Auteur Topic: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!  (gelezen 35028 keer)

bjorn

• Gast
Re: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!
« Reactie #15 Gepost op: april 29, 2005, 11:11:11 am »
Me moeder is zo gek dat ze ze wil lokken met een cd. Die kan je bestellen op die site die in het eerste bericht staat. Daar lokken we ze mee. Ik heb er gisteravond al een voor het raam zien vliegen dus wel met succes. :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: april 29, 2005, 11:18:11 am »
Ja, ik doe het ook alleen als Ton niet thuis is... Ik had gisteravond een bestuursvergadering en ze hebben zich rot gelachen (ik ook hoor) en iemand zei: ik heb gehoord dat ze ze ook wel lokken door een zwaluwpak aan te trekken... ik zei: dat zou ik ook nog doen als het nodig was...  ;D We hebben echt dubbel gelegen. Maar ik heb toch schijt aan iedereen die het achterlijk vind! ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 29, 2005, 12:03:23 pm »
Hai Loes,

ik zou je wel eens willen zien in dat pak  ;D  ;D  ;D ,

mvg Frank

Nanda

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: april 29, 2005, 13:55:08 pm »
ik ook!!!! ;D ;D ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: april 29, 2005, 14:12:08 pm »
Jaja, dat zouden jullie wel willen hè?  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2005, 11:51:47 am »
Helaas hebben ze nog steeds mijn nestkasten niet ontdekt, maar ik speel nog trouw de geluiden af.. kreeg van M. namelijk het volgende mailtje:

Dag Loes,

Lukt het Grietje om het mereltje aan het pikken te krijgen?

Nee, Kleine Grietje is het eerste jaar nog niet geslachtsrijp. Maar eenjarige gierzwaluwenen zoals zij, proberen wel al een nestplaats te veroveren. Maar dat valt niet mee, want er vliegen ook oudere zoekvogels die al heel wat jaren zoeken in Werkendam. Ze weten na al die jaren van zoeken de bestaande broedplaatsen  precies te zitten en wachten hun kans af: de zoekende vrouwtjes tot er ergens een vrouwtjes broedvogel niet meer terugkeert op het nest en de zoekende mannetjes als de het mannetje broedvogel niet meer terugkomt. De zoekvogels controleren die nestplaatsen op het gehoor: als de hoge toon van het vrouwtje en de lage toon van het mannetje samen klinken uit de nestplaats, dan weten alle zoekvogels buiten dat het paar compleet is. Maar als alleen b.v. de stem van man uit het nest klinkt dan weten alle zoekende vrouwtjes dat er een man is met broedruimte en zullen ze om beurten proberen aan te pappen. Is het mannetje niet meer op het nest dan werkt het dus ook zo maar dan bij de zoekvrouwtjes.
Kleine Grietje heeft zo'n eerste jaar natuurlijk minder ervaring dan oudere vrouwtjes die al vier of vijf jaar zoeken en zij weet de nestplaatsen nog niet zo goed. Dus ze heeft ook minder kans om zo'n nestplaats te veroveren. Maar het kan ook een voordeel zijn. Onervaren als ze is zal ze misschien juist snel reageren op geluiden bij nieuwe  nestkasten. Die oude club vliegt alsmaar rond de plaatsen waar ze al jaren rondvliegen en waar ze weten dat nestplatsen zijn (of waren!). Terwijl Kleine Grietje nog van niks weet en zo tadada wat rondjes vliegt en heel argeloos op jouw geluiden zou kunnen reageren.
We vermoeden dat de paarvorming pas plaats heeft als een zoekvogel een nestplaats heeft ontdekt en van daaruit probeert een partner te lokken.

Ja zolang ze geen nestplaats heeft blijft Kleine Grietje vliegen en zweven: al sind 22 augustus 2004, aan een stuk, onvoorstelbaar.

Nee, zeker niet stoppen. Je moet de hele zomer doorgaan met geluid afspelen tenminste met mooi weer en vooral 's morgens en 's avonds. Twee jaar geleden was het bij iemand die al 5 jaar met geluid lokte, bingo! Op 22 juli zag hij voor het eerst een gierzwaluw in de nestkast gaan, en vijf dagen later verdeween de hele club naar  Afrika. Hij de dampen in: is het eindelijk raak en vertrekken ze alweer. Maar het jaar daarop  vloog er begin mei een gierzwaluw naar binnen.
Dus doorgaan tot de gierzwaluwen vertrekken. Het is ook helemaal niet erg als je dagen moet overslaan als je op vakantie bent. Maar ben je thuis en zijn er veel gierzwaluwen in de lucht dus met mooi weer, zet dan het geluid 's morgens en 's avonds een uurtje aan. En reken voorlopig nog maar nergens op.  

Groeten,
Marjos

Kleine Grietjes is dus dat zwaluwtje dat hier gevonden is, uit het nest gevallen of gesprongen (het was al heel laat in de zomer, jonge ouderparen gaan dan soms mee met de grote zwerm die naar Afrika vertrekt...) en die door Marjos is grootgebracht en hier in Werkendam weer is losgelaten om naar Afr. te vliegen...  Die is hier nu dus teruggekomen, want ze komen altijd terug naar dezelfde plek...

Mooi hè?

Verder heb ik nog een leuke link over gierzwaluwen:
http://home.kabelfoon.nl/~pmid/
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2006, 16:37:44 pm door Loes »

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Waar is Pascallo - Wandelen tegen kanker!
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2005, 12:52:24 pm »
dat is hier net zo Angelique moppert wat ,vind me hartstikke gestoord en doet het vervolgens toch ,  ;D

Frank, volgens mij is dat ook andersom. Toch?  ;D

senna

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2005, 13:16:23 pm »
Ik vind het heel erg leuk, Loes en ben benieuwd............ :thumbsup:

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2005, 14:53:20 pm »
Ja , ik ook... Ik loop als ik buiten ben constant op ze te letten, ze zijn geweldig!! Die vogels hebben echt mijn hart veroverd..   :hart:
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2005, 14:57:03 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: mei 27, 2005, 18:43:05 pm »
Op de gierzwaluwwebcam is nu wat meer te zien. Het eerste eitje is uitgekomen en op de website kun je een filmpje zien van het voeren van dat eerste jong! http://home.kabelfoon.nl/~pmid/

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: juli 12, 2005, 19:38:29 pm »
Vandaag ben ik bij de gierzwaluwopvang van ***** geweest om de kunst af te kijken van het grootbrengen van de jonge gierzwaluwen. Ik dacht dat ze er zeven zou hebben, maar sinds zondag heeft ze er zeventien!! Het is helemaal geweldig om te zien. Ze heeft ze in alle leeftijden zo ongeveer. Het zijn echt geweldige beestjes.. Degenen die al bijna kunnen uitvliegen hangen al met hun klauwtjes tegen het gaas van de opening van het kratje en krijgen steeds meer belangstelling voor buiten, het licht. De eerste 4 weken van hun leventje hebben ze dat nog niet en blijven ze in het donker (net als in het nest). Ze gebruikt aardbeiendoosjes (had ik al in huis gehaald) met een lap zwarte fleece als namaaknest! De voeding bestaat uit puppybrokjes met meelwormen (zonder kop) en een druppel Bogena multivit en een druppel vit. B van Bogena en dat 6 x per dag.

Ik heb alle trucjes en weetjes van haar geleerd en ben er helemaal klaar voor. Ik ga de uit het nest gevallen (of gekropen door de hitte) jonge gierzwaluwen in Werkendam opvangen. Het is al laat in het seizoen natuurlijk, ze blijven normaal maar tot eind juli, maar wie weet.. Vorig jaar waren er ook late nesten waarvan de jonge onervaren ouders gewoon met de grote groep vertrokken zijn en "vergaten" dat ze jongen hadden...  Die hebben tot eind augustus nog bij Marjos gezeten, waaronder één uit Werkendam. En anders volgend jaar, want er vallen er hier regelmatig uit het nest!! Heb er zin in... ik vind het zulke geweldige vogels, als ik er een paar mag redden..  :thumbsup:

Hier wat foto's:

Op de laatste foto zie je de kratjes waarin de aarbeienmandjes staan, met soms twee, soms drie jongen (met drie is het mandje vergroot door er een halve aan te plakken)...
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2006, 16:36:44 pm door Loes »

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #26 Gepost op: juli 12, 2005, 20:07:09 pm »
Ik ben vandaag terug gekomen van een paar dagen Slagharen.
Ik zag daar ook zwaluwen die waarschijnlijk een nest hebben in 1 van de attracties/gebouwtjes (soort nagebouwde stal).
Ze waren flink zwart met wit. Welke soort is dat?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: juli 12, 2005, 20:27:38 pm »
Je bedoelt deze waarschijnlijk?

Dat zijn huiszwaluwen..

Ze bouwen zelf een nestje als een kommetje...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #28 Gepost op: juli 26, 2005, 15:19:52 pm »
Helaas... geen gierzwaluwen uit het nest gekropen tot nu toe.. Nee, dat is natuurlijk onzin, ze kunnen beter door de ouders opgevoed worden. Maar ik zou zo graag

senna

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juli 26, 2005, 15:28:19 pm »
Ik kan me voorstellen dat je het graag wil, ondanks dat je verstand zegt dat het beter door de ouders gedaan kan worden. Maar wie weet Loes,................. :thumbsup:

gr corina