Auteur Topic: Een maatje voor.. tommie  (gelezen 3957 keer)

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
Een maatje voor.. tommie
« Gepost op: oktober 27, 2013, 16:39:42 pm »
We hebben tommie (pyrrhura curentata) alweer een jaartje, en na lang twijfelen nu toch weer voor bijl gegaan toen er op marktplaats een hypoxantha aangeboden werd van 2012.
Toch wel een stuk kleiner dan onze tommie, maar oooh zo lief!

Voor nu in een eigen kooi, ik hoop na z'n gewenning dat hij met tommie overweg kan, zodat ze samen in 1 kooi kunnen. Voordat jullie mij waarschuwen, ik zal dat heel rustig aan opbouwen, en bij enige twijfel blijven ze gewoon in hun eigen kooitje zitten.
Wel wat monsterzakjes van gendika besteld, wil nu toch wel eens weten wat tommie is, en ook ons nieuwe vriendje zal een paar borstveertjes moeten missen...

Ik kom alleen niet uit z'n ringetje, deze is rood en hierop staat alleen 12 5.4 4325 waarbij 12 een kwartslag gedraaid is tov de andere cijfers.
Zou 12 de maand zijn, of het jaar? 5.4 zal het ringmaatje zijn, en 4325 denk ik gewoon een volgnummer, wie kan hier iets over zeggen?

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
Re: Een maatje voor.. tommie
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2013, 16:48:05 pm »
Gefeliciteerd!
Voor zov ik weet staat er geen maand op de ring. Dus 12 zal het jaar zijn. Verder weet ik het niet precies.
Veel plezier!

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2013, 18:42:52 pm »
Gefeliciteerd!
Ik denk dat 12 staat voor 2012. Dat 5.4 staat voor de ringmaat
Dat 4325 staat voor een combinatie van het hoeveelste ringetje het is (volgnr idd) en het nr van de kweker.

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2013, 23:39:26 pm »
Dank voor de info, we hebben maar besloten chrissie op de verjaardagkalender te zetten op 1/12, je moet wat he:)
Inmiddels hebben we bericht van gendika, het is precies zoals we al dachten, tommie is een mannetje, chrissie een vrouwtje..

Ze mogen elke dag even onder begeleiding bij elkaar op 1 stok (neutraal terein), vandaag zaten ze zelfs aan elkaar te friemelen totdat tommie haar hele bek in zijn bek nam en net ietsje te hard doorbeet..
Gelukkig kan chrissie nog vliegen, dus die zat binnen no-time op m'n schouder.. Heb het idee dat dat wel goed gaat komen!

Wat me verder opvalt is dat chrissie echt veeeeel tammer is dan tommie, ze zit het liefst tegen je aan.. Nu is tommie ook tam, maar die is duidelijker wat assertiever en pittiger..
Chrissie is zo tam dat ik bang ben dat ze haar kooi niet als haar huisje ziet, ze zit alleen maar te wachten tot er iemand is die haar eruit wil halen, heb haar ook nog niet met haar speeltjes in haar kooi zien spelen, dus wellicht moeten we haar nog even wat meer met rust laten in haar kooi.. Op zich nog niet zorgelijk, ze aanvaard haar kooi, en savonds als iedereen naar bed gaat krabbelt ze naar een hoekje op de bodem van haar kooi (leuk zo'n tentje.. not!)..

Gek hoe snel je je hecht aan zo'n beestje.. Ze zijn erg verschillend zowel qua karakter als uiterlijk, maar zou niet meer zonder kunnen, 't is eigenlijk net als met kinderen:):)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Country: be
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: november 06, 2013, 14:21:28 pm »
en nu kan het plezier beginnen  :hart:

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2013, 17:42:50 pm »
Nou, het plezier is begonnen hoor..
Vandaag voor het eerst een paar uurtjes samen in de kooi, en ze kunnen niet van elkaar afblijven..
Tommie kroop al een keer of 6 half op haar, ze lijkt het allemaal best te vinden, maar blijft een raar gezicht, zo'n - in verhouding - grote cruentata op zo'n - in verhouding - kleine hypoxantha..
Ze hebben een tijdje naar elkaar zitten loeren vanuit hun eigen kooi, maar zijn het nu goed aan het inhalen..

Zal de nepeitjes maar alvast gaan bestellen hihihi:)

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2013, 18:12:36 pm »
fotkes zeggen meer dan woorden hoor !!  ;D

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2013, 19:28:52 pm »
We zijn al de hele dag foto's aan het maken:)

Gisteren voor het eerst samen op schoot:

Beetje onwennig samen in de kooi:

Maar al snel samen op 1 stok :

En niet veel later:

Offline vivke

• Global Moderator
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2013, 19:50:26 pm »
 :thumsup: :thumsup: :thumsup:

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2013, 21:59:14 pm »
Ahhh wat lief :hart:

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2013, 16:53:35 pm »
10 dagen later, het gaat zo veel beter dan we gehoopt hadden!

Tommie en Chrissie zijn dol op elkaar, ze slapen sinds een week zelfs samen in 1 tentje!  
Zo nu en dan paren ze, en zo nu en dan heeft Tommie een macho bui, waarin hij chrissie achterna zit door de hele kooi heen, maar niets zorgelijks.

Net als Tommie, heb ik chrissie gewiekt zodat ze net als Tommie wat vaker lekker uit de kooi kan.
Ik wilde hier eigenlijk mee wachten, maar nadat ze een paar keer na geschrokken (van de postbode) te zijn tegen het raam aan vloog, was die keuze snel gemaakt. Daarnaast, mijn 3 kinderen vliegen de hele dag naar binnen en buiten, dus da's een stuk relaxter zo..

Ook is Chrissie inmiddels volledig op de pellets, ik meen nu het verschil al te zien, ze zit veel strakker en mooier in haar veren!

Al met al is het ons alles meegevallen, ondanks de toch best grote verschillen zijn het dikke maatjes, hier nog een foto waarop goed te zien is dat tommie echt een stuk groter is:

« Laatst bewerkt op: november 20, 2013, 16:57:43 pm door deedeejee »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: november 20, 2013, 19:55:58 pm »
Wat goed! Ja pellets zijn echt super voor ze, je zal het verschil zeker merken. Maar paren ze al? Zijn ze allebei al op de juiste leeftijd dan? Ik heb mijn Koosje ook bij een jonge pyrrhura gezet maar die paren echt nog niet hoor ;)

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #12 Gepost op: november 22, 2013, 15:04:04 pm »
Het is echt paren ja, zij gaat er helemaal klaar voor zitten, en hij duikt er elke keer onhandig half op zeg maar, kan niet veel anders zijn:)

Hij is nu 1,5 jaar oud, zij is ongeveer 1 jaar, het is wat vroeg maar kan volgens mij wel....

Tommie is overigens erg macho, vaak rechtop, kleine oogjes, met staartveren gespreid een beetje stoer doen naar chrissie..
Vanmiddag viel het me op dat hij op de bodem schuifelde, in 'macho modus', met zijn snavel door de beukensnippers wroetend.
Hij zit echt nooit op de bodem, zou het kunnen dat hij op zoek is naar een broedplek voor het vrouwtje of is dit gewoon paringsgedrag?

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: november 22, 2013, 17:29:08 pm »
Wat zullen daar voor een toverballetjes uit komen? Laat je eventuele eitjes uitbroeden?

Offline deedeejee

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #14 Gepost op: november 23, 2013, 15:13:35 pm »
Heb zelf geen ervaring met jonkies, en daarbij kan ik niet voldoende informatie vinden over dit onderwerp op het net (zeker niet specifiek voor pyrrhura's).
Ga dus eerst kijken of ik wat boeken kan vinden ,en pas als ik weet wat ik doe, ga ik hier over nadenken..

Tot die tijd ben ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig hoe dat af zou lopen :)