Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
november 01, 2014, 14:52:09 pm

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Regenboogparkiet? De juiste benaming of niet?  (gelezen 4177 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Dilemmy
Gast
« Gepost op: juni 25, 2005, 16:22:40 pm »

Ik had een erg belangrijke vraag over de benaming van de kleurslag die ik kweek.
Dit zijn namelijk kleuren die in de officiele standaard van de grasparkiet niet voorkomen en nu twijfel ik een beetje of het wel de juiste benaming is die ik eraan geef.
Ik heb het namelijk altijd over regenboogparkieten en af en toe zeg ik meerkleurenparkieten...
Ik zou eigenlijk niet goed weten wat het eigenlijk voor kleurslag is kan iemand mij helpen hiermee?

Ik voeg een plaatje mee van m'n jonkies die ik dus als regenboogjes benaamd heb.
« Laatste verandering: juni 25, 2005, 22:51:17 pm door Neophema Plaza » Gelogd
Neophema Plaza
Administrator

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: juni 25, 2005, 16:48:23 pm »

Ik heb je idd meerdere keren die benaming zien gebruiken. Mijns inziens niet terecht.
Regenboog(gras)parkieten hebben pastel kleuren en moeten minimaal een aantal kleuren laten zien. Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel maar er moeten meerder kleuren inzitten. Hard zwart in het verenkleed > geen regenboogparkietje

Er bestaat ook een veelkleuren parkiet (Psephotus varius) welke ook nog wel eens regenboogparkiet genoemd wordt. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op  Treurig Dit is echter een compleet andere, grotere soort parkiet.
Dilemmy
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: juni 25, 2005, 17:28:57 pm »

Hoe moet ik deze kleur dan noemen?Huh
Ik bedoel als het geen regenboog is en ook geen pastel???
Neophema Plaza
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: juni 25, 2005, 17:40:51 pm »

Hoe moet ik deze kleur dan noemen?Huh
Ik bedoel als het geen regenboog is en ook geen pastel???

Als ik je goed begrijp gaat het om de kleur va de vogels in je avatar? Ik zou gaan voor bont, maar welke bontversie weet ik niet, misschien dat er mensen zijn die meer in de grasparkieten thuis zijn Huh
Dilemmy
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: juni 25, 2005, 21:14:06 pm »

Dan wil ik bij deze dus de grasparkieten mensen oproepen om effe te reageren op m'n vraag.
Het gaat inderdaad over de vogels in de avatar.
Het is een beetje mislukt om hem ook in het bericht te zetten, maar was wel dezelfde foto.

Groeten Dilemmy
Kimz
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: juni 25, 2005, 22:39:55 pm »

Ja ik heb er ook een met ongeveer de kleuren van die linkse, maar ik weet echt niet hoe de kleur heet Huh , ben zelf ook zeer benieuwd.
Oni
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: juni 27, 2005, 18:37:47 pm »

Als ik het goed heb ( weet niet zeker) zijn de gelige vogeltjes. Bont met band lichtgroen.( vlek in nek en groene band op buik) .De rechtse is waarschijnlijk opaline  .

Van die blauwe kan ik de kop niet zien maar ik denk dat dat een hemelsblauw geelkop is
Neophema Plaza
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: juni 27, 2005, 19:54:09 pm »

Zo ziet een regenboog parkietje eruit.
Dilemmy
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: juni 27, 2005, 21:30:35 pm »

Ik heb ook zo'n soort zitten in het blauw met wit en lichte tekening, in een wat aparte kleur blauw en geel met grijze tekening (deze is nieuw) maar volgens mij had ik ergens gelezen dat die kleur weer pastel was...
Nu ben ik eigenlijk nog meer in de war.
regenboogparkiet
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: juli 02, 2005, 16:01:31 pm »

Ik heb ook zo,n jonge grasparkiet in het blok.

De vader is donkergroen/split voor blauw
De moeder is cinnamon grijsgroen (of  bruinvleugel, daar staartpennen enz bruin is).

Ik heb slechts 1 keer eerder een jong gehad van dit paar.
Dit jong is grijsgroen (dus geen cinnamon). Het lijkt mij dat de donkerfaktor bij dit jong dubbel is, dus is hij misschien olijfgrijsgroen. En de wangvlek is grijsblauw.

Intussen is er een tweede nest met 3 jongen.
Twee normale grijsgroenen op het oog.
De oudste springt er echter uit.
Een duidelijk donkerder geel masker dan de anderen.
Ook een normale violette wangvlek.
De dekveren van de vleugels zijn zwart/bruin en lichtgeelomzoomd als bij de grijsgroene en hier en daar met metaalgroen overgoten. Dit is echter nog in ontwikkeling.

De lange staartpennen zijn donkerblauw. De secondaire staartpennen bevatten weer warm geel.
De rest is ik zou bijna zeggen lichtgevend-lichtgroen en de zijkanten hemelsblauw.
Al deze kleuren steken nog maar net uit de pennen.

Maar ik ben zeker, dat ik deze kleurencombinatie nog niet eerder heb gezien.
En ik weet ook zeker, dat deze parkiet in principe een groene parkiet is.
En het onverklaarbare is dus, dat er mijns inziens wel degelijk sprake is van een soort regenboogeffekt, wat eigenlijk zou betekenen, dat de groene vogel hemelsblauw is, maar door een soort effekt als door geelmasker wordt veroorzaakt, regenboog wordt.

Ik ben niet zo handig in internet.
Ben daarom van plan gewoon de grasparkieten vereniging te gaan bellen.

regenboogparkiet
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: juli 02, 2005, 16:03:05 pm »

Ik heb ook zo,n jonge grasparkiet in het blok.

De vader is donkergroen/split voor blauw
De moeder is cinnamon grijsgroen (of  bruinvleugel, daar staartpennen enz bruin is).

Ik heb slechts 1 keer eerder een jong gehad van dit paar.
Dit jong is grijsgroen (dus geen cinnamon). Het lijkt mij dat de donkerfaktor bij dit jong dubbel is, dus is hij misschien olijfgrijsgroen. En de wangvlek is grijsblauw.

Intussen is er een tweede nest met 3 jongen.
Twee normale grijsgroenen op het oog.
De oudste springt er echter uit.
Een duidelijk donkerder geel masker dan de anderen.
Ook een normale violette wangvlek.
De dekveren van de vleugels zijn zwart/bruin en lichtgeelomzoomd als bij de grijsgroene en hier en daar met metaalgroen overgoten. Dit is echter nog in ontwikkeling.

De lange staartpennen zijn donkerblauw. De secondaire staartpennen bevatten weer warm geel.
De rest is ik zou bijna zeggen lichtgevend-lichtgroen en de zijkanten hemelsblauw.
Al deze kleuren steken nog maar net uit de pennen.

Maar ik ben zeker, dat ik deze kleurencombinatie nog niet eerder heb gezien.
En ik weet ook zeker, dat deze parkiet in principe een groene parkiet is.
En het onverklaarbare is dus, dat er mijns inziens wel degelijk sprake is van een soort regenboogeffekt, wat eigenlijk zou betekenen, dat de groene vogel hemelsblauw is, maar door een soort effekt als door geelmasker wordt veroorzaakt, regenboog wordt.

Ik ben niet zo handig in internet.
Ben daarom van plan gewoon de grasparkieten vereniging te gaan bellen.

Dilemmy
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: juli 02, 2005, 16:14:25 pm »

Laat je het wel effe weten wat die zegt ben wel benieuwd, maar zoals ik het lees is die jonkie misschien bonte voor groen en blauw. Maar dat is pas te zien als ie helemaal in het verenpak zit.

Groeten Dilemmy
regenboogparkiet
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: juli 02, 2005, 18:20:34 pm »

Dan wil ik bij deze dus de grasparkieten mensen oproepen om effe te reageren op m'n vraag.
Het gaat inderdaad over de vogels in de avatar.
Het is een beetje mislukt om hem ook in het bericht te zetten, maar was wel dezelfde foto.

Groeten Dilemmy

Hi Dilemmy,

Ik zit nog even verder te denken en heb zonet jouw hele goede foto's nog een keer bekeken. Misschien weet je dat wel, maar als een grasparkiet bont is, verliest hij gedeeltelijk een kleur. Jouw bonte parkiet links op jouw foto is eigenlijk een groene parkiet. Groen bestaat even simpel gesproken uit geel en blauw en dat geeft samen groen. Ontbreekt het blauw dan houd je geel over.
Dat gebeurt dus gedeeltelijk bij een groene bonte parkiet. Het onmogelijke is, nu dat regenboogeffekt (zoals jij dat zeer terecht noemt). Bij jouw bonte parkiet verdwijnt nu gedeeltelijk het blauw op de vleugels en in de nek, maar op de rest van zijn body verdwijnt het geel. Volgens mij blijft er blauw over en dan kijk ik even naar jouw andere grasparkietjes.  Ik denk, dat het regenboogeffekt bij mijn parkietje sterker is door een of andere geelmaskerfaktor. Maar nogmaals door jouw foto lijkt het er sterk op, dat er sprake is van het verdwijnen van het geel op het hele lichaam behalve op de bovenvleugels. Hoe dan ook, ik heb over die kleurafwijking nog niet eerder wat gelezen of gezien.

Jammer dat er nog geen echte kenners hebben gereageerd.
Het is echt wel fascinerend.

groetjes

Dilemmy
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: juli 02, 2005, 21:31:42 pm »

Als ik misschien weer zulke kleur heb in het nestje dan hou ik waarschijnlijk een vrouwtje aan.
Anders moet ik een keer een gerichte kweek doen.
Zover ik weet zijn die parkietjes dus ook echt lichtgevend groen gebleven. Toen ze 6 weken waren hadden ze deze kleur namelijk nog.

Groeten Dilemmy
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Ga naar: