Auteur Topic: Een maatje er bij..  (gelezen 10402 keer)

mermaiddream88

• Gast
Een maatje er bij..
« Gepost op: oktober 10, 2013, 10:04:32 am »
Hallo allemaal !
Het is al heel lang geleden dat ik hier ben geweest, heel druk geweest sorry.  :-[
Met kapie gaat het iniedergeval goed ! Mooie vogel geworden en al bijna 1 jaar.
Maar het is wel een megakreng !  ;D,.
Sinds moment dat ze kon vliegen had ze een additude van: Nou dag "mama" !!!! ,..
Ze wil dan wel de hele dag bij je op schouder zitten, maar zodra ik haar wil aanraken krijg ik op m'n donder.  :)
Mijn man kan wel meer voor mekaar krijgen, maar ja, this een gestoorde vogel, maar zo schattig.

Maar goed, ik dwaal erg af.

Laatste maanden vond ik Kapie wel erg eenzaam en vond ik dat zij een partner in crime nodig had.
Gelukkig was mn vriend erover eens en sinds gisteren is er nog eentje erbij !  :a036:
Ja, alweer een papvogeltje ( tongue2 ), maar hij/zij ziet er goed uit voor zn leeftijd, beter dan Kapie was.
(Kweker zei dat hij 3/4 weken was).
Hij zit al half in veren, behalve op buik nog niet, en hij weegt 80 gram! Vind ik nogal wat voor zo'n jonkie, of ben ik dan gek?  :CENS
Ik ben namelijk gewend bij Kapie dat die pas 80 bereikte bij 7 weken!
Nou ja, die kweker hield ze in een simpele hamsterkooitje met houtsnippers en geen kruiken ofzo.
Dat zal vast niet nodig zijn met broertjes en zusjes erbij, maar ik heb mijn kruiken toch wel gepakt, iniedergeval voor de nacht.

Ik heb gisteren dus Kapie kennis laten maken met onze kleine Peppa, en Kapie was meteen nieuwschierig, ging langzaam naar hem toe,
en begon hem te pikken.  :o Peppa is nog te jong erop te reageren behalve piepen, maar ik had zoiets van:
Moet ik nu ingrijpen? Kapie trekt alleen aan de pennen, tot nu toe nog geen bloed bij gekomen, maar weet niet of hij door gaat trekken.
Of stel ik me nu erg aan en moet ik het gewoon even toelaten en pas instappen als hij echt pennen eruit trekt ofzo?
Ik heb ze wel in aparte kooi voor nu, maar is wel bedoeling dat ze later samen komen.

Oh en Peppa heeft een ring (zag ik thuis pas, dom van me).
Ik heb geen verstand van ringen, maar het is zown afgevreten witte kalkachtige ring of plastic? geen idee.
Er is iniedergeval behoorlijk op gepikt en lijkt me ook niet prettig. (er staat ook geen info op ofzo).
Hoe kan ik het beste dat verwijderen? of moet de DA dat doen?

Nou iniedergeval gaat het hier prima met mijn bengels.
En nu moet ik gauw opzoek naar een grote papegaaienkooi voor ze beiden.  :thumsup:

mermaiddream88

• Gast
Re: Een maatje er bij..
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2013, 10:22:02 am »
Ik weet niet of fotos het doen, maar heb hier wat links geplaatst:

Dit is Peppa:

http://imageshack.us/f/854/mnfr.jpg/

Kapie met mijn hond (nog steeds dikke maatjes):

http://imageshack.us/photo/my-images/844/pzyr.jpg/

Kapie vind het nog wel eens lekker te gaan liggen op mijn hoofd:

http://imageshack.us/photo/my-images/593/c3qs.jpg/

Kusje van Kapie:

http://imageshack.us/photo/my-images/34/et8.JPG/
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2013, 10:24:56 am door mermaiddream88 »

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:00:55 pm »
Tja......  :CENS

Goed, nu het advies: bescherm de kleine, die kan zich niet verdedigen. Je laat een kind van 6 jaar ook niet op een baby inslaan (als voorbeeld).

Als ik jou was zou ik jezelf de komende tijd heeeeeel goed inlezen want vogels die vanaf heel jong worden gepapt krijgen later in de meeste gevallen gedragsproblemen omdat ze geen opvoeding hebben genoten van hun ouders.

Succes.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:03:28 pm »
Ik lees net in een ander topic dat het om valkparkieten gaat. Dat scheelt wel. Zijn behoorlijk makkelijke vogels.

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:14:19 pm »
ja klopt, zijn valkparkieten.
Kapie is behoorlijk tam, behalve dat hij dus vingers haat.  ???
Maar hij was heel nieuwschierig naar de kleine, en begon dan zachtjes te pikken en trekken,
maar omdat dit mijn eerste ervaring is met 2de erbij, weet ik niet of ik dat moet zien als "gevaar".
ik neem aan dat het gewoon wenning is, tja, hij is er nog maar net.

Kapie was ook een geval van *ouders in steek gelaten*, vandaar papopvoeding, maar dat heb ik al eens uitgebreid gepost.
Deze dan niet, maar kwam toevallig zo op mijn pad en nu ik weet hoe t moet, durfde ik het ook weer aan.

Maar ik hou dat in de gaten, ik neem aan dat dat later wel goed gaat komen.  :nailbiting:

Alleen maak ik me wel druk om zijn ring, google helpt me er niet mee als ik zoek naar soorten van ringen, this echt een vreemd ding.
half afgebrokkelde/aamgevreten witte ring met niks erop, dus snap nut er niet van. Zal anders gauw foto maken ervan.
Misschien ff de kweker vragen erover.  :CENS

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #5 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:22:20 pm »
Even denken.... :CENS je kan bij het pappen de oudste erbij halen en die ook af en toe een hapje geven, gaat ie het nieuwe vogeltje als iets positiefs zien.

Over de ring zou ik inderdaad vragen stellen aan de kweker.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:25:37 pm »
Vogels zijn trouwens erg slim. Als je stteds ' zachtjes' zegt en voorzichtig gedrag beloont met je stem, hebben ze heel snel door wat je bedoelt.

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:29:27 pm »
Even denken.... :CENS je kan bij het pappen de oudste erbij halen en die ook af en toe een hapje geven, gaat ie het nieuwe vogeltje als iets positiefs zien.

Dat lijkt mij juist een heel slecht idee eigenlijk. Dan wil meneertje ook weer pap en krijg je jaloersie. (denk ik dan).
Het is al zo lastig om ze van pap te krijgen. Ik lees juist heel veel dat je dat juist niet moet doen.
Misschien dat beetje op vinger geen kwaad zal doen, maar dan denk ik dat hij egoistisch gaat worden.
Ik heb express kapie's kooi dicht als ik ga voeden. Ik weet nog heel goed kapie heel boos was dat ik niet meer wou pappen. logisch ook.  ;D

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:31:04 pm »
Vogels zijn trouwens erg slim. Als je stteds ' zachtjes' zegt en voorzichtig gedrag beloont met je stem, hebben ze heel snel door wat je bedoelt.

Klopt, alleen is Kapie eigenwijs als weet niet wat.
Dan trekt hij te hard aan mijn oor, zeg ik au, loopt die 2 stapjes terug en komt dan sneaky weer naar voren heen en herhaald alles weer.  tongue2
Haha ik heb echt een brutaaltje hoor.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2013, 22:49:13 pm »
Een gouden regel bij het opvoeden van vogels: negatieve aandacht is ook aandacht!

Ik heb papegaaien. Ik heb trouwens ook valkparkieten gehad. Tijdens het opvoeden moet je een paar stappen vooruit denken en bepaald gedrag zien te voorkomen, juist daar ligt de uitdaging.

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2013, 00:17:32 am »
tja,  you have been warned, een jaar oud en en zie daar het eerste gedragsprobleem, en nu met hangende pootjes terug komen omdat je er weer eens niet uit komt.
"vooral doorgaan" zeiden ze vroeger bij de miniplaybackshow, en daar zijn we nu weer aanbeland. want je hebt er in een jaar niet veel bij geleerd zo blijkt ..

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2013, 09:22:06 am »
jeetje stefan, kom jij ook weer aanzetten met je "nut volle informatie".  :(
Welke hangende pootjes???
Ik heb een zeer lieve en tamme valkje, dus snap niet waar je over praat met gedragsproblemen?
Er zijn heus wel meer valkjes die niet houden van geaai.
Daarbij komt kapie wel op mijn vinger en vind ze het heerlijk bij je te kroelen, alleen aaien niet, dus hoezo: probleem?
Behalve dat ze bijna niet fluit (wat trouwens ook voorkomt), is het een lieve vogel hoor.
Alleen een enorme klier soms, maar dat is valk eigen lijkt me.

En trouwens "You be warned" telt alleen als je valkje nog niet had, en ik had hem al. Blijkbaar heb je zelf ook niks geleerd in jaar tijd.
En jouwn commentaar zorgt er alleen maar voor dat mensen met problemen het hier niet meer durven te vragen omdat ze aan jou geen helper hebben en alleen commentaar krijgen waar ze niks aan hebben.  :offtopic:

Maar zal wel waarderen als je antwoord geeft op vragen waar mensen wat aan hebben, ipv site alleen maar te bombarderen met commentaar die totaal onterecht zijn.  doh
Gelukkig heb ik in 1 jaar tijd wel geleerd om jouwn *genag* te nemen als een zoutkorrel,. goed he? toch wat geleerd.  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2013, 09:32:49 am door mermaiddream88 »

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2013, 14:40:33 pm »
Kleine update:

Peppa begon af te vallen, wat ik al vermoedde dat hij gewoon te weinig voeding kreeg.
(This me nog steeds de vraag hoe hij zo kon groeien met maar 3x pap per dag).  :CENS
Maar dat tenzijde, hij viel te veel af, was donkerrood, dus uitdroging,..
Gelijk overgegaan op 4x voeding, en ondanks dat zn krop al leeg is na 3 uur, begint gelukkig zijn kleur beetje minder rood te worden.
Bah, narigheid,. Gelukkig snel gezien en omdat ik het erg goed bij hou, kon ik snel actie nemen.
Eerst heb ik geen kruiken meer gedaan omdat hij bijna in veren zit en ook s'ochtends naast kruiken lag, dus warm zal hij wel genoeg hebben,
maar omdat hij nu verzwakt is van uitdroging en vastlag tegen zijn knuffels, gelijk weer kruiken erbij.
Nou valt hij gelukkig niet meer af, blijft nog schommelen op zelfde gewicht of 1 gram meer, maar zolang hij niet afvalt, maak ik me niet zo druk meer.

Oh, en ik vond ook Kapie's oude weeglijst erbij, viel me op dat het normaal is dat ze helemaal niet elke dag aankomen (ondanks dat schema dat zegt),
als ze op mooi gewicht zitten en daarop blijven, is het ook prima.
Vandaar dat ik dus dacht dat Kapie met 7 weken maar 80 woog, hij woog al weken zo tussen 80 en 90.
Nou ja, foute berekening, kan ook gebeuren.  ;D

Peppa weegt nu 70, en begint weer langzaam op te bouwen.
Dankzij mijn ervaring met Kapie, wist ik wat ik zo snel moest doen,.
Maar omdat die kweker zei dat hij 3x per dag kreeg en hij woog 80, gaf ik mijn twijfels.  :CENS
Goed gehandeld dus, want 3 is echt te weinig zoals gemerkt. Nou hopen dat hij aansterkt.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2013, 14:42:22 pm door mermaiddream88 »

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: oktober 13, 2013, 21:51:33 pm »
zolang (ook) jij de handel levend houd door het kopen van vogeltjes die papvoeding moeten hebben omdat ze veel te vroeg bij pa en ma zijn weggehaald en dit dan ook nog eens nadrukkelijk met trots verkondigd op dit openbare forum (alsof dat DE manier is om een tam vogeltje te krijgen) ..., dan heb jij inderdaad totaal niets geleerd het afgeloen jaar.

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2013, 09:37:00 am »
zolang (ook) jij de handel levend houd door het kopen van vogeltjes die papvoeding moeten hebben omdat ze veel te vroeg bij pa en ma zijn weggehaald en dit dan ook nog eens nadrukkelijk met trots verkondigd op dit openbare forum (alsof dat DE manier is om een tam vogeltje te krijgen) ..., dan heb jij inderdaad totaal niets geleerd het afgeloen jaar.

Ik verkondig hier trots dat ik een nieuwe maatje erbij heb. Je haalt er ook gewoon uit wat jij zelf wilt lezen he?
En meningen zijn verdeeld over handfok vogeltjes. wat een kweker doet, moet hij zelf weten lijkt me.
Veranderd niks aan dat het gebeurd, en dan heb ik liever dat ik het doe, omdat ik nu weet hoe het moet, dan dat een echte leek het doet.
Vooral omdat Peppa een probleempje is! En ja, dan ben ik TROTS ! Vooral als het mij lukt !
Je leert ook pas echt hoe het moet, als je het meemaakt. En als je alle informatie weet, ben je tenminste voorbereid.
Als je bijvoorbeeld een beginnende kweker bent, kom je ook in zown situatie terecht dat je het waarschijnlijk MOET doen of niet soms?
Ga je dan ook zeiken dat ze "niet weten wat ze doen omdat ze het nooit gedaan heeft"?,.. Dat werkt toch niet? Wat is dat voorn tegenstrijdig antwoord?

Dit "gezeik" kreeg ik dan ook toen ik cavia's wou fokken, ik ben dit dus standaard gewend.
Maar ben wel mooi caviafokster geweest en een verdomd goeie ook ! En hoe? Door veel te leren !
En je leert dan ook van tips van anderen ja, als je vragen hebt.
En ALS ik ooit kweker zal willen worden, is het handig dat ik al vaardigheid heb in zulke situaties !
Al ben ik niet van plan kweker te worden, maar zal mij niks verbazen dat ik er goed in zal zijn.

Je leert in praktijk, hou op met zeuren over dingen wat al zijn gebeurd, en ga iets nuttigs doen, mensen echt aan tips helpen ipv alleen commentaar leveren waar niemand wat mee op schiet!
Nogmaals, jij zorgt ervoor dat mensen met problemen, niet meer durven te vragen, en zo leert niemand niks en gaan er alleen meer vogels dood !
(en jij bent een vogel vriend?.. lijkt er niet op zo).

Is je volgens mij vorig jaar ook nog gezegd dat je hier mee moest kappen, maar leren is niet je sterkste vak blijkbaar.  :CENS
En lezen trouwens ook niet, want anders wist je dat Kapie een geval was van MOETEN ! (ouders hadden nest verlaten),.. Dus wat wil je nou???
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2013, 09:45:30 am door mermaiddream88 »