Auteur Topic: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!  (gelezen 33908 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Gierzwaluwen!!!!! Hoera!
« Gepost op: april 25, 2005, 17:34:14 pm »
Zoals sommigen vorig jaar al gemerkt hebben, ben ik dol op gierzwaluwen. En ik hoorde dat vanochtend een groep van 1600 gierzwaluwen gesignaleerd zijn bij Breskens... ze zijn dus al in het land  :thumbsup: en ik ga steeds naar boven kijken of ze er al zijn... In Roosendaal zijn er al drie... Meestal zijn ze hier op 29 april... (hoe bestaat het hè, elk jaar dezelfde tijd..), maar n u misschien eerder. Ik heb nestkasten besteld die woensdag aankomen en hoop dat Ton ze snel ophangt, wie weet krijg ik dan gierzwaluwen die hier blijven broeden (ze komen elk jaar naar hetzelfde nest terug... De nestgelegenheid in Nederland loopt heel erg terug ivm. sloop van oude huizen en nieuwbouw, dus er moet nieuwe nestgelegenheid gemaakt worden...
Voor wie het interesseert:
http://www.zwaluwen.info/

Asura

• Gast
Re: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2005, 18:41:24 pm »
Mijn vader heeft er hier ook al een paar gezien! :thumbsup:

Wat superleuk zeg, als ze bij je zouden gaan broeden!!

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2005, 18:45:25 pm »
kan wel omhoog kijken maar ik kan een gierzwaluw niet van een andere zwaluw onderscheiden  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2005, 09:37:31 am »
Daarom moet je even op die site kijken.. (als het je echt interesseert...). Gisteravond waren ze er dus al... :thumbsup: :thumbsup: Het waren er een stuk of 7. Er moeten er dus nog heel veel komen.
Ik verwacht niet dat ze meteen in de nestkasten zullen komen. Het is zo dat er vorig jaar een nestholte is verdwenen doordat een buurvrouw een nieuw dak kreeg en de openingen dicht heeft laten kitten... Ze vliegen zich dan te pletter, ze hebben een soort radartje... Als we nu op tijd daar een nestkast kunnen hangen en ze daar succesvol nestelen, herkennen ze op een gegeven moment de nestkasten als goede nestgelegenheid..

Hier volgt een mail die ik gisteren kreeg van de Zwaluwenopvang. Vorig jaar heeft ze een jonge zwaluw grootgebracht die uit het nest gevallen was. Grietje is de vrouw die haar toen gebeld heeft en die nu ook nestkasten op wil hangen op de plek waar die andere buurvrouw de holtes dichtgemaakt heeft... (volgen jullie het nog?).

Dag Loes,

Alles is dus geregeld voor een prachtige gierzwaluwzomer, nu de gierzwaluwen zelf nog, kon ik ze maar erbij leveren.
Het is gunstig dat je dezelfde nestkasten hebt als Grietje want mijn ervaring is als ze eenmaal een nestkast hebben ontdekt en aanvaarden  dat het een veilige broedruimte is, de andere gierzwaluwen die op zoek zijn naar nestplaatsen (en dat zijn er heel wat ook in Werkendam) de nestkasten van hetzelfde model die ergens anders hangen, sneller binnengaan.

Grietje heb ik geadviseerd om tenminste een nestkast  zó op te hangen dat die precies op de plek hangt waar de gierzwaluw vroeger invloog (en waar hij dat nu dus niet meer kan). Als dat niet gaat dan zo dichtmogelijk bij die vroegere ingang. Als de nestkast daar in de zon zou komen te hangen, bel dan even op. Als er genoeg plaats is mogen haar andere nestkasten daar ook hangen en anders elders.

Bij terugkomst vliegen  broedvogels namelijk recht naar hun vertrouwde nestplaats, het lijkt of ze radar gestuurd zijn en niet echt kijken, want  ik zag wel eens een gierzwaluw wel zo'n 10 keer met zijn kop tegen een plank aan vliegen die in de tussen liggende winter was getimmerd  voor zijn oude invliegplaats.
Als de bewuste broedvogel dus bij jullie arriveert en naar zijn oude invliegopening vliegt, moet hij min of meer toevallig die donkere invliegopening in de witte nestkast vinden. Als hij/zij  dan een aantal keren die nestkast in en uit is geweest dan zien de andere gierzwaluwen dat ook en die zullen dan de kast ernaast proberen en later ook de kasten aan jouw gevel herkennen en wie weet ook direct al erin broeden. Hopelijk dit jaar nog, maar garanties zijn er helaas niet te geven. Wij scheppen voorwaarden en de vogels moeten uit zichzelf komen. Het is dus van belang dat de nestkast bij de oude invliegopening het eerst wordt opgehangen, want daar hangt het snel ontdekken  van de andere kasten vanaf.

Mocht het allemaal niet zo lopen als ik het hier nou zit op te schrijven en die kans is best groot, dan hebben we nog wel een truckje: Laat gierzwaluwgeluiden klinken van vlak boven de invliegopening van een van jouw nestkasten. Ik stuur je hierbij de informatie hoe dat moet. Het is niet ingewikkeld of kostbaar en het werkt meestal heel snel. Een CD met geluiden kan ik je opsturen (€ 5,-) maar wacht eerst maar eens even af hoe het gaat lopen.

Misschien kun je dit verhaal ook nog even aan Grietje laten lezen. Ik heb het  zo ongeveer door de telefoon verteld, maar het is nogal veel informatie in een keer.

Ja heerlijk dat het seizoen weer begint, maar wees niet teleurgesteld als het niet meteen lukken gaat. Het kan ook nog twee broedseizoenen duren, voordat het zover zal zijn.
 Hartelijke groeten ook voor Grietje, gaat het goed met haar mereltje?
M.

« Laatst bewerkt op: mei 02, 2006, 16:39:23 pm door Loes »

ingrid

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2005, 13:15:41 pm »
Hier (Eindhoven) zijn ze altijd met koninginnedag.
Ik geloof vorig jaar zei ik tegen mijn moeder dat ze er altijd 30 april zijn, maar nu een dag eerder.
Klopt, zei mijn moeder, het is schrikkeljaar!
Zal wel toeval zijn, maar het meestal wel dezelfde dag.
Ik vind het knap, hoor!!

Ingrid

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2005, 13:19:09 pm »
Ja klopt het is meestal rond Koninginnedag... nu zijn ze echt heel vroeg!! ;)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2005, 09:03:38 am »
Vandaag gespot

;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2005, 09:04:57 am »
Haha! Die is wat groter!!!!  ;D

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2005, 09:06:51 am »
 :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2005, 09:14:01 am »
Het is moeilijk om gierzwaluwen te fotograferen, ze vliegen meestal hoog en zijn supersnel, heb eens geprobeerd een filmpje te maken, lukte ook voor geen meter.. George als je op de site kijkt zie je bij gierzwaluwen hoe ze er uit zien in de lucht (links). Sikkelvormig tijdens het vliegen..

Vandaag komen de nestkasten binnen!! Ik moet nestmateriaal verzamelen en een klein handje er in doen (pluisjes, hooi, haartjes van hond of kat, veertjes). Ga de honden maar eens kammen..  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2005, 09:52:25 am »
De nestkasten hangen!!! Ik verwacht niet dat er meteen deze zomer al gierzwaluwen in komen hoor.
Het zijn best grote kasten en ze moesten zo hoog mogelijk opgehangen worden. Maar Tôn stond op een heel hoge ladder zo te schommelen dat hij maar en verdieping lager is gaan staan. Dus de kasten kwamen ook iets lager.. Hij had er twee opgehangen, toen de boor naar beneden viel, kapot dus.. We houden het nu dus even bij twee en als eventueel van de zomer geverfd wordt en er steigers komen te staan, kunnen we die twee verhangen en de derde er bij hangen... Mochten deze kasten toch bewoond worden, gaan we uiteraard pas schilderen als de jongen uitgevlogen zijn (eind juli).

Ik moest wat nestmateriaal in de holte binnen in de kast doen, heb wat hondehaar, kattehaar, hooi en Sjakkodonsveertjes erin gedaan. Dus ze zijn klaar voor gebruik. Alleen moeten de kasten ze opvallen, ze zijn er niet aan gewend.. We wachten het maar af. Ik krijg vandaag een CD met gierzwaluw geludijes, die kan je afspelen als ze er boven vliegen. Alleen moet dat met een luidsprekertje en dat heb ik niet...  :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2005, 10:44:42 am »
Hai Loes,

Ton moet heel veel van je houden  ;) , dat hij zo z'n leven waagt,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2005, 10:51:53 am »
Ja, tis een schat! Hij vindt mij namelijk hartstikke gek.. moppert wat, maar doet het toch...  :hart: :hart:

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 28, 2005, 10:58:50 am »
Hai Loes,

dat is hier net zo Angelique moppert wat ,vind me hartstikke gestoord en doet het vervolgens toch ,  ;D

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: april 28, 2005, 11:09:25 am »
Lief hoor! :thumbsup: