Auteur Topic: Met Noa bij de vogelarts geweest....  (gelezen 4399 keer)

Offline sandra

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Met Noa bij de vogelarts geweest....
« Gepost op: augustus 20, 2013, 20:22:11 pm »
Vorige week woensdag leek het net of Noa haar stem anders klonk, het viel me wel op maar ik maakte me er verder niet druk om. Vrijdagmiddag was ze eigenlijk best schor voor zover je dat van een vogel kunt zeggen, maar toen dacht ik nog dat ze misschien wel had zitten schreeuwen overdag omdat we er de hele dag niet waren.... op zich schreeuwt ze eigenlijk nooit meer maar je weet natuurlijk nooit wat ze doen als je niet thuis bent  ???

Zaterdag en zondag viel het vooral op dat ze geen geluid meer wilde maken en toen we zondag in het Kralingse bos bij een papegaaien instuif waren was daar ook een vogelarts van sterkliniek Hoogvliet. Met hem overlegd wat mijn conclusie was na wat google werk en hij kon zich daar op zich wel in vinden en toen ook meteen afgesproken dat ik maandagochtend zou bellen voor een afspraak.

Zondagavond leek Noa wel te hoesten/keelschrapen en omdat ik me daar best zorgen over maakte heb ik 's avonds laat nog gebeld met iemand van de kliniek van Bastiaanse. In overleg besloten om niet in de auto te stappen omdat het toch een reis van ruim een uur zou zijn en dat stress op dat moment voor Noa niet goed zou zijn.

Maandagmiddag konden we in Hoogvliet terecht en onderweg kreeg Noa weer zo'n enge hoestachtige bui, stress maakte het dus echt erger!
Eenmaal bij de arts vertelde ik dat ik aan gaapworm (luchtpijpmijt) dacht maar dat leek haar vrij onwaarschijnlijk, zelf dacht ze aan een bacterie omdat ze Noa ook snotterig vond en ze zat zeer zwaar te ademen.
Gaapworm kunnen ze alleen krijgen door contact met (ontlasting van) spreeuwen of merels werd ons verteld, en ja Noa loopt weleens in de achtertuin op de grond en ja daar zitten ook regelmatig andere vogels.....

Voor de zekerheid dus een behandeling tegen gaapworm maar ook een kuurtje voor 14 dagen gekregen.

Vandaag belde de arts om te vertellen dat in de ontlasting geen wormpjes zaten (dat hebben we meteen ook maar weer laten checken) en vroeg hoe het ging. Toen ik vertelde dat Noa haar stem al beter klonk en ze echt al lijkt op te knappen was zij er toch ook van overtuigd dat het dan tòch die gaapworm zou geweest zijn, omdat dat medicijn inderdaad zo snel resultaat geeft!

Afgesproken om toch ook de kuur af te maken en over 1 week en over 2 weken nog een keer te druppelen met het medicijn tegen gaapworm.

Ik hoop dat het snel helemaal over is want dit was toch wel weer even schrikken  :(

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
Re: Met Noa bij de vogelarts geweest....
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2013, 21:09:31 pm »
Heel veel beterschap gewenst met Noa . :-*
Goed dat de medicijnen aanslaan .

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2013, 21:12:31 pm »
Ik geloof graag dat dat schrikken is zeg pff  maar gelukkig knapt ze weer wat op.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2013, 16:13:18 pm »
Oh oh, gelukkig dat het al weer beter gaat!!  :thumsup:

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2013, 20:51:42 pm »
Beterschap, hopelijk gaat het snelweer goed!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2013, 22:22:18 pm »
gelukkig slaat het medicijn aan  :thumsup:

gaapworm,nog nooit van gehoord  :CENS

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: augustus 28, 2013, 10:28:17 am »
Afgelopen maandag de herhaling gegeven voor de gaapworm en ook al die dagen al aan de antibiotika....
Gisteren na het avondeten begon Noa vanuit het niets weer te hoesten en vreselijk benauwd te zijn, heb haar bij me genomen en na een 10 minuten kalmeerde ze weer. Mijn idee was dat ze iets "opgehoest" had en dat het weer beter ging.
Later op de avond begon ze weer en was nog benauwder, iedere ademhaling was kort, staart bewoog en het hele lijfje deed mee  :(
En dan slaat de wanhoop toe, wat nu, het liefst naar Bastiaanse maar dat is 50 minuten rijden, met een vogel die daar stress van krijgt en al benauwd is, maar zo afwachten kon echt niet!
Gebeld naar de kliniek, natuurlijk gesloten maar wel doorverbonden naar de dienstdoende arts, hij wist niet veel van vogels, Bastiaanse is op vakantie maar zijn andere collega die de 2e vogelarts van de kliniek is (Esther Klaver) ging hij voor ons bellen.
Een paar minuten later belde zij terug en na mijn verhaal mochten we komen (het was inmiddels 22.45 uur).

In de auto een doek over de kooi om de stress wat te verminderen, pff wat zitten er een hoop hobbels in de weg waar ze steeds weer uit balans van raakte!

Om 23.50u daar aangekomen, Noa was nog steeds erg benauwd, longen geluisterd, gewogen, geobserveerd, ze moest een nachtje blijven in de zuurstofkooi en dan vandaag rontgenfoto's maken. Inmiddels de eerste dosis anti-schimmel medicijn toegediend via de snavel en een injectie in de borst (weet niet met wat, ben ik in de onrust vergeten te vragen).

Vanmorgen mocht ik bellen hoe het ging, maar de arts was me voor.
Op de foto waren de longen niet schoon en in de luchtzakken was geen lucht te zien, het was erger dan dat zij gedacht had. Ook is haar onderbuik erg "vol" vertelde ze, maar met wat wilde ze nog verder onderzoeken. Omdat Noa te dik is zou het vet kunnen zijn, maar ook vocht of andere massa. Omdat vogels geen middenrif hebben zou die volle buik de luchtzakken ook kunnen indrukken.....

Dit voelt zo niet goed  :cry: ze mag vandaag nog niet naar huis en het is afwachten wat er verder gevonden wordt, ze zei dan misschien morgen naar huis.... Ik wil ons Noa'tje nog niet verliezen!  :(  :cry:

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2013, 10:42:35 am »
Wat erg Sandra, ik hoop dat Noa snel weer beter gaat.
esther is mijn inziens ook een goede arts. Ze heeft Babbel indertijd ook behandeld, hoewel Bastiaansen daar wel bij kwam. Maar zij had de juiste diagnose al gesteld.
Babbel had ook een hele dikke buik, tussen zijn luchtzakken stond heel veel vocht, dit is weggeprikt en hij heeft lasix( plasmedicatie) gekregen.
Ik hoop dat met Noa alles goed komt

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: augustus 28, 2013, 11:03:59 am »
Ik word hier verdrietig van, kan me zo voorstellen hoe jullie je voelen  :cry: Sterkte met de onzekerheid en ik duim dat alles goed komt!

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #9 Gepost op: augustus 28, 2013, 15:36:59 pm »
Arme Noa .
Heel veel sterkte !!

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2013, 17:12:57 pm »
ooohhh san, hoe moeten jullie je wel niet voelen nu ,ik ga voor noa en jullie duimen dat het goed komt
moed houden hé meis console

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2013, 13:39:51 pm »
Hoe is het nu met Noa? :nailbiting:

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2013, 13:49:23 pm »
Ik heb net zelf maar gebeld, kon niet langer wachten... ze gaat vanmiddag met echo kijken wat er in de buik zit en daarna gaat ze mijn bellen......word gek van het wachten  :(

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #13 Gepost op: augustus 29, 2013, 15:09:27 pm »
Net een telefoontje gehad van de vogelarts, de massa in Noa's buik is een zeer vervette lever en ze moet dus radicaal op dieet.... Er is een biopt uit de massa genomen omdat ze het eerst niet zeker wist, maar het bleek leverweefsel te zijn.
Verder vertelde ze dat Noa zelfs na de echo en 2e foto niet super benauwd was, dus de behandeling tegen schimmel lijkt dan ook zijn werk te doen, of het is de antibiotica spuit die zijn werk doet.
Vanavond mag ze naar huis, mits het nu goed blijft gaan. Ze zit niet meer in de zuurstofkooi.
Vanavond krijgt ze nog zo'n AB spuit en die zal dan hoogstwaarschijnlijk nog volgende week dinsdag herhaald moeten worden en misschien dan na een dag of 5 nog eens.

Ik weet niet of ik nu opgelucht kan zijn of niet..... vind het zelfs een beetje eng om haar weer thuis te hebben straks, wat als ze weer zo benauwd wordt  :seestars:

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #14 Gepost op: augustus 29, 2013, 15:18:09 pm »
Ik denk dat het belangerijkse is dat je de oorzaak weet en dat het te behandelen en te genezen is . ;)
De medicijnen beginnen te werken en met dat dieet denk ik dat het wel zal meevallen met de benauwdheid . ;)
Heel veel succes . :-*