaren geleden had toen mijn moeder in het ziekenhuis lag met het grijsje van mijn moeder was ik bang dat alle kromsnavels gevoelig zijn voor dit soort gedrag.

Dat gedrag ligt meer aan het individu en aan het karakter dan aan de soort. Hoewel grijsjes weer een verhaal apart zijn.
Ik denk ook niet dat je met Stefan moet gaan vergelijken eerlijk gezegd. Zijn pyrrhura's zitten per koppel, dus niet alleen en jou pyrrhuraatje zit straks alleen. Niet dat ik je daarmee bang wil maken, met Ziggy gaan de vakanties ook goed, maar het vergelijken met eentje alleen en een koppeltje is niet helemaal handig, want alleen of samen is een groot verschil.  ;)