Auteur Topic: Kweek 2005  (gelezen 17132 keer)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Kweek 2005
« Reactie #45 Gepost op: augustus 22, 2005, 07:47:08 am »
De oranje kleur op de buik krijg je als je bijv. geelbuik x roodbuik paart. Om mooie rode buikjes te krijgen moet je goed op het rood selecteren.

Ik was toevallig gisteren bij Eddy Kiprich en toen hadden we het ook over het geslachtsonderscheid bij de turkjes.
Bij mij komen de mannen vaak het blok al uit net het rood op de vleugel, maar de streep is het duidelijkst en het veiligst.

De witte streep gaat niet op bij de bourkes, daar hebben beide vogels een streep onder de vleugel

Haize

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: augustus 22, 2005, 12:10:14 pm »
Zo zeg, rmb, die jonkies van jou zijn lekker mak zeg...hahaha, wat een mooie vogels! :thumbsup:

Ik ga echt wel Neophema's nemen als ik daar de ruimte voor krijg, zo mooi... :o ;)

rmb

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: augustus 23, 2005, 07:12:30 am »
Ze worden al wat afstandleijker hoor,
deze was even d eweg kwijt en had wel lekker houvast geloof ik, die heeft er een half uur gezeten gelijk een volleerde piraten gaai ...hihi.

Het derde Bourkes jong is uit het ei.!!!!!

Moeder blijft stug op haar kroost zitten, zelfs als ik het blok even ter hand neem om alles te controleren.
De vliegvaardigheid neemt met de dag toe.

rmb

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: augustus 23, 2005, 07:16:07 am »
De oranje kleur op de buik krijg je als je bijv. geelbuik x roodbuik paart. Om mooie rode buikjes te krijgen moet je goed op het rood selecteren.

Ik was toevallig gisteren bij Eddy Kiprich en toen hadden we het ook over het geslachtsonderscheid bij de turkjes.
Bij mij komen de mannen vaak het blok al uit net het rood op de vleugel, maar de streep is het duidelijkst en het veiligst.

De witte streep gaat niet op bij de bourkes, daar hebben beide vogels een streep onder de vleugel
Als ik heeeeeeel goed kijk zie ik op een vleugeltje een heel klein rood veertje tot stand komen.
Echt formaat plusje zul ik maar zeggen.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #49 Gepost op: augustus 23, 2005, 18:19:33 pm »
dat zou idd kunnen betekenen dat het een man is. Verschilt per vogel.

rmb

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: augustus 23, 2005, 22:35:50 pm »
Ik wacht geduldig af, ............

sowieso blijft het mij verbazen dit proces ........van eitje, tot fraaie kromsnavelige Neophema.

rmb

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: september 04, 2005, 14:19:57 pm »
Update ............
De turqoisines vliegen met de dag beter, en de veren zijn bijna allemaal door.  :thumbsup:
Opportunistisch als ze zijn, proberen ze de ouders nog te strikken om de voedselvoorziening op gang te houden, maar daar zakt dat animo een beetje in.
Ze kunnen het al wel, maar als mamma het doet is het wel zo makkelijk. ;)

De Bourkes hebben o dit moment drie nieuwe jongen,waarvan 1 reeds roze wordt.
De groei gaat gestaag, en heb ze recent alle 3 geringd.

Het roze exmeplaar uit het eertse net van deze bourkes trof ik gisteren slapend in de etensbak aan....
t viel mij op dat t diertje wat rusteloos is dus besloot ik om deze er even uit te halen en apart te zetten in het kweekhok in een lege kooi.

Ontlasting is zwart van kleur, en ze is erg mager.
Na de separatie zit ze veel op de bodem te slapen, eet een beetje en is makkeljik met de hand te pakken ( te makkelijk)
Haar borstbeen steekt zeer duidelijk uit, en ze is erg mager naar mijn gevoel, en gaat met de dag achteruit.
Ik verstrek momenteel een beetje zuring, een behoorlijke schaal eivoer/hennepzaad/senegalgierst. waar ze wel wat van eet.
Ze slaapt veel. maar wel op de bodem.
Iemand suggesties? want ik kan niks bedenken, temeer daar ze uit een groepsvoliere komt, en er verder niemand deze sympthomen heeft.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #52 Gepost op: september 07, 2005, 09:25:03 am »
H

rmb

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: september 07, 2005, 22:23:50 pm »
t lijkt iets beter te gaan met de opaline Bourkes.
Ze krijgt dagelijks royaal gierst, zaad, eivoer met kiemzaad, water en vitaminen en soms wat groente en fruit.

Ze wordt al wat fiefer, en vliegt soms even los in het kweekhok rond, als ik de kooi deur open laat.

De jonge bourkes uit de 2e lichting groeien als kool.
De eerste veren komen allemaal door.

Tips blijven welkom!

rmb

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: oktober 01, 2005, 20:34:36 pm »
Newsflash ...............
wegens chronisch tijdgebrek  .........enz enz enz
weer een verslag van de ontwikkelingen ..........

Het apart gezette opaline Bourkes jong is weer terug in de buitenvlucht.
Eet gewoon, en maakt geen zieke indruk meer.
Ondertussen is uit het 2e nest nog een Opaline jong ontstaan, dus ik heb nu 2 roze Bourkes die blikvanger zijn in de buitenvlucht.

Op het Turqoisines vlak zitten er nu een een 7 tal jonge vogels in de buitenvlucht en die zijn druk bezig om op kleur te komen.

Nadat alles uitvloog, en zelfstandig de nacht buiten doorbracht heb ik alle blokken weggehaald. Er hangen nu alleen voor de zebravinken nog een tweetal kleine tropenhokjes in de vlucht.

Ik wil alles eerst op kleur en formaat laten komen voordat ik ga kiezen wie ik hou.
De turqoisines jongen hebben allemaal een rode zweem op de buik, maar ze zijn  niet uitgesproken genoeg.
Geen tentoonstellingskwaliteit, maar welke leuke vogels om te hebben.

Haize

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: december 08, 2005, 13:33:34 pm »
Hoe gaat het nu met je Bourkes en turquiosines, rmb?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #56 Gepost op: december 09, 2005, 18:50:10 pm »
Ja Ronald, hoe gaat het nu? :)

rmb

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: december 18, 2005, 16:49:48 pm »
update deel II
de afgelopen maanden (en komende) zijn bijzonder hectisch zowel zakelijk als prive, vandaar het lang uitblijven van enige reactie en nieuwe wetenswaardigheden.
Hudige stand van zaken is dat van de jonge nakomenlingen van de turqoisines er ineens 2 uit hetzlefde nest kort na elkaar overleden.
Zo ook de moeder van het stel.
Ik trof de vogels elke keer 's morgens vroeg in het nahcthok aan op de bodem.
Geen aanwijzing wat betreft verminderde eetlust of zoiets.

Veel vogels zitten wat boller ivm de terulopende temperaturen, en je ziet dat de gevleugelden vaker het nachthok verkiezen boven de stokken in de vlucht.

Hierdoor valt het ook minder goed op of ze zich beroerd voelen, want ik heb in alle 3 de gevallen van overleden vogels niets gemerkt.
Het 1ste opaline jong uit het Bourkes koppel is ook overleden.

Op een gegeven moment werd ik er enigzins moedeloos van want er zaten telkens een dag of 5 tussen en dan vond je er weer een op de bodem.

Na de 3e overledene is er tot op heden geen sterfgeval meer te betreuren.gelukkig.
In alle gevallen was het borstbeen bij de vogels zeer goed te voelen, dus zijn ze toch al een poosje aan het tobben.

De vogels die nu de vlucht nog bevolken eten gretig, scharrelen wat rond, en zijn erg gretig op trosgierst, eivoer en dergelijke.

De zebravinken en het blauwkop blauwfazantje zitten binnen in de kweekruimte.
De 4 catharina's zijn ondergebracht in een kamervoliere die wel buiten staat, en daar zullen wel blijven.

Mede vanwege op handen zijnde verhuisplannen ergens in maart 2006, wil ik ze maar laten overwinteren buiten, aangezien ze in het nieuwe onderkomen ook buiten gehuisvest zullen worden.
Ze zijn dan in ieder geval geaclimatiseerd.

In ieder geval blijft het geheel wat ik nu bijeen heb voorlopig in mijn bezit, en pas na de verhuizing ga ik eens kijken wat ik er verder mee ga doen.

Ze worden wel steeds fraaier, je ziet nu vooral de turqoisines nu pas goed op kleur komen.
Aldus de stand van zaken in vogelvlucht ................

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #58 Gepost op: december 19, 2005, 10:00:56 am »
Jammer van de turquoisines! Blijkbaar heb je een drukke tijd, sterkte daarmee! ;)