Auteur Topic: Arno Hellemons, Pyrrhura Mollinae kweker uit Arnhem  (gelezen 3098 keer)

Offline Yorben

• Eitje
  • *
Arno Hellemons, Pyrrhura Mollinae kweker uit Arnhem
« Gepost op: februari 07, 2014, 04:15:35 am »
Hallo,

via deze weg wil ik mijn ervaring delen over Arno Hellemons, een kweker van Pyrrhura Mollinae in Arnhem(op dit forum misschien bekend als Arnootje).

Enige tijd geleden besloot ik een Pyrrhura als huisgenootje te nemen en na wat zoeken kwam ik bij Arno uit, aangezien ik zelf ook in Arnhem woon was hij de logische keuze. Na contact te hebben gemaakt met Arno ben ik bij hem langs geweest en heb een klein half uurtje met hem gepraat en de vogeltjes bekeken. De volgende dag heb ik besloten bij hem een vogeltje te halen.

Op de desbetreffende zondag heb ik het jonge vogeltje om 12 uur opgehaald en na een korte rit van 20 minuten in haar nieuwe kooi gezet. De volgende ochtend lag ze dood in haar kooitje. Natuurlijk heb ik gelijk met Arno gebeld en hij was er ook erg van ontdaan en wilde graag het vogeltje terug om autopsie te laten doen. Ondanks deze treurige gebeurtenis had ik hier een goed gevoel bij, en kreeg aan de telefoon ook de melding dat ik dan een nieuw vogeltje uit kan kiezen. Ik heb op maandag dezelfde avond nog het vogeltje gebracht. Bij Arno in de keuken heb ik het volgende gezegd: “Ik wil graag een nieuw vogeltje mee of mijn geld mee terug zodat we na de autopsie verder kunnen kijken” (het gaat om een bedrag van 125! Euro) Natuurlijk was een nieuw vogeltje geen optie op dat moment ivm eventuele ziektes, maar ook het geld was niet aanwezig in huis en ik werd gerust gestelt met de opmerking:”Je weet me te wonen dus dat komt wel goed”. Hier heb ik genoegen mee genomen, echter het kwam dus niet goed.

Op donderdag heb ik contact gezocht via de mail om te vragen of er al wat uit de autopsie was gekomen, een paar uur later kreeg ik bericht, uit het autopsie rapport was gebleken dat er stukjes piepschuim in de krop, de maag en de darmpjes van het vogeltje zaten, en dat ze gestorven was tgv energie tekort. Nu is het inderdaad zo dat ik het vogeltje heb opgehaald in een tempex doos. Ik heb jaren lang reptielen gehouden en gefokt, en vervoerde deze altijd in tempex dozen vanwege de koudbloedige aard van deze diertjes. Aangezien dit mijn eerste parkietje was heb ik in een mail van te voren aan Arno gevraagd of een piepschuimen doos goed was voor het vervoer, aangezien Arno aangaf dat het koud kon zijn en ik daarbij rekening moest houden met het vervoer. Ook bij Arno thuis op het moment van ophalen heb ik gevraagd of deze tempex doos  goed was, hierop kreeg ik de reactie dat het goed was als er maar een luchtgat in zat, deze was aanwezig. Arno heeft zelf het vogeltje in de doos gedaan en dicht gedaan. Ik ben dus volledig van zijn expertise op het gebied van vogels afgegaan aangezien ik een leek ben.

Nu blijkt ze gestorven te zijn door deze doos en schuift Arno de schuld volledig in mijn schoenen. Zelf ben ik van mening dat Arno de deskundige is en dus minstens mede schuld heeft al dan niet volledige verantwoording heeft.

Ik heb aangeboden om de autopsie kosten van 50 euro te betalen en een nieuw vogeltje te halen, dit voorstel was zeker niet acceptabel. Het tegen voorstel was, de 50 euro betalen voor de autopsie en 100 euro voor en vogeltje (25 euro korting), ik viel bijna van mijn stoel! Toen bleek dus dan Arno zijn eigen nalatigheid bij mij in de schoenen schoof en hier gewoon nog een goed bedrag uit wilde halen! Vervolgens heb ik aangeboden om 50/50 te doen, ik betaal de helft van een vogeltje en de helft van de autopsie, 25+67,50= 92,50 euro. Dit was wederom niet genoeg, hij zakte naar 90 euro voor een vogeltje en 50 euro autopsie. Toen ik vervolgens zei dat als ik zijn aanbod niet aan nam ik natuurlijk ook geen autopsie kosten ging betalen, kreeg ik de volgende reactie: ”dat neem ik dan maar als leergeld” Hier werd het mij duidelijk, Arno heeft allang uitgerekend langs welke weg hij nog de meeste winst kan maken, als hij deze 50 euro voor lief neemt, en 125 krijg voor een vogeltje bij een andere klant, dan maakt hij nog de meeste winst!

Ik heb nog 10 minuten aan de telefoon geprobeerd duidelijk te maken hoe ik ertegenaan kijk en gewoon een lief vogeltje als kameraadje wil, dat dit een hele vervelende situatie is die ik gewoon eerlijk wil oplossen. Hij had hier geen oren naar en zakte geen cent lager dan de 90+50=140!! Euro deal die hij stelde. Dit komt dan bovenop de 125 euro die ik al heb betaald voor het eerste arme vogeltje! Een Pyrrhura van 265 euro dus. Op een goed moment heb ik het bijltje erbij neergegooid, er was geen praten met Arno Hellemons. Alles is goed en aardig totdat er iets mis gaat. Op dat moment gaat zijn zakelijke instinct werken en daar ben ik nu het slachtoffer van geworden.

Ik heb hier enorm van geleerd weer en de volgende keer verlaat ik die keuken niet zonder mijn geld!

Dit bericht is puur om mijn persoonlijke ervaring te delen met toekomstige Pyrrhura eigenaren over Arno Hellemons als kweker van de Pyrrhura, het is ook geen haat bericht en ook niet bedoelt om iemand zwart te maken. Alles wat hier staat berust op feiten. Om dezelfde reden ga ik hier ook geen verdere energie meer in stoppen en reageer verder niet meer. Hopelijk behoed dit bericht mensen van soortgelijke situaties!

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
Re: Arno Hellemons, Pyrrhura Mollinae kweker uit Arnhem
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2014, 08:52:57 am »
ik vindt het super rot voor je om dit mee te maken maar ik heb wel 1 opmerking.

stel je voor, je haalt het vogeltje op met een kooitje in plaats van een doosje, je zou zeggen dat dat veilig zou moeten zijn.
nog voor je thuis aankomt merk je de stilte in je auto op, je kijkt naar de kooi en ziet het door jou zojuist opgehaalde vogeltje met zijn kop klem zitten tussen de trailies waar hij overigens niet zomaar tussen zou horen te kunnen komen en blijkt te zijn overleden.
wie is er in deze schuldig? de kweker die zegt dat een kooi prima is om in te vervoeren? of het baasje die op dat moment eigenaar is van de vogel?

dit soort dingen gebeuren gewoon, of het nu een kooitje, een tempex doosje of kartonnen doosje is. hij had immers ook in een hap karton kunnen stikken .. en de kweker  (arnootje) heeft ook nooit kunnen voorzien dat de vogel het doosje zou gaan opeten. dieren zijn erg onvoorspelbaar.
ik zou je ook niet zonder meer een nieuwe vogel mee geven hoe rot de situatie ook is. ik weet als hobbymatige kweker met een nestje eens in de 2 jaar, dat er een hoop energie, liefde en ook financiën gaan zitten om gezonde vogels op te laten groeien.

ik denk niet dat het heel erg fair is om arno op een manier af te schilderen zoals je nu doet, hij heeft immers meerdere opties aangedragen om jou tegemoet te komen, of jij je in deze tegemoetkoming kunt vinden is een ander verhaal.

een tip voor de toekomst. schaf een transportbakje aan voor hamsters. dit is compleet van kunststof en perfect om nieuwe vogels in te vervoeren, tegen de eventuele  koude kun je er altijd een handdoek al dan niet met kruik in leggen en een handdoek er overheen om te verduisteren. hoe donkerder hoe beter, dit doet ze aan hun nest denken.
overigens vindt ik wel dat €125.- voor een ik vermoed ongetest vogeltje heel erg aan de hoge kant is.

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2014, 09:47:38 am »
Pff wat een verhaal en wat een drama.
Kan mij voorstellen dat je boos en teleurgesteld bent. En meer coulance van de kweker had verwacht.
Ik zelf kweek af en toe agatjes én er is 1 x een jong binnen een half jaar overleden, die heb ik toen voor een forse korting een niieuw vogeltje gegeven. Maar ja nu de oorzaak dat bakje is ( waar de vogel met toestemming van Arno inging)
Pfffffff lastig

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2014, 22:47:19 pm »
Ik vind het je eigen schuld dat vogeltje doodgegaan is eerlijk gezegd. Je zou dus gewoon een ander vogeltje moeten kopen ;) In dit geval heb je Arno gevraagd of het goed was en omdat hij ja zei is hij medeschuldig lijkt me. Fifty fifty zou mooi geweest zijn denk ik.
Stefan, Arno test altijd zijn oudervogels, dus jongen zijn dan ook veilig.

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2014, 23:57:37 pm »
dan vindt ik €125.-- zeker aan de hoge kant gezien de kosten van het testen dan kan worden verspreid over het aantal jongen in een nest.

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2014, 14:38:07 pm »
Ik vind het wel een discutabele situatie. Als Pyrrhura kweker weet je dat pyrrhura's knagers zijn. Je weet als kweker ook dat pyrrhura's (en vele andere kromsnavels) in een broedblok 'schrapen' aan de wand.

Een kweker kan je dus waarschuwen over de gevaren van de vervoersbox.

Ik vind dat beide partijen hier onzorgvuldig mee zijn omgegaan, met als gevolg een triest einde van de vogel.

Als dit met 1 van mijn kuikens was gebeurd tijdens de periode dat ik kweekte met Pyrrhura's dan had ik dit als een wijze les tot me genomen en het leed van het achtergebleven baasje verzacht met het uitzoeken van een nieuwe pyrrhura. Want waar praat je over met deze bedragen.

Daarbij blijkt uit dit verhaal hoe belangrijk het is om Algemene voorwaarden te hanteren als kweker zijnde. Hoewel je in voorwaarden ook niet alles kunt dekken, weet je als koper en kweker in de basis wel waar je aan toe bent.

Offline Annemieke

• Eitje
  • *
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2014, 19:38:25 pm »
Wel heel triest allemaal voor beiden partijen zal je zeggen. Al was ik wel verbaas toen ik las op markplaats dat Arno piepschuim boxen te koop aanbied. Staat niet voor dieren transport voor, maar ik vond het wel ironisch!