Auteur Topic: Mag ik stoppen met pap geven?  (gelezen 3848 keer)

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
Mag ik stoppen met pap geven?
« Gepost op: april 25, 2013, 21:25:18 pm »
Hoi allemaal,

Even een vraagje, onze kleine pyrrhura, 8 weken, wil z'n pap niet meer eten. Hij weigert elke papvoeding, speelt er alleen mee. En zodra hij weer in de kooi zit smikkelt hij meteen van z'n zaadjes en het eivoer. Met de pellets speelt hij vooral. Hij knabbelt er wel een beetje aan, maar daar is alles mee gezegd. Hij eet ook fijne stukjes appel. Ik heb ookmgezien dat hij water drinkt. Hij is nog erg levendig, hij speelt de hele dag. Hij is ok nog zo goed als niet afgevallen. Maar mag er al gestopt worden met de pap?

Nog een vraagje, onze amigo luistert al goed naar op en af commando, we oefenen elke dag. Maar hij probeert steeds weer op je hoofd op schouder te zitten. Dit vinden we niet echt n goed idee. Hoe maak je hem dat duidelijk? Dat hij op je arm, hand of knie mag zitten, maar niet optie schouder. Hij laat zich er wel makkelijk vanaf halen door het op commando, maar hij wil gelijkdaarna terug.....de deugniet....

Offline Betty

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
  • Jack & Jill
Re: Mag ik stoppen met pap geven?
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2013, 22:12:04 pm »
Je moet ook stimuleren om gewoon zijn eigen eten te eten,

Als hij gaat zitten waar niet mag weghalen en resoluut NEE zeggen.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2013, 22:16:09 pm »
Ik zeg tegen Rikkie ook LAAG als hij op mijn schouder zit. Soms loopt hij dan zelf al omlaag. Maar soms zet ik hem 20 x achtereen omlaag ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2013, 14:18:50 pm »
Koosje zit juist heel graag op mijn schouder (Amigo dus ook) en ik heb het altijd toegelaten. Ook landt hij vaak op mijn hoofd (waar ik hem wel afhaal ivm poep in mijn haar). Op mijn schouder, dicht tegen mijn hals en haar (vindt ie heerlijk!) gaat hij eigenlijk nooit poepen dus ik vind het heel gezellig!
Ik zou zeggen stop met de pap als hij er geen zin in heeft ;)

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2013, 19:17:47 pm »
Bedankt voor jullie reacties! Ik laat de pap maar zitten, hij wil het echt niet meer. En hij eet goed, dus zal ik er maar op vertrouwen dat het goed komt. Hij doet het al zo goed!

Als Amigo de kans krijgt zit ie het liefst op onze schouder. hij komt eerst op mn hand zitten (met op commando) en rent dan als een gek richting mn schouder. Als ik mijn haar los heb, dan probeert ie zich daarin te nestelen, tegen mn nek aan. Maar ik heb liever dat ik hem kan zien, dat hij op mn arm ofzo zit. Ik weet gewoon niet of hij toch een x in je oor gaat bijten, of in je gezicht.  Ik zal eens gaan oefenen met NEE zeggen als ik iets niet wil. Dat doe je met alles bij negatief gedrag? Of moet je dat juist negeren, zodat er geen lol aan is?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2013, 19:56:53 pm »
Je geeft nog maar 1 papvoeding?
Weeg m dan elke dag op hetzelfde tijdstip, valt hij niet af dan is het prima zonder pap. Valt hij wel af dan geef je hem weer zijn avondvoeding pap, en dan zal hij het heus wel eten.

Geef je nog 2 voedingen, ga dan over naar 1 avondvoeding, ongeveer 1 a 2 uur voordat hij gaat slapen.

Opvoeden is helaas gewoon stug volhouden en volharden, konsekwent blijven, want 1x toegeven en je bent terug bij af. Dus kies goed de methode die je wil hanteren want die moet je een tijdlang gebruiken.

Offline lovebird

• Aangepikt eitje
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2013, 09:16:18 am »
Hoi Lejah,

We gaven nog maar 1 voeding, in de avond. Maar deze wil hij echt niet meer. We hebben meer dan een week geworsteld, maar hij speelt er alleen nog maar mee.
Dus zijn we gestopt. En hij is nog steeds op hetzelfde gewicht. Ik houd het uiteraard in de gaten! ;)
Ja, consequent zijn, is een hele lastige taak, we zijn wel wat gewend met onze kinderen!  :) En ik heb begrepen dat je purrhura's gerust mag zien als kleine kinderen, dus we letten er goed op dat er structuur in zijn opvoeding is.  ;)

Heeft iemand nog tips waar ik info over pyrrhura's kan vinden? Dit ivm een spreekbeurt op school van 1 van mijn kids.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2013, 21:16:47 pm »
Helaas is er weinig over de pyrrhura te vinden en als je wat vind is het vaak heel tegenstrijdig...

Misschien  bij vogelproblemen.nl

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2013, 18:51:48 pm »
Voor een pyrrhura gaat vaak op wat voor papegaaien in het algemeen ook geldt.
De pyrrhura valt natuurlijk officieel onder parkiet en niet onder papegaai, hij heet immers in het Nederlands ook groenwangparkiet. Maar je hebt enkele vogels die eigenlijk parkiet zijn maar meer op een papegaai lijken. Dat is dus de pyrhura, maar ook de ara en dwergara. (en als je heel goed kijkt lijkt de pyrrhura daar ook wel wat op)
Dus voor de spreekbeurt kan je heel veel gebruiken wat ook voor papegaaien geldt en voor parkieten.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2013, 18:53:53 pm door Lejah »