Auteur Topic: Citroenparkiet (Bolborhynchus aurifrons aurifrons)  (gelezen 8919 keer)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Citroenparkiet (Bolborhynchus aurifrons aurifrons)
« Gepost op: augustus 04, 2005, 18:02:19 pm »

Citroenparkiet (Bolborhynchus aurifrons aurifrons)

De Citroenparkiet is een rustig en geinig vogeltje.
Deze kleine parkiet heeft een opvallende sierlijke staart en heeft een vrij zacht geluid.
Ze worden hoog in de bergen aangetroffen, in groepjes van twintig tot dertig vogels.
ze leven van zaden, bloem en bladknoppen, landbouwzaden en larven.

De man heeft een helder gele buik en is op zn kop voor de helft ook geel, dit misje bij de pop.
de jongen lijken op de ouders maar ze hebben een korter staartje want zodra de pluimpjes doorkomen bij jonge citroenparkieten kun je al zien wat het is daarom hoef je deze vogeltjes niet te laten sexen.

Dit vogeltje heeft ook een paar ondersoorten.
- Bolborhynchus aurifrons roberti.
- Bolborhynchus aurifrons margaritae.
- Bolborhunchus aurifrons rubrirostris

De voeding van deze vogeltjes is als volgt,
Ik geef mijn citroenparkieten een zaadmengeling voor grote parkieten verschillende groenten en fruit en 3 keer in de week geef ik deze vogeltjes eivoer.

Mijn citroenparkieten hou ik in een ruime kweekkooi van 1,20m lang, 50 cm breed en 70 cm hoog.
Maar je zou ze ook in een gemengde voliere kunnen doen omdat deze vogeltjes niet agressief zijn tegen over andere vogels.

De kweek met deze vogeltjes is als volgt ik geef mijn koppel een horizontaal parkietenblok dit blok hangt in de donkerste hoek van de kooi omdat deze vogels graag in de donker broeden.
Ze leggen 2 tot 5 eitjes deze eitjes worden in ongeveer 24 dagen uitgebroed de jongen ring je als ze 10 dagen zijn met ring 4.3 mm.
Ze verlaten het blok na een week of 6 en bluiven dan nog een week of 3 nog bij de ouders maar dan zijn ze ook zelfstandig ook.
De maten van het broedblok is 18 cm breed, 18 cm hoog en 25 cn lang met een invlieggat van 6 cm.

Als je vragen hebt over deze vogeltjes dan hoor ik dat graag mijn mail adres is mpvdsande@hotmail.com