Auteur Topic: papegaai mee naar Engeland  (gelezen 6604 keer)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: papegaai mee naar Engeland
« Reactie #15 Gepost op: juni 14, 2013, 17:36:26 pm »
Geen idee wat die lijst inhoud maar pepi is een timneh grijze roodstaart

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Country: 00
  • Geslacht: Vrouw
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #16 Gepost op: juni 18, 2013, 20:44:33 pm »
Timnehs staan niet op de cites lijsten appendix 1. Ze worden niet met uitsterven bedreigt. Wel zijn ze beschermd tegen wildvang en handelsactiviteiten (appendix 3). Ze mogen dus niet zonder papieren het land ín. Uit kan altijd.
Jacco heeft ook geen citespapieren. De citeswet zoals hier in Nederland geldt, is van 1997. Vogels die voor dat jaar geboren zijn hebben geen citespapieren. Onze Jacco dus ook niet.
En ring heeft geen zin om als bewijs te dienen dat de vogel niet in het wild gevangen is en illegaal het land ín gesmokkeld wordt. Die kan iedereen om een poot doen namelijk. Wat wel kan is de vogel laten chippen. En dat is wat wij gedaan hebben met Jacco. De registratie is dan én eigendomsbewijs én bewijs dat de vogel niet illegaal verhandelt wordt of wildvang is. Je moet hem dan wel laten chippen door een erkende kweker of een vogelarts.
Wat belangrijk is als je weer terug komt het land ín, is dat je kunt aantonen dat de vogel al van jou was voordat je het land uit ging.

Snap je het nog?  :CENS

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Country: 00
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #17 Gepost op: juni 18, 2013, 21:00:00 pm »
Wat je ook kunt doen (dat is wat ik voor Jacco graag wil, maar ik moet Paul nog overtuigen  :hot:) is alsnog cites papieren aanvragen voor Pepi. Bij ons kan dat in ieder geval. Dan ben je voor eens en voor altijd van het gezeur af.
De cites wetgeving is niet een wereldwijd iets, geldt pas sinds 2006 in alle EU lidstaten. Dus kom jij met je vogel terug uit een land wat hier niet bij is aangesloten en heb je geen papieren, dan loop je grote kans dat je vogel aan de Belgische grens in beslag wordt genomen.

Zoiets dus!

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #18 Gepost op: juni 19, 2013, 18:15:29 pm »
Ik dank je wel Billy,
Ik ga dat eens opnemen met mijn dierenarts,
Ik heb een goede gevonden in Gent
Chippen lijkt me het beste idee.

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
Re: Reis naar Engeland prima verlopen
« Reactie #19 Gepost op: november 05, 2013, 11:57:01 am »
Sinds een paar weken zijn we weer terug. Roos heeft het, net als wij, enorm naar haar zin gehad tijdens de vakantie.

Wat een vogel is dat! Ze geniet van het onderweg zijn. Zodra je haar kooi vastbindt op de tafel, weet ze al dat we gaan rijden. Ze kwekt honderduit, eet en drinkt onderweg en vindt alles wat ze ziet prachtig.
Natuurlijk heeft ze met dat mooie weer ook buiten gezeten. Wel in haar reiskooi want het tuigje vindt ze verschrikkelijk.
Dan staat ze buiten en zegt van alles, zo heeft ze veel bekijks.
Roos praat veel :-) , ze kent de volgende woorden: Lekker hè?, Kom maar, Kusje (en soms iets dat lijkt op 'Krijg ik kusje') met zoengeluiden, Hallo, Good Morning, I love you, Echt waar? Ja-haaa!, Kiekeboe. Het woord 'Koetikoetikoet' heeft ze zelf bedacht. En ze zingt graag: "La-la-la-laaahhh..."

Bij de douane ging alles heel soepel. We hadden een map gemaakt met daarin de koopovereenkomst, foto's van klein tot en met de vorige vakantie, de gezondheidsverklaringen en dierenpaspoort.
Het is ook geen papegaai om te smokkelen...... ze riep 'Good Morning' tegen de douane in Calais Smile

In Hull in Noord Engeland kreeg ze een vervoersdocument en gingen haar foto's van hand tot hand in het kantoortje.
Tijdens beide overtochten moest ze in haar reiskooi in de camper blijven. Calais - Dover was maar een uurtje maar Hull - Europoort was een lange vaart. Wij hebben water en pellets in de kooi gelaten en er 4 kleine colaflesjes met heet water in sokken omheen gezet. Daar overheen de nachthoes. Ze heeft van 's middags 5 tot de volgende ochtend 9 uur alleen in de camper doorgebracht. Ze vond het redelijk gewoon want ze begon direct weer te kweken toen we de boot afreden.

Toen de douane in Rotterdam onze paspoorten wilden zien, vertelden we dat we een papegaai aan boord hadden. "Ja, ja.... echt waar?" zei de douane beambte, "Die heeft zeker ook een eigen paspoort, ha ha!"
Hij moest erg lachen toen wij hem het paspoort gaven.

Roos vond het ook weer best om thuis te zijn. Ze werd in de kooi naast de kraai gezet. Ze zag de kraai, begon met haar veugels te wapperen en riep hard "Kiekeboe!"
Ook kraai was blij, ze zaten dicht bij elkaar.

Het is dus erg gemakkelijk om een papegaai mee te nemen :-)

Donerdag a.s. viert ze haar eerste verjaardag.

Ike

"The only cure for sea sickness is to sit under a tree"

Sent by Tapatalk

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #20 Gepost op: november 05, 2013, 15:00:25 pm »
wat leuk dat de reis voor roos zo soepel is verlopen  :thumsup: :thumsup:

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #21 Gepost op: november 05, 2013, 18:37:39 pm »
 :thumsup: :thumsup: :thumsup: :thumsup: :thumsup:

Offline FamMul

• Aangepikt eitje
« Reactie #22 Gepost op: november 07, 2013, 10:09:52 am »
:-)