Auteur Topic: Paar vraagjes...  (gelezen 2560 keer)

mermaiddream88

• Gast
Paar vraagjes...
« Gepost op: oktober 16, 2013, 23:57:05 pm »
Geslacht en soort:

Mijn kapie is dus bijna 1 jaar, en ik heb het nooit echt boeiend gevonden maar nu werd ik nieuwsgierig en vroeg ik me toch iets af:
Kunnen jullie zo toch zien of het een Pop of Man is?

Hij/zij is een Witmasker Gepareld, en aan gedrag te merken, gok ik dat het een pop is (Ik praat ook altijd in "zij" vorm) : fluit bijna niet namelijk, en Peppa fluit nu al meer dan zij altijd gedaan heeft.
Maar als niemand het zo weet, is het ook prima.  ;) Maar ik had gehoord dat het bij deze mutatie zo te zien is.

Tam maken:

Nou was ik sinds Kapie klein was, heel erg druk bezig met tam maken.
Maar door mijn zware zwangerschap en sinds ze verstandig werd, is dat wat verwaterd.  :-[
Ik wist ook eerlijk gezegd niet dat ze al afstandig kunnen doen als ze zelfstandig worden, heb er dus niet genoeg tijd in kunnen steken om dat terug te krijgen.
Nu wil Kapie wel bij je zitten op schouder enzo, geeft ook kusjes, maar als je vinger in de buurt komt, pikt ze en rent ze weg. Haar aanraken is dus verboden.

Wel wil ze wel eens op je vinger zitten (zoals je op foto ziet), maar dit is maar voor kort.
Nou heb ik allerlei trucjes al geprobeerd (zoals trosgiers in hand in kooi, maar ze is daar niet zo extreem gek op dat ze meewerkt),
Kapie komt dan wel van mijn hand eten en ook wel even op mijn hand zitten, maar zodra ik iets beweeg, is ze weer weg.
Ze is dus eigenlijk wel "handtam" in grote zin, alleen het aaien wil ze niet hebben meer.
Dit vind ik zonde, omdat ik weet dat ze als jong valkje erg gek was op geaai in haar nekje.

Is dit nog aan te leren of moet ik gewoon blij wezen met wat ik al bereikt heb en het laten zo?
En is er een kans dat ze gaat leren van Peppa als ze ziet dat hij het wel zal toelaten? (Ik ben dus druk aan het trainen dat hij het wel ok vind).
Of zal dat niet kunnen werken?

Het belangrijkste vind ik dat hun met z'n tweetjes zich vermaken later, maar ik vind het toch beetje zonde wetend dat ze er eigenlijk wel van houd.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2013, 12:59:08 pm door Pascal »

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: Paar vraagjes...
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2013, 14:36:57 pm »
Ik zie geen foto's eigenlijk :CENS

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2013, 15:08:22 pm »
wat vreemd zeg,. zal eigenlijk moeten doen als je afbeelding in nieuwe tabblad opent.
Opnieuw proberen dan.

http://www.imageshack.com/i/mkag29j
http://www.imageshack.com/i/1ax04rj
http://www.imageshack.com/i/n5ml0lj

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2013, 17:13:05 pm »
Ik zag de foto's eerst ook niet, nu met de nieuwe linken wel.

Het dametje is een cinnamon geparelde witmasker. Als het een man was geweest had die nu al de parels kwijt geweest.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2013, 17:15:24 pm »
Het gebeurt nog wel eens dat gepapte vogels een aversie krijgen voor handen. Ook kan het dat je teveel op haar rug aait, dat is een erogene zone waar je dus vooral niet aaien. Daarbij komt dat niet iedere vogel hetzelfde is dus zou er niet zo'n punt van maken.

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2013, 20:26:24 pm »
Het gebeurt nog wel eens dat gepapte vogels een aversie krijgen voor handen. Ook kan het dat je teveel op haar rug aait, dat is een erogene zone waar je dus vooral niet aaien. Daarbij komt dat niet iedere vogel hetzelfde is dus zou er niet zo'n punt van maken.

Mm ze is cinnamon dus?
Ja ik dacht al dat ze een popje is, maar wist dus niet zeker.
Ik heb wel eens gehoord dat papvogels vingers konden haten.
Ik heb haar nooit op rug geaaid, iniedergeval niet bewust. Ik aai altijd nekje.
Maar dit is dus niet meer aan te leren?
Opzich niet erg, ze blijft een leuke vogeltje, alleen moeilijk kooi in te krijgen.
Mijn vriend krijgt t wel voor mekaar, maar hij heeft ook betere band met haar.
Ik denk ook dat dit komt omdat ik haar altijd papte, dus ziet ze mij als voeder, en mijn vriend als maatje.

Nou ja, ik hoop dat ze dan wel leuk kan met mijn andere valkje, dan is ze tenminste niet alleen.

Iniedergeval bedankt! :)

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2013, 09:49:39 am »
Nou heb ik van iemand anders gehoord dat ze een opaline witmasker pop is, maar wat is ze nou dan?
Cinnemon lijkt me ook niet eerlijk gezegd, daar is ze me te donker voor.

Maar weet iemand nog wat tips over tam maken als dat nog een optie is?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2013, 18:34:34 pm »
Zij is idd een witmasker popje.
Qua kleur is erg lastig te zien, op de ene foto lijkt ze cinnamon op de ander wildkleur, dat zal wel door het licht komen.  ;)

Qua tam maken is het volgens mij een kwestie van de aanhouder wint. Kijk wat ze erg lekker vindt en ga dat gebruiken. Bij jou zitten moet nl leuker en interessanter worden dan in de kooi blijven zeg maar.

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2013, 10:06:30 am »
Zij is idd een witmasker popje.
Qua kleur is erg lastig te zien, op de ene foto lijkt ze cinnamon op de ander wildkleur, dat zal wel door het licht komen.  ;)

Qua tam maken is het volgens mij een kwestie van de aanhouder wint. Kijk wat ze erg lekker vindt en ga dat gebruiken. Bij jou zitten moet nl leuker en interessanter worden dan in de kooi blijven zeg maar.

Ja klopt, dat dacht ijk al: zal licht wel zijn geweest haha.
Maar ze is een Pop, das belangrijkste om te weten voor mij :)

Tja, Ik heb haar altijd groente en fruit aangeboden, maar ze pikt er een beetje aan, meer niet. haha enigste wat ze erg lekker vind is brood en trosgierst.
Bij mij zitten vind ze erg leuk, en ze is ook het liefst 24/7 uit de kooi. Alleen aangeraakt worden dus niet.
Maar ik laat haar niet 24/7 eruit, omdat ik haar niet meer terug krijg in de kooi, en mijn vriend heeft daar iets meer succes in.  ;D
Ze is echt een leuk valkje zo, alleen jammer dat ze niet aangeraakt wil worden.

Offline LindaKlink

• Aangepikt eitje
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2013, 11:22:04 am »
Sommige vogels houden nou eenmaal niet zo van kroelen. Ik heb nu een pyrrhura en dat is een knuffelkont, maar mijn vorige vogel was een grasje en die hield ook niet van aaien. Ik mocht wel heel af en toe met mijn neus in zijn nek kriebelen (hij hield ook niet zo van vingers).

Wat betreft het in de kooi doen... De truc is om te zorgen dat het leuk is in zijn kooi. Geef haar bijvoorbeeld altijd een klein beetje trosgierst (of brood) als ze in haar kooi gaat. Je kan ook het eten doseren en haar er uit laten als haar bakje leeg is en dan eten in de kooi doen. Dan gaat ze vanzelf haar kooi in als ze trek heeft.

Succes!!

mermaiddream88

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 21, 2013, 12:36:36 pm »
Sommige vogels houden nou eenmaal niet zo van kroelen.

Wat betreft het in de kooi doen... De truc is om te zorgen dat het leuk is in zijn kooi. Geef haar bijvoorbeeld altijd een klein beetje trosgierst (of brood) als ze in haar kooi gaat. Je kan ook het eten doseren en haar er uit laten als haar bakje leeg is en dan eten in de kooi doen. Dan gaat ze vanzelf haar kooi in als ze trek heeft.

Succes!!
Ik weet dat ze het wel lekker vond toen ze klein was, maar nu dus niet meer.
Maar ze geeft wel eens kusjes, das wel schattig.
Ik zal de neustruc eens doen, kijken of dat ook werkt haha.
Ja ik ben er nu ook mee aan het oefenen om haar kooi in te krijgen,
Ze gaat ook wel eens vanzelf in kooi hoor, maar kan ook uren duren voordat ze erin wil gaan.

Maar ik blijf oefenen :) bedankt!