Auteur Topic: papegaai mee naar Engeland  (gelezen 6615 keer)

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
papegaai mee naar Engeland
« Gepost op: mei 27, 2013, 10:21:41 am »
Wij zijn net terug van een 2,5 weekse reis met onze camper.
Roos, onze Edel, is mee geweest en dit was een enorm succes! Zij heeft van iedere minuut genoten en wij van haar en haar enthousiasme.

Nu willen wij heel graag dat ze ook mee gaat naar Engeland. Wij hebben inmiddels informatie gevraagd over de benodigde gezondheidscertificaten, reispapieren enz. maar zijn toch heel benieuwd wie op dit forum ervaring heeft met het meenemen van een papegaai naar Engeland. Zowel op de veerboten van Zeebrugge of Rotterdam naar Hull (en vice versa) en/of via Calais  - Dover en vice versa of een andere oversteek.

Alle info / ervaring is welkom!

Bij voorbaat dank :-)

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
Re: papegaai mee naar Engeland
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2013, 13:42:56 pm »
Update

Via het camperform zijn we bijgepraat over het meenemen van een vogel naar Engeland. Dit mag zonder papieren maar wel alleen in de camper, dus niet in onze hut. Ze hoeft ook niet in de speciale kennel aan boord.

P&O heeft inmiddels schriftelijk bevestigd dat Roos, indien wij kunnen aantonen dat wij de rechtmatige eigenaar zijn, zonder speciale papieren mee mag naar Engeland.
Wij nemen dus de koopovereenkomst van de kweker mee en voor alle zekerheid foto's waarop te zien is dat zij vanaf het begin (met de hand gevoed) bij ons is. Ook een gezondheidsverklaring die we tijdens de afgelopen reis ook bij ons hadden. "Dossier Roos" Smile

Omdat een papegaai wat gevoeliger is voor uitlaatgassen (de eerste uren op het autodek, alhoewel daar in de camper niet al te veel van te merken zal zijn), zoeken we een luchtreiniger met een laag stroomverbruik, we hebben al iets op het oog.

We hopen dat anderen die er ook over denken hun gaai mee te nemen, iets aan deze informatie hebben.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2013, 09:50:17 am »
Wat goed!! Veel plezier in Engeland!  :thumsup:

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2013, 10:45:03 am »
Veel plezier ! Ben wel verbaasd dat je geen speciale papieren mee hoeft te nemen.  ???

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2013, 20:09:21 pm »
Dank jullie wel :-)

Ja, wij waren ook verbaasd, van Engeland verwacht je zo'n soepel beleid niet.
Maar.... hoera!

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Country: 00
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2013, 22:00:50 pm »
Check je wel even of de gezondheidsverklaring niet te oud is? In de meeste Europese landen mag hij niet ouder zijn dan 3 weken namelijk.  ;)

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2013, 23:04:52 pm »
Ja, daar zijn we ons van bewust. Rare regeling eigenlijk, als je bv 6 weken weggaat en de gezondheidsverklaring is bij vertrek 1 dag oud, dan ben je na 3 weken al 'over datum'  ???

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: juni 03, 2013, 17:39:37 pm »
Leuk hoor dat Roos zo mee kan!
Tot een tijdje terug had je nog ehle strenge quarantaine bepalingen in Engeland voor vogels, maar liefst 6 weken! Ik wist niet dat dat al veranderd was, maar een paar weken terug hoorde ik idd via iemand anders dat het nu veel soepeler was.
Een paar jaar terug hebben ze in Engeland ooit ruim 100 papegaaien ge-euthaniseerd die ze onderschept hadden via Australie, bij nader inzien bleken ze allemaal gezond. daar is toen heel veel commentaar op geweest. Misschien dat dat de aanleiding is geweest voor en soepeler beleid, maar het blijft mij verbazen.
Ik hoor graag je Engeland-verslag.

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2013, 17:56:16 pm »
Dank je :-)

Er is een verschil tussen importeren en mee op vakantie nemen.
Je 'importeert' wanneer je de vogel(s) daar verkoopt, dan moeten ze in quarentaine.
Als je duidelijk kunt aantonen dat je de eigenaar bent (vandaar het koopcontract en de foto's) dan mag je de vogel in zijn reiskooi in het voertuig meenemen.

We zullen ongetwijfeld naar ons doel en onze bestemming vragen bij de douane in Engeland, dat gebeurt iedere reis.
Ik ben altijd de klos :( Een paar jaar geleden doorzochten ze zelfs onze auto! En ik werd gefoulieerd! Tjep vroeg of hij niet gefoulieerd moesten worden, nee dus.....  :(

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
« Reactie #9 Gepost op: juni 03, 2013, 19:39:12 pm »
Wat een afschuwelijk verhaal over die 100 papegaaien! Enallemaal voor niets! Vreselijk.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2013, 20:34:06 pm »
Zoals ik het heb begrepen uit het Landelijk Informatiecentrum voor Gezelschapsdieren, gaat het meenemen van je vogel op vakantie, over transport van levende dieren (geen import of export dus, maar vervoer). De cituspapieren geven aan dat je de vogel legaal verkregen hebt, de eigedomspapieren en de foto's geven aan dat het jouw vogel is, en de gezondheidsverklaring zegt dat de vogel vrij is van papegaaienziekte op het moment van uitgifte. De incubatietijd van papegaaienziekte is 1 tot 3 weken dus vandaar dat je na 3 weken nieuwe papieren zou moeten halen. Wi hebben dat nog nooit gedaan, maar wij zijn ook nog nooit gecontroleerd op de aanwezigheid van de papieren. Je kunt verwachten dat Engeland daar wel wat strenger in is dan de andere europese landen.

Overigens papegaaienziekte is een zoonose die bij mensen een dodelijke longontsteking kan veroorzaken, vandaar de regels.

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
Re:
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2013, 21:35:04 pm »
Dank je voor je reactie en aanvulling. Gelukkig zijn er bij onze Edel geen cituspapieren nodig. De eigendomspapieren en gezondheidsverklaring gaan sowieso mee.
Wij zijn de vorige (en eerste vakantie) ook niet gecontroleerd. Het gekke is dat ale betrokken instanties bij de overtchten via P& O Ferries, melden dat er geen gezondheidsverklaring nodig is. Wij lopen liever geen risico! :-)

===================================================
'The best cure for seasickness is to sit under a tree'

sent on Tapatalk

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2013, 21:30:32 pm »
Toch zou ik, als je ze hebt, de cituspapieren ook meenemen. Als je controle krijgt kun je in ieder geval aantonen dat je de vogel via een kweker hebt. De eigendomsbewijzen dekken dat risico niet af.
Die gezondheidsverklaring is volgens mij echt een formaliteit.  tongue2

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #13 Gepost op: juni 12, 2013, 07:56:48 am »
Dit betekend dat ik pepi nooit ergens kan meenemen?
Hij is een geredde wildvang, zonder papieren of niets,
Hij heeft een open ring met niet herkenbare of officiele nummer

Wat te doen in dit geval? Nieuwe ring laten zetten met papieren ervoor?
Hij is ook niet gechipt?

Niet dat ik het buitenland in wil
Maar misschien hebben andere iets aan zo een informatie

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
Re:
« Reactie #14 Gepost op: juni 13, 2013, 09:25:59 am »
Nieuwe ring laten zetten heeft geen zin. Een gesloten ring krijgen ze in het nest als het pootje nog klein geneg is om het over de teentjes te schuiven. Je zou met een vigelarts kunnen overleggen of Pepi gechipt kan worden, dan wordt de chip geregistreerd op jukkie naam en adres. Maar dat bewijst nog niet dat de vogel van een kweker komt. Zoas je zegt is Oepi een geredde wildvang. Komt zijn soort op de Cituslijsten voor?

@ Billybird, wij hebben geen Citusverklaring, alleen de koopovereenkomst met de kweker waar o.a. geboortedatum en ringnummer opstaan. Daarnaast nemen we foto's mee zodat je kunt zien dat ze bij ons verder (op)gevoed is.
Inmiddels ook al contact gehad hierover met de vogelarts.
Ik heb geprobeerd een vogelpaspoort te kopen maar de verzendkosten waren net zo hoog als de kosten voor 1 paspoort :(

===================================================
'The best cure for seasickness is to sit under a tree'

sent on Tapatalk