Auteur Topic: Luis of mijt bij kanarie?  (gelezen 20596 keer)

lin-da

• Gast
Luis of mijt bij kanarie?
« Gepost op: juli 20, 2005, 20:14:52 pm »
Wij hebben een voliere met oa kanaries, golds, meeuwtjes, gordelgrasvinken, goudbuikjes, blauwfazantjes ed.
Een tijdje geleden hebben we ergens een kanarie gekocht. Deze zat steeds bol en was weinig aan te ontdekken tot hij voor drie weken geleden begon te niesen enz enz. Uit de voliere gehaald, onder de warmtelamp en aan de antibiotica. Dit heeft ie tien dagen gehad maar klaarde er niet van op. Voor de rest konden we weinig vinden dus weer terug gezet in de voliere, ondertussen had zijn vrouwtje al de eitjes bebroed en heeft hij meegeholpen deze jongen groot te brengen. De tijd dat hij hier niet mee bezig is zit hij bol, rocheld wat, niest af en toe.
Ik zat zelf aan evt luchtpijpmijt te denken ook omdat de antibiotica niet heeft aangeslagen, dus uit de voliere weer gehaald en weer gekeken of ik wat kon vinden aan hem. Eenmaal in de hand zag ik allemaal piepkleine grijzige beestjes tussen de veren. Wie kan mij helpen!! Dit is zo sneu en ik ben bang dat de rest van de vogels ook besmet raakt met wat het dan ook mag wezen. Is dit luis of mijt en wat kan ik er het beste aan doen. Ik heb momenteel ook nog wat jongen van andere vogels in de nesten zitten, dit is wel buiten.

Gr linda

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2008, 12:02:35 pm door Cosch »

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
Re: Wie kan mij helpen met kanarie
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2005, 22:31:22 pm »
Volgens mij zijn bloedluis rode beestjes,hier kunnen ze idd goed last van hebben of zelfs aan dood gaan.Zelf heb ik ook Kanaries gehad en weet dat het vrij "zwakke" vogels zijn.Als het luis oid is moet je het zeker gaan bestrijden!Bij de dierenspeciaalzaak heb je speciale middeltjes tegen oa. (bloed)luis.Verder zou ik zo niet weten wat het anders moet zijn,miss meer leden die hier iets van af weten?

roodrunner

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2005, 23:33:47 pm »
wat je beschrijf is veder of bloedluis daar moet je niet zo blij mee zijn meestal slaat dit over op de andere met gevolg dat je de volierere moet ontsmetten dat kan met poeder wel een mondmasker dragen is het erg dan ga je over op halemiet maar ook dan vogels eruit wanr de bloedluis of veder luis kruipt tussen kieren en leg daar eitjes en kan zich lang slapende houden hoop dat je er wat aan heb gr  roodrunner

rmb

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2005, 00:32:25 am »
Ik gebruik zelf van K&K Forte, Anti Vampire spray op oliebasis.
Hierdoor blijft  het langer actief op bijvoorbeeld houten zitstokken.
http://www.kk-forto.nl/antivampire.htm

Verder heb ik ookwel eens wat tegengekomen van het produkt Homeshield, en de werking klonk erg goed.

http://www.geonschrijver.nl/homeshield.htm
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2005, 08:22:51 am door rmb »

lin-da

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2005, 01:04:19 am »
Maar moeten de vogels ook behandeld worden?

Ik baal hier stevig van, bah.

Bedankt alvast voor jullie adviezen!!!

gr linda

roodrunner

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2005, 01:23:14 am »
bij ons hebben we inderdaad allevogels gedaan maar ook de wanden van de volire het is een klus maar met dat poeder gaat het vrij vlug de wanden hebben wij gedaan om dat we hoorde dat ze haast niet dood zijn te krijgen vandaar dat we ook de wanden hebben gedaan wat rmb zeg is inderdaad goed spul maar ik weet niet of dat er ook voor de wanden is als er iets hardnekkig is dan is dit het en de vogels kunnen er inderdaad goed ziek van zijn maar ook sterven dat was ook bij mijn vader het geval je merkt het vaak laat de rotbeestjes hoop dat je er wat aan heeft

lineola

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2005, 19:52:34 pm »
hoi, wij hadden vroeger ook kanaries, en ook welleens mijt in de voliere gehad, inderdaad ook de vogels moeten behandelen, (ze zaten eronder, allemaal lichtgrijs/bruine beestjes, in mijn geval, vedermijt) maar er is geen een aan overleden of ziek van geworden, na 1 behandeling was alles klaar.
ik weet alleen het merk niet meer wat we toen hadden, het is wel belangrijk dat je vogels in goede conditie zijn als je ze gaat behandelen, zou ze eerst wat vitaminen geven (zijn wel druppels voor)want het blijft volgens mij toch giftig spul.
groetjes marjan

mario34

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 23, 2005, 12:33:06 pm »
Hoi lineola

hetgene je ook kunt doen is wekelijks de vogels een zoutbadje geven
dan zal je normaal gezien ook geen last meer mogen hebben van ongedierte zoals luis
je kan je hok ontsmetten met ocepou dit is een poeder dat je mengt met water en dan verstuift met een plantenspuit dit product legt een filmlaag over de wanden en blijft 4 maanden actief je zal zien de vogels zullen er goed bij varen

groetjes mario

mario34

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 23, 2005, 12:34:46 pm »

lineola

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 23, 2005, 12:43:33 pm »
hoi, bedankt voor de tip
groetjes marjan

peter wauben

• Gast
Re: Luis of mijt bij kanarie?
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2009, 15:13:26 pm »
Anders gebruik je ipv homeshield , diatom te bestellen bij Baroen.
Zelfde werking en goedkoper, 0,5 kg €14,- exc. verzenden.
De grap hiervan is dat men het kan oplossen in water en spuiten en anders ook door het badwater doen, de boel onder poederen helpt dus ook.En zolang het poeder er ligt, je raad het al..... lange termijn werking.
Dat is weer iets anders dan de chemische troep die ook maar voor een korte periode helpt.
Die kleine beestjes krijgen het toch bij mij knap lastig  om poten aan de grond te krijgen en bloed te zuigen.
Desnoods kan men met een paar collega kwekers enkel bussen samen bestellen om de verzend kosten te delen.

melina

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2009, 17:34:09 pm »
ik heb bij mijn (toen) kippen altijd duivenspray gebruikt, ideaal je kan de vogels ermee behandelen maar het komt ook in alle kiertjes en spleten. Ik heb het nu nog in huis  en heb bv een mierennest pas mee uitgemoord :-[

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Welkom op de site
« Reactie #12 Gepost op: juni 17, 2009, 17:46:43 pm »
Hopelijk gaat het beter gaan met u kanarie's, mijn nonkel heeft er wel 20 kanarie's en ik vind ze supermooi!

Offline coco

• Birds are the most amazing thing in the world
  • Net zelfstandig
  • Welkom op de site
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2009, 13:56:45 pm »
Hoe gaat het ermee

Offline 180sonic

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: juni 20, 2009, 13:58:21 pm »
Gepost op: Juli 20, 2005, 20:14:52

dus ik denk niet dat je nog reactie krijgt..