Parkieten Forum > Gedrag en Verzorging

Bijtgedrag pyrhurra pop

(1/2) > >>

Mer:
Hoi allemaal,

Volgens mij zitten er niet vaak mensen op dit forum , maar ik probeer het toch.
Ik zit met een gedragsprobleem.
Ik heb 2 pyrhurra's, waarvan 1 een popje is. De ander is nog onbepaald.
Mijn popje is ook de oudste, zij is in september 1 jr oud. De ander heb ik pas sinds 2 weken, die is nu bijna 11 weken.Samen doen ze het erg goed en ze spelen nu al veel met elkaar.
Nu is het zo dat mijn popje sinds een week of 5/6 erg veel bijt. sinds 6 weken kan ze zomaar ineens in mn hand bijten en dat is dus het probleem.
Ze is zeker nog tam, stapt ook op mn hand/ zit bij me en ik mag haar zo af en toe ook nog aaien, maar als ze bij me zit kan ze zomaar uit het niets heel hard in mn hand bijten. Veertjes gaan dan omhoog, dus mevrouwtje is dan zogezegd "not amused".Ze gaat zelfs achter mn hand/vinger aan als het haar niet bevalt.
Kan het zijn dat ze nu al broeds is? En dat dit dus de hormonen zijn?
Ze maakt wel gekke kir geluidjes in haar fleece hutje en gaat dan ook met haar vleugeltjes een beetje op en neer.
Wat mij ook opvalt is dat ze dat ook doet als ze onder mijn fleece deken zit en ook dan zie ik haar wel eens erin bijten.
Ze is gezond, want heb haar ook sinds kort laten testen op ziektes. Bij mn vriend doet ze hetzelfde. Verder heeft ze wel vaak jeuk aan haar kopje, maar dat heeft ze al vanaf dag 1.
Heeft iemand een idee wat het bijten kan zijn?

Bert:
Als het je lukt moet je proberen het bijten te negeren .
Ik weet het , het is pijnlijk maar probeer het . ;)
Het kan zijn dat ze de aandacht zoekt door te bijten , kan mischien ook een angst reactie zijn .
Voor een kleine vogel zijn die handen van ons best groot en mischien wel eng .

Volgens mij zijn pyrhurra,s na 2 jaar geslachtsrijp .( dat zijn de meeste Z amerikanen ) dus de hormonen zijn zich
nog aan het ontwikkelen .
Ik heb hier een paar Aratinga,s en een Amazone .( ook Z amerikanen )
Als die het ergens niet mee eens zijn kunnen die best bijten . Ik heb ook gemerkt dat het een angstreactie kan zijn .
Een plotselinge beweging van de handen .
Ze kunnen proberen om dominant te worden . Dan kunnen ze bijten om uit te proberen .
Dat bijten moet je proberen te negeren . Zet haar meteen teruch in de kooi of haar plekje . ;)

Mer:
Hoi Bert,

Ik probeerde het al te negeren maar een au zeg je toch al eerder dan een nee. Echt zo moeilijk.
Maar zal het proberen. Ik ben ook al aan het nagaan of er destijds is iets gebeurd of voorgevallen (wat het bijten verklaart) maar kan me het niet herinneren.
Ik weet niet of een strafkooi zal helpen? Ik hoor hier verschillende verhalen over.
Maar bedankt voor de tips. Elk advies is nu wel welkom voor mij.
Duimen dat het overgaat.

Bert:
En bijten kunnen ze , die kromsnavels .   Loeihard  :seestars:

Toch denk ik dat jij meer te maken heb met pubergedrag , ffe uitproberen .
Ze is lief en opeens een vernietegende uitval .

Roberto ( amazone papegaai ) is nu 3 jaar en ok aan het puberen .
Zit het liefst de hele dag bij mij . Zit hij op zijn rek en kom ik aan zijn eetbak dan komt hij in tijgersluipgang op me af .
Met de bedoeling om mij ffe te grijpen . Dan dwing ik hem om op te stappen op mijn handen door meteen mijn hand tegen zijn poot
te duwen en tegelijkertijd is de ,, agressie ,, ook over . Maar blijft de hand aan de bak en geef ik hem de kans dan bijt hij .
Hij is hartstikke lief maar heeft zijn kuren . Ik heb het zelf ook moeten leren .

Pyrhurra,s zijn hele inteligente vogels en ik denk dat ze aan het uitproberen is .
Dat je je hand teruch trekt is een natuurlijke reactie maar meteen daarop zelf in de aanval .
Tik de hand tegen de pootjes ( niet keihard natuurlijk maar zelf dominant ) en dwing haar op te stappen .
Dan zet je haar teruch in de kooi of haar plekje of gewoon op een andere plek .
Strafkooien hou ik niet van . En de vogel kan de kooi gaan associeren met straf , ook niet goed .
Heel veel succes .

Loes:
Pyrrhura s kunnen echt gaan bijten inderdaad. Koosje van mij deed het altijd als ik hem op liet stappen om naar de douche te gaan, altijd éven in mijn hand bijten. Ik negeerde het maar hij bleef het dus altijd doen (moest dan maar vond ik). Wat een rol kan spelen zijn de hormonen en het enige wat je daar aan kan doen in mijn ogen is s nachts een doek over de kooi zodat het langer donker is. Het wordt nu wel winter dus het wordt al korter licht, maar toch het is nog tot een uur of 9 licht volgens mij. ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie